Verschillen vortex 230 deluxe airdeck en vaste bodem!?


Plaats reactie
marco van der plas
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-07-2012 21:29
Locatie: Zuid-Holland

20-05-2014 19:02

Twijfel tussen deze 2 mogelijkheden. Ik weet dat er verschil van 6kg in gewicht zit. Is er ook verschil in de transport maat. Voor mij is de meest compacte transport maat het meest praktisch.

Hoop dat jullie ervaringen kunnen delen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-05-2014 01:48

Ik heb geen vortex, wel een 2,3m boot met airdeck. Die van mij is absoluut veel compacter dan een alu/houten bodem. Wat mij betreft ook een belangrijk voordeel is de snelheid en het gemak bij het opbouwen en opruimen van de boot.
Nadelen zijn er ook, ten opzichte van een traditionele bodem lever je heel iets in qua binnenruimte, het staat toch iets minder stabiel dan een vaste bodem, je hebt heel iets minder rechtuit stabiliteit en mocht je tempo willen maken met een benzine motor kom je iets moeilijker in plané.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-05-2014 08:29

Hier een vortex airdeck gebruiker.

1. Staat minder stabiel? Ik pomp mijn airdeck naar 700mBar en ding is zo hard als een plank! Ik ben de kleinste niet en ding deukt niet eens in als ik er op sta.
2. Inleveren qua binnenruimte? Mijn airdeck is denk ik niets dikker dan een alu bodem.
3. Rechtuit stabiliteit? Mijn vortex deluxe airdeck heeft een opblaasbare kiel, dus rechtdoor is geen probleem. Je hebt natuurlijk met zo'n kleine boot wel het probleem dat je achterkant altijd uit wil breken door de normale schroefgang.
4. Benzine motor, plane. ik gebruik een electromotor dus geen plane. Maar mijn vorige bootje was groter en ging met een bb heel gemakkelijk in plane.

Sorry Daaf.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

21-05-2014 11:48

Ik heb een Vortex 230 Deluxe.

Na lang twijfelen heb ik gekozen voor de harde (honeycomp) bodem.

Hoe je het ook bekijkt, een harde bodem is altijd steviger en stabieler dan een airdeck. Dat mijn toch al zware boot daardoor nog iets zwaarder wordt en dat ik zo'n 5 tot 10 minuten langer bezig ben om de boot klaar te maken vind ik persoonlijk niet zo erg.

En het zal reuze meevallen hoor, dat weet ik, maar het idee dat een airdeck lek kan raken (bijvoorbeeld als er een scherp steentje in het profiel van mijn laarzen zit) vind ik toch niet zo fijn.

Ik kan mij voorstellen dat als je een heel klein bootje neemt, zoals een Commando 200AD of een Vortex 200AD, dat je dan kiest voor een airdeck om het allemaal zo licht mogelijk te houden zodat het nog allemaal te tillen is. Maar als de boot groter wordt maakt dit voordeel naar mijn idee niet veel meer uit omdat de boot dan zo en zo al te zwaar wordt om even naar de stek te tillen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-05-2014 09:07

Airdeck lek raken is inderdaad een probleem.
Afgelopen week in Frankrijk precies waar jij bang voor bent. Mijn airdeck is opeens zacht aan worden.
Lek vinden is dan meteen lastig omdat het een zeer klein gaatje is. Maar een natte lap, deed de boef snel aan het licht laten komen en de reparatie was dan ook in een paar seconden gereed.
Tip van een andere gebruiker, een kunstgras matje in de vorm van de airdeck gebruiken om dit probleem te voorkomen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

23-05-2014 09:44

Je kunt ook een stukje campingmat kopen. Ik heb deze in het groen voor in mijn tent maar als extra bescherming op je airdeck kan natuurlijk ook. Heb 1 keer losse vloerdelen gehad maar dat echt nooit meer. Heb nu 2 Air decks en hiervoor een roll up gehad (ook super) en wil echt niet meer anders.

Gr.
©
marco van der plas
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-07-2012 21:29
Locatie: Zuid-Holland

23-05-2014 12:31

Bedankt voor de reacties.

Besloten om te wachten tot de nieuwe levering van de vortex 230 deluxe boten binnen zijn. Beide boten zal ik dan gaan bekijken.

Ook heb ik ondertussen iemand gevonden die evt aluminium vlonders op maat kan maken. Mochten er ik de vortex boten geen verschil zitten bij lengte ect. en dus beide vloeren in de boot passen ga ik denk toch voor de airdeck en bestel ik een aluminium bodem op maat erbij.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-05-2014 11:33

Bij een airdeck heb je ook minder last van herrie als er iets op valt. Voor wat het waard is overigens hoor. Mijn airdeck was ook lek geraakt, half/half afwasmiddel/water erop wrijven met de hand en je hebt het zo gevonden ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie