Lijnclip beschadigt draad !


Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

28-05-2014 20:09

Mitz,

Dat met dat tape is geen oplossing (denk ik). Nogmaals, ik gebruik de clip enkel en alleen om zeer kort tegen struiken of overhangende takken te gooien. Sommigen kunnen dat zonder clip te gebruiken, ik jammer genoeg niet. Het is soms nodig om meerdere keren te corrigeren, m.a.w. telkens enkele lussen bij te geven. Dus ik zou telkens die tape moeten losmaken en verplaatsen.
Zoals sommigen ook al opmerken vind ik het ook niet kunnen dat in de prijsklasse van 300€ de lijn clip de lijn beschadigd. Ik ga wat uittesten met het rekkertje. Op de spod molens hebben ze wel gedacht aan een goede lijnclip. Bij het spodden wordt die lijn clip toch steeds gebruikt? Waarom niet op gewone molens?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-05-2014 21:36

Ik krijg zowat zin in een Belgenmop.

Het maakt niet uit welke clip je gebruikt. (Marc ik heb ook emblems)
Als je met een noodvaart je lood moet stoppen en dat is zwaar genoeg, zul je altijd
je lijn moeten beschermen tegen beschadigingen.

Ik vertrouw de boel anders niet meer.

Neem je spodhengel of zo om de afstand te meten. Markeer de lijn.
Zet de spodhengel op de clip en leg 'm op de kant.
Loop je lijn uit totdat ie stuit op de clip.
Leg je gewone hengel ernaast en loop net zo ver als dat je peil/spodhengel ligt.
Plak er tape op, op de juiste plek en je hoeft nooit meer iets te verschuiven of opnieuw te plakken.

Klaar.

Wel een beetje oplossingsgericht denken...
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

30-05-2014 13:28

Mitz
Nogmaals ik spreek hier niet over spodden en wat jij me nu verteld is geen nieuws. Ik zeg gewoon dat met dat plakkertje voor mij niet werkt om precies (ik spreek over cm's) met de lijn clip te kunnen ingooien.
Tenzij je dat plakkertje gewoon over je lijn kunt schuiven, wil je meer of minder lijn gebruiken.

De oplosssing met een stukje powergum onder de clip is voor mij een oplossing.
Bedankt voor alle hulp.
mvg
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2014 14:04

Ik bedoelde ook de peilhengel. (Aangekocht als spodhengel, vandaar het misverstand, sorry)

Doe het maar lekker op jouw manier. Doe ik de mijne.

Bevalt me goed.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

30-05-2014 20:18

Mark Brouwer schreef:Je hoeft niks te knopen, neemt gewoon 3cm van dat spul en klemt dat onder die lijnclip zoals je anders met je lijn zou doen. Dit laat je dan verder gewoon zo zitten.
Nu kun je de lijn er onder clippen en heb je er in het vervolg geen problemen meer mee.


Afbeelding

ESP marker gum
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

31-05-2014 09:34

Mooi, lang verhaal kort dan maar?
1. clips zijn niet gemaakt om lijn achter te klemmen ALS:
1.1 Je geen extra maatregelen neemt.
1.2 Jij niet in staat bent om jouw worp kracht niet op voorhand een beetje in te schatten.
2. Extra maatregelen zouden kunnen zijn:
2.1 Tape om de lijn op de plek waar de lijn achter de lijn clip komt.
2.2 Marker gum onder je lijnclip die dan een buffer tussen lijn en clip is.

Ik vraag mij wel af, Eric, hoe je qua afstand niet op de cm nauwkeurig kunt gooien en in afwijking naar links / rechts wel?

Overigens is de tip van Mitsz wel erg goed hoor! En als je dan toch bezig bent, noteer dan ook eens de afstanden. Water x, Stek y, Richting boom Of graden vanaf plek, 27 mtr. Scheelt je de volgende keer onnodig ingooien om de afstand te bepalen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

31-05-2014 11:40

Ik gebruik geen lijnklip maar heb een markering op mijn draad,ik werp in en zie wanneer de markering mijn spoel verlaat en hou dan de draad tegen met mijn hand ,werkt perfekt!
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

31-05-2014 12:29

Weet het niet hoor! :oops:
Maar heeft het instellen van je slip er nog mee te maken? :oops:
Vis zelf al jaren nu met de ultegra's xt die heeft helemaal geen lijnclip dus ik vind het elastiekje een goed idee wat ik zeker ga gebruiken.
Thanks! :D
"wind op de kant is karper op het land"