Zoektocht nieuwe hoofdlijn


Plaats reactie
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 16:03

Beste KV-ers,

Momenteel heb ik de zoektocht gestart naar een nieuwe hoofdlijn. Mijn huidige hoofdlijn geeft mij flinke koppijn omdat de lijn ontzettend kinkt. Hierdoor heb ik de zoektocht gestart.

Ik ben druk met het rond kijken maar ik ga mijn keuze maken tussen :

1) Korda Subline
2) Shimno Technicum
3) Strategy Edge ST

Hebben jullie wellicht ervaringen met bovenstaande lijnen of heb je een goede suggestie? Ik ben op zoek naar een lijn die goed zinkt en die ook tegen een stootje kan. Ik vis op max 75 meter afstand en het liefst ben ik op zoek naar een weinig kinkende lijn want dat scheelt kopzorgen.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-09-2013 20:30

Gebruik hier de 0.35mm shimano technium zwarte variant en ben hier zeer tevreden over,zinkt goed af,redelijk schuurvast(je snijd er leliestengels mee door) en van kinken heb ik niet veel last.Vis meestal tussen 75 en 100m ver en dat gaat perfect met deze hoofdlijn.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

30-09-2013 21:55

Ik lift even mee in je topic.

Heb momenteel de technium, maar ben zelf niet tevreden over met name
het krullen/kinken. En dan gebruik ik 'slechts' 30/00.
Ik ben vooral benieuwd naar de edge ervaringen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2013 21:57

Al eens gedacht om de oorzaak aan te pakken. Anders kun je eindeloos blijven zoeken. Een mono lijn die niet kinkt is een utopie. Zinken is sowieso geen probleem bij mono. Zolang je de lijn ontvet tenminste.

Groet, Keee
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-10-2013 09:28

ik heb zelf altijd de shimano gehad, totdat ik de strategy st in me handen kreeg..

ik kan niet meer zeggen dat TOP lijn,... hij zinkt goed af is schuur bestendig, kinkt veel minder dan de shimano ook met uitvaren minder last.
Ook heeft de lijn zeer weinig rek dus op afstanden is dat alleen maar een pluspunt en wordt de beet registratie sneller door gegeven. Daarbij vind ik het zwart ook mooi weg vallen op de bagger bodems waar ik vis, maar ook op helder water zie je de lijn amper eigenlijk, omdat ie ook nog eens heel dun is, terwijl hij toch echt sterk is. Helaas is hij niet meer in 35/00 te verkrijgen vraag me niet waarom, maar wel in 28/00 en 30/00 en 40/00 en de 30/00 voldoet prima voor de zwaardere vissen heb ik gemerkt in frankrijk. En je hebt weer wat meters meer op je spoel dan met een dikkere lijn.
En die 40/00 is wat mij betreft echt te dik, maar dat heb ik met elke lijn van welk merk dan ook.

Daarbij wordt de lijn niet vies vanwege de kleur en ben ik blij dat deze lijn op de markt is gekomen want ik hoef geen andere meer...

owja de korda subline kan ik nets over zeggen dan wat ik heb gehoord en de ene vind hem goed de andere vind het bagger..

Maar goed ik zou voor de Edge ST gaan 30/00...

Succes.
Oja joh!!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-10-2013 12:06

En hoelang gebruik je die lijn nu?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-10-2013 16:11

al een jaar fred en ben er zeer te vreden over..

op een ander forum (carpfeeling) daar staat ook een stukje over de lijn...

http://www.carpfeeling.com/Reviews/1929 ... -waterkant

succes met je keuze..
Oja joh!!!
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

01-10-2013 17:32

Prachtig verhaal om de oorzaak aan te pakken maar ondanks het feit dat het een utopie is, is er wel degelijk een verschil onder de mono en dus mate van kinkende lijnen. Technium heeft veel goede eigenschappen maar mede door haar stugheid is het kinken daarintegen vrij extreem tov enkele andere lijnen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-10-2013 17:54

niet alleen stugheid heeft met kinken te maken.


ik heb in de afgelopen jaren veel verschillende lijnen gebruikt en eigenlijk nagenoeg geen last van kinken gehad.
de laatste keer was met parrallelium pro en die kinkte als een gek, deze had ik zelf echter niet opgespoeld dus daar kan ook een oorzaak in liggen.

als je een beetje logisch nadenkt met opspoelen voorkom je al veel kinken.
als je nou tijden het binnen draaien je slip dicht houdt voorkom je er weer een hele boel
tijdens het drillen door je slip heen draaien is ook al zinloos en voorkomt dus ook veel kinken.

ik denk dat in 90% van de gevallen de persoon achter de hengel het probleem van het kinken is.

bij de subline zit keurig netjes een beschrijving van hoe je hem moet opspoelen, werkt prima..........maar.......
als de klos in de emmer mee gaat draaien gaat de lijn kinken, steen op de klos en je hebt er geen last van.
staat niet in de beschrijving, gewoon even nadenken tijdens het opspoelen.
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

01-10-2013 21:49

Wederom een serie leuke tips voor iemand die er regelmatig last van heeft, maar in dit geval onzin. Ik heb net als jij de afgelopen jaren een aantal lijnen geprobeerd en kan wel stellen dat technium samen met de extreme HQ van proline mij door krullen niet bevallen. Met bijv. trabucco en p-line heb ik van krullen niet zoveel last gehad. Leg uit.. Door de slip heen een lijn binnen harken klinkt meer als ongecontroleerd drillen of een verkeerde afstelling, wat idd kinken op kan leveren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2013 23:38

Jim,

Verschil tussen soepel en stug is dat tussen gevlochten en mono. Alle moderne mono superlijntjes zijn gehard en dus minder soepel. Verschillen zijn daarom klein. Kinken komt door verkeerd opspoelen en door de lijn af te laten lopen via de slip. Als je dat voorkomt, dan gaat iedere moderne lijn langer mee. Ook jouw Technicum (die stugger is omdat de diameter groter is dan op het label wordt vermeld). Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je bij de dril de slip inderdaad wat beter afstelt zodat deze niet onnodig vroeg aangesproken wordt. Je kunt wel neerbuigend doen, maar dit euvel is al zoveel keer langsgekomen dat de herhaling een indicatie is van niet willen lezen. Vandaar, denk eens andersom. Hoe voorkom ik kinken in plaats van wat is de beste lijn. Er is ook niet zoiets als de beste lijn. Nog even buiten beschouwing gelaten dat er veel meer merken zijn dan fabrikanten van nylon lijntjes.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

02-10-2013 00:09

Sufix een uit de oude doos maar blijft een van de beste.
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

02-10-2013 13:01

Kees, het heeft gewoon met mijn gebruikerservaring te maken, net zoals jij deze hebt. Ik durf wel te stellen dat ik aan de voorwaarden voldoe om het kinken tot een minimum te beperken. Dus je aanname dat dit niet het geval is, vind ik neerbuigend. Want omdat hier al eindeloos over gesproken is (maar dus kennelijk niet vanzelfsprekend is) maakt je verhaal waterdicht? Begrijp me niet verkeerd, technisch heb je wel gelijk, maar om meteen te stellen dat iemand het dus maar verkeerd heeft gedaan, is kortzichtig.

Ontopic.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-10-2013 16:42

Jim,

Was niet persoonlijk bedoeld hoor, maar in zijn algemeenheid gesteld.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie