Zwaar kinkende hoofdlijn ( Paralellium )


bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

28-04-2014 12:26

Wie heeft hier ook last van met deze lijn?
Bij mij is het zelfs zo erg dat ik in elkaar gedraaide lussen in mijn lijn krijg zodra ik mijn beugel open.
Uiteraard vaar ik lijnen uit met beugel open en niet op slip.

Kan dit liggen aan het opspoelen of aan de molen ( Penn LTD 7000)??

Paralellium gaat er zeker te weten af maar ben wel benieuwd waar dit nu aan ligt.
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

28-04-2014 12:52

bertho keur schreef:Wie heeft hier ook last van met deze lijn?
Bij mij is het zelfs zo erg dat ik in elkaar gedraaide lussen in mijn lijn krijg zodra ik mijn beugel open.
Uiteraard vaar ik lijnen uit met beugel open en niet op slip.

Kan dit liggen aan het opspoelen of aan de molen ( Penn LTD 7000)??

Paralellium gaat er zeker te weten af maar ben wel benieuwd waar dit nu aan ligt.


Welke lijndikte heb je? Ik heb de 31/100 variant zo even uit m'n hoofd, bij mij kinkt de lijn (nog) niet.
Ik vis met Shimano 4500B molens.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-04-2014 14:25

Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

28-04-2014 14:33

Nergens last van, kinkt minder dan veel andere lijnen in mijn ervaring.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

28-04-2014 16:25

Een lijn kinkt niet uit zijn eigen ,het is steeds de fout van de gebruiker!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

28-04-2014 19:02

Beste,
Kan je eens beschrijven hoe je deze hebt opgespoeld...vis er al jaren mee...en heb hier geen last van.
Tip:loop de lijn even uit (op evt.een grote weide of langs de waterkant)hang er aan het eind niets aan...neem een natte handdoek in de hand en laat hier de lijn met een lichte spanning tussen lopen wanneer je hem terug opspoeld (spanning kan je dan regelen door gelijke druk uit te oefenen op de handdoek met je hand/vingers waar je lijn doorloopt).
Dan zijn de krullen verdwenen...elke lijn kinkt een beetje na wat stevige drils...ik gebruik daarvoor een spindoctor ....bij het opruimen demonteer ik mijn rig en loodmontage...aan het eind van de lijn monteer ik de spindoctor(SPINDOCTOR DIREKT AAN EIND VAN DE HOOFDLIJN KNOPEN EN NIET DOORMIDDEL VAN EEN WARTEL ERVOOR)gooi een twee tal keer uit ...en bij deze is de lijn ontkrult.
Hoop dat je hier wat aan hebt...paralellium is nochtans een heel betrouwbare lijn...dit is mijn persoonlijke ervaring/mening hierover.
Mvg Peter :wink:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

28-04-2014 21:36

Molens zijn zoals altijd opgespoeld bij mijn winkelier.
En nee het is niet altijd een menselijke fout zoals sommige mensen beweren.
Eind vorig jaar zijn de penn ltd aangeschaft en op gedraaid met de paralellium.
Het probleem lijkt steeds erger te worden en zelf heb ik dan ook het idee dat het in de molens
Kan zitten
Zoals al eerder aangegeven vaar ik uit met beugel open.
In de 20 jaar dat ik op karper vis heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

28-04-2014 21:45

Beste,
Wat doet je twijfelen aan de molens...draaien de opspoellagertjes soepel...word je lijn mooi en gelijkmatig opgespoeld?
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

29-04-2014 00:38

Kinken komen in de draad door de fout van de gebruiker,ik heb soms ook kinken in mijn lijn en dat is een gevolg door het opruimen van mijn hengels. Ikzelf heb de gewoonte tijdens het opbergen van mijn hengels de slip open te zetten en dan omwentelingen te maken om mijn spoel op de laagst mogelijke stand te zetten om mijn hengel kunnen op te bergen in mijn foedraal.
Wat zijn kinken ,kinken komen in de lijn als ge de lijn om zijn eigen as laat draaien ,neem een stukje lijn tussen wijsvinger en duim en laat de lijn hier tussen rollen en U zult zien dat de lijn begint te kinken!
Na een dril begint de lijn soms ook te kinken ,dit komt als men door de slip uit de lijn probeert op te spoelen ,weer een gebruikersfout,let eens op een collegavisser en kijk eens hoeveel keer hij probeert lijn te winnen wanneer de slipt werkt!
Wanneer men veel runs krijgt krijg ge ook meer kinken en dat is het gevolg dat de vis lijn wint door deze door de slip uit te trekken ,bij elke omwenteling die hij van de molen aftrekt betekent ook dat de lijn telkens 1 omwenteling om zijn eigen as draait!
Heb ge een stevige dril,en sterke vis weer hetzelfde verhaal ,de vis trekt door de slip en weer draait de lijn om zijn eigen as met kinken tot gevolg.
Hoe stijver de lijn des te meer is hij gevoeliger voor kinken,een soepele lijn kan wat meer omwentelingen om zijn eigen as verwerken alvorens hij gaat kinken.
Schaf een spindokter aan en gebruik deze ,ge zult heel wat meer fun hebben aan uw hoofdlijn en heel wat € kunnen besparen!
Dus veel karpers vangen betekent ook meer kans op kinken!
Probeer te begrijpen hoe kinken ontstaan,neem daar even tijd voor,het loont de moeite!
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

29-04-2014 06:23

Sorry hoor Daniels ik waardeer dat je informatie probeert te delen maar zoals ik al aangaf zijn deze zaken mij echt wel bekend.
Het gaat dan ook niet alleen om het laatste stukje van mijn lijn wat zou kunnen gebeuren met lijn door je slip trekken met opruimen etc, maar over de volledige lengte. Dat wil zeggen zelfs als ik op 150 meter afstand lig springt de lijn.

Conclusie:
- lijn is goed opgespoeld.
- uitvaren met beugel open.
- drillen op hengel en niet door slip draaien.

Iemand problemen met de Penn LTD??
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

29-04-2014 08:42

Verkeerd opgespoeld oftewel bovenstaande redenen ,iets anders is er gewoonweg niet!
Hang de spindokter eraan en het is opgelost.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

29-04-2014 09:25

Er is toch wat mis man, de lijn wordt in de fabriek elke x met een slag opgespoeld. Bij het afspoelen moet de slag als het ware eruitgehaald worden door de slag van je molen. Neem aan dat je pen molen niet andersom draait of je slinger aan de andere kant? Ik zou idd een spindocter gebruiken..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

29-04-2014 09:46

Bij deze graag een slotje

Kansloze antwoorden heb ik niks aan :-?
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-04-2014 10:56

Graag gedaan :-?
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

29-04-2014 11:12

Wij wilden U enkel helpen,niet meer ,volgens mij is de lijn verkeerd opgespoeld ,iedereen maakt al eens een fout ,zou het kunnen dat uw winkelier een fout gemaakt heeft of is deze onfeilbaar?
Kinken is een reactie op een actie ,dus er moet iets fout gebeurd zijn ,uw molen hier de schuld van geven? ,pas op dat kan,kijk eens bij het opspoelen van uw draad of de spoel stil meedraait?
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

29-04-2014 11:27

Beste Bertho,

Bij het openen van dit topic hield je nog de mogelijkheid open dat het aan het opspoelen zou kunnen liggen. Enige tijd later kan dat ineens niet meer het geval zijn, want de molen is opgespoeld door de winkelier. Die is onfeilbaar zeker! Als hij bovendien gebruikmaakt van een opspoelmachine dan zou het heel goed daaraan kunnen liggen, want dat is GEEN goede methode van opspoelen.

Ik heb sterk de indruk dat je een tunnelvisie hebt. HET LIGT AAN DE MOLEN PUNT UIT.

Overigens vind ik je laatst reactie van weinig respect getuigen t.o.v. diegenen die met jou meedenken.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

29-04-2014 12:13

bertho keur schreef:Bij deze graag een slotje

Kansloze antwoorden heb ik niks aan :-?


Ik weet het zeker; het ligt aan de molen!

Zo kansrijk genoeg?

Zonder gein; wil je het probleem oplossen of niet? Zo ja, koop een spindokter en hang die eraan. Stuk goedkoper dan andere lijn kopen. Verder is iedereen gemiddeld goed te spreken over de lijn (ik ook), dus het probleem zal daar niet liggen. Waarom deze dan weggooien als het probleem simpel is op te lossen, lekker boeiend wat de oorzaak is/was.....
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-04-2014 12:25

Ik heb de lijn ook in 38.00 ik weet niet of het dezelfde soort als de jouwe is omdat er meerdere paralellium lijnen bestaan. Ik vind ook dat de lijn wat springerig is maar dat komt in mijn geval denk ik door de dikte en de samenstelling van de lijn. Ik heb type 10.000 spoelen en deze zijn redelijk groot. Als jij bijvoorbeeld een kleiner type hebt in combinatie met een dikke stugge lijn kan dat ook enige problemen geven.

Spindokter werkt maar kan de lijn ook de andere kant op draaien.. Ik geef de voorkeur aan de lijn uit te laten varen of lopen en dan kaal dus zonder lood of iets dergelijks weer op de spoelen. Succes.

