Weer aan de klusselarij: Century armalite MKIII rebuild


Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

05-11-2013 10:36

Ondanks dat ik nog druk aan het vissen ben, kruipt het bloed al een tijdje waar het niet gaan kan: Hengels (ver)bouwen. Al een tijd wilde ik wat met Armalites gaan doen. Smeekbedes naar dees en gene (sorry Marco en Kees Verkeij :-) )om hun oude afgetrapte stokken aan me af te staan boden geen uitkomst. Daarom maar een zo goed als nieuw setje MK3, 12ft, 2,25lb van Wesley Bax gekocht. Dat werd dus een hogere investering dan wat ik voor ogen heb. Arme Wesley. Hij vertelde me dat hij extra had betaald voor die dure SS20 reelhouder. Als hij eens wist wat daarmee ging gebeuren… slopen! Verder het onderstuk helemaal kaal gemaakt, gekke bol-cone er af, ogen er af, top wikkelingen van onder en bovendeel weg. En daarna maten opnemen en spullen bestellen. Na veel kurkschuren begint het al aardig naar mijn zin te worden. Mijn kantoor ziet er de komende maanden weer uit als een klushoek. Vreemde gezichten van medewerkers en collega’s, maar ze kennen me nu wel een beetje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende week wikkelen en lakken en dan de onderdelen bestellen voor een setje van 2.75lb. Leuk,leuk, leuk!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-11-2013 11:27

Ik volg het weer op de voet, Arjen!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

05-11-2013 12:06

Ik heb dezelfde stokken. Maar nagelbijtend toen ik de zaag op de foto zag :o . brrr. krijg er rillingen van (met het bedrag in mijn achterhoofd). Wat als je te ver zaagt, oeeeee!

Ik ga het volgen man!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-11-2013 16:37

En terecht de zaag erin, kurk moet eronder !

Benieuwd naar het eindresultaat..., word vast weer een mooi project.
(alleen jammer dat het de mijne niet zijn :D )
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

05-11-2013 17:39

Mooie modificatie, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Succes verder!
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

05-11-2013 17:56

we aan het weer volgen arjen !!! :D :D
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

05-11-2013 18:23

Mooi project -en inderdaad- op deze hengels hoort kurk!

Heb er zelf 4, ook in de 2,25lb maar zou er echt niet zelf aan durven beginnen. Een set ogen wikkelen gaat wel, maar voor zo'n strakgeschuurde kurken greep heb ik de gereedschappen niet thuis, op het werk of te leen.

Welke ogen set je erop? Ik stoor me al sinds aankoop aan die flutogen van seymo, die buigen bij het minste al krom... Gewoon Fuji Sic!!

P.s.: als je een 3e zoekt stuur me een PB...!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

06-11-2013 10:24

Oke, laten we bij het begin beginnen. Het waren vrij dure 2e hands stokken. Niet alleen vanwege het feit dat ze als nieuw waren, maar ook omdat ik in de buurt van Wesley 70 reed waar 50 was toegestaan. En ja, dat is na correctie… Kassa voor de staat, dom van mij. Zo zagen ze er uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ogen zijn niet helemaal naar mijn zin, maar zien er verder nog perfect uit. Dus die mogen blijven zitten. De lak is nog perfect, dus daar doen we ook niets aan. Wat moet er wel gebeuren dan?
- een rvs ringetje op topdeel en onderdeel ter hoogte van de sluiting: wikkeling slopen dus
- geen cone maar een rvs sierdop,
- kurken handvat met een klassieke maar fraaie DPS18 reelhouder
- ogen van het topdeel er af ivm dat nieuwe handvat.

Daar gaan we dus. Eerst maar eens beginnen aan het handvat. Ik begon met een ijzerzaag om die lelijke reelhouder door te zagen. De woorden van Wesley klonken nog in mijn hoofd: “die SS20 kostte €45 per hengel extra…”.

Maar het zagen schoot voor geen meter op. Dan de grove middelen maar: de haakse slijper.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat ging eigenlijk prima. Zonder beschadigingen aan de blank kreeg, ik hem in tweeën, waarna het opvultape verwijderd kon worden. Het resultaat was:

Afbeelding

Vervolgens het krimpkous van de ondergreep verwijderen. Toen viel het me op dat er een carbonmat mee was gebakken zodat er een verdikking ontstond waarop het krimpkous komt. Gloeiende, gloeiende. Wat moet ik daar nou mee? De diameter is 19mm. Daar moet een 2 millimeter van afgeschuurd worden met de slijpschijf. Maar goed, dat is voor later zorg. Nog maar even een pica na het wegsnijden van de kous en het verwijderen van de cone:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-11-2013 11:28

Goed bezig Arjen! Maarre: mijn afgetrapte stokken??? :evil:

(na blik in foudraal) Kudt, inderdaad! :cry:

En toch houd ik ze lekker zelf, maar als je je echt een keer verveelt gedurende de winter, dan kom ik ze wel bij je afleveren hoor! (Ook weer ophalen!) 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

11-11-2013 09:10

Goed, de volgende stap in dit voor sommigen misschien pijnlijke project: ogen verwijderen.

Omdat er een nieuwe greep op deze hengels komt, moeten de twee ogen op het ondergedeelte er af. Alles moet namelijk via het smalle gedeelte naar beneden geschoven worden. Dit is echt een geduld werkje omdat je uit moet kijken niet te ver en niet te diep te snijden. Ik wil namelijk de goede lak niet beschadigen. Na het plaatsen van de greep worden de ogen gewoon weer op dezelfde plek gemonteerd, laklagen er over en je ziet er niets van.

Afbeelding
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat ik de plek van het oog met een kruis heb gemarkeerd. Zo weet je precies dat hij op de zachte kant van de blank en op de juiste hoogte terug komt.

Uiteindelijk is dit het resultaat, na het schuren van de ondergreep:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ziet er misschien niet uit zo, maar neem maar van me aan dat er geen krasje zit op het gedeelte wat behouden blijft.

In Duitsland en Engeland heb ik wat RVS-spul besteld, waaronder een eind dop. Geen cone op deze stokken dus. De oude lijmresten van de bal-cone worden met een rattenstaart uitgevijld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

11-11-2013 17:05

Arjen, ziet er goed uit zeg.

Ik had zelf aan het begin van dit jaar 2 Sportex stokken van 2.25lb ge-rebuild. Alles maar dan ook echt alles er af, toen aan het einde, 2 pracht stokken, alle wikkelingen (en reelhouders enz) precies gelijk en tot op de wikkeling (en mm) even lang. Toen waren het me favo stokken, tot mn top brak, dus ik ga denk ik maar is op zoek naar een nieuw project.

Gr Stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

12-11-2013 09:49

Op de site van Cotswold zag ik een paar schitterend afgebouwde armalites, en dat was dan ook mijn uitgangspunt voor deze hengels.

Inmiddels waren de DPS reelhouders binnen, zodat ik kon beginnen met het vormen en op maat schuren van het kurkje boven de reelhouder. Ik span hem daarvoor om een boor die in de kolomboor hangt. Met een beitel breng ik de grove vorm aan en daarna schuur ik hem met grof schuurpapier richting de maat. Uiteindelijk gebruik ik korrel 240 om heel voorzichtig naar de juiste maat te gaan en korrel 600 om het fluweel gevoel te krijgen.

Genoeg geklets. Hierbij de foto’s. Hopelijk kan iemand die het ook overweegt er wat mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wesley bax
Berichten: 184
Lid geworden op: 27-03-2006 19:45
Locatie: nijmegen

13-11-2013 18:45

Wat zonde van die reelhouders :wink: .

Maar kijkt mooi met kurk arjan , ben echt benieuwd naar het eindresultaat.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-11-2013 08:22

Tijd voor het echt leuke werk: het opbouwen van de hengels. Hierdoor krijs je al snel het gevoel dat het ergens op gaat lijken.

In totaal wordt het onderste gedeelte kurk 56cm lang. Dit meet ik door de kont vande blank in mijn oksel te zetten, mijn arm te strekken en de blank te pakken alsof ik de molen vast pak. Dit bepaalt de plek van de reelhouder en als gevolg daarvan de lengte van het onderste gedeelte. Let op: als je een cone gebruikt, dan steekt deze verder uit dan het einde van de blank. Dit moet je dan wel meenemen.

De kurken worden voorzichtig met een rattenstaart uitgeveild en met een klein rond schuurhulsje (voor de Proxon) glad geschuurd. Hierna houtlijm op de opgeruwde blank en draaiend de kurken aanbrengen. Eventueel te veel aangebrachte lijm achteraf met een nat doekje verwijderen. Even maar een paar pica’s ter verduidelijking:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna is het tijd om de greep te plaatsen. Let op de harde/ zachte kant van de blank voor je deze lijmt trouwens. Als opvulling gebruik ik tape dat op dikte om de blank gerold wordt. Leg de volgende rol er een halve cm tussen om de lijm, als je de reelhouder draaiend over de opvulling schuift, tussen de ringen te laten lopen. Anders wordt het een zooitje. Als lijm gebruik ik langzaam drogende 2k lijm.

Afbeelding

Nadat de reelhouder geplaatst is, komt het kurkje en een rvs siercheck er boven en dan mag het boeltje een dag drogen.

Afbeelding
Afbeelding

Morgen volgen wat wikkelpraatjes en wikkelplaatjes
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

14-11-2013 11:19

Ziet er echt strak uit hoor!
Wou dat ik zo handig was, dan had ik zeker wat zelf gemaakt!
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

15-11-2013 09:09

Het wordt té ingewikkeld om het wikkelen in detail te bespreken. Ook geen zin in eigenlijk, dus:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

15-11-2013 11:18

echt MOOI aan het worden !!!! daar droom je toch van .......
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

15-11-2013 11:54

Met lego kun je alles maken.
Je ogen en wikkels op 1 lijn.

Met lego kun je alles maken.
Want spelen met lego is fijn.

Whieww gg,gg,gg,gg,gg

Hier is het allemaal mee begonnen natuurlijk. Met dank aan Bert en Ernie.

Leuk om te volgen, ziet er zeer mooi en vakkundig uit.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

15-11-2013 15:32

Arjen Lans schreef:[url=http://imageshack.us/photo/my-images/34/1f9.JPG/]Afbeelding[/



Die kurken greep, zijn dat allemaal losse stukjes van 3cm of bestaat deze uit langere delen kurk?
Het laatste stuk bestaat sowieso uit 2 losse ringen, dat valt wel goed te zien.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

15-11-2013 21:21

Goed gezien Mark. Dat zijn losse kurkjes die vooraf op 25mm zijn gedraaid aan elkaar geplakt en voorzien van een conische boring van 15mm naar 17mm. Deze zijn gewoon zo te koop
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

16-11-2013 16:48

En na twee laklagen en aanbrengen van stickers tussen de eerste en tweede laag, is dit het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Best tevreden over. Op naar het volgende bouwproject: 2 armalite MK2, 2.75lb voor het gooien van zwaar lood.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-11-2013 17:41

Mooier dan nieuw :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-11-2013 20:01

Arjan,

Wat onwijs mooi. De blank zelf vind ik niet zo mooi maar dat is smaak. Je werk daar in tegen is erg vakkundig en die achterkant is helemaal zoals ik het zelf ook zou willen op mijn hengels. Klasse.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

16-11-2013 21:10

Wauw man...... prachtig gedaan man, heeeel mooi
ben benieuwd naar jouw volgende bouwproject.
wat heeft het jou nou uiteindelijk gekost allemaal? Als ik vragen mag....
David Wouters
Berichten: 20
Lid geworden op: 27-07-2002 02:00
Locatie: Borgloon
Contacteer:

16-11-2013 22:51

Mooi, mooi!