Slaapzak niet warm genoeg


Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

26-11-2014 22:04

Hallo,

Ik bezit een Nash frostbite all season slaapzak (peachskin binnenkant). Best een goede slaapzak, maar bij de huidige temperaturen vind ik hem toch al iets te koud en dit zal er niet op beteren (ik slaap onder een simpele open brolly).
Wat zijn de beste en goedkoopste opties/tips voor het toch warmer te hebben 's nachts zonder een andere slaapzak te hoeven kopen?
Ik was reeds van plan om een campeermatje tussen slaapzak en bedchair te leggen + een warmwaterkruik mee te nemen in de slaapzak.

Nu zag ik dat er ook extra bedchair covers beschikbaar zijn:https://www.watersportcentrale.eu/portal/producten.aspx?tab_id=36&categorie_id=269. Heeft iemand ervaring hiermee? Is dit zijn geld waard?

Andere tips zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

26-11-2014 22:09

Toon .
Idem hiero, heb de zak al wel een jaartje of 4 terug gekocht ( ook met de peachskin --> oude had fleece ) .
het probleem is niet zozeer dat de zak niet warm genoeg is maar dat de zak bij het voeteinde te strak zit waardoor je voeten "afknellen" .
Ik leg er meestal een trui oid in dan heb je wat "warmteopbouw" .

Gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

26-11-2014 22:19

Steek je jou voeten dan in de trui of begrijp ik jou verkeerd?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-11-2014 22:26

Toon, dan ging ik voor een Nash Air Shroud, die is iets duurder maar omdat hij overhangt heb je minder kou van onderen. Een kampeermatje helpt zeker, je zou ook radiatorfolie onder de stretcher kunnen plakken. Als het iets meer mag kosten neem je een Air Shield underlay, ook van Nash.

ps, wat betreft 'zijn geld waard', als je een nacht hebt liggen vernikkelen in -10 dan is die €110 maar een schijntje.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-11-2014 02:54

Toon Teniers schreef:Steek je jou voeten dan in de trui of begrijp ik jou verkeerd?


Nee die trui ligt er enkel om de ruimte onderin de zak te verhogen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

27-11-2014 11:17

Met zo'n shroud (volgens mij van ProLogic, 3 à 4 tientjes) over m'n slaapzak (Strategy geval met zwarte voering ?), lag ik een paar jaar geleden zonder tent onder het viaduct. Ook met nachtvorst. Kleren aan in m'n slaapzak en een muts+capuchon op m'n kop. Geen centje pijn, wel een koud gezicht... :wink:
Ik heb bewust voor een ruime slaapzak gekozen. Ik slaap met kleren aan, in de winter dus met jas en gevoerde broek.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-11-2014 14:34

Er worden al een aantal goede punten genoemd hier. Een matje onder de slaapzak kan zeker als je een stretcher met dunne mat hebt flink helpen tegen optrekkende kou en kan ook het comfort wat verhogen. Kruikje doet het ook altijd goed, vooral om het voeteneind lekker warm te houden.
Zo'n cover over de slaapzak helpt echt een hoop. Ik heb een oude van nash, destijds afgeprijsd voor €25 en die helpt echt om een slaapzak net dat beetje extra te geven. Zeker onder een open brolly kan het al flink helpen om met zo'n ding de tocht door de ritsen te stoppen. Een goede manier om van een 4 seizoenen een 5 seizoenen zak te maken. Die van mij is waterdicht en gebruik ik ook vaak als ik zonder tent een nachtje wil vissen.
Laatste tip: hou rekening met je kleding in de slaapzak. Warmtepak aan in de slaapzak is dodelijk voor elke goede slaapzak, dat werkt elkaar tegen. Persoonlijk hou ik wel altijd mijn kleren aan in de slaapzak, maar de winterjas en eventuele warmte of regenbroek gaan uit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

27-11-2014 21:22

Morgen ga ik nog een nachtje vissen. Kampeermatje en warmwaterkruik heb ik gekocht en de tip met de trui in het uiteinde van de slaapzak ga ik ook toepassen.
Moest dit nog niet genoeg zijn ga ik kijken voor een extra slaapzak cover.
Rik Callebaut
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2013 08:57

28-11-2014 13:00

Ik maak gebruik van een Sole Mio deken. Heel wat oudere mensen zullen dit zeker kennen. Is enorm warm. Door de afmeting is het gemakkelijk om rond de slaapzak heen te doen
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

29-11-2014 15:20

Ik gebruik al jaren een M90 slaapzak met gore-tex hoes. Met alleen thermo ondergoed in de zaak slaap ik als een roos, tot in elk geval -14. Slaapzak gaat in theorie tot -20 maar dat heb ik niet ervaren.. Op marktplaats relatief goedkope prijzen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-11-2014 17:40

zoek dan gelijk een m-90 luchtmacht uitvoering. De landmacht is nl een mummie model en de luchtmacht is een recht model met de rits aan de zijkant. Een nadeel: je hebt maar aan een zijde een rits
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

29-11-2014 18:59

Na jarenlang gekloot heb ik recent de oplossing gevonden,..geen matjes,trui en,kruiken enz meer maar de Avid extreme down sleep,in bag,... Gewoon in me jogging broek en hoody in me slaapzak en geen centje kou,..sterker nog ik verhit gewoon van warmte,.. Echt een absolute aanrader.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2014 19:28

Wat zijn de beste en goedkoopste opties/tips voor het toch warmer te hebben 's nachts zonder een andere slaapzak te hoeven kopen?


Tijdens de nacht beweging krijgen door wat runs :D.

Zonder dollen; Beweging is erg goedkoop als warmte bron, net als warme drank/soep tussendoor. Ik slaap aan de waterkant veelal laat, en niet zo vast of lang achtereen. Dat is op die manier voor een nachtje zeker te doen. Met een juiste hoeveelheid kleren aan, waarmee ik niet ga zweten, slaap of lig ik zo voldoende warm...

Verder gebruik ik autoruitfoliematjes van de Action onder het elastiek van onze stretchers door. Dacht een goede euro oid., en die nemen qua gewicht en volume bar weinig in (in auto, tas.., of onder stretcher dus).

Die matjes zijn bovendien goed te verknippen om koeltassen wat beter mee te isoleren, even vlug inlegzooltjes voor je laarzen van te maken of er per laars zelfs een reep van dit materiaal in te stoppen. Trouwens ook prettig om tijdens een dagje vissen op/onder je stoeltje te gebruiken in de winter.

En wat dacht je van een hond, mocht je die hebben. Ligt zeker krapper, maar wel zo warm :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

29-11-2014 23:45

[quote="Marco Mostard"][quote]Wat zijn de beste en goedkoopste opties/tips voor het toch warmer te hebben 's nachts zonder een andere slaapzak te hoeven kopen?

Tijdens de nacht beweging krijgen door wat runs :D.

Zonder dollen; Beweging is erg goedkoop als warmte bron, net als warme drank/soep tussendoor. Ik slaap aan de waterkant veelal laat, en niet zo vast of lang achtereen. Dat is op die manier voor een nachtje zeker te doen. Met een juiste hoeveelheid kleren aan, waarmee ik niet ga zweten, slaap of lig ik zo voldoende warm...

Verder gebruik ik autoruitfoliematjes van de Action onder het elastiek van onze stretchers door. Dacht een goede euro oid., en die nemen qua gewicht en volume bar weinig in (in auto, tas.., of onder stretcher dus).

Die matjes zijn bovendien goed te verknippen om koeltassen wat beter mee te isoleren, even vlug inlegzooltjes voor je laarzen van te maken of er per laars zelfs een reep van dit materiaal in te stoppen. Trouwens ook prettig om tijdens een dagje vissen op/onder je stoeltje te gebruiken in de winter.

En wat dacht je van een hond, mocht je die hebben. Ligt zeker krapper, maar wel zo warm :wink:.

Ole,.we nemen de hond mee en een paar stukken autoruit folie en we vergaan van de warmte,..het val me nog mee dat jij je yoga blok niet onder je plu in vuur en vlam zet,..ow ja dan Hebbie geen popups meer,..pffff lowbudget freak,.pseudo Willie wortel,.het mag ook totaal niks kosten.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-11-2014 00:57

Ik bezit een Nash frostbite all season slaapzak (peachskin binnenkant). Best een goede slaapzak, maar bij de huidige temperaturen vind ik hem toch al iets te koud en dit zal er niet op beteren (ik slaap onder een simpele open brolly).

Nu al te koud? Ik sliep ook altijd onder een open brolly, goede outdoor slaapzak (langwerpig, geen mummy) met een extra slaapzak over de opening heen (ik sliep altijd met open rits) Ook met min 16, zonder kachel, zonder hond.
De goede antwoorden zijn in mijn ogen al gegeven als je het toch te koud krijgt. Zorg voor warmte/koubescherming onder je en bovenop je/om je heen. Doe een muts op tijdens het slapen, 40 % van de warmte verdwijnt via je hoofd.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

30-11-2014 10:34

leenderts leon schreef:Wat zijn de beste en goedkoopste opties/tips voor het toch warmer te hebben 's nachts zonder een andere slaapzak te hoeven kopen?


Ole,.we nemen de hond mee en een paar stukken autoruit folie en we vergaan van de warmte,..het val me nog mee dat jij je yoga blok niet onder je plu in vuur en vlam zet,..ow ja dan Hebbie geen popups meer,..pffff lowbudget freak,.pseudo Willie wortel,.het mag ook totaal niks kosten.


hij neemt gewoon de moeite echt antwoord op de vraag te geven ipv tocht gewoon een andere slaapzak aan te prijzen. en dan iemand uit te schelden om dat hij niet voor de commercialiesering van het hedendaagse vissen is gevallen zoals jij maar door middel van slimme oplossingen hetzelfde bereikt en daar plezier aan beleeft is behoorlijk verontrustend.jou type karpervisser is er tegenwoordig helaas te veel. met al je dure spulletje mensen uitlachen en uitschelden die dat niet hebben maar die waarschijnlijk hun visje al vingen toen jij nog met lego speelde. is zeevissen niks voor jou? lekker een paar kilometer uit de kust?mooie dure boot
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2014 12:44

Zoals zo vaak weer Leon het weer beter :roll: :roll:
Zo,n gadget-freak die regelmatig weer z,n "rotzooi" te koop aan bied op MP
Ik kan het wel waarderen die mc-yver actie,s :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-11-2014 12:45

Ole,.we nemen de hond mee en een paar stukken autoruit folie en we vergaan van de warmte,..het val me nog mee dat jij je yoga blok niet onder je plu in vuur en vlam zet,..ow ja dan Hebbie geen popups meer,..pffff lowbudget freak,.pseudo Willie wortel,.het mag ook totaal niks kosten.
Ongesteld meid, hahaha :lol:

Ik had 'm ook kunnen vertellen dat hij een frontje of overwrap voor z'n oval moet kopen en een heatertje of z'n gasstelletje moet gebruiken.., zoals ik zelf als lowbudget freak (?) ook doe, ism één of twee slaapzakken. Maar dat was z'n vraag niet.., oenepoen 8) !
Wat zijn de beste en goedkoopste opties/tips voor het toch warmer te hebben 's nachts zonder een andere slaapzak te hoeven kopen?

Ps; En wanneer je vaker opgelet had, dan wist je dat ik foam, in allerlei kleuren, niet voor pop-ups gebruik, maar om het zaakje uit te balanceren (boortje, of een stukje erop). Ik gebruik dat yogablok (en soortgelijk spul) ook om bijvoorbeeld de voerbak van mijn voerboot (low budget freak?) stiller te laten vallen tijdens het kantelen, 'n pennetjes na het lakken in te plaatsen etc., of als boksbal te gebruiken wanneer ik aan jouw naam denk hahaha :lol: ...

Nee hoor Leon, ik ben niet gewelddadig (...), lach mezelf rot om jou en je voornamelijk niet onderbouwde opmerkingen. Vooral omdat jij nu nog steeds niet in de gaten hebt, dat wanneer hier door medeleden op het forum over ongenuanceerd en merkgeil volk wordt gesproken, dat er eigenlijk alleen.., en dan bedoel ik ook daadwerkelijk echt alleen op jou gedoeld word hahaha :P ...

Joh, ga jij maar lekker een foam matje, of Zigg rig foam van Gardner, Fox, Taska of een ander merk waar jij op kickt kopen tegen tig x de prijs, dan gebruik ik dat Yogablok (e.a. foam producten) wel voor van alles en nog wat. Bedrijven hun zakken bovenmatig vullen, dat laat ik wel aan jou over :wink:.

Trouwens niet dat ik zulk spul niet koop hoor, maar wel een beetje bewuster nadenkend en/of gewoon zoals het toevallig letterlijk voor m'n voeten komt.

Maar ik wil je best helpen, dus hier een goedkopere tip voor je (e.a. geinteresseerde), bij je goede vriend Henk Koster 8) ;

http://www.henkkoster.nl/Behr-RedCarp-Foam-Sticks

Babbelbox aan Leon;
het mag ook totaal niks kosten
'Kreeg van de week nog een bedankje van twee jonge knullen toen ik ze een tientje voor 'n broodje toeschoof voor het op z'n plek zetten van de nieuwe wasmachine en weghalen van de oude. 'Dat maken we niet veel mee meneer... Voor die service was trouwens aan het bedrijf al betaald (het één is m'n geld meer waard dan het ander) :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

30-11-2014 14:42

@Mostard ( na de maaltijd),.

Als er hier een altijd een smile krijg om je zogenaamde goedkope oplossingen ben ik het wel,..kom er gewoon vooruit dat je geen drol te besteden heb en zoek eens een goede baan om je hobby te bekostigen.
Al je goed bedoelde opmerkingen die ik best wel kon waarderen geven mij in ieder geval de indruk dat je gewoon een grote gierige zwerver ben,...aas moet zo goedkoop mogelijk,materiaal idem enz enz enz,..zoek een baan man met je mank gestel.

@Hazenbroek

Niks mis met die "rotzooi",.verandering van spijs doet eten,..leuk toch,.Ik heb eventueel voor de topic starter nog een goede slaapzak en vooral een warme slaapzak "overcompleet",..dan hoef die niet te klote met stukjes folie wat toch niet werkt of samen met ze viervoeter in 1 slaapzak,..hahahaa
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-11-2014 16:39

Als er hier een altijd een smile krijg om je zogenaamde goedkope oplossingen ben ik het wel,..kom er gewoon vooruit dat je geen drol te besteden heb en zoek eens een goede baan om je hobby te bekostigen. Al je goed bedoelde opmerkingen die ik best wel kon waarderen geven mij in ieder geval de indruk dat je gewoon een grote gierige zwerver ben,...aas moet zo goedkoop mogelijk,materiaal idem enz enz enz,..zoek een baan man .
Woorden van een radeloos zoekend en ongefundeerd mens 8) .

Voldoende karper(hengelsport)materieel om m'n gehele gezin te voorzien. Maar wel bewust gekocht. Je wilt het maar niet snappen he :roll: !

Wanneer je kunt nadenken, dan zoek je naar oplossingen. Wanneer je die oplossingen vindt (waar ze dan ook te vinden zijn), dan denk je na over eventuele meerwaarde van die oplossingen t.o.v. het 'probleem' en het bedrag dat iets gaat kosten. En vervolgens vergelijk je zaken ook onderling. Vind je iets het bedrag waard, dan koop je het product. Wanneer je niet nadenkt of kunt.., dan kauwt de commercie wel voor wat je moet kopen en ga je klakkeloos veelal voor duur.

Klinkt je vast bekend! Oh jee; Zelfinzicht. Zover was je nog niet :D ...

Maar ja; In jouw ogen maakt veel geld en veel uitgeven blijkbaar gelukkig. Zeker gelukkiger dan minder geld (hebben en/of uitgeven) en/of eventjes nadenken. Die kleingeestigheid laat ik graag aan anderen over :wink: .

aas moet zo goedkoop mogelijk,materiaal idem enz enz enz,..zoek een baan man .
Kom ik weer uit op die vreemde illusie van jou dat o.a. duur aas ook meteen beter aas is. Nee die prijs van allerhande producten ligt zeker niet aan het feit dat er ook mensen zijn die in sprookjes geloven :D, en het ene bedrijf bijvoorbeeld meer overhead heeft dan het ander of simpelweg meer winst wil maken.

Nog wat babbelbox aan Leonie;

En een baan? ik solliciteer er vrolijk op los. Een CV, begeleid door een in openheid geschreven brief, met daarin uitleg over mijn vorige werk, en aan de vacature relevante fysieke (knie) geschiedenis gaat regelmatig mijn mailbox uit;

Van de week een werkgever die vond dat hij schriftelijk recht had op zo'n beetje mijn verdere gehele medische dossier, of ik lid was van een vakbond, misschien afgekeurd was voor dienstplicht. Zo ja; waarom.., ziekteverzuim, of ik rookte, dronk, leningen, schulden, loonbeslag, eerder loon, bureau krediet registratie etc,.. Hij vroeg nog net niet of ik zwanger was :o :) .

Hoop dat ik een ruimdenkendere werkgever ga vinden dan dat, dus heb ik hem gemaild (na al 'n eerdere uitleg via mail, welke hij in z'n bekrompenheid maar niet wilde begrijpen.., klinkt bekend!), dat die vraagstellingen wetmatig niet gerechtvaardigd waren en ik tevens geen behoefte had om op gesprek te komen en elk van zijn vragen te beantwoorden met de wedervraag; In welke zin is dat relevant voor de functie waar ik op heb gesolliciteerd?

met je mank gestel

Ik schreef je al dat ik vredelievend ben.., maar dat is geen wetmatigheid hoor. Een rot schop uitdelen moet nog steeds lukken :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2014 18:08

Zucht....!! :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

30-11-2014 18:36

leenderts leon schreef:@mostardje,

Als je sollicitatie brieven net zo complex en onzinnig zijn als jou postings hier dan vrees ik dat geen enkele werkgever op jou zit te wachten,..maargoed ik zal de positieve vibe maar niet verprutsen.


Wat is er bij jou misgelopen vandaag? :o
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

30-11-2014 19:51

leenderts leon schreef:een onderwerp herhaaldelijk dood discusseren om uiteindelijk je eigen gelijk te halen en zijn waarheid aan een ander tenkoste van een heel lul verhaal op te dringen dat staat mij betreft zijn persoontje gewoon tegen.

Als je een slaapzak niet warm genoeg vind dan ga je het echt niet redden met autoruit folie en een Duitse Herder tussen je benen.


we nemen de hond mee en een paar stukken autoruit folie en we vergaan van de warmte

te klote met stukjes folie wat toch niet werkt of samen met ze viervoeter in 1 slaapzak

lepeltje lepeltje liggen met je Duitse Herder

na jarenlang gekloot heb ik recent de oplossing gevonden,..geen matjes,trui en,kruiken enz meer maar de Avid extreme down sleep,in bag

.gewoon een goede slaapzak kopen en goede thermo kleding en wat er al eerder is aangegeven een lekkere warme muts

Ik heb eventueel voor de topic starter nog een goede slaapzak en vooral een warme slaapzak "overcompleet"



dood discussiëren? eigen waarheid opdringen? eigen gelijk halen? jaja... je hebt helemaal gelijk, zwaar irritant.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-11-2014 20:27

Leon heeft duidelijk nog nooit een Duitse herder tussen zijn benen gehad.
Nou ik erover nadenk, waarschijnlijk heeft Leon nog nooit iets tussen zijn benen gehad behalve zijn rechterhand (linkerhand als hij vreemd gaat). Seksuele frustratie, dat verklaart veel.
Ik heb jarenlang een Jack Russel in mijn slaapzak gehad, je hebt geen idee hoeveel warmte zo'n beestje geeft Leon, zou je ook eens moeten proberen.
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

01-12-2014 01:05

Martijn Nederpel schreef:zoek dan gelijk een m-90 luchtmacht uitvoering. De landmacht is nl een mummie model en de luchtmacht is een recht model met de rits aan de zijkant. Een nadeel: je hebt maar aan een zijde een rits



@Martijn, Ik heb de land/lucht macht slaapzakken. Die zijn lekker warm. En daar zit een schietrits in.. :wink: Dus als jullie dan toch geld uit wil geven...koop een legerslaapzak heren dat mummie model..vind ik de betere..door die schietrits die die heeft.. Hij is enkel lastig op te rollen met die buitenhoes eromheen..voor de rest een topper..
En bij de meeste leger-dumps verkopen ze deze slaapzakken.. Ze verkopen wel meer spullen in zo een dump.. die je als alternatief kan gebruiken voor die dure gadgetmerk-troep...

En euh et gaat weer lekker hier in die topic.... :-?

En wat een goedkoop alternatief is een ouwe kruik meenemen... :wink:
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.