starter - aankoop materiaal


stephan wils
Berichten: 29
Lid geworden op: 10-04-2014 16:29

28-06-2014 14:53

nou een molen van 100+ wilt ie dat je op meerval gaat ofzo?
en een hengel van 50 euro is ook erg overdreven. ik heb volgens mij voor een setje van hengel + molen 35 euro betaald per stuk en zoals ik al aangaf doen ze het nog steeds.

Net is niet zo heel belangrijk om daar merk of geen merk van te pakken f4e net of een ander goedkoop merkje doet het ook goed voor 25 euro heb je al goede 42 inch netten misschien dat je ze voor de helft vind op marktplaats maar dan moet je wel goed kijken of je net geen gaten heeft.

http://www.raven.nl/firestarter-landing ... uct/13698/

wakers is niet persee nodig wel handig je hebt tegenwoordig al voor 5 euro per stuk dacht ik wakertjes.

http://www.hengelsport-shop.com/swinger ... 6648LGF-qA

en de piepers zoals ik eerder al vermeld had goedkope 2e handsjes simpel volume knop meer niet nodig en een goede waterdichtheid fox is hier wel goed mee en dan komt op de 2e plek bij goedkoop maar goed de prologic piepers.

je kan ook nieuwe kopen voor 10 euro maar ik betwijfel of dit goed is :

http://www.raven.nl/soundcarp-beetmelde ... oduct/585/


onthaakmatten krijg je nieuw al van fox voor 25 euro maar je hoeft niet speciaal merk te hebben je kan ook een simpel matje kopen voor 10 euro van ultimate of dergelijke.

http://www.hengelsport-shop.com/onthaak ... 66567GF-qA

meer als zat en je bent in het goedkoopste geval maar 65 euro kwijt als je alles nieuw wilt.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

28-06-2014 18:29

Antoinette den Os schreef:Ik weet niet of je nog een rodpod zoekt maar visdeal heeft ze momenteel in de aanbieding: http://visdeal.nl/deals/mad-d-fender-rod-pod


Een rodpod is alleen handig als je op een harde ondergrond vist. In alle andere situaties zijn losse banksticks handiger, omdat je hengels op alle mogelijke manieren neer kunt zetten zonder beperkingen van je rodpod. Met losse banksticks kun je je hengels richting je stek laten wijzen, zodat je lijn altijd in het verlengde van je hengel loopt en niet onder een hoek.

Het lijkt er op dat de poten van de Mad rodpod geschroeft zitten. Als dat het geval is heb je ook 4 losse banksticks. Echter als de TS alleen de op de genoemde vijver vist dan zou ik persoonlijk voor 4 losse banksticks gaan aangezien een rodpod dan geen meerwaarde heeft.

http://www.prestonfishing.nl/index.php? ... 67pYrHNzIw

Ik heb goede ervaringen met de banksticks van Korum.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

28-06-2014 19:35

Met losse banksticks kun je je hengels richting je stek laten wijzen, zodat je lijn altijd in het verlengde van je hengel loopt en niet onder een hoek.


Met een rodpod heb je die vrijheid ook.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

29-06-2014 11:55

Hey Antoinette,

Hoezo heb je dezelfde vrijheid met een rodpod? Als je 2 hengels op je rodpod heb liggen, 1 hengel naar links en de andere naar rechts. Hoe ga je je rod pod dan op allebei richten?? :roll:
Niet dat het heel erg zal zijn, want een karper zal heus niet merken dat je rod pod niet precies gericht is :P


Met een rodpod kan je wel altijd je hengels kwijt, je kan hem namelijk bijna overal wel neerzetten. Ik neem altijd banksticks en een rodpod mee, omdat als ik op een nieuw water kom en de banksticks de grond niet inkomen, altijd de rodpod nog kan inzetten.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

29-06-2014 12:41

@Jeffrey, volgens veel HSV's mag je maar max een x-aantal meters naar rechts of links liggen, en dus is de hoek ook niet zo groot, daarbij komt dat ik niet de noodzaak zie om haaks op de oever te liggen want dan kun je net zo goed die afstand overbruggen door naar de beoogde plek te verkassen met je spullen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

29-06-2014 12:50

Valt deze in hetzelfde straatje, je hebt geen voerboot nodig want je kan ook aan de overkant gaan zitten en daar onder de kant vissen?

Heb nog nergens in mijn boekje gelezen dat ik maar een bepaald aantal meters ergens heen zou mogen vissen :P
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-06-2014 00:04

Frank,

er komen nu ineens discussies los, waar jij nu niet mee geholpen bent/wordt.

Ik heb bij Hengelsport Voorhuis deze hengels voor je gezien: Shimano CX 12 ft / 2,5 lbs 35 euro /stuk
tel: 0546-441213. / www.voorhuishengelsport.nl

Sportex hengels zijn in principe geen slechte hengels, ligt eraan wie ze afbouwt. De standaard sportexen mankeert niets aan, tweedehands is weer afhankelijk hoe de vorige eigenaar(s) ze behandeld hebben.
Maar dat geldt ook voor molens.

De Daiwa Emblems (X serie) zijn normaliter goede molens, ik heb er vier (of vijf) en die zijn oud. Ik vis er nog steeds mee op de rivier en in Frankrijk. Drie zijn er van mezelf (nieuw gekocht) en twee via MP gekocht. Je moet het treffen. De mijne zijn de 5500's.
Die 3500 molen ken ik niet, is een stukje kleiner. Hij is oud, maar waarom zou die niet voldoen? Is er iets stuk? Draait ie goed/ is de slip goed? Is er speling?

Die Shimano USA 4500 molens gaan in de regel zeer lang mee (net als daiwa), er zijn nog hordes vissers die ermee vissen en ze in hun bezit hebben (ikke ook).

Kijk eens naar deze: Sportex specimen hengels inclusief molens shimano 5010.

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
Frank Stulens
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-06-2014 21:24

30-06-2014 20:59

Hengel is besteld: het is een Spro Strategy Lakeview 12ft-2,75lb geworden

Voor de molen zou het deze kunnen worden
Okuma Longbow LB 50 => 45€ http://www.discushospers.nl/epages/0901 ... ts/okulb50
DAM Quick HPN PRO 650 FS => 32€ http://www.fishingfield.eu/reel-dam-qui ... -6431.html

Ofwel een tweedehands daiwa of shimano rond de 40-50€
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

01-07-2014 14:00

Antoinette den Os schreef:@Jeffrey, volgens veel HSV's mag je maar max een x-aantal meters naar rechts of links liggen, en dus is de hoek ook niet zo groot, daarbij komt dat ik niet de noodzaak zie om haaks op de oever te liggen want dan kun je net zo goed die afstand overbruggen door naar de beoogde plek te verkassen met je spullen.

wederom weer een vreemde opmerking.. :roll: heb zoiets alleen vernomen op btw,,
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

01-07-2014 19:06

Inderdaad een vreemde opmerking, want ik vis met enige regelmaat 1 hengel naar links en de ander naar rechts. (en ik denk dat ik niet de enige ben)Langs het riet, overhangende boom of naast een lelieveld wat langs de kant ligt. Dit i.v.m. plezier vaart. Ik vis dus niet aan de overkant. En nee ik lig heus geen 100 meter langs de kant. Maar het argument dat en bepaalde hoek niet gemaakt kan worden.....klopt niet helemaal.

