Vraag over oude karperhengels (iets voor de verzamelaar?)


Plaats reactie
Bob Siemonsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-05-2014 14:26

14-05-2014 15:38

Beste belangstellenden,

Ik heb een vraag aan jullie. Ik ben in het bezit van twee exact de zelfde karper hengels van het merk East Anglian Rod Company, type Matchblack en bestaande uit 3 delen. De totale lengte is 4.26 meter, 14 ft. Het zijn holglashengels. Ik heb er veel mee gevist en het zijn fijne hengels, maar ik wil ze nu eigenlijk wel kwijt

De hengels zijn in Engeland gemaakt en zoals gezegd afkomstig van the East Anglian Rod Company. Dit bedrijf was opgericht in 1966 en maakte kwalitatief zeer hoogwaardige hengels, behorende tot de top van het hengelsegment. Het bedrijf is 1989 overgenomen door Porter Chadburn PLC, die later weer is samengegaan met Taylor & Johnson en Steeds & Leed. Tegenwoordig is het alleen nog maar Leeda. Ik heb de hengels al meer dan dertig jaar en schat dat ze zeker meer dan 35 jaar oud zijn.

Volgens een Engels forum zijn hengels afkomstig van deze fabriek veel geld waard, maar Ik heb er eerlijk gezegd zelf geen verstand van en zie het meer zo van wat iemand er voor wil geven.

Mijn vraag aan jullie is. Is er iemand die meer van dit soort hengels af weet en mij kan adviseren, of iemand die wellicht geinteresseerd is. De hengels zijn nog prima, maar voor het mooie kunnen ze wel een opknapbeurt gebruiken.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

14-05-2014 16:04

Beste Bob,

De door jou beschreven hengels zijn dobber matchhengels en beslist geen karperhengels, ofschoon je die er wel mee vangen kan natuurlijk.

Ik weet dat er in oktober altijd een internationale beurs gehouden wordt voor liefhebbers van oud materiaal.
Misschien moet je daar je licht maar eens opsteken.

Enneh... reken jezelf niet rijk.
Bob Siemonsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-05-2014 14:26

14-05-2014 16:31

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Weet jij toevallig waar die beurs gehouden wordt?
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-05-2014 19:03

Hoi Bob,
In hele goede staat zijn ze ongeveer €30-€40 waard en als er veel krassen op zitten en de kurk is oud, dan moet je ooguit op €10 rekenen.

De Vintage markt voor vliegenhengels en karperhengels is (helaas voor jou) veel groter.
Succes met je verkoop en vriendelijke groeten,
Arjen
Bob Siemonsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-05-2014 14:26

14-05-2014 19:41

Hoi Arjen,

Bedankt voor je inbreng. Had natuurlijk liever iets anders gehoord, maar weet nu wel waar ik aan toe ben.
Plaats reactie