veilig lood systeem


Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

20-01-2014 20:04

Sjoerd Bonenkamp schreef:Gewoon die kant en klare PB hit and run systeempjes halen.
Zat reakties en welgeteld 1 persoon die dit aanhaalt.
Vraag me echt al heel lang af waarom niet gewoon iedereen die systemen gebruikt.
Gebruiksvriendelijk, kant en klaar, extreem visveilig en op allerlei verschillende manieren toe te passen. Echt een prachtige uitvinding:

Mvg,
Sjoerd


Klopt, maar wat de foto laat zien is moeilijk te krijgen. Zoek maar eens.
Vorig jaar contact gehad met PB (UK). Er waren problemen met het lood en de coating. Er zou een update komen (ik niet gezien ; maar heb toen het nog makkelijk te krijgen was een leuke voorraad ingeslagen ;-) ). Het lijkt erop dat de productie al een tijdje stilligt..

Wat wel makkelijk te krijgen was en is, is de X-Safe leadclip van PB, die in feite op dezelfde manier realiseert dat bij lijnbreuk alleen de rig overblijft bij de vis (zelf ooit eens aan den lijve ondervonden dat ik na een lijnbreuk de vis 5 dagen later weer ving met de rig van 5 dagen eerder.


Overigens kan je zelf ook heel makkelijk een vergelijkbaar werkend systeem maken van bv AVID-lood.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;-)
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

20-01-2014 20:08

Die lustrek systemen zíjn echt een hele goede ontwikkeling.
Degene die dit ooit uitgedacht heeft verdiend wel een schouderklop.

Maar, met leadcore (knikken of verdraaien) of 'snot' alg heeft het zijn beperkingen.
Zachte kralen met een big eye swivel achter het lood is imo veiliger.
Vergeet ook niet dat lustrek systemen verijzen dat het lood verankerd blíjft.


Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2014 21:32

alsof een vis 15lb kracht kan zetten......lijnbreuk ontstaat in de meeste gevallen door beschadiging van de lijn. En laat het nu net de hoofdlijn zijn die het meest onder spanning langs allerlei rotzooi loopt. Wat zal er dan als eerst breken denk je? Juist de hoofdlijn, vervolgens zwemt een vis zicht vast in de takken dan breekt ie die 15lb onderlijn echt niet.
Alles is zo veilig als de gebruiker. Het belangrijkste is ervoor zorgen dat er geen lijnbreuk optreed en/of een vis zocht vastzwemt een hoofdlijn van 40/00 nylon kan heel wat hebben. Daarna is het gebruik van doordacht loodsystemen een pre. In situaties waarin de kans op een lijnbreuk vergroot is zoals bij obstakels met mosselen dan is een systeem waarbij de vis na breuk met alleen een onderlijn rondzwemt aanbevolen. In situaties waarbij de vis zich kan vastzwemmen zoals takken of stronken heb je geen reet aan een dikke voorslag, wat wil je ermee bereiken de hele boom omhoogtrekken? Ook hier had een klein belgisch karperschrijver het weer bij het rechte eind in de "dunne lijn". In die situaties is het beter de weerhaak plat te knijpen of heel klein te veilen.

mvg Martijn
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

20-01-2014 23:30

Marco Mostard schreef:@Bart, wanneer ik voor mezelf spreek is de lus verbinden met de hoofdlijn van een loodvrije leader (of nylon/fluorocarbon) vele malen handiger dan een natte lijn door een tungstentube of gewone tube te rijgen. Vis je met een stugge 0.40mm (en dikker) lijn, dan wordt dit laatste weer wat makkelijker.


Heb ik nooit geen moeite mee, ik vis inderdaad met 40/00 maar heb ook nooit problemen gehad met 35/00, gewoon een stukje lijn afknippen zodat je een mooi ongekinkt stuk hebt en zorgen dat de tube dmv het lood er aan recht naar beneden hangt...... Zo jas ik er zelfs makkelijk 30/00 doorheen.

Om terug te komen op voorslag.... Gebruik ik puur alleen als het noodzakelijk is en verspeeld daar nooit op, althans geen lijnbreuk tenminste.... En als het gebeurt breek eerder mijn onderlijn.

Snap gewoon niet zo de toegevoegde waarde van leadcore..... Met zo'n tungstentube gaat het precies hetzelfde en is een stuk vriendelijker en goedkoper.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-01-2014 08:19

Klopt, maar wat de foto laat zien is moeilijk te krijgen. Zoek maar eens.
Vorig jaar contact gehad met PB (UK). Er waren problemen met het lood en de coating. Er zou een update komen (ik niet gezien ; maar heb toen het nog makkelijk te krijgen was een leuke voorraad ingeslagen ). Het lijkt erop dat de productie al een tijdje stilligt..



