baitrunners????????


Plaats reactie
Thijmen Pinksteren
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2014 16:01

26-05-2014 16:14

Beste karpervissers,

ik ben beginnend karpervisser :D, en heb al redelijk gevangen aan de pen
sinds de kerstvakantie ben ik mijn afstandset bij elkaar aan het sparen,
ik heb alles al, behalve de molens..... maar welke zijn goed??? :-?

wat ik zoek? baitrunners, niet te groot (maar wel groot genoeg), voor op een 2.5 ponds hengel, van rond de 60 euro.
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

26-05-2014 19:52

Shimano st6000 ra of fa zijn ideale baitrunners voor de beginnende visser. Of 2e hands shimano of daiwa molens. Altijd goed en betrouwbaar spul.

Kris.
Thijmen Pinksteren
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2014 16:01

26-05-2014 20:39

bedankt kris! maar die shimano's hebben toch een kunstof spoel? en ik heb gehoord dat de slip niet lekker loopt omdat ie achterop zit?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-05-2014 21:02

Edit: ik heb onderstaande tekst ook elders bij een aanstaande koper van molens neergezet, ik herhaal het hier even:

Deze vraag komt altijd voorbij, wekelijks, soms dagelijks.
Bepaal eerst wat je zelf wilt. Hoe je wilt vissen en waar. groot water, kanalen, rivieren, hoe ver, en pas je behoefte (de molen) hierop aan.
Heb je dan een idee wat je wilt, probeer dan zelf molens die je in de handen hebt gehad, en hebt uitgeprobeerd in de winkel, of van een kennis aan de waterkant.
Daarna kun je hier je voorlopige bevindingen weer op het board zetten. Pas dan heb je jezelf een oordeel gevormd en laat jij je niet leiden door wat een ander zegt.




T
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

26-05-2014 22:13

ach frenk rustig aan iedereen mag vragen wat hij wil toch we zijn er om elkaar te helpen ;)

maar goed bij deze dus:

kijk eens naar de Spro Super Caster 4000 kost iets van 50 euro,... deze molen is er al een tijdje en ik heb hem in me handen gehad bij henkkoster, vond het op zich een goeie degelijk molen heb hem kado gedaan aan een maat zijn zoon,.. en die vist er nog steeds mee en das al een lange tijd ;)
Ook zien ze er heel duur uit maar dat zijn ze gelukkig niet,.. zit alleen geen baitrunner op.. en vissen zonder baitrunner is niet moeilijk hoor, want voor statisch vissen heb je dat echt niet nodig..

Wil je toch echt een baitrunner kijk dan eens naar de Spro Super Caster LCS 5000,... hier kan ik niet veel over vertellen want ik ken niemand die er mee vist maar heb hem wel toen in me handen gehad en vond het ook gewoon een mooie molen voor een leuke prijs,.. er zijn 2 versies van.

En verder heeft iemand die ik ken ook molens van spro en die vist er al jaren mee en wil niks anders. En daarbij als je nu molens koopt en je spaart gewoon weer tot je een leuke bak met geld hebt koop je weer andere en verkoop je dez.. maar met spo molen is de prijs kwaliteit gewoon goed.

Wil je wel wat anders ja spaar dan ff door voor betere of 2e hands op marktplaats,.. MAAR als je een leuke set ziet koop niet zomaar ga langs voel en besluit dan.. of kijk vraag en aanbod hier op KWO.

Succes..
Oja joh!!!
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

26-05-2014 23:44

bedankt kris! maar die shimano's hebben toch een kunstof spoel? en ik heb gehoord dat de slip niet lekker loopt omdat ie achterop zit?
Bij de FA versie zit de slip voorop. En de spoelen zijn van plastic inderdaad. Een vriend van mij gebruikt ze en af en toe dril ik ook een vis met deze molens en dat gaat prima. Hij heeft de slip achterop en vind dat wat onhandig omdat je daar ook je baitrunner mee afsteld, maar goed dat zal wennen zijn.

Ik gebruik zelf 2ehands Shimano 4500A en dat is een onverwoestbare molen die je op marktplaats kunt kopen voor ong. 50-70 euro p/stuk. Deze bevallen mij zeer goed!

Kris.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 06:37

@R de Winter Klopt, maar ik heb toch geen onvertogen woord gezegd? :)
Het is opbouwend bedoeld. Als ik er het woord TIP bij had gezet klinkt het misschien iets positiever..?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

27-05-2014 08:40

Frenk de Gruiter schreef:@R de Winter Klopt, maar ik heb toch geen onvertogen woord gezegd? :)
Het is opbouwend bedoeld. Als ik er het woord TIP bij had gezet klinkt het misschien iets positiever..?



haha ik bedoel er ook niks mee maar je geeft je zelf een goeie tip ;) maar ik snap je standpunt,.. vele weten de zoekfunctie niet eens te vinden haha.


maar goed.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-05-2014 10:23

Plastic spoelen en slip achterop zijn gewoon beide grote no-go's.
Wil je iets betrouwbaars? Kijk dan naar 2de hands molens met een goede reputatie en haal ze altijd op. 4500's bijvoorbeeld kan je prima aan komen voor dat budget en hebben een lange reputatie van betrouwbaarheid.
Wil je nieuw, kijk dan in de winkel goed rond welke molens er degelijk uit zien voor dat geld. Ik zou me niet vastpinnen op een merk, ben ook niet voldoende bekend met de types die alle merken voeren in deze prijsklasse. Laat je niet verleiden door een of ander verhaal over eindeloze hoeveelheden kogellagers. Bij lagers gaat het om kwaliteit, niet kwantiteit. Weet ook dat je voor € 60 nieuwprijs normaal gewoon geen topmolen gaat kopen waar je like 10 jaar plezier van gaat hebben.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

27-05-2014 11:00

Daaf Wolters schreef:Weet ook dat je voor € 60 nieuwprijs normaal gewoon geen topmolen gaat kopen waar je like 10 jaar plezier van gaat hebben.


je kan idd geen topmolen kopen voor die prijs, maar voor een beginnende visser is dit ook niet aan de orde en er 10 jaar mee doen,.. het kan als je gewoon goed met je spullen omgaat.. en molens van 900 euro ja ik persoonlijk vind dat het ook niet waard en vraag me ook vaak af wat de meer waarde van zo'n prijs is ten opzichte van de molens van 200 euro??

maar goed nogmaals de spro molens zijn zoals aangegeven kwaliteit voor hun prijsklasse ;) en ze zien er gelikt uit,.... en die kogellagers ach ja ik heb er nu 3 met een naald lager en vind hem soepel lopen en daarbij hoe meer toeters en bellen hoe meer er aan kapot kan gaan ;)

maar goed ga maar eens naar een winkel die ze heeft en pak ze vast en slinger er mee rond haha..

succes.


ff wat linkjes...

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-karpervissen/m812987018-spro-incognito-2x-big-pit-bait-runner.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-karpervissen/m812978848-mooi-molens.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Oja joh!!!
Thijmen Pinksteren
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2014 16:01

27-05-2014 18:07

heel erg bedankt allemaal :D
ik zal ff kijken naar die spro molens!

en frenk:
ik ga op kleine wateren en smalle kanaaltjes vissen, maar ook wat meren bij mij in de buurt.

en ik had ook al bedacht dat je voor ong. 60 eu ook geen top baitrunners krijgt maar ik doe er gewoon voorzichtig mee en het is ook maar om te beginnen.... tegen de tijd dat ik echt goed kan vissen en mn molens kapot zijn ofzo verdien ik wel genoeg om duurdere te kopen

maar in ieder geval bedankt!

weet iemand wat over de okuma longbow 50?
en de Daiwa Black Widow BR 5000a?
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

27-05-2014 18:32

Ik gruwel ook van slip achterop. Waarom? gewoon ik vindt het niet prettig. No more, no less.

Maar wellicht kan je eens kijken naar de goedkopere versie van de Shimano D-serie, namelijk de OC versie.
Is her en der al flink wat over gevraagd, maar ik heb nergens gelezen dat deze echt in het gebruik minder zouden zijn dan de D-serie. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik dat graag teruglezen hier. En dat heb ik nog niet kunnen lezen.

Veel suc6 met je keuze!

PS: Als je een molen gevonden heb, google er dan eens flink op los, want een paar tientjes verschil kan er zomaar zijn. Want sommige winkels hanteren cataloguspriijzen en soms ook nog ver daarboven en sommige leggen er vlgs mij geld op toe (bij wijze van spreken). Geduld om nog ff te zoeken kan je soms behoorlijk wat geld opleveren. Maar hou ook de verzendkosten in de gaten want ook daarbij compenseren sommige de lager prijs van de artikelen door idiote bedragen voor verzenden te rekenen.
Thijmen Pinksteren
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2014 16:01

28-05-2014 08:25

heel erg bedankt leen ik zal je tips meenemen in mijn keuze! :D
Plaats reactie