veilig lood systeem


Gebruikersavatar
ronald spin
Berichten: 25
Lid geworden op: 18-01-2014 20:08

19-01-2014 11:54

gaag ff een dingetje ' 2 weken geleden toen ik me lijnen aan het uivaren was en langs de kant bij een overhangende boom kwam zag ik in mijn ooghoek en dooie karper in de takken .
deze zat helemaal verstrikt in een meter leadcore,mensen maken zich vaak druk om het lood dat los moet komen maar echter vergeten ze dat er bij een lijn breuk de vis vaak nog een meter leadcore meesleept.
ik zelf vis ook met leadcore en inline lood maar wel zo dat er bij lijn breuk alleen een onderlijn van 10 cm blijft zitten.
dit is echter simpel te maken....men neemt 1 meter leadcore maak aan dekant waar dehoofdlijn op komt een klein lusje
en aan de andere kant een ijzer ringetje die niet door de inline lood past.
steek het lusje door de achterkant van de inline lood zodat het ringetje tegen de achterkant komt
schuif het rubberje dat je wartel in het lood drukt over het lusje.
doe je wartel er op en breng de leadcore terug door je lood .
trek het geheel aan en doe je onderlijn met je kwik link aan je wartel.
zo verlies je bij lijn breuk je lood en je leadcore.
vis veilig of vis niet
het leven is net vissen ... je moet een beetje geluk hebben
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

19-01-2014 12:39

vis gewoon niet met leadcore tegen obstakels, dan ben je van het gezeik af. Begrijp nog steeds niet dat mensen dit doen, hier bij ons op het water gebeurt dit maar al te vaak en dan nog op 100 meter afstand. Zou niet de eerste vis zijn die zo gedood wordt............

Groetjes Ron
Gebruikersavatar
ronald spin
Berichten: 25
Lid geworden op: 18-01-2014 20:08

19-01-2014 12:49

heeft ook niks te maken met tegen opstakels te vissen de vis moet het lood met lijn kwijt raken en alleen het onderlijntje overhouden met lijnbreuk m.v.g ronald
het leven is net vissen ... je moet een beetje geluk hebben
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-01-2014 13:00

staat los van de leadcore. Een karper die zicht vastzwemt met de hoofdlijn, is niet in staat deze te breken, of je moet met 25/00 nylon vissen. Ofwel: als er enige kans op lijnbreuk is, zal je moeten overstappen op een systeem waarbij de vis ook de hoofdlijn kan lossen.
Het hierboven beschreven systeem werkt goed met inlinelood met een ook groot centraal gat zoals fox. De loden van korda zijn er niet geschikt voor!
Overgens heeft PB een compleet inline systeem dat hierop berust

mvg martijn
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

19-01-2014 13:20

Beste Martijn,
Ik vis ook met een systeem als het jouwe...plaats er als het even kan nog eventueel wat foto's bij...dan kunnen de beginnende karper vissers er ook iets van opsteken en word het wat verstaanbaarder voor hun. :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

19-01-2014 14:48

Snap ook niet zo het gebruik van leadcore...... ik gebruik verzwaarde tube wat net zo mooi op de bodem ligt als leadcore.
Ik gebruik wel indien noodzakelijk voorslag maar gebruik dat in combinatie met een leadclip en wartellood en een lichtere onderlijn van 12 tot 15lb en een weerhaakloze haak dus kortom bij lijnbreuk raakt de vis het echt wel kwijt allemaal.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

19-01-2014 18:45

Zo'n 'lussysteem' werkt sowieso prima, betere beetregistratie en vis blijft alleen met onderlijn achter bij lijnbreuk:

http://www.youtube.com/watch?v=uJpoeQ9QhfE

Bij 6:52 zie je precies hoe dit werkt
Gebruikersavatar
ronald spin
Berichten: 25
Lid geworden op: 18-01-2014 20:08

19-01-2014 20:11

ik heb gezien dat dit onderwerp vaker gesprek is geweest sorry voor de herhaling echter gebeurd dit niet alleen met leadcore maar ook met nylon voorslag of tube en niet alleen door beginnende visser maar ook ervaren vissers de lijn hoeft niet altijd op de knoop te breken maar kan ook een zwakke plek hebben mvg ronald
het leven is net vissen ... je moet een beetje geluk hebben
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-01-2014 08:58

Ronald,

Sommige onderwerpen zijn het herhalen waard. In dit geval niet verkeerd.

Zeker voor veel jonge, pas beginnende karpervissers is het gewoon verwarrend. Die doen vaak wat er "voorgeschreven" (lees: voorgedaan) wordt via de video's, niet beter wetend.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-01-2014 10:56

Ik snap dat gezeik op leadcore nooit zo. Leadcore heeft er helemaal niets mee te maken, het komt doordat mensen niet nadenken. Daarbij heeft in deze situatie elke voor de karper onbreekbare hoofdlijn of leader hetzelfde effect.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

20-01-2014 14:41

gewoon zorgen dat het je rig is die als eerste zal breken dan heeft de karper enkel een haakje zitten die er uit moet.
maw gebruik een rig tussen de 8 en 15lbs
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2014 14:53

En dan schuurt je hoofdlijn langs een mossel....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-01-2014 14:59

Bart beentjes schreef:Snap ook niet zo het gebruik van leadcore...... ik gebruik verzwaarde tube wat net zo mooi op de bodem ligt als leadcore.
Ik gebruik wel indien noodzakelijk voorslag maar gebruik dat in combinatie met een leadclip en wartellood en een lichtere onderlijn van 12 tot 15lb en een weerhaakloze haak dus kortom bij lijnbreuk raakt de vis het echt wel kwijt allemaal.


@Bart, wanneer ik voor mezelf spreek is de lus verbinden met de hoofdlijn van een loodvrije leader (of nylon/fluorocarbon) vele malen handiger dan een natte lijn door een tungstentube of gewone tube te rijgen. Vis je met een stugge 0.40mm (en dikker) lijn, dan wordt dit laatste weer wat makkelijker.

Wat betreft een voorslag, loodclip en weerhaakloos een vis verspelen; Ik heb een vis een paar dagen nadat een andere visserdeze verspeeld had, vissend met een systeem zoals jij omschrijft, via mijn hoofdlijn binnen gehaald. Deze vis had zich met de montage door mijn lijn gezwommen. Fluorocarbon leader, clip met lood en 'n weerhaakloze onderlijn. Alles zat zoals het voorheen gemonteerd was. De visser vertelde toch zo te blijven vissen.

Ik ben bang dat we, wanneer een systeem veilig is bestempeld, te makkelijk denken; Komt goed...

@Michel, bij mij is 15lb hoogstens eens gebroken op scherpe zaken. Nooit op trekkracht. 8lb gevlochten van Middy Tackle (dacron) gebruikte ik vroeger om de hair van te knopen, maar geen ervaring als onderlijn. Trok het met de hand kapot.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 20-01-2014 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

20-01-2014 15:02

Martijn Nederpel schreef:En dan schuurt je hoofdlijn langs een mossel....


wat dat betreft is het maar goed dat ik met tube vis en niet met een leader :wink:
dus bij mij blijft in dat geval enkel de rig met lood achter ,waarvan het lood zonder al te veel moeite zal lossen.
en vissen doe ik met 45/00.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-01-2014 15:04

Waar blijft dat stuk dikke hoofdlijn dan Michel?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

20-01-2014 15:10

geen idee want dat heb ik nog nooit gehad...
ik controleer na elke vis mn hoofdlijn en na elke 3 vissen haal ik er vaak een meter of 10 a 15 vanaf.of meer / of eerder als er schade te voelen/zien is.
schuif mn tube een stuk op, nieuw riggie eraan en klaar.
wel meegemaakt dat mn rig (ook 15lbs) knapte bij een vastloper en nooit mn hoofdlijn,ook is mn rig tot nu toe maar 2x geknapt tijdens een drill of het blocken van een vis.
het liefst gebruik ik trouwens 12lbs,gewoon goed drillen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-01-2014 15:17

Ik vis in wiersituaties zelf rechtdoor met 0.45mm nylon en inlinelood. Maar stel dat de hoofdlijn het begeeft voordat een 15lb (of minder) onderlijn breekt, dan zit de hoofdlijn nog steeds aan de wartel bevestigd.

Deze manier van vissen van me vindt plaats op een water met veel mosselen, dus 15lb onderlijn is ook uitgesloten. Ook al wordt het verkocht als slijtvast, 't redt het niet...

Ik begrijp dat je als visser zaken uit wilt sluiten, probeer ik ook, maar garanties heb je niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2014 16:35

Gewoon die kant en klare PB hit and run systeempjes halen.
Zat reakties en welgeteld 1 persoon die dit aanhaalt.
Vraag me echt al heel lang af waarom niet gewoon iedereen die systemen gebruikt.
Gebruiksvriendelijk, kant en klaar, extreem visveilig en op allerlei verschillende manieren toe te passen. Echt een prachtige uitvinding:
Afbeelding

Mvg,
Sjoerd
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-01-2014 16:41

Wier op de leaderknoop.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2014 16:46

Dan geen leader gebruiken he :wink: , maar dat heeft geen jota met het al dan niet gebruiken van dit pb-systeem te maken. Als jij last van wier op je leaderknoop hebt, heb je dat ook met welk ander systeem dan ook waarbij je een leaderT gebruikt. Dan dus geen leader, maar ik neem aan dat ze dat zelf ook nog wel konden verzinnen....

Edit:
Of ik begrijp je verkeerd, kan ook.
Wellicht bedoel je dat als er wier op je knoop(je) zit en daardoor het lood er niet soepel af schuift? Heb daar echt nog nooit last van gehad. Ook niet met dikkere knopen (bij gebruik zwaardere hoofdlijnen (50/100+)) eigenlijk. Lijkt me dat dat en binnen vrij korte tijd ook gewoon van af valt met een loodje dat er constant teganaan tikt.

Als ik je nu nog steeds verkeerd begrijp, pak ik er even een biertje bij.. :wink:

Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-01-2014 17:28

michel Tja schreef:gewoon zorgen dat het je rig is die als eerste zal breken dan heeft de karper enkel een haakje zitten die er uit moet.
maw gebruik een rig tussen de 8 en 15lbs


Ik bouw liever niet onnodig die zwakke plekken in mijn montage. Ik verspeel nooit vissen door lijnbreuk doordat er meer dan die 8-15 lb trekkracht op de lijn komt, hooguit een enkele keer per jaar doordat de hoofdlijn doorschuurt. Dan helpt die dunne onderlijn ook niet meer.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

20-01-2014 19:02

Onnodig wil ik het niet noemen..
Eerder nodig :wink:
Mij is iig vroeger geleerd dat de onderlijn de zwakste moet zijn en het eerst zou moeten breken.
Ik ondervindt totaal geen problemen door op deze manier te vissen en als ik lijnbreuk heb heb ik het idee dat de vis zsm het zooitje zal kwijtraken.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2014 19:14

Marco Mostard schreef:Wier op de leaderknoop.

Wier komt van bovenaf op je leaderknoop en schuift dus makkelijk de goede richting op
Daarnaast is het mogelijk een dudanig kleine knoop te leggen dat daar praktisch geen wie op blijft hangen
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

20-01-2014 19:23

Helemaal mee eens Michel.

Er staat visveilig, dan komt het wel goed met de vis........... als iemand zo gaat denken dan komt het wel goed met je.

Ik vis al heel wat jaartjes en alles wel voorbij zien komen, mijn mening is dat het alleen maar erger wordt. Lekker tegen obstakels vissen(het liefs erin) op de meest mogelijke manieren, alles voor een vis(of zouden we zeggen voor een run, want daar krijg je de kick van).

Zoals Michel zegt een onderlijn hoort eigenlijk dunner of zwakker te zijn dan de rest. De gedachte hier achter is dan dat de vis niet de hele rommel met zich mee draagt(voor de beginners onder ons....)

Nu toch in al die jaartjes vaak genoeg meegemaakt dat mij een vis in de lijn zwemt met de hele rommel eraan en ook met lood(visveilig bedoelt). Hoelang deze vissen hiermee rondzwemmen dat zie je dan wel aan de bek van dit beestje.

Dit is mijn mening, of je daar wat mee doet mag je zelf bepalen.

Groetjes Ron