Het was een tijdje verdwenen, maar hier op Zuid is het gewoon weer te koop hoor :wink: .
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-01-2014 09:26

Martijn Nederpel schreef:beter de weerhaak plat te knijpen.

mvg Martijn


dat doe ik altijd , dit icm met een 12lb rig geeft mij het gevoel dat ik goed bezig ben.hoofdlijn 45/00 geen voorslag, geen leadcore.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 10:53

Sjoerd Bonenkamp schreef:Dan geen leader gebruiken he :wink: , maar dat heeft geen jota met het al dan niet gebruiken van dit pb-systeem te maken. Als jij last van wier op je leaderknoop hebt, heb je dat ook met welk ander systeem dan ook waarbij je een leaderT gebruikt. Dan dus geen leader, maar ik neem aan dat ze dat zelf ook nog wel konden verzinnen....

Zoals ik eerder schreef;
Ik vis in wiersituaties zelf rechtdoor met 0.45mm nylon en inlinelood.
Overigens laat een safety (lus) inline-loodsysteem zelfs dik nylon, bij rechtdoor vissen, erg opkrullen. Dus idd voor mij geen leaders bij wier, maar ik neem aan dat ze dat zelf ook wel konden lezen...


Edit:
Of ik begrijp je verkeerd, kan ook.
Wellicht bedoel je dat als er wier op je knoop(je) zit en daardoor het lood er niet soepel af schuift? Heb daar echt nog nooit last van gehad. Ook niet met dikkere knopen (bij gebruik zwaardere hoofdlijnen (50/100+)) eigenlijk. Lijkt me dat dat en binnen vrij korte tijd ook gewoon van af valt met een loodje dat er constant teganaan tikt. Als ik je nu nog steeds verkeerd begrijp, pak ik er even een biertje bij.. :wink: Mvg, Sjoerd

Martijn Nederpel; Wier komt van bovenaf op je leaderknoop en schuift dus makkelijk de goede richting op. Daarnaast is het mogelijk een dudanig kleine knoop te leggen dat daar praktisch geen wie op blijft hangen

Biertje dan maar, hoewel vroeg; Leuk dat Piet op z'n video iig het safety clip systeem afraad voor gebruik bij wier wegens de leaderknoop welke door het conisch rubbertje en de insert van de clip moet kunnen :wink : Tijdens proberen vond ik het met een inline lood, met wederom dat conische rubbertje, maar zeer marginaal 'beter', ondanks dat ik het rubbertje wat afknipte.

Zo ken ik vissers die standaard met een loodclip vissen, met de wartel en het rubber hartstikke vast op/in de clip, 'n leadcore leader en over meters dik wier.

Ik kon dat systeempje nat heen en weer schudden, slaan wat ik wilde, maar daar kwam helemaal niets los (Ja, maar er staat toch echt safety clip :roll: ?). Ze zaten tijdens de dril keer op keer vast (soms breuk) en er mocht geen boot gebruikt worden. Die raadde ik dus wel de 'veiligere' lus manier met loodvrije leaders aan, simpelweg omdat ze niet naar inline-lood en rechtdoor vissen wilden overstappen, én hun normale methodiek compleet faalde! Dan biedt zo'n 'veilige' clip nog een kans ondanks evt. wier op de leaderknoop :wink:

En ik las dat LdB aangehaald werd. 'Zou ik ook maar even lezen wat hij te zeggen heeft over leaderknopen en wier (de Dunne lijn, 1e editie, pag. 286., alinea drie).

Dan heb je overigens nog ergens een leuk 'knoopie' zitten, en je moet maar eens gaan kijken hoeveel plezier je daaraan gaat beleven, tussen het wier...

Ps; Knoop = knoop, ongeacht nylon op nylon, nylon op gevlochten, knoop op lus, lus in lus etc.!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-01-2014 11:32

Duidelijke uitleg Marco, maar ik heb mn eigen visie.

Piet? Kenkniet. Vissers die het zo en zo doen? Ach 't zal..
Ik ken ook een hoop vissers die alles op hun eigen manier doen. Ik doe het op mijn manier en volg mn eigen vi(s)sie.

Alles valt en staat met vantevoren zelf bedenken wat verstandig is in een bepaalde situatie zoals wier. Vis zelf overigens nooit statisch IN of OVER wier, want dat vind sowieso erg risicovol. IN het wier pak ik wel een drijvend brokkie en een gevlochten lijntje indien mogelijk :wink: . Anders gewoon wat anders bedenken ipv koste wat kost.

Mvg,
Sjoerd
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 11:55

Gewoon die kant en klare PB hit and run systeempjes halen.

Piet? Kenkniet. Vissers die het zo en zo doen? Ach 't zal..

Je vist met het PB systeem en kent Piet, de visser die het zo en zo doet, niet...

http://karperwereld.nl/pb-products

Anders gewoon wat anders bedenken ipv koste wat kost.


Dik nylon rechtdoor en inline lood...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-01-2014 11:59

Owja, Piet Vogel.... Hahahaha, Mogguhhh!!! :lol: :lol:
Maar die heeft nu een eigen merk? Ben ik persoonlijk minder over te spreken. Vooral met die haken en monolijn heb ik mindere ervaringen, maargoed. Gaat het hier niet over.

Piet Vogel ja! Jeeeezusssss..... :oops:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-01-2014 14:28

Zoals.ik al eerder aangaf is alles zo veilig als de gebruiker. Sommuge soorten wier zullen best het knoopje kunnen bedekken. Veel andere soorten niet. Het knoopje goed afwerken helpt hierbij aanzienelijk daar je een grinner knot tot op de knoop kan afknippen
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

21-01-2014 23:33

Sjoerd Bonenkamp schreef:Het was een tijdje verdwenen, maar hier op Zuid is het gewoon weer te koop hoor :wink: .


Restpartij, want UK (en daar komt het toch vandaan) heeft ze niet in het assortiment.

Check maar eens op http://www.pbproductsuk.com/ ;-).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-01-2014 07:45

Martijn Nederpel schreef:Zoals.ik al eerder aangaf is alles zo veilig als de gebruiker.


Zeker, maar even over gebruikers;

Menigeen leest het woordje veilig of safe op een verpakking en is verkocht. Dat er verschil zit tussen gebruik in een zandbak, een bodem met beetje draadwier, plukken waterplant, en volle bak, ik moet zelf in/met de boot op het water, wier, wordt dan al snel vergeten!

Het blijft een leuk 'detail' dat de uitvinder (?) van het 'veilige' lus concept, het afraad voor wierige omstandigheden. Maar ja, wat zijn dat die wierige omstandigheden?

Kom ik weer uit bij de gebruiker en de woorden safe en verkocht...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

22-01-2014 09:19

@Leen,
Die gasten hebben ook gewoon een nieuwe Nederlandse site, nieuwe testvissrTs las ik laatst, dus het merk lijkt me (weer) springlevend.
http://www.pbproducts.nl/products.php

@Marco,
Het blijft een leuk 'detail' dat de uitvinder (?) van het 'veilige' lus concept, het afraad voor wierige omstandigheden. Maar ja, wat zijn dat die wierige omstandigheden?



Meen ooit eens in een boekie (meen Karper magazine) gelezen te hebben dat die clips ontwikkeld zijn nadat Piet (jaja, die van Vogel) al uit PB was gestapt. Dat artikel ging over productontwikkeling en toen kwamen die systemen ook naar voren. Meen dat het John Cayers, Koen Koops en Martin Post waren die zich hier destijds mee bezig hielden. Jaren terug eens een lezing van Post en Cayers gezien in Zwolle. Was vlak voordat die clips nog op de markt gingen komen volgens mij. Geloof dat kort daarop Piet met Rigsolutions kwam.
"Volgens mij" is hier zeer van toepassing, weet het niet zeker en het kan zijn dat ik gigantisch uit mn lul nek, maar volgens mij zit het zo.

Mvg,
Sjoerd
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-01-2014 10:17

Marco
Ik.ga uit van mijn eigen ervaring en vaar.niet blind op een bekende.naam. sommige van die lus systemen hebben een kleine binnendiameter. Andere weer iets groter. Die.laatste.in combinatie met een goed afgewerkte knoop is in de.meeste ( niet alle) omstandigheden te gebruiken
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-01-2014 11:13

Menigeen leest het woordje veilig of safe op een verpakking en is verkocht.


@Martijn, gewoon info voor de 'kijker' hier die nog niet over eventuele risico's tijdens wiervisserij met een leader had nagedacht :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-01-2014 17:48

zorg gewoon dat je verantwoord vist, dan zijn meerdere systemen veilig, doe je dat niet dan help je zelfs het meest veilige systeem om zeep, zo moeilijk kan het allemaal toch niet zijn, kom op
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-01-2014 18:43

Moeilijk? nee! Maar dan schat je het gemiddelde verantwoordingsgevoel toch aardig hoog in Herman.

Ik heb zelf een aantal maal kunnen concluderen dat zelfs laarzen, een waadpak of even in de onderbroek het zomerse water trotseren, teveel was om een vis door een aantal meters dik kant-wier te gaan halen.

Daar ging er weer eentje (1 op 8 oid kwam binnen...).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-01-2014 19:30

daar doelde ik dan ook op Marco
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-01-2014 20:04

'Helaas' verder zeer aardige gasten :wink:. Zelfs een aantal straatgenoten waar ik wat jaartjes geleden achter was gekomen dat ze A; ook op karper visten, en recent vervolgens B; ook bij een zelfde vereniging waren aangesloten.

Dat 'helaas' hield uiteindelijk in dat ik wat meer van m'n eigen vistijd heb besteed aan uitleg, rigs, loodvrije leaders knopen en o.a. clips transformeren tot veilige systemen. Zelfs in die mate dat één van de vissers, met wie ik een nachtje samen viste (50m. afstand, hij zocht ivm de onveiligheid ter plaatse, een maat), om 04.30 uur bij me aan m'n shelter stond om nog een keertje uitleg te vragen over zo'n veilig systeempje :cry: . Dat ik op dat moment slechts 'n uurtje slaap had genoten komt nog een keertje bij 'm terug, en dat weet 'ie :D

Tja, ook ik ben niet alleen prik... (applaus voor mezelf, haha) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-01-2014 22:15

Sjoerd,

Over PB is een dik boek te schrijven waar helaas nogal wat zwarte bladzijde in staan.
Wil wel kwijt dat Piet zich hier op KWO nooit negatief over PB heeft uitgelaten nadat hij weg was.
Vis zelf nog steeds met veel plezier met de systemen die ze toen als pionier in de markt gezet hebben.

Zie nog de lachende gezichten van de knapen in Frankrijk tijdens een KSN jeugdkamp voor me. Dat ook ik in mijn onderbroekje te water ging nadat een vis zich onder mijn kant had vast gezwommen had in het wier. Niet alleen als oude lul heb je een voorbeeld functie zeker tegenover de jeugd en ........ dat wordt nog wel eens vergeten.

Groet,
Peter
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-01-2014 09:24

Oh, ongetwijfeld PJ. Weet er verder ook niks vanaf en wil me verder nergens mee bemoeien. Blij dat die spullen (weer) in de winkels liggen. Er werden m.i. enkel wat dingen door elkaar gehaald.

Je wilt overigens niet weten hoe vaak ik vorig jaar met floateren tot voorbij mn middel door de planten geploegd ben om mn vissen veilig te landen. 100% score.

Voorbeeldfunctie? Ach, het zorgt altijd wel voor hilariteit bij de plaatselijke dogwalkers en recreanten, maar dat is wel het allerlaatste waar ik me druk om maak :wink: .

Vangze,
Sjoerd
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-01-2014 15:33

Hoi Sjoerd het eindproduct kwam inderdaad op de markt nadat ik al weg was bij mijn merk PB Products, neemt niet weg dat het bedenken en het voortraject door Koen en mij is gedaan, kijk maar eens in het boek Spiegelbeeld. daar zie je het prototype.
Natuurlijk heb en zeg ik nooit iets slecht over dat merk, het is mijn kindje en nog steeds kan ik er slecht tegen als er wat over gezegd wordt. En ik denk dat 80% van de materialen uit de range nog steeds van mijn hand komen dus dan zou ik slecht lullen over mezelf :D

Het is niet negatief bedoeld dat ik nu (al vaker) schrijf dat het lussysteem niet safe is in een water met veel alg en wier. Vooral draadalg (komt helaas steeds vaker voor op onze wateren) klampt zich vast aan de leader en of voorslag en schuift op naar de voorslag knoop. Daar vormt zich een prop die nooit en te nimmer meer door de clip heen kan. Lood kan niet weg dus extra gevaarlijk! geld ook voor mijn eigen Freedomclip en dat heb ik ook al veel keren openlijk geschreven. De clips zijn beide ook op een traditionele manier te gebruiken dus een kwestie van afwegen voor de visser.

Piet Vogel
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-01-2014 16:02

Hi Piet,

Was ook niet mn bedoeling jou of jouw bedrijf tegen de schenen te trappen hoor, mocht dat wellicht zo overkomen. Excuus van mijn kant mocht je dat zo opgevat hebben, niet de bedoeling.

Je hebt een punt over dat opstropen van algen. Van die groene drap. Dan lijkt mij de oplossing doodsimpel: Maak t stukkie freefall/unleaded/leadcore gewoon korter. Doe ik zo vaak, gewoon een leadertje van een 10cm en dan gelijk (fc) hoofdlijn eraan. Dat zinkt ook mooi af en zo kan er vanaf het lood ook vrijwel niks opstropen en werkt het lussysteem ook nog naar behoren.

Groeten,
Sjoerd
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-01-2014 17:15

Sjoerd..Waarom dan eerst die 10 cm freefall, en niet gelijk op de hoofdlijn.
lusje is toch ook te knopen met fc?
Ach man..Ga toch vissen !!