Nieuw materiaal, wat moet ik kopen?


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-02-2014 11:02

Hallo,

Ik wil graag vanaf dit jaar gaan nachtvissen. Vorig jaar heb ik overdag(en ook 's avonds tot 's nachts) wel zitten vissen. Nu lijkt het mij ook leuk om een aantal weekeinden echt te gaan nachtvissen. Hiervoor heb ik dus spullen nodig.

Ten eerste een tent. Hierover heb ik in dit topic gelezen dat de JRC Contact een mooie tent is. Nou denk dat ik zelf voor de 2 persoons uitvoering ga omdat mijn vriendin wel houd van kamperen(en goed kan koken ^^). Dit leek mij een mooie, niet al te dure tent. Ik heb op youtube een aantal reviews bekeken en wat mij heel fijn leek was de optie om de 'voorkant' eraf te ritsen. Hierdoor is het ook goed te gebruiken als paraplu voor bijvoorbeeld een regenachtige kortere sessie.

Ten tweede heb ik een nieuwe onthaakmat nodig. Ik heb hiervoor de Spro Strategy Cradle op het oog. Ik heb deze bij Henk Koster gezien voor 50(normaal 60) euro. De 60 euro is dan ook ongeveer de prijs die ik aan een onthaakmat wil uitgeven. Wat zijn jullie ervaringen bij deze onthaakmat?

Ook wil ik een weegzak die goed te gebruiken is bij deze onthaakmat(op video's zie ik altijd dat deze van te voren in de onthaakmat ligt. Ik wil er graag een waarmee ik de vis ook direct vanuit de weegzak terug kan zetten op een verantwoorde manier.

Bij het volgende raak ik helemaal de weg kwijt. Slaapzakken. Ik heb ze al gezien vanaf +- 40 euro tot wel ruim 250 euroGeschokt en ik vind dat laatste toch wel een heleboel geld voor iets om de nacht in door te brengen. Ik vroeg mij in het begin gelijk al af of ik voor een slaapzak niet beter naar een outdoorwinkel kan gaan, misschien is de prijs kwaliteit dan wel beter? Nu wil ik vragen wat voor een degelijke prijs een goede slaapzak is om in de lente, zomer en herfst een beetje warm(als het koud is) en niet al te warm(als het warm is) te kunnen slapen. Ik ben zelf bijna 1.90, ik neem aan dat dit wel belangrijk is bij de keuze voor een slaapzak.

Een bedchair is ook weer zoiets. Er zijn er heel veel en voor veel verschillende prijsklasses en als je het goed doet lig je er 's nachts niet eens opTong! Ook bij dit zie ik door de bomen het bos niet meer en wil ik graag vragen wat een goede keuze is. Zoals ik al zei ben ik 1.90 en daarbij weeg ik ongeveer 85 kilo.

Dit is allemaal een wensenlijstje voor mij. Zo weet ik hoeveel ik moet sparen en kan ik dat in mijn achterhoofd houden.

Alvast een bedankje aan iedereen die mij een zetje in de juiste richting kan geven!

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

12-02-2014 11:16

Ik heb zelf een JRC quad continental voor 2 personen, omdat ook ik met mijn vriendin samen vis.
Een tent die in het begin vrij lastig in en uit elkaar te halen is, maar als de elastieken eenmaal was meer rekken gaat het steeds makkelijker. zeer fijne tent. JRC is gewoon een degelijk merk(geen topkwaliteit) maar gaat lang mee. Let op, wanneer het heel hard regent zal je echt een winterskin nodig hebben.

Onthaakmat is belangrijk dat ie groot genoeg is en vooral goed voor de vis. let op dat je niet een al te grote neemt, ivm de ruimte die je eventueel in de auto hebt.

Weegzak heb ik een inklapbare van JRC, ook gewoon een degelijk ding met ritsen aan beide zijden om een vis veilig terug te zetten.

Slaapzak heb ik ook van JRC de 3D box 5 season. Maar dat is voornamelijk omdat ik het hele jaar door vis. in de zomer neem ik gewoon een lekker dun laken mee. Let op bij slaapzakken dat de ruimte in de slaapzak niet al te groot is, omdat het dan vrij lang duurt voordat deze ruimte is opgewarmt door je lichaamswarmte.

Bedchairs zal je in de hengelsportzaak gewoon moeten uittesten wat je zelf lekker vind liggen.

Uiteraard is er een oneindige lijst van merken en types, maar met deze heb ik ervaring en zoals ik al eerder zei. JRC heeft degelijke spullen die een tijd meegaan.
Uiteindelijk is voor jezelf uitzoeken wat jij graag zou willen het belangrijkst.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

12-02-2014 11:22

Ten eerste een nachtvis pas en ten tweede lijkt mij met al het nieuwe spul een "kruiwagen" ook wel makkelijk. Ik zou de tent niet te groot nemen als je vriendin toch mee gaat zeg ik stapelen :D
Destijds gebruikte ik een simpel slaapzakje van de Scapino ( geen mummie ) open ritsen en je had een lekker breed dekbed. Als je in de lente/zomer vist hoef je echt geen 4 seizoenen slaapzak van de bekende merken. Bevalt het nachtvissen je en wil je meerdere jaargetijden vissen ( herfst/winter ) dan kun je altijd nog investeren in een duurdere.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-02-2014 11:48

Bedankt voor de reacties :)

Een nachtvispas had ik vorig jaar ook wel. Zat namelijk vaak tot 1 á 2 uur snachts in een stoeltje langs het kanaal. Dit was natuurlijk niet ideaal.

Ik heb net even gekeken wat een JRC quad continental kost. Deze vind ik zelf iets te duur. Ik wil wel graag degelijk spul, maar een tent hoopte ik toch wel een beetje te kunnen kopen voor een 200-250 euro.

Een kruiwagentje is in principe niet heel hard nodig. Ik kan de auto altijd binnen +- 25 meter van mijn stekkie parkeren. Vind het niet heel erg om hier een aantal keren voor te moeten lopen.

De afmetingen van de spro strategy cradle zijn als volgt: 112x62x38 cm. Ik denk zelf dat dit groot genoeg is voor de wateren waar ik op vis(vijvers max 3ha) en het alkmaar-kolhorn kanaal. De vijvers waar ik vis weet ik zelf van vissen tot 20 pond en vanaf het kanaal is de grootste vangstmelding 37 pond, tenminste waar ik van weet dan.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2014 12:05

Nick,

inderdaad: nachtvispas en kruiwagen!

je andere vragen:

Ik heb zelf een JRC Contact 2 man dome en die bevalt me goed.
Nou vis ik nog zelden 's nachts, maar hij is ruim, biedt veel comfort
(ik heb een overwrap, nog nooit gebruikt) en je kunt geloof ik
inderdaad het een en ander eruit ritsen.
Ik vind hem goed, maar ik heb hem in 5 jaar slechts 7 keer gebruikt,
moet ik bekennen.

De Spro Strategy Cradle is in mijn ogen een goede keus, heb ik
op mijn verlanglijstje staan. Is trouwens ook redelijk goed
door een penvisser mee te nemen (ingeklapt en door iets
grotere handvaten.

Weegzak: ik zou er een gebruiken die lang genoeg is en niet te
grofmazig is, en evt in je cradle past. Voorkeur: weet ik niet,
heb er al jaren een goede, maar weet niet eens wat voor merk dit is.
merken boeien me niet zo, functionaliteit en veiligheid wel.

Slaapzakken: ik heb altijd ervoor gezrogd dat mijn kleding
aangepast is aan de jaargetijden (ook laarzen).
En daarbij ook de slaapzak.
Slaapzakken zijn subjectief, dat wil zeggen: afhankelijk van de
persoon. ben je een koukleum, dan zul je met elke kleding het
koud hebben.Ik gebruik normaliter:
* een gewone mummie slaapzak tot -14 graden met goed afgedichte naden
* een losse rechthoekige slaapzak die ik over de mummie heen trek.
Beide slaapzakken rits ik niet dicht ivm mogelijke problemen
met de rits (om dit dus te voorkomen).
De mummie heeft een opening aan de bovenkant met extra flap voor
de wind. De rechthoekige slaapzak is gewoon extra lang en leg ik over
de geopende rits heen. Bij mij werkt het goed.
Wordt het warmer, trek ik minder kleding aan, houd de slaapzakken
hetzelfde, tenzij het heet is, dan een slaapzak minder.

Bedchair: ook subjectief. Wil je comfort, extra paddings,
zacht matrasje, etc. Dan is de prijs er ook naar. Tadaaaaaa!
Ik heb een ruim 25 jaar oude nash bedchair waarbij het elastiekdeel
open is. Vul ik op met een zelfgemaakte padding en ik heb het
niet koud, biedt voldoende comfort.
Heb ik een voorkeur? Neu, geen interesse, heb er al een, al ruim 25 jaar.
Meer advies kan ik er niet over geven. Alternatief: kijk op
marktplaats voor een 2dehandsje en kijk via de zoekfunctie naar
enkele goede bedchairs. Er zijn zat discussies langsgekomen.
Geldt ook voor slaapzakken, cradles, etc.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

12-02-2014 12:26

je hebt nu ook een jrc contact xxl bivvy. Had hem op de Carp beurs bekeken en is erg ruim en heeft ook een achterdeur dus kan je lekker door luchten na een nacht zweten met je vriendin ;)

http://www.jrcproducts.nl/catalogue/biv ... ,8489.html


Zag ook dat de contact 2 man nu erg voordelig is bij DB hengelsport 149 euro met winterskin is echt goedkoop voor een prachtige tent, wel het oude model maar zoveel verschilt het ook weer niet.

http://www.db-hengelsport.nl/epages/614 ... ts/1199530
Laatst gewijzigd door Sandor vd Beek op 12-02-2014 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-02-2014 12:29

Misschien handig om te wegen: Een floating weightsling.
Wegen EN ff veilig weghangen terwijl de camera in gereedheid gebracht wordt voor een foto.
Bij mij geen bewaarzakken meer!! :wink:

Ik heb een goedkope Lion (23 eu) , :wink: Bevalt prima, en is 2 delig in te klappen.
Er zijn meerdere merken, maar ivm fiets/kar was dit voor mij de kleinste optie.

De andere zaken zoals slaapzak, stretcher ,tent komen al meerdere optie,s voorbij.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

12-02-2014 12:42

Misschien nagaan of je er met een tent mag vissen ? Bij mij in de buurt mag je slechts met een brolly zonder wrap.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Plaats reactie