On topic;

Wat goed dat je je hengel hebt besteld Frank. Ik hoop voor je dat je je spullen snel bij elkaar hebt gevonden. Dan kan je namelijk lekker gaan genieten langs de waterkant en hopelijk snel een karper drillen met je nieuwe spullen.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

01-07-2014 21:24

wederom weer een vreemde opmerking.. :roll: heb zoiets alleen vernomen op btw,,


Dus omdat je er niks van weet is de opmerking vreemd? wat ik persoonlijk vreemder vind is dat je wel heel snel met je oordeel klaar staat zonder je eerst op de hoogte te stellen of die regels bij sommige hsv's gelden (wat dus wel het geval is, de oorzaak dat die regels er zijn zijn dus de bivvyboys die zo graag hun hengels links en rechts 100 meter uit elkaar hebben liggen)
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-07-2014 21:37

Er is niks mis met onder de kant door vissen, zelfs niet als dat 200 meter ver zou zijn.
Er is pas wat mis als je daarbij voor andere stekken langs vist en dan gaat klagen (of nog erger) als er dan iemand op zo'n stek gaat zitten. Hetzelfde geld voor lijnen de hele vijver/put over uitvaren, dus ook recht vooruit en dan de ruimte claimen.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-07-2014 09:36

Het wordt nu al van veel hsv's naar sommige hsv's, dus ja ik vind het wederom een vreemde opmerking. Ik vis nooit op van die overbezette plekken en je weet ook niet of de TS dat wel doet. Als ik op een smal kanaal vis dan vis ik graag 100 meter links en 100 meter rechts. Zolang je zoals bert ook zegt geen andere vissers onmogelijk maakt om te vissen. Daarbij is elke hoek die je lijn tov je hengel maakt een kans op mindere registratie. Dus je hengeltop naar de plek wijzen waar je vist is in 9/10 gevallen altijd beter, en dat gaat eenmaal makkelijker met losse banksticks als je 2 verschillende kanten op vist.

Een rodpod is daarbij handig als je je banksticks niet kwijt kunt doordat je op een verharde stek vist. Maar mijn voorkeur gaat altijd uit naar losse banksticks als de situatie het toelaat.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-07-2014 12:15

Amen (helemaal mee eens, jerome)

Maarruh, leuke hengels, Frank, hoop dat je er veel plezier mee hebt, en hier je vangsten toont :)
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

02-07-2014 12:55

Antoinette op dit soort discussies zitten we hier niet te wachten joh ,ga lekker vissen . We proberen hier mensen juist aan het vissen te krijgen en te houden door het geven van goede adviezen . 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

02-07-2014 18:57

Paul klein schreef:Antoinette op dit soort discussies zitten we hier niet te wachten joh ,ga lekker vissen . We proberen hier mensen juist aan het vissen te krijgen en te houden door het geven van goede adviezen . 8)


Ik startte de discussie niet, anderen reageerden op mijn reactie die voor de ts was waarin ik het gewoon over een mogelijke aankoop had van een rodpot.
Als je dan toch mensen wil corrigeren doe dat dan maar bij degenen die mij bekritiseerden en dus de discussie startten.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2014 19:06

Overigens heeft de grootste visvereniging van Nederland, de AHV, deze regel. Om nu te beweren dat Antoinette helemaal uit haar nek zwamt gaat mij wat te ver. En nu on-topic maar weer.

Als het om stabiliteit gaat zijn banksticks de eenvoudigste en voordeligste optie. Beperking is dat die krengen niet door stenen of steigerhout gaan. Overigens kun je ook heel eenvoudig je hengel op de grond leggen en er naast gaan zitten. Dan je ogen open houden natuurlijk.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

15-07-2014 15:13

Kees Ouwehand schreef:Overigens heeft de grootste visvereniging van Nederland, de AHV, deze regel.

Bron? Kan er niets over vinden op de website van ahv.

Kan alleen wat vinden over dat je je lijnen maximaal mag uitvaren tot maximaal de werpafstand (dus eigenlijk mag je al niet verder dan zo'n +- 150 meter.
En dat je 'zoveel mogelijk' haaks op de oever te vissen om andere niet dwars te zitten.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu