starter - aankoop materiaal


frank s

19-06-2014 14:44

De laatste week heb ik met veel interesse topics gelezen op dit forum.
Misschien me even voorstellen:
Ik ben Frank en samen met mijn zoon (9j) ben ik vorig jaar en dit jaar al enkele keren gaan vissen op een karpervijver (schatting 200m*70m). Vroig jaar zat er ook kleine baars en voorn op de vijver maar die is weg door de reigers in de buurt. De karpers die er zitten variëren van klein tot wel +10kg.
Ik heb vorig jaar 2 vaste karperstokken tweedehands gekocht waarbij we ieder met 1 lijn vissen. Als extra hengels gebruikten we een forelhengel die ikzelf 15 jaar geleden gekocht heb en waarop we nieuwe draad en onderlijnen voor gehaald hebben. Hierop hangen we dan 20gr lood (=max) en vissen zo met een strakke lijn (spoel open) en een old fashion belletje voor als we beet hadden.
We gaan een 2-3tal keer per maand enkele uren vissen vanaf april tot september (dus zeg maar 15-tal keer per jaar)
En nu mijn vraag na de lange introductie:
Kunnen we met deze forelhengels verder voor die enkele keren die we vissen houden en zo ja/nee wat zijn de risico's? (waarschijnlijk breken van hengel bij grote vis?)
Als wetoch beter nieuwe hengels/molen moeten aanschaffen, welke dan best kiezen zonder er een groot budget aan te geven voor die enkele keren dat we vissen?
Na te lezen op forum onthou ik:
Hengels: prologic C1, shimano hyperloop, fox warrior S, jrc powerplay
Ook zou ik max voor 2,5lb gaan omdat we toch nooit ver moeten inwerpen en ik ook moet rekening houden met mijn zoon... Ik twijfel hier ook over de lengte. Is 12ft niet wat groot voor mijn zoon? en zo ja, welke beter nemen?
Molens: spro hardliner LCS Pro, okuma longbow 40, okuma epix V2 of misschien een tweedehands shimano-daiwa (jawel, hier gelezen op forum ;)
Hier idem, molens mogen weer niet te zwaar zijn omdat ik rekening wil houden met mijn zoon.


Alvast bedankt,
Frank
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

19-06-2014 17:19

Hey Frank,

Leuk dat je je zoon mee neemt naar de waterkant. Zoals je zelf al een beetje liet doorschemeren, forel hengels zijn niet heel geschikt om op karper te vissen. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, alleen zal je dan een vis moeten drillen op de slip van je molen. Dat wil zeggen dat je de vis dus zeer slecht zal kunnen sturen als dat nodig is.

Je geeft zelf al een aantal goede opties aan over wat je zou kunnen aanschaffen. Persoonlijk zou ik je aanraden om eens naar de hengelsportzaak te gaan en al deze opties even in het "echt" te zien en vast te houden. Want uiteindelijk ben jij/je zoon degene die ermee zal moeten vissen.

Okuma longbow zijn leuke molens om mee te beginnen. niet te duur en goede overgang van slip naar vrijloop systeem. Tevens zijn deze molens niet zo zwaar.
Daarnaast wil ik je nog even meegeven dat Spro en JRC zeer degelijke spullen hebben voor een redelijke prijs. Fox,Daiwa,Shimano zitten meer in de top van de markt en hier betaal je natuurlijk ook voor.

Ik heb ooit tweedehands molens gekocht en hier achteraf spijt van gehad. Dus ga bij jezelf na als je spullen tweedehands gaat kopen; "heb ik genoeg verstand van de aan te schaffen producten om een fout erin op te merken?" Mocht dit niet zo zijn dan zou ik persoonlijk niet voor tweedehands gaan. (dit betekend niet dat alles wat tweedehands wordt aangeboden fout of slecht is. Absoluut niet. Ik had gewoon pech en te weinig verstand van het product.)

Ik hoop dat je er iets mee kan. En nog veel visplezier toegewenst!

Groet Jeffrey
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-06-2014 20:00

Frank,

Welkom hier, alleen mag je je hier alleen aanmelden met je volledige achternaam. Maar dat vertellen de moderators je wel.

On topic: leuk dat jij je zoontje meeneemt naar de waterkant. Als ik dat zo lees, denk ik aan de jongetjes in de buurt die op karper gaan zonder net, zonder onthaakmat, hengel van 3,60 meter, hemamolentje van 10 euro en dito lijn, zonder vader/begeleider. En maar aankloten.
Ik help ze dan met van alles en nog wat, in de hoop ze een beetje inzicht te krijgen, en (willen) leren vissen.

Jij vist tenminste met je zoontje en probeert hem de kneepjes bij te brengen. Ik denk dat een kortere hengel beter voor hem is, 10 of 11 voet, leuke parabolische hengel van 2-2,25 lbs, leuk molentje -niet per se met baitrunner, je kunt best zonder.
Er zijn op Marktplaats k*tdingen te koop, maar ook veel juweeltjes. Ik koop vaak veel spulletjes op tegen kleine prijzen en geef de dingen die nog goed zijn en die ik niet gebruik weg aan de kids in de buurt.

Voorbeeld: kijk eens voor Dam hengeltjes : de fighter carp.
* Lijken nietige goedkope hengels, maar die gaan krom, hoepeltje rond, en mijn zoon heeft er destijds meerdere 20+ vissen mee geland (ik ook, ook enkele 30+ vissen), zowel met de pen als statisch. Geheimpje: ik vis er stiekem nog steeds mee met zo'n setje van 2 lbs! En ze zijn in mijn ogen stukken beter dan een X2 hengel die twee keer duurder is. Richtprijs: max 30 euro per hengel op MP
voorbeeld linkje : http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
* en ander lijkt dit ook wel een leuke set: http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
Om mee te beginnen een leuke start, lijkt mij voor weinig geld.
Er is veel meer, als je maar weet waar je op moet letten. Ik kan natuurlijk ook niet in je portemonnee kijken, daarom enkele tips van MP.
* molens op MP kan ook, maar altijd goed uitklijken, weten wat je doet en kijken, niet per post, geldt ook voor hengels.

Succes.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-06-2014 12:11

Ik vindt het nu al een leuk topic.
Gewoon lekker vissen zonder de adviezen van 100 euro's aan materiaal.

hengel voor je zoontje( en eventueel voor jezelf ook prima)......10ft prologic c.o.m
voor het geld(ongeveer 40 euro nieuw) erg leuke hengeltjes.

Molentjes.....tja daar heb je veel meningen over en iedereen heeft zijn eigen favorieten.
Zeker voor het ''relatief'' weinige gebruik zou ik het niet al te gek maken, je hebt geen molens nodig met 400 kogellagers, versterkte assen en 500 meter lijn.
Voor de rest is het meer een budget kwestie van wat je er aan uit wil geven.

Geniet vooral van het vissen met de kleine jongen.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

20-06-2014 12:56

Als eens gedacht aan een feederhengel?

De vijver die je beschrijft is niet al te groot en met een feederhengel i.c.m. een methodfeeder kun je leuk op kleine karper vissen. Daarnaast vergt het geen grote investering en is het een actieve manier van vissen. Krijg je geen beet haal je weer binnen. Ander aasje op de hair en je werpt weer in. Denk dat dit voor je zoontje ook leuker is.

Aan een feederhengel van 3 meter voorzien van een maatje 2500 of 4000 molen heb je in principe voldoende.

Ik vis zelf ook graag met de methodfeeder en gebruik daar voor de materialen van Guru.
http://www.tackleguru.com/
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

20-06-2014 13:09

Ik zou als ik jou was gewoon beginnen met 2 van die Prologic C.O.M. hengeltjes, 2 leuke Shimano molens 2e hands kopen ben je voor 200 euro klaar
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-06-2014 13:17

PS: de Dam fighter carp hengels zijn 11 ft.

En inderdaad: de feederhengel is ook een optie....

Ik heb expres geen molens genoemd, omdat dat wel erg persoonlijk is. En van die niet te dure molens, daar moet je echt voor gaan kijken. Ik vind dit ook een leuke topic!
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

20-06-2014 13:47

Dankjewel voor de leuke en snelle reacties :)
ondertussen ook mijn volledige naam in gebruik ;)

ondertussen onthouden dat een 12ft niet ideaal zal zijn voor mijn zoon en aangezien de vijver vrij klein is ik misschien ook gesteld kan zijn met een 10ft ofzo.
hengels die ik onthouden met prijzen die ik opgezocht heb zijn:

prologic COM ~50€
DAM fighter carp (niet gevonden)

ik heb ook nog
kevin nash H-gun 12ft-2,75lb gevonden voor 50€
prologic C1 12ft 50€ of 3 voor 135
shakespear cypry 12ft, 2,5lb voor 36€
Spro en JRC eens opzoeken

tweedehands (bijna nieuw) kevin nash dwarf 10ft - 2,75lb voor ~70€ met draagtas
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

20-06-2014 14:34

Nouredyn Edrees
Berichten: 53
Lid geworden op: 29-08-2013 11:11
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

20-06-2014 14:39

Dat is inderdaad een mooie deal voor de beginner zeg ! :D
Het geluid van een DELKIM run is zo mooi he
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

20-06-2014 19:15

Die set is inmiddels uitverkocht.

Wat ook een optie kan zijn is de Shimano Hyperloop CX 12ft 2,5 lb.

Bij Voorhuis 35 euro per stuk.

http://www.voorhuishengelsport.nl/aanbiedingen

Ik ben zelf in het bezit van de Hyperloop BX en vindt het prima hengels voor het geld.
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

20-06-2014 19:33

Vandaag binnengelopen in een grote hengelshop in de buurt voor meer info...

een beetje met teleurstelling naar huis gekeerd

Ik zei dat ik voor mij en mijn zoon van 9j wat info wou inwinnen voor een karperhengel en molen te kopen.

Hij raadde me dadelijk een setje aan die ze in de winkel verkochten
Shimano Alivio 12ft 3lb en shimano ST6000RA voor 100€
Ze haddden ook een spro en een ander setje voor 60 en 40€
De verkoper zei dat die set van shimano ideaal was, ook voor mijn zoon. Toen ik vroeg of die set niet wat groot zou zijn voor mijn zoon de hengel van 12ft en grote molen) zei hij dat dit wel goed komt "Je werpt trouwens toch maar enkele keren in met karpvissen" was zijn antwoord. Ook de prijs vond ik aan de hoge kant voor mijn zoon. "Tja, dan kan je dat setje van 60€ nemen" kreeg ik als antwoord.

Toen ik naar een aparte hengel vroeg (JRC powerplay 2,75lb lag in winkel voor 52€) vertelde hij dat dit kwalitatief veel mindere hengel was en zei dat ik toch best de set nam.

en dit was dus alles.
Teleurstelling omdat ik meer info verwacht had en ook meer vragen: Hoeveel ervaring heb jij en je zoon, welke vijver, hoe groot, hoe vaak gaan jullie vissen etc.... maar niets hiervan. OOk heb ik geen enkele hengel, molen in mijn handen gekregen.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik weet wel al één ding, hier op forum heb ik tot hiertoe wél veel info gekregen. :)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2014 20:05

NOOIT meer naar die winkel gaan!!!

Duidelijk iemand achter de balie die alleen wil verkopen, en de geschiktheid van minder
belang vind. 3lbs hengels voor op een vijvertje??
Ook zou hij idd door moeten vragen over het hoe en wat jullie van plan zijn met de visserij.

Een DIKKE - voor deze winkelier.!!!!!

Een DIKKE + voor jou dat je bij twijfel je dit niet hebt laten aansmeren!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-06-2014 20:24

De Dam fighter carp hengels worden niet meer gemaakt, wel 2dehands te koop zo nu en dan.
Maar een 10 ft (3,05 meter) hengel is het best voor nu en ook voor later. Ze worden erg veel verkocht nu. Handzaam, lang genoeg voor je zoontje (en jezelf, geloof me) , en zeker groot genoeg voor de vijver.

De genoemde hengels (10/11 ft) door anderen zijn uitstekende hengels voor dat geld. Jammer dat die set van Visdeal al op is (waarom staat dat dan niet vermeld op de website? Dan moet ie het weghalen. officieel hoort Visdeal het dan nog te leveren, volgens de wet).

Goede zet, dat je voet bij stuk hield. Ga naar een echte hengelsportzaak en laat je voorlichten. Het scheelt informatie, en flauwekul, en uiteindelijk ook geld. Let goed op, laat je niets aansmeren, want ook onder de hengelsportwinkeliers zijn haaien. Maar zo te lezen, zit dat wel goed. :)
Succes! Enne, ik blijf dit wel even volgen :lol:
Is ook een goed topic voor beginners!
stephan wils
Berichten: 29
Lid geworden op: 10-04-2014 16:29

21-06-2014 17:02

ik ben begonnen met ultimate en prologic blijft gewoon top spul voor het geld.
ook piepertjes etc niet te duur gewoon een paar leuke piepers niet te duur je hebt ze tegenwoordig al van fox voor 15 euro per stuk op mp toch kwaliteit voor weinig geld. meer als een volume knopje hoeft er niet op te zitten je vist uiteindelijk voor de hobby en niet als beroep. als rodpod blijven die ultimate rodpod's toch eigenlijk een van de beste pod's voor je geld wij hebben hier jaren mee gevist en nog steeds na 15 jaar leeft deze rodpod in gebruikte staat. als eerste paraplu had ik een fox voor 3 tientjes valt allemaal best mee.

wat je wel altijd nieuw moet kopen is je lijn. Tegenwoordig van korda de subline kost ook niets meer 22 euro voor 1 km en daar doe je wel wat molentjes mee als je niet zo'n hele grote hebt. je onderlijntjes kan je beter zelf maken in de aanbiedingen doos hier bij onze lokale hengelsporthandelaar ligt het gevlochten onderlijn materiaal met coating voor nog geen 10 euro in de bak. haakjes etc het kost allemaal niks ik denk dat je jaren vist met 30 euro materiaal op een normale manier. Als je een goede 150 euro uitgeeft heb je een heel mooi setje om mee te beginnen. en dan wel met alles erop en eraan hengels met molens, piepers,rodpod, paraplu, stoel, spulletjes voor je onderlijntjes te knopen nog een zakje goedkope boillies erbij en je bent helemaal klaar om te gaan!

(Molens kan je het beste niet 2e hands kopen in deze prijscategorie) meestal breken de tandwielen of lagers af en zit je alsnog zonder molens. je hebt leuke molens van ultimate met metalen spoel etc voor nog geen 50 euro heb je hier 2 van. Shimano is iets als je wat professioneler wilt gaan vissen heb nu shimano's gekocht voor frankrijk en dan heb ik het over vissen van 20 kilo +.

12 ft hengels ben ik vroeger ook mee begonnen ook toen ik 9 jaar was. 2.5 lb van ultimate deze hengel heb ik nog net niet ingelijst maar hij leeft nog steeds nooit moeite mee gehad.

veel plezier met de hobby!
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

22-06-2014 12:26

net op een rommelmarkt geweest en er was iemand die oude hengels en molens verkocht. Er lag ook een daiwa emblem 3500 tussen maar wel in 'goed gebruikte' toestand, prijs 15€

Ik vind nergens info over dit type, dus vrees ik dat dit zeeeer oud is en misschien ook vrij versleten.
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

23-06-2014 20:35

Gisteren nog even op de rommelmarkt geweest en die molen bekeken bij nader onderzoek zag deze er toch niet OK uit.

wel even op tweedehands spullen gezocht. Kunnen jullie je mening geven over volgende: kwaliteit en prijs?

sportex specimen http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 77032.html
sportex carp (1 oog te vervangen... makkelijk bij hengelwinkel? http://www.kapaza.be/nl/hengelsport-en- ... 094509.htm
arca specimen http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 62434.html
http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 98112.html
sportex hengels http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... dium=email
hengel arca syntax http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 22920.html
molen shimano baitrunner USA 4500B http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 69227.html
molen spro incognito http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 68409.html
molen daiwa crosscast 5000 ldhttp://www.2dehands.be/sport-fitness/ ... 85976.html
http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 22920.html
set arca hellas met molen http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 87860.html

of toch beter naar nieuw op zoek gaan?

alvast bedankt,
Frank
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-06-2014 13:55

Zo je vraagt nogal wat! :P
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

24-06-2014 14:03

http://www.aldi.nl/aldi_starterset_karp ... _8773.html Dit niks voor je zoontje? Niet te lange hengel en je bent niet de hoofdprijs kwijt
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-06-2014 14:47

Lars van der Heide schreef:http://www.aldi.nl/aldi_starterset_karperhengel_48_5_859_8773.html Dit niks voor je zoontje? Niet te lange hengel en je bent niet de hoofdprijs kwijt

Wat raad jij nou aan? Zou je het zelf kopen? Dit zou ik echt nooit kopen!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

24-06-2014 14:48

Sportex'jes zijn vaak wel fijne hengels.

Zelf heb ik die uit de 2e link ( die met ontbrekend topoog ), ik vind dit zeer fijne hengels, ik heb ze al meer dan 10 jaar en toen al 2e hands gekocht.

Wel zijn die uit de advertentie te duur, ik had ze toen voor hetzelfde geld ongeveer.
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

24-06-2014 14:57

Wat raad jij nou aan? Zou je het zelf kopen? Dit zou ik echt nooit kopen

Voor iemand van 9, ja tuurlijk waarom niet?

Ben zelf begonnen met een setje x2 black phantoms met bij behorende baitrunner molentjes. Prima om mee te beginnen en te leren. Voor 35 euro kan je er geen bult aan vallen. Vaak ben je dan ook nog niet zo zuinig op je materiaal dus mocht er iets stuk gaan is het geen ramp.
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

27-06-2014 20:12

Van veel tweedehandshengels was de prijs nog vrij hoog ofwel oude hengels.

Nog enkele hengelwinkels gedaan of getelefoneerd... de ene al met wat meer uitleg/vragen dan de ander...
De ene winkel stelde me een korte hengel voor (ik denk rond 2,5m) en een molentje van 15-20€, de ander stelde voor om te besparen op hengel(~50€) maar zeker niet te besparen op de molen (+100€) (ook goede uitleg gekregen trouwens in deze shop).

Maar op zeker ogenblik moeten er knopen doorgehakt worden.
Ik wou voor de nash H-gun gaan maar toch wel enkele negatieve bijklanken gehoord over deze hengels en uiteindelijk is het deze geworden:
spro strategy lakeview 12ft-2,75lb :) http://www.spro.eu/NL_NL/category/henge ... eview.html

nu nog even verder op zoek naar molens, schep- of landingsnet, onthakingsmat,
voor de molen heb ik er voorlopig 3:
okuma longbow 50
spro hardliner LCS 5000-50
ultimate culture free system

Verder me ook nog verdiepen in biepers, wakers etc...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-06-2014 22:25

Frank,

Ik las het volgende:
nu nog even verder op zoek naar molens, schep- of landingsnet, onthakingsmat,
voor de molen heb ik er voorlopig 3:
okuma longbow 50
spro hardliner LCS 5000-50
ultimate culture free system

Volgens mij staat hier wel het een en ander op dit forum. Kijk eens rond via zoek functie.

Verder me ook nog verdiepen in biepers, wakers etc...

Piepers: eenvoudige setjes zijn ook verkrijgbaar. Ik heb hier een setje liggen
die het goed doet, en eigenlijk was het maar een goedkoop setje.
Maar ze doen het goed. Kijk ook eens rond in de winkel.

Voorwaarden die je moet stellen: waterdicht en volume-instelbaar. De rest is luxe. Vind ik.

Wakers: zeker in het begin, voldoen die eenvoudige van een paar euro.
het goed. Sterker nog, ik heb na 35 jaar nog steeds geen dure wakers.
Een waker moet beet registratie weergeven, niet meer en niet minder.

Onthaakmat: internet/marktplaats 2dehands eenvoudig: een tientje -20 euro (iets luxer)

landingsnet: ook internet (idem qua prijs) Zo kom ik ook goedkoop aan spulletjes (die ik vervolgens weggeef aan kids in de buurt)
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

28-06-2014 10:55

Ik weet niet of je nog een rodpod zoekt maar visdeal heeft ze momenteel in de aanbieding: http://visdeal.nl/deals/mad-d-fender-rod-pod
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen