Shimano Tribal Long Cast vs Sonik sk3


Plaats reactie
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

26-08-2013 23:41

Goeden avond,

Ik zit te twijfelen tussen deze 2 hengels: Shimano Tribal Long Cast (2.75 of 3lb) en Sonik sk3 (2.75 of 3lb). Rede waarvoor ik tussen deze 2 hengels twijfel is: dat ik heel graag met Shimano vis, ik heb er meerdere stokken en molens van, en ik weet dus dat ik sowieso kwaliteit in mijn handen heb. Maar over de Sonik sk3 hoor en lees (via de zoekmachine en Google) ik ook veel goede reacties.

Ik vis op afstanden van sowieso 80m, soms verder en soms dichterbij. Het water stroomt niet echt (alleen als er wind staat). Verder vis ik met minimaal 86gr lood en een 28/00 lijn. Onder de hengel komt een Shimano Ultegra. Verder vis ik ook graag tegen obstakel aan (wel veilig uiteraard), dus het is ook een must dat ik de karper goed kan wegtrekken van het obstakel, maar volgens mij kan dat tegenwoordig met de meeste hengel wel. Ik wil ook graag zo goed mogelijk de trillingen kunnen voelen (voor wat de vis doet, en bv als er lijn langs een steen schuurt enz) en de stok moet ook soepel onder de kant klappen kunnen opvangen (ik wil geen stijve hark hebben).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,

Stefan Laurijssens
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2013 01:10

Als ik dit zo lees zoek je helemaal geen long cast.
Een long cast gooit verder en that's it, verder alleen maar nadelen.

Als je zo goed mogelijk de trillingen wil kunnen voelen en onder de kant klappen kunnen opvangen heb je een FPA (fish playing action) nodig.
Hoe je "ik wil geen stijve hark hebben" wil combineren met een long cast is mij een raadsel, long cast en stijve hark zijn zo'n beetje synoniem.
Wat verder opvalt, je vist graag veilig tegen obstakels aan, met 28/00 ?
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

27-08-2013 02:26

Bert, lees eerst eens fatsoenlijk voordat je ongevraagd zo verschrikkelijk bij de hand gaat lopen doen...Trouwens ik ben blij voor je dat jij alle eigenschappen van iedere hengel kan vertellen. Het lijkt me heerlijk om zoveel kennis te hebben.

Stefan, ik vis nu 2 jaar met de Sk3 2/75 van Sonik. Prima allround hengels. Genoeg fun onder de top en ook op grootte afstand heb je nog wat te vertellen. Doordat de eerste 3 ogen bestaan uit twee pootjes is de top nog behoorlijk soepel. Dit gaat in mijn ogen uit ten koste van de kwaliteit van de hengel. Ik heb nog nooit een oog scheef of krom gehad ondanks dat mijn spullen het zo nu en dan zwaar te voorduren hebben.
Over de werpeigenschappen kan ik je weinig vertellen omdat ik 95% van de tijd mijn lijnen uitvaar. Succes met je keuze
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2013 02:47

Lol, net terug uit de kroeg Niek ?

Als je goed leest heb ik het alleen maar over de long cast dus maak je geen zorgen over jouw SK3s, ik zou niet weten hoe de Sk3 zich gedraagt want die heb ik nooit in m'n handen gehad.
Ik kan niet van iedere hengel alle eigenschappen vertellen, maar de benaming long cast zegt genoeg om te weten dat Stefan gezien zijn wensen geen long cast zoekt.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

27-08-2013 11:11

Ik heb best een aantal Shimano longcast stokken beet gehad. En ook genoeg gelezen dat mensen beweren dat ze mooi krom gaan. Gaan ze alleen niet. Echt niet. Geen karper die zo'n hengel dubbel trekt. Fun onder de top met een Shimano longcast hengel kun je dus wel vergeten.

Wat is belangrijker? De te werpen afstand, of de fun onder de top? Want 100% combineren is natuurlijk niet mogelijk: een echte verwerpstok heeft nu eenmaal een stugheid en testcurve nodig, die met zich mee brengt dat de actie tijdens het drillen wat minder is. Natuurlijk zijn er best hengels die prima werpen en drillen, maar deze zullen nooit op beide vlakken maximaal presteren. Helemaal niet erg natuurlijk, zolang je maar lol hebt en je stokken voor jou geschikt zijn.

Overigens, als je op afstand een vis haakt is de fun onder de top vaak een stuk minder (of toch in ieder geval van kortere duur) dan wanneer je een vis dichtbij haakt. Sowieso heb ik zelf liever dat de vis een eind uit de kant wat rondjes zwemt dan onder de hengeltop.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

27-08-2013 14:39

Nee Bart was ik maar net terug gekomen uit de kroeg. Het ging me met name om dit stuk:

Wat verder opvalt, je vist graag veilig tegen obstakels aan, met 28/00 ?


Verder vis ik met minimaal 86gr lood en een 28/00 lijn.


Ook vind ik de toon die je aanslaat allerminst aardig.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

27-08-2013 15:28

Ik zou zeggen rij eens bij Wout langs, neem een aantal hengels in je handen, vraag aan Martin of Sjaak of hij de hengels wil buigen voor je, dan kom je al een heel eind.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2013 20:39

Verder vis ik met minimaal 86gr lood en een 28/00 lijn.

Hij vist dus minimaal met een 3tje, met 28/00, niet minimaal 28/00
Ik vind 28/00 normaal al te dun, laat staan tegen obstakels aan.

@Stefan, je weet dat er meer dan €100 prijsverschil is tussen deze twee hengels ?
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

27-08-2013 22:00

hoi Stefan,

Je hebt PB!

Gr. TOm
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

28-08-2013 01:38

bert kamp, 28/00 en obstakel staan niet in een zin he, 28/00 voor normaal vissen, en gevlochten voor obstakel. En het prijsverschil, dat weet ik ja, alleen ik zag een site waar de shimano stokken op stonden met 40% korting (100 euro).

Verder ben ik bij met de reacties, met een goede omschrijving, alleen ik ga denk ik nog maar even met mn oud(re) hengels vissen, ik heb er sowieso over nagedacht, voor of ik het wel zou doen. Ik had een half jaar geleden zelf mn stokken gebouwd, en een daarvan was afgelopen zondag gebroken.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-08-2013 03:51

Oei, een hengel breken is niet zo mooi, veel geluk gewenst met wat je ook beslist.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

27-07-2015 16:39

Puntje bij paaltje, heb nog steeds geen nieuwe stokken.

Maar eind augustus komen er nieuwe aan, alleen welke is altijd moeilijk. Want ik wil er gelijk een paar jaar mee doen, ik tijfel tussen deze:

- Shimano tribal extreme 12ft 3lbs
- Shimano tribal xs 1 12ft 3 lbs
- Shimano tribal diamond 12ft 3 lbs

Iemand een suggestie, persoonlijk lijkt de diamond mij wel wat (ben wel een Shimano fan). Ik ga sowieso binnenkort naar Hareco toe en de hengels (als ze ze alle 3 hebben) even voelen.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Plaats reactie