Slaapzak&waadpak vraag


Plaats reactie
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 12:47

Ik begin binnekort met het vissen op een stek waar het gebruik van een waadpak bij het landen van vis niet te vermijden is.
Aangezien ik niet 1-2-3 dat pak heb aangetrokken, wil ik er eigenlijk gewoon in slapen.
Zijn er meer mensen die dit doen, of andere tips mbt tot dit onderwerp hebben? Kan de slaapzak dat een beetje hebben? Zijn er slaapzakken met een 'dubbele' rits, die ik dus helemaal dichts kan ritsen maar b.v. de onderkant bij mn voeten open kan laten?

Dit is mijn waadpak:http://www.raven.nl/nl/producten/outdoor/3051_waadpakken/jvs/waadpak_neopreen/
Ik moet nog een nieuwe slaapzak kopen. Denk zelf aan een bedrag tot +- €100, nieuw of 2ehands.

BVD!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2014 13:04

Een waadpak kun je net zo snel aantrekken als een stel laarzen, mits goed opgerold. Zelfs mij lukt het. ;)

Slapen in een waadpak zou ik zelf niet aan beginnen, vanwege zweetvorming en de isolatie in de slaapzak. Lieslaarzen wel gedaan, maar de keren dat ik in de koudere periode een stel ijsklompen van jewelste kreeg hebben me dit doen mijden als de pest.

De truuk is je waadpak, beginnende onderaan, steeds een laagje om je laarzen heen te trekken. Zo kun je er direct instappen, de straps laat je aan elkaar zitten en zodoende moet dat geen probleem opleveren..

Ik had er foto's van, maar kan die zo 1-2-3 niet vinden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 13:11

Sven van Anrooy schreef:Een waadpak kun je net zo snel aantrekken als een stel laarzen, mits goed opgerold. Zelfs mij lukt het. ;)

Slapen in een waadpak zou ik zelf niet aan beginnen, vanwege zweetvorming en de isolatie in de slaapzak. Lieslaarzen wel gedaan, maar de keren dat ik in de koudere periode een stel ijsklompen van jewelste kreeg hebben me dit doen mijden als de pest.

De truuk is je waadpak, beginnende onderaan, steeds een laagje om je laarzen heen te trekken. Zo kun je er direct instappen, de straps laat je aan elkaar zitten en zodoende moet dat geen probleem opleveren..

Ik had er foto's van, maar kan die zo 1-2-3 niet vinden..


Ja dat vertelden ze me bij raven ook.
Feit is wel dat 7 jaar werken als patatbakker je niet in de koude kleren gaat zitten :P

Ik snap niet precies wat je bedoeld met het waadpak over de laarzen heentrekken.
Het is één geheel en gemaakt van neopreen, niet van pvc
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

30-01-2014 13:14

Gewoon zo:
Afbeelding

Wel het snel in- en uitstappen even "droog oefenen" en koop m het best een maatje te groot. Stapt makkelijker in.

Mvg,
Sjoerd
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 13:25

'k begin nu wel te denken dat ik misschien beter PVC of lieslaarzen had kunnen kopen -_-
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

30-01-2014 13:36

Gaat met neoprene ook hoor Bart.

Handigste is dat je eerst het pak volledig aantrekt, vervolgens rol je 'm af (je schuift zegmaar je pijpen in), trek je 'm weer uit en zet je 'm klaar naast je stretcher. Stap je er zoals Sven al zei, zo in. Daarna trek je het pak omhoog en rennen maar. Niet te snel willen, want dan lukt het juist niet en ga je op je plaat.

Als het snel MOET, bijvoorbeeld bij obstakelvisserij zoals op de foto, zet je m het best klaar naast je hengels. Kun je eerst je vis in een veilig gebied loodsen en in tussentijd je waadpak aantrekken.
Oefening baart kunst.

Vangze,
Sjoerd
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 13:42

Hmm okay. Begin volgende week vis ik een soort van test-nachtje. Dan maar eens proberen dus.

Beide bedankt voor de snelle en behulpzame reacties!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2014 14:03

Ik heb ook een volledig neopreen pak ;)

Je pakt het pak net boven de enkels, en trekt het over de laarsrand. Deze stap herhaal je een paar keer, zodat je meerdere laagjes als een harmonica om je laarzen hebt zitten. /

Zo wordt de binnenkant van je pak niet nat, en trek je hem zo omhoog

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

30-01-2014 14:41

Ik heb een paar keer geslapen in mijn pvc waadpak, maar nadeel is dat je pak vochtig word aan de binnenkant. Niet echt fijn in deze tijd. Het scheelt wel wat je eronder aandoet, als je een thermo legging of trainingsbroek met daarover heen een wat meer waterdichte broek aandoet, dan heb je er weinig last van.
Even snel aantrekken is voor mij gewoon geen optie. Het maakt ook niet uit of ik slippers, crocs of opengeknipte laarzen naast mn stretcher zet, ik zou altijd met mn sokken naast mn rodpod staan :-?
Daarom slaap ik ook gewoon met schoenen aan.
Als je de tijd hebt (lees: niet bij opstakels vist) en niet hetzelfde als mij hebt dan zou ik voor sven zn aanpak gaan.
Het nadeel van neopreen is wel dat je pak wat vochtiger blijft, dat is minder in je slaapzak.

Als je de tijd hebt (lees: niet bij opstakels vist) en niet hetzelfde als mij hebt dan zou ik voor sven zn aanpak gaan.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

30-01-2014 15:21

Er zijn ook "ademende" waadpakken te koop. Misschien is dat wat als je er perse in wil slapen?
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-01-2014 15:42

Altijd feest die waadpakken.....tegenwoordig altijd een bus schimmeldodend talkpoeder mee naar frankrijk 8)
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 15:59

Rene Zoeter schreef:Er zijn ook "ademende" waadpakken te koop. Misschien is dat wat als je er perse in wil slapen?


Vind het ook zo zonde om een tweede waadpak erbij te kopen.
Begin volgende week maar eens Sven's tip proberen, en anders is een nieuw pak misschien een optie idd.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

30-01-2014 16:08

Ademend draagt veel comfortabeler dan niet ademend, ook als je er niet in wilt slapen. Ik heb zelf ook een niet ademend waadpak, maar als deze de geest geeft dan komt er een ademend pak. Is de meerprijs meer dan waard. Een niet ademend pak is binnen no time nat van binnen is mijn ervaring.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2014 16:13

Ik heb ook ervaring met zo'n ademend ding. Zeker op de manier waarop ik hem gebruikte (zie foto, continue aantrekken, uitdoen, hasst dit dat) is het geld het absoluut niet waard. Versleet een pak per jaar ;) 3-4 nachten in de week. Ademend of niet, een jaar..

In zo'n geval is het zonde geld ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

30-01-2014 16:18

Ik weet niet hoe jij met je spullen omgaat, maar van aan en uittrekken, zal zo'n pak, mits van goede kwaliteit, toch niet zo snel slijten? Bovendien hoef je een ademend pak niet uit te trekken. Blijft het feit dat het niet nat wordt van binnen, en dat is erg prettig. Je kan ook in je zwembroek het water instappen, kost helemaal niks (zeeman)
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2014 16:28

Rene Zoeter schreef:Ik weet niet hoe jij met je spullen omgaat, maar van aan en uittrekken, zal zo'n pak, mits van goede kwaliteit, toch niet zo snel slijten?


Ik gebruik m'n zooi, het zijn geen museumstukken ;) Nat opgevouwen tijdens de nacht, vorst is ook al zo positief voor zo'n ding als ie nat opgerold zit. Nee

Bovendien hoef je een ademend pak niet uit te trekken. Blijft het feit dat het niet nat wordt van binnen, en dat is erg prettig.


Echt niet dat ik in een waadpak ga liggen slapen, daar ben ik helemaal van genezen. Vind ik helemaal niks. En zelfs in een ademend waadpak kreeg ik klamme voeten. De laarzen ademen namelijk niet ;)

Je kan ook in je zwembroek het water instappen, kost helemaal niks (zeeman)


Kan, maar zou je dat ook continue doen met koud water, onvoorspelbare bodem met scherpe stenen en schelpen? Nee dank, liever droog blijven dan elke keer afdrogen en met een natte zwembroek de slaapzak in ;) Ik ving ook nog wel eens wat ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

30-01-2014 17:49

Sven van Anrooy schreef:
Ik gebruik m'n zooi, het zijn geen museumstukken ;) Nat opgevouwen tijdens de nacht, vorst is ook al zo positief voor zo'n ding als ie nat opgerold zit. Nee


Als je geld teveel hebt is dit een optie. Gewoon ff ophangen is een andere

Sven van Anrooy schreef:
Echt niet dat ik in een waadpak ga liggen slapen, daar ben ik helemaal van genezen. Vind ik helemaal niks. En zelfs in een ademend waadpak kreeg ik klamme voeten. De laarzen ademen namelijk niet ;)


Je hebt waadpakken zonder laarzen, maar met losse speciale schoenen, probleem opgelost.

Sven van Anrooy schreef:
Kan, maar zou je dat ook continue doen met koud water, onvoorspelbare bodem met scherpe stenen en schelpen? Nee dank, liever droog blijven dan elke keer afdrogen en met een natte zwembroek de slaapzak in ;) Ik ving ook nog wel eens wat ;)


Klopt is niet handig, maar wel goedkoop.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2014 18:01

René,

Als ik aan het vissen ben ga ik dat pak niet op hangen hè ;)

Dan moet ie klaar staan voor het geval dat ik al eens beet zou krijgen. Dat bedoelde ik ;)

En mocht ik een waadpak met schoenen moeten gebruiken, kan ik het beter net zo doen als ik nu al doe. Net zoveel gekloot, als je 's nachts die schoenen aan moet doen mag je nog uitkijken dat je ze niet kwijt raakt in de bagger..

Of je moest ze vast strikken maar als dat kan heb je ook tijd een normaal pak aan te trekken 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

30-01-2014 18:48

bart
precies zoals sven en sjoerd beschrijven is de snelste manier
vochtig worden in je slaapzak , zal je op breken zoals hier boven om schreven(zeker met deze temperaturen
obstakel vissen is ook hier boven al beschreven door sjoerd
ik spring in mijn crockies, vis de veilige zone in drillen , en dan je waadpak aantrekken
makkelijker kan je het niet maken
sven :inderdaad het zijn geen museum spullen
ze zijn gemaakt om te gebruiken , en uit hangen doe ik thuis wel
tijdens het vissen staan ze klaar in de houding

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-01-2014 19:10

Ademend is iets maar in beperkte mate, zelfs slapen met een Goretex jas en broek is niet echt een pretje. De methode die sven beschrijft is zelfs sneller dan lieslaarzen aantrekken om dat die krengen altijd liggen terwijl je waadbroek staat. Daarnaast begrijp ik die paniek bij sommige vissers niet(behalve als je bij obstakels vist) Krijg je een run, doe dan ff rustig hij runt 3 seconden later ook nog wel. Trek je waadbroek aan en hobbel naar je stokken.
Bart Korten
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-01-2014 21:10

30-01-2014 19:48

Martijn Nederpel schreef:Ademend is iets maar in beperkte mate, zelfs slapen met een Goretex jas en broek is niet echt een pretje. De methode die sven beschrijft is zelfs sneller dan lieslaarzen aantrekken om dat die krengen altijd liggen terwijl je waadbroek staat. Daarnaast begrijp ik die paniek bij sommige vissers niet(behalve als je bij obstakels vist) Krijg je een run, doe dan ff rustig hij runt 3 seconden later ook nog wel. Trek je waadbroek aan en hobbel naar je stokken.

Als het om 3 seconde zou gaan zou het geen probleem zijn :P
Maargoed, bedankt allen voor de tips. Wat een hoop snelle replies zeg :D
Volgende week zal ik met jullie tips in het achterhoofd eens een beetje uitvogelen wat voor mij het beste uitkomt.

En anders neem ik wel een flinke thermoskan koffie mee en trek hem door ;-)
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

30-01-2014 21:57

hey mannen,
ik zet mijn neopreenpak ook altijd klaar zoals sven
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie