Welke camera met draaibaar scherm


Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-12-2013 11:11

Hallo: welke camera met draaibaar scherm voldoet het beste in de praktijk,graag ervaringen,mag ook per PB,groeten Henk
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

28-12-2013 11:46

Hoi Henk,

Ik neem aan dat het over een compact camera gaat,zoniet moet je dit maar vergeten.
Ga voor een canon powershot uit de G-serie.
Zelfs een gebruikte G4 of G5 maakt echt geweldige fotos en kost geen d..l

Gr,
Albert
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

28-12-2013 12:18

Mee eens. Heb zelf een G11 en dat volstaat in mijn geval. Wil je ook filmen dan is de G12 misschien een optie.

Gr.
©
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-12-2013 13:39

Panasonic lumix fz100 als die te krijgen is....heb er zelf een knopje bij gesoldeerd met 3m kabel die ik met mijn knie kan bedienen
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

28-12-2013 14:03

Ik heb de Canon Powershot G12 gehad en inmiddels heb ik de Nikon Coolpix P7700. Beiden camera's hebben een klapscherm en maken mooie foto's.

Voordelen G12, zeer uitgebreide zelfontspanner functie en simpel fotograferen in de P stand leverde altijd mooie foto's op.
Grootste nadeel van de G12 vond ik dat je eerst moet scherpstellen op het onderwerp voordat je de zelfontspanner indrukt en dat gaat natuurlijk niet als je zelf het onderwerp bent. Ik loste dit op door 'iets' neer te zetten op de plaats waar ik met de vis ging zitten, zelfontspanner indrukken (ingesteld op 30 sec. en 9 foto's) het 'iets' weg te schoppen en dan de vis op te pakken. Op zich ging dat wel, maar was wel wat omslachtig en niet alle foto's waren even scherp.

Voordelen P7700, ik gebruik bij deze camera een infrarood afstandsbediening, afstandsbediening is goedkoop. Gewoon voor de camera zitten en op de afstandsbediening drukken, klaar en altijd scherpe foto's. Ook zit er op de P7700 een uitgebreide bracketing functie. Dat houdt in dat de camera heel kort achter elkaar tot 5 foto's met verschillende belichtingen maakt, zodat er altijd een foto tussen zit die goed belicht is (werkt niet met flits)
Nadelen, de P stand levert niet altijd mooie foto's op zoals bij de G12, je zal wat meer aan de instellingen moeten doen. Ik worstel nog een beetje met foto's tijdens duisternis. De foto's zijn soms wat donker.

Afbeelding

Gemaakt met de P7700, de afstandsbediening heb ik in mijn hand (dat ziet er niet zo mooi uit, maar het is niet anders). Foto is zoals ik al schreef wat donker en de karper wat overbelicht. Dit moet ik nog even uitzoeken, maar op zich ben ik redelijk tevreden over de kwaliteit van de foto. Ik ben er van overtuigd dat als ik wat meer gewend ben aan de camera de foto's ook beter worden. Een foto maken als je alleen bent blijft nu éénmaal altijd lastig, helemaal tijdens duisternis.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

29-12-2013 12:46

Canon EOS 70D

Klaar voor de toekomst Henk :-)

gr Harnold
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29-12-2013 14:12

Dat is zeker een hele mooie en goede camera Harold. Het is alleen zo'n gevaarte om mee te nemen, helemaal als je even gaat pennen. Daarom heb ik een tijdje terug die P7700 gekocht naast mijn dslr. Die dslr, een Nikon D7000, gebruikte ik vervolgens bijna niet meer, daarom maar verkocht. Ik vind het persoonlijk toch wel belangrijk dat een camera compact is. De grote en het gewicht van de D7000 hield me toch steeds tegen om dat ding mee te nemen. Niet alleen met vissen, maar ook tijdens vakantie enz.

Is zo'n Sony Nex-3 niets? Dat lijkt mij ook wel een mooie camera met klapscherm. Compact, niet te gek duur en een aps-c sensor.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29-12-2013 15:29

Ha die Bob.

Ik heb een tijd terug veel van je geleerd in het topic instellingen man/visfoto dslr dat ik toen ben gestart. Aan je opmerkingen te lezen schat ik zo in dat je je dit niet herinnerd. Als je schrijft dat ik niet goed bezig ben en het treurig is om alleen de P stand met een dslr te gebruiken, dan vind ik dat eigenlijk een beetje een lullige opmerking want ik ben juist heel veel bezig fotografie, met het gebruiken van die instellingen, dat weet je.
Ik had bij die D7000 meerdere goede lenzen en dat gesjouw ging mij tegen staan, vandaar dat ik het zooitje heb verkocht. Voor mij geen dslr meer, ik hoop in de toekomst een goede systeemcamera te kunnen kopen, de nieuwe Sony A7 bijvoorbeeld of wat goedkoper, een fuji ex-2.
Maar dat ben ik, ik vind fotografie interessant en ik hou mij daar vrij serieus mee bezig. Mijn inschatting is dat de meeste vissers geen (hobby)fotografen zijn, maar op een zo simpel mogelijke manier een zo goed mogelijke foto willen hebben. De meeste gebruiken daar toch de automaat standen voor. Gek genoeg leverde de G12 in de P-stand wel vrijwel altijd mooie foto's op en de P7700 dus niet. Dat is denk ik voor de meesten wel interessant om te weten.

Dat deze foto geen schoonheidsprijs verdient ben ik met je eens. Zoals ik al schreef ben ik nog bezig met het vinden van de juiste instellingen. Deze foto is gemaakt in de A stand met diafragma f2.0. Dat is niet de beste instelling, dat weet ik, maar de camera flitste toen niet met een instelling van f5.6. Op f2.8 is de foto helemaal niet om aan te zien, die is veel te donker. Ik weet niet waar dat aan ligt, dat moet ik dus nog uitzoeken. Maar goed, met de foto wilde ik ook niet laten zien wat voor een mooie foto's die P7700 maakt, ik heb veel mooiere foto's, maar het ging mij meer om te laten zien hoe makkelijk zo'n infrarood afstandsbediening werkt. Dat werkt naar mijn mening veel makkelijker dan de zelfontspanner van de G12. Misschien was ik niet helemaal duidelijk over hoe ik de G12 gebruikte, maar we bedoelen hetzelfde. Maar in vind dat niet handig, dan heb ik liever een kleine remote in mijn hand, al is dat niet heel erg mooi. En ik vind dat de foto's op die manier vaker goed scherp zijn, de camera stelt dan scherp op het onderwerp en niet op de plek waar ik denk te gaan zitten.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
rene de graaf

29-12-2013 16:57

Geen onaardige gozer die Bob denk ik, kennis van zaken heeft hij hoogst waarschijnlijk ook nog eens maar zijn communicatieve vaardigheden ligt op een bepaald niveau dat dit geen positieve uitwerking heeft op de medemens.

Groet, Rene

ps doelstelling voor 2014 Bob??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2013 18:26

Geen hulp dit keer. Volgens mij zijn jullie aardig aan elkaar gewaagd.

Ps. Je tijdelijke ban is inmiddels opgeheven Peter. Als het goed is kun je weer verder zonder die anonieme uiige flauwekul. Als er een probleem is hoor ik het.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-01-2014 17:26

Kijk nou, dacht toch echt dat het permanent was incl. Ip ban!!!

Groet, Peter

Ps speciaal voor Kees de allerbeste wensen voor het jaar 2014 en uiteraard ook voor alle boarders!! Laten we hopen dat we het regelmatig niet met elkaar eens kunnen zijn/worden op dit board dat houdt het een beetje levendig en niet saai. :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-01-2014 20:36

Ik post dit bewust zo, omdat er nou eenmaal een groot forum achter zit en het helaas nog steeds zo is dat ±80% van de fotograferende vissers , of ze nou een DSLR gebruiken of niet, die verdomde auto functie of P-stand gebruiken. Daarom 'treurig'


P-stand, beetje met de +/- van de belichting en flitser spelen, diverse afstanden tot object en achtergrond proberen, portretstand misbruiken etc., en ik word van de gemaakte foto's, series van 10 met auto zelfontspanner, eigenlijk nog steeds vrolijk :wink: .

Heb de boeken gelezen, maar het kon me verder dan basiskennis niet boeien. Zal voor vele gelden. Is de kwaliteit van de genomen foto erg van belang omdat je veel aan het plaatje hangt of ze zo af en toe als presentatie wilt laten zien, of wilt plaatsen, dan zou ik me als fotograaf er ook drukker om maken.

Ik heb overigens een jaar of vijf een Canon Powershot A95 gebruikt, totdat er beeldchipproblemen opdoken (roze getinte foto's). Canon geraadpleegd en na constatering van dit euvel door een service center werd deze alsnog vlotjes vervangen door een SX120IS zonder kantelbaar scherm, welke ik nu alweer een jaar of drie a vier heb.

PS; dat kantelbare scherm is in het begin een groot gemis, maar met wat ruimere foto's en wat snijwerk op de computer kom ik er voorlopig nog. Volgende wel weer met aub!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-01-2014 21:59

Gelul Bob.

Jij bepaald niet of een ander tevreden moet zijn met zijn foto, en dat ben ik met die foto's. Werd met andere standen niet beter. Trouwens, jij mag je beklag pas doen wanneer ik ze jou ogen er mee wil pijnigen en zo'n type ben ik niet :wink:

Buiten dat heb ik vis zonder foto gelukkig ook gevangen, en houd kennis van instrumentbediening nog geen goede foto in, behalve op technisch vlak...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-01-2014 22:54

Daarom zie je vaak dat er bv scherpgesteld is op de man en niet op de vis, of erger op de achtergrond...bij gebrek aan scherptediepte.


Ik vertelde je al dat het met m'n huidig toestelletje geen duidelijk verschil bracht op het eindresultaat zoals ik het gewend ben te doen.

Gebruik van de gemiddelde centrum deelmeting of spot meting en zorgen dat het beestje niet ver bij je vandaan is of juist wel, afhankelijk van gewenst resultaat, werkt verder ook voor me. Ook een simpele tip voor een beter foto, net als jouw Aperture/A stand en gebruik een diafragma van f5.6 bij een DSLR...

en je commentaar werkt alleen als stoorzender.


Je commentaar dat je het treurig vindt omdat iemand niet alles uit z'n toestel haalt niet!?

Het is me opgevallen dat een DSLR sowieso beter foto's maakt dan bijv. mijn toestelletje. Misschien is dat wel de motivatie voor aanschaf bij zo'n vissert. Simpelweg betere foto's zonder al te veel extra moeite :wink:

Maar ga dan ook gelijk mekkeren op allen die maar wat op de stoel aan de waterkant hangen en er niet alles uit hun dure hengels halen, want die vis moet eerst toch echt nog gevangen worden voor het plaatje geschoten kan worden.

Foto's maken is voor velen maar een bijzaak!

Liever een gitarist die rakende noten speelt met een gebrekkig talent, dan een geschoold hoogstandje wat me niet raakt :wink: .

Zo weet ik niet genoeg over de opbouw van hengels om de juiste te kopen, maar wel wanneer die voor mij een prettig karakter vertoont, dus probeer ik 'm met een molen even uit.

Niet alles is materiaalkennis, maar mijn zegen heb je (heb je idd ook niet nodig) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

02-01-2014 13:08

En allemaal lekker platte foto's maken en afvragen waarom sommige visfotos zoveel mooier lijken zonder te kunnen aangeven waarom. (die 80 procent van de mensen dan he)

Ja het is makkelijker maar wat je eigenlijk zegt is maak minder mooie fotos zodat de kans dat je vis niet scherp op de foto staat kleiner is...
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

02-01-2014 15:43

Gelukkig is net als bij alles wat je mooi vindt of niet een persoonlijke keuze....!!!!!

On topic @ Henk

Vergeet niet dat wanneer je foto's maakt met dat kantelscherm ieder toestel vertraagd foto's maakt, omdat hij meer tijd nodig heeft, dan door de zoeker. Misschien dat, dat met de hele duren exemplaren niet het geval is, maar dat waag ik te betwijfelen, omdat ik beroepsfotografen zelden of niet dat kantelscherm gebruiken om foto's te nemen, en dat scherm enkel gebruiken, om de gemaakte foto terug te zien.

@Bob, ik ben het grotendeels wel met je eens, maar ik maak ook met regelmaat gebruik van die auto stand, hij zit er niet voor niks op, hadden ze hem er maar niet op moeten zetten :wink:
Laatst gewijzigd door Jan Witter op 02-01-2014 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

02-01-2014 15:45

Nee ik doelde op jou Bob, omdat je feitelijk adviseert het diafragma vast te zetten, en naar mijn mening vr hoog.

Diafragma omhoog is grotere scherpte diepte, dus zowel voor als achtergrond is scherp en daardoor de foto "platter".
Wellicht levert het iets meer scherpte op, maar ik vind een foto met geringe scherpte diepte veel mooier, maximale scherpte op de vis, achtergrond onscherp...
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

02-01-2014 15:53

Ligt ook weer aan de achtergrond. Maar idd smaken verschillen (gelukkig).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

02-01-2014 15:53

On topic, had je een budget in gedachte Henk? Of voorkeur voor het soort camera? Slr, systeem of compact. Als je een beetje natuurfan bent is het voordeel van een compact dat je een heel groot zoombereik kan hebben tot wel 50x zoom. Een slr of systeem maakt in principe wel beter foto's en presteren beter met weinig licht vanwege de grotere sensor, die dus ook weer voor minder scherpte-diepte zorgt.
Slr met kantelbaar scherm zit je eigenlijk gebonden aan Canon.
Als je het makkelijk wilt maar toch super foto's dan zou ik een systeem camera nemen, waar samsung vaak schermpjes heeft die naar buiten toe kantelen, sony heeft een scherm wat omhoog kantelt wat betekend dat je geen externe fliter kan beruiken.
Ik vind zelf een Panasonic G6 een hele mooie systeem camera met kantelbaar scherm naar buiten toe EN bediening via je telefoon (wifi).
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

02-01-2014 16:08

Agreed :)
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2014 17:11

Je bedoeld te zeggen, dat je ook achteruit rijdend je doel bereikt :lol: ...ik probeer uit te leggen dat je de auto beter gebruikt zoals t bedoeld is. 8)


Ik begrijp je Bob, maar wie ben ik om een Porsche eigenaar 'triest' te vinden wanneer hij nooit volle bak op een weg met veel bochtenwerk scheurt, maar liever cruisend op een mooie zomerdag van de kwaliteit onder z'n kont en voor z'n ogen geniet..!?

Ik zou zeggen, hij gaat z'n gang maar. Maar jezelf dan een echte Porsche rijder noemen zou te ver gaan. Zo noemen de meeste vissers zich ook geen fotograaf, maar hebben wel een leuk toestel wat zonder verdere 'fratsen' de kwaliteit brengt welke ze zoeken.

Zit er geen A-stand op je camera, dan kan je namelijk beter de 'landschap' mode gebruiken dan de 'portret' mode.


Toch krijg ik met mijn cameraatje op de landschap-stand iets minder snel scherptediepte dan met de portret stand. Bij beide gewoon wat afstand tot onderwerp, verdere achtergrond en +- 5x zoom. Op beide standen zit ik dan overigens aan de standaard deelmeting vast, en het diafragma, sluitertijd en ISO ontlopen elkaar maar weinig.

Op de P-stand is de meting wel aan te passen, hoewel ik dan regelmatig moet onderbelichten omdat het diafragma juist ver open gaat. Kneep 'ie maar wat.

A-stand brengt me geen beter foto's zoals ik al eerder aangaf, ook niet op f5.6 of f8.0. Het blijft een compact cameraatje...

Ik vind het overigens wel vreemd dat er op m'n huidig CC-tje (die vervanger dus) geen zoeker zit en dat is toch wel het minste wat je op een camera wilt. Al is het om batterijen te besparen.

Voor elke geinteresseerde in een toestel met kantelbaar scherm;

Niet onderschatten hoe prettig dit werkt om ongewenste lichtinval in het scherm te ontwijken of om een fotootje te maken vanuit een lager of hoger standpunt, zonder meteen op de grond rond te moeten kruipen of op een tafel te moeten klimmen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2014 19:24

Dan klopt er iets niet, want in de A-stand op bv f5.6, weet je namelijk zeker dat als je scherp stelt op man/vis dat beiden scherp zijn!


Wat scherpte betreft ontlopen de voorkeuze standen elkaar bij juist gebruikt tijdens een man/vis foto niet zo met dit cameraatje, maar ik wil best geloven dat A-f5.6 een goed gegeven is.

Die 'betere foto's' ging me eigenlijk over het verkrijgen van gewenste achtergrondonscherpte en kwam voort uit dat misverstandje ivm het knijpen (kleiner diafragma). Ik woog de A-stand daarbij af tegen de P-, portret en landschaps-stand, waarbij de andere wat beter presteerden.

Ik heb overigens begrepen dat er ook al compact modellen zijn waarmee je met een keuze toets ontzettend makkelijk de achtergrond 'blurd'. Een kind kan de was doen :wink: .

Dadelijk gaan ze nog dingen maken waar je de vislijn door laat lopen en die geluid maken wanneer je beet hebt :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-01-2014 14:10

@ Richard Pont,

Als je van die remote in je hand af wilt, gewoon onderstaand topapparaatje aanschaffen !
http://www.hahnel.ie/QR/compatibleModels.cfm?id=103
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

12-01-2014 19:36

Hoi Dennis,

Dat is idd een mooi ding, ik kan alleen nergens vinden wat dat kost.
Maar ik vind het eigenlijk best zo, met die remote die ik nu heb, ik vind het niet heel erg storend. Het komt nog zelden voor dat ik alleen vis, al helemaal niet tijdens mijn Frankrijktripjes.
Als ik echt wat moois vang, dan 'schop' ik mijn maat of mijn vriendin wel uit hun nest om een foto te maken.

Die remote gebruik ik daarom vooral bij niet zo heel bijzondere vissen, als ik even ga pennen bijvoorbeeld. Gewoon om een herinnering of 'bewijs'materiaal te hebben en dan vind ik het ook niet zo heel erg storend als ik die remote in mijn handen heb.

Toch bedankt voor de tip !
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

12-01-2014 20:53

Bedankt Bob,
Dat vind ik toch wel aardig wat geld voor die paar foto's per jaar en in verhouding met wat de camera zelf kost.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!