Gr.
©
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

29-04-2014 12:33

Antwoord is ook zeker niet richting iedereen bedoeld. :wink:
Word er alleen wel een beetje moe van sommige mensen die niet dit maar ook andere topics verzieken met hun schijnbaar alles omvattende kennis.

Ik open dit topic met 2 vragen, kan het aan de lijn liggen of aan de molens?
Voor mijzelf kan ik uitsluiten dat het niet aan de manier van omgang met de lijn ligt, schijnbaar zijn er toch mensen die beter weten dan ik zelf hoe ik met mijn lijn omga :roll:

Blijft de vraag over of er meer mensen zijn met Penn LTDs die hetzelfde probleem hebben, lijkt mij een normale vraag?

Als er dan door dezelfde alleswetende mensen maar weer word gezegd dat het aan mijzelf ligt ben ik er klaar mee, vandaar dat deze op slot mag.

Nogmaals niet tegen iedereen gericht
Better to rule in hell, then serve in heaven.
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

29-04-2014 12:36

Bij deze Lesley en Remco bedankt voor informatie waar ik wel wat aan heb :wink:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

29-04-2014 12:43

Ik heb een poos gevist met korda subline 43/100ste. Dit is een vrij soepele lijn. Toch kinkt deze vrij snel. Momenteel vis ik met paralellium pro 40/100ste. Deze lijk is vrij stug maar kinkt bij mij nouwelijks. Het probleem zit altijd in het gebuik. Sowieso altijd juist en zelf opsoelen. Als je start met opspoelen moet je eigenlijk na een paar draaien even kijken of je lijn in slappe stand de neiging heeft tot kinken. Zo ja dan moet je de spoel omdraaien en verder spoelen. Dit moet je een paar keer checken tijdens het opspoelen.

Als je gaat vissen en veel vangt (veel runs) dan is het wachten op problemen met kinken, om de top slaan ed. Dit voorkom ik op de volgende manier. Na iedere vangst (ja ik vang wel eens wat) doe ik na een nieuwe inworp, uitvaren of uitlopen vd lijn het volgende. Ik houdt de hengel na achteren zodat ik zo'n 6 meter lijn slap heb hangen. Dan houdt ik mijn molen vast, de slip id lichtste stand en draai dan met de hand (dus niet met de slinger) de lijn strak. Dat lijkt onhandig en duurt even maar zo draai ik de lijn dus de tegenovergestelde kant op tenopzichte van runs of slippen tijdens de dril.

Kleine moeite vindt ik waarbij ik geen last meer van kinken heb.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-04-2014 13:23

bertho keur schreef:Antwoord is ook zeker niet richting iedereen bedoeld. :wink:
Word er alleen wel een beetje moe van sommige mensen die niet dit maar ook andere topics verzieken met hun schijnbaar alles omvattende kennis.

Ik open dit topic met 2 vragen, kan het aan de lijn liggen of aan de molens?
Voor mijzelf kan ik uitsluiten dat het niet aan de manier van omgang met de lijn ligt, schijnbaar zijn er toch mensen die beter weten dan ik zelf hoe ik met mijn lijn omga :roll:

Blijft de vraag over of er meer mensen zijn met Penn LTDs die hetzelfde probleem hebben, lijkt mij een normale vraag?

Als er dan door dezelfde alleswetende mensen maar weer word gezegd dat het aan mijzelf ligt ben ik er klaar mee, vandaar dat deze op slot mag.

Nogmaals niet tegen iedereen gericht


Ok, snap het.

Graag gedaan ;)
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

29-04-2014 13:31

Ik heb alleen maar aangegeven wat de oorzaken kunnen zijn ,ik heb zelfs aangegeven dat ikzelf ook kinken maakt in mijn lijn!
Dit is mijn laatste antwoord in deze topic ,maar ik wil toch even kwijt dat ik weet hoe de kinken ontstaan zijn in uw lijn,het antwoord heeft U zelf gegeven.

viewtopic.php?f=50&t=77136
2x sportex stokken
1 mist een oogring de andere mist een stukje van de ring in het topoog.
Doe een bod.

Heeft U deze stokken nog?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

29-04-2014 14:10

Daniels Benny schreef:maar ik wil toch even kwijt dat ik weet hoe de kinken ontstaan zijn in uw lijn,het antwoord heeft U zelf gegeven.

viewtopic.php?f=50&t=77136
2x sportex stokken
1 mist een oogring de andere mist een stukje van de ring in het topoog.
Doe een bod.

Heeft U deze stokken nog?

+1
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Mario Reuser
Berichten: 43
Lid geworden op: 27-04-2010 12:36
Locatie: Avid HQ Bivvy

29-04-2014 14:44

Hij is goed !! :lol:
catch Your Memories