huidige line-aliner of mouth snagger?


Plaats reactie
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

29-11-2013 22:28

Beste medevissers,

ik vis nu al enkele jaren met een line-aliner systeem.

Ik was laatst in een hengelsportzaak bij mij in de buurt en daar bevelen ze me de mouth snagger aan.
IK heb met mijn huidige systeem +/- 2% lossers, kan ik dat met het andere systeem verbeteren?

Wie heeft ervaring met het mouth snagger systeem en wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Groetjes Janet
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-11-2013 23:06

Niks veranderen.........
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

29-11-2013 23:55

Sorry, verkeerde berekening gemaakt,
% lossers: 10%
bij deze.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

30-11-2013 11:30

27+12=39 vissen met 10 lossers is meer dan 25%. das pittig. misschien moet je eens denken aan krimpkous. zit wat vaster op de haak.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-11-2013 11:43

Mouth snaggers zijn de originelen. Hiervan zijn alle aligners na gemaakt. Originele Mouth snaggers (en snaggerz) zitten steviger op de haak, zijn stijver en doen exact waar ze voor gemaakt zijn. Grappig detail, ze drijven zonder haak en heffen daarmee een deel van het gewicht van de steel op, wat de druk op de haakpunt weer ten goede komt. (geen idee of dit drijven daadwerkelijk een meerwaarde heeft maar in theorie klinkt het leuk :-)
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 14:29

snaggers zijn gemaakt voor luie mensen die geen fantasie hebben en 0,0 vertrouwen in eigen kunnen
It's okay 2 pay
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-11-2013 17:24

Klaas,
Ik vind jou reactie lui en fantasieloos. Waarschijnlijk 0% vertrouwen in je eigen uitleg?

Maar, kan je voor een deel volgen. Voor de luie mensen was dit sowieso een verbetering.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 08:27

sorry maar ik moest wel nadenken en typen

Verder is de line aligner door Jim G. verzonnen en werd deze gewoon zelf gefabriekt van een stukje tube. Later meer en meer vervangen door krimpkous. Pas jaren en jaren later werden ze voor gefabriekt


Maar ja:

je koopt : een hengel, onderlijn, zak bollen en een visstek.
It's okay 2 pay
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

01-12-2013 11:20

De telefoon is ook ooit bedacht door Bel? Intussen veelvuldig aangepast en veranderd. Heb nu niet het gevoel dat de eerste vorm beter is dan de huidige vorm alleen omdat hij er eerder was.
Tuurlijk blijft het principe hetzelfde, een stukje siliconeslang (later krimpkous) waarbij net voor het einde de lijn erdoor komt verbetert/versnelt de draaiing van de haak waardoor er een grotere kans op inhaking komt.
Stukje tube is recht (of je moet een haak met naar binnen gedraaid oog hebben), krimpkous kan je vormen maar zal met hard werpen/zwaarder aas of na een dril weer recht zijn. Hoeveel (idd de luiere visser) zal midden in de nacht na een aanbeet zn keteltje weer aanzetten en het krimpkousje weer vormen?
Mouthsnagger/snaggerz zijn er nu 8? jaar? Tijd vliegt. Ik ben de verdeler geweest van de Mouth/snaggerz. Geloofde in begin ook dat het een artikel was voor "luie en of onwetende visser".
Mijn krimpkousje, die zelfs midden in de nacht weer in vorm werd gezet, was zeker net zo goed. Er ontstonden 2 "kampen". De "echte" vissers die er zelfs artikelen over schreven dat ze niet begrepen dat een subtiele visser zijn subtiele rig zo lomp wilde maken en de vissers die het gewoon probeerden en het idee hadden dat het zeker geen minderwaarde had. De eerste groep kwam later zelfs met een "verbeterde" versie waarbij ze het kopje eraf knipten en zo konden zeggen dat ze het product weer subtiel hadden gemaakt. Bijkomend voordeel was dat ze het daarna ook konden uitbrengen en een stukje van de taart konden mee snoepen.
Ik heb het indertijd ook geprobeerd en vis er sindsdien altijd en overal mee. Had namelijk het gevoel dat het een meerwaarde had. Dat ik er daadwerkelijk meer mee ving. Ik begreep er niets van en heb er hele theorien over bedacht waarom dat zo zou kunnen zijn. De meeste theorien zijn intussen allang gesneuveld omdat ze helemaal nergens op sloegen. Er zijn er 2 blijven staan waarbij ik niet kan zeggen of het daadwerkelijk zo is maar voor mn gevoel zijn die de meest geloofwaardige.
1. doordat het de haak "lomper" maakt zal de vis het eerder detecteren. Omdat hij het (nog) niet koppeld aan bekent en gevaar, omdat het zachter is, zal hij het een fractie langer in zn bek houden om te zien of het eetbaar is (het zogenaamde filteren) hierdoor heeft de rig een fractie langer de tijd om zn werk te doen. Mocht dit zijn daadwerkelijke reden zijn dan hebben de copieerders de plank totaal mis geslagen met hun subtielere product.
2. Zonder haak drijft de snaggerz. Dat betekent dat hij een deel(tje) van het gewicht van de haak neutraliseert. Snaggerz zit op de haaksteel dus in verhouding brengt dit meer druk naar de punt. (effect van shot on the hook). Vergezocht? Ja, absoluut maar zoals ik al zei, ik ben er meer mee gaan vangen zonder dit te kunnen verklaren. De hengel met de snaggerz leverde meer vis op dan de 2 met het subtiele krimpkousje. Ook na wisselen van de hengels. Toeval? Ook dat kan. Maar heeft niet alles te maken met vertrouwen? Mij geeft het vertrouwen en ondanks dat ik de producten niet meer in het assortiment heb vis ik er nog steeds mee. Op vrij en open water, op rivieren, op de grote Friese plassen en op dressuur (betaalwater).
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 11:30

prachtig.

Voor wie het wil. Zelf speel ik te veel en te vaak met lengtes en standen tot haaks om.

Dat het de haak lichter maakt? ach. eerder zwaarder omdat het totale oppervlakte groter is en dus meer weerstand. Mouw is nu bijna leeg :P
It's okay 2 pay
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

01-12-2013 13:12

Zit altijd nog een extra aap in jouw mouw Klaas :-)
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

01-12-2013 21:33

verkoperspraat. krimpkous staat echt niet recht na elke run. dat weet elke visser. snaggerz is typisch zo'n product om beginnende vissers die veel moeite hebben met knopen geld afhanding te maken.

en volgens mij is dat produkt toch geflopt? zag het volgens mij nog ergens in een "nu voor een euro" bakkie liggen.

gewoon krimpkous gebruiken
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

02-12-2013 08:42

Mouthsnaggers zijn gewoon goed, zo simpel is het. Vorm blijft prima behouden en gaan bijna eeuwig mee. Wat is dan duur? Na elke botte haak herbruik je de snagger weer. Scheelt je ook weer gedoe met kokend water.

Uiteraard is het effect van krimpkous of een andere aliner hetzelfde.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

02-12-2013 17:08

99% van de gevallen gewoon krimpkous of helemaal niets. Is ook het subtielste i.m.o. Andere voordelen reeds aangegeven.

Enkel als ik 's nachts een botte haak heb en geen zin heb om water op te zetten, gebruik ik een kant en klare line alignerT.
Geloof Fox. Heb volgens mij ook nog mouth snaggerTs, ergens..
Ik vind ze zelf veel te lomp. Kunnen ze wel gewichtsloos zijn, maar ze zijn qua diameter wel 2 tot 3 x zo dik als een gekrompen krimpkousje.
Zeker als het dun, klein en licht moet lijkt me dat funest.

Mvg,
SJoerd
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-12-2013 17:51

Voor alle vissers die 's nachts geen zin hebben om te knopen en eventueel een alingertje willen stomen, zeg ik "schaf een rigboxje aan"!!

Groet, Peter

Ps thuis voor de openhaard lekker rigjes knopen, gezelliger kan toch niet!!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-12-2013 17:55

Paar jaar geleden ook met de z.g. mouthsnaggers gevist , de rode versie .
Als je nu bijvoorbeeld in de winter met maden gaat vissen , lijkt de mouthsnagger op een made .
Persoonlijk verkies ik shrinktube vanwege de minder opvallendheid van het totaal .
Ook verkleint de mouthsnagger de gap om te haken , iets wat met een shrinktube geminimaliseerd word.
Ze zijn bijvoorbeeld wel handig als je een nieuw onderlijntje gaat knopen en geen water bij de hand hebt om te stomen

Succes met je keuze .

Jeffrey van osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-12-2013 18:41

jeffrey van osch schreef:Ze zijn bijvoorbeeld wel handig als je een nieuw onderlijntje gaat knopen en geen water bij de hand hebt om te stomen

Succes met je keuze .

Jeffrey van osch

Karper zwemt toch in water :wink:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-12-2013 20:11

Jeffrey vist graag in de Sahara Martijn, eigenlijk hetzelfde als droogn..ken maar dan met vissen. :wink:

Groet, Peter

Ps en als je thuis je rigjes maakt heb je altijd water bijdehand.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-12-2013 20:14

Got me there :) bedoelde uiteraard gas .
Knoop zelf altijd thuis btw
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

05-12-2013 20:58

Hallo iedereen,

allemaal bedankt voor jullie reactie,
ik had alleen een beetje probleem met hoofdrekenen geloof ik.

ik weet nu wat ik ga doen.

lekker thuis mijn lijntjes maken(wat ik altijd doe) en dan als het nodig is gewoon een nieuw knopen aan de waterkant.ik vis het liefst zo onopvallend mogelijk qua rig
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie