molen


Plaats reactie
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

21-07-2013 22:38

Hallo allemaal,
welke van deze molens zou nou het beste zijn of in deze prijsklasse.
shimano ultegra xsc/penn affinity /penn surfblaster / daiwa windcast z / penn affinity ld
welke zou nou een molen zijn waar ik echt geen spijt bij ga krijgen want dit bedrag is echt veel geld voor mij.
(ben pas 13)
dus ik wil een keuze maken die goed en hoopte mischien kunnen jullie mij helpen.
mvg Stan.
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

22-07-2013 02:00

Sorry maar, je hebt Shimano (waaronder ik), Penn en Daiwa fan's, dus dit gaat moeilijk worden. Het komt denk ik neer op iets persoonlijks, wat je zelf het fijns/mooist vindt.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-07-2013 08:21

Stan,

Je vraag is voor anderen moeilijk te beantwoorden, zoals Stefan al aangaf. Ieder heeft zijn vooorkeur.
Ik gebruik veel Shimano's (de oude USA types) maar ben erg gecharmeerd van de Daiwa molens (die ik ook heb: Emblems).

Daarbij komt, dat wij niet weten waar je ze wilt gebruiken. Hoe vis jij: Kort onder de kant, op grote afstanden, met gebruik van een (voer of rubber)bootje, op welke wateren, stromend of niet, obstakels of niet.


De molens die jij noemt vind ik prachtig, maar ook enorm duur. En al helemaal voor een 13 jarige. Ik respecteer het idee dat je meteen iets goeds wil hebben, maar om bijvoorbeeld voor korte-middellange afstanden (60-80 meter) afstands/werpmolens te gaan kopen gaat erg ver. De molens die jij noemt zijn pure Big Pit molens.
Hier kun je op dit medium nog wat vinden over de Penn Affinity in vergelijking met de Daiwa Windcast X: viewtopic.php?f=38&t=73533.
Gebruik de zoekfunctie in dit medium eens. Of google.

Wat mij opvalt in jouw verhaal:
* je geeft niet aan hoe je vist, dit zijn (echte) afstandsmonsters
* de molens die je noemt zijn zwaar (Penn Affinity: 642 gram?) en groot
* mbt je keuze: goedkoop is anders
* er zijn betere alternatieven te verkrijgen die algemener inzetbaar zijn, totdat je zeker weet op welke wijze je wilt gaan vissen
* je vertelt niet in combinatie met welke hengels en lijn jij de molens wilt gebruiken?
* heb je geprobeerd of de molens in de reelfitting van je hengel passen? Tip: Altijd je hengels meenemen naar de winkel!
Misschien kun jij je keuze even uitleggen?

Waarom deze molens en niet -bijvoorbeeld- een shimano 4500B USA om de eerste paar jaar mee door te komen?
Enkele nadenkertjes. Met meer informatie van jow kant kunnen wij je beter inschatten. Maar dat kan een goede hengelsportwinkelier ook.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-07-2013 08:56

Stan,

Zoals gezegd is het een lastige keuze. Zelf zou ik voor de Shimano's gaan, omdat ik dat al jaren doe en altijd tevreden ben. Mocht ik toch een ander merk moeten kiezen, werden het Daiwa's. Niks ten nadele van Penn, maar dat lijkt mij de veiligste keus. Allemaal persoonlijke voorkeur dus.

Wat Frenk zegt begrijp ik wel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Als je werpend vist, is een bigpit ook op de wat kortere afstanden erg fijn. Ik vind het echt een stuk prettiger om 50+ meter werpend te overbruggen met een bigpit op m'n hengel, dan met een kleiner model molen met een diepe spoel. Het kost wat minder moeite, hetgeen (in mijn geval) de precisie ten goede komt.

Bigpits zijn ook veelzijdiger. Alles wat je met een kleiner model molen kunt, kun je met een bigpit ook. Andersom is dat niet het geval. Wel heeft Frenk natuurlijk gelijk dat een bigpit in veel gevallen "overkill" is. Maar ja, als je al kleinere molens hebt, of simpelweg maar één set aan kan schaffen...

Het gewicht vind ik ook niet echt een belangrijk gegeven, zolang het niet veel zwaarder is dan vergelijkbare molens. Bij het statische karperen liggen de stokken 99% van de tijd op de steunen en dan voel je het gewicht niet. Als je een beetje precies wil werpen, zul je al gauw gebruik maken van de overhead-worp. Hierbij scharniert de hengel als het ware bij de hand die de hengel bij de molen beet heeft. Het gewicht van de molen speelt dan amper een rol in mijn optiek. De kracht komt uit je lichaam en je andere arm.

* je geeft niet aan hoe je vist, dit zijn (echte) afstandsmonsters
* de molens die je noemt zijn zwaar (Penn Affinity: 642 gram?) en groot
* mbt je keuze: goedkoop is anders
* er zijn betere alternatieven te verkrijgen die algemener inzetbaar zijn, totdat je zeker weet op welke wijze je wilt gaan vissen
* je vertelt niet in combinatie met welke hengels en lijn jij de molens wilt gebruiken?
* heb je geprobeerd of de molens in de reelfitting van je hengel passen? Tip: Altijd je hengels meenemen naar de winkel!
Misschien kun jij je keuze even uitleggen?


Het zou wel handig zijn als je een antwoord op deze vragen had, Stan. Werpt misschien een ander licht op de zaak.
Ik weet het ook allemaal niet...
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

22-07-2013 09:32

ik denk dat ik ook maar naar de hengelsportzaak moet gaan even voelen onder de hengel schroeven dan kom ik er wel uit misschien word het wel een kleine baitrunner!
allemaal bedankt =]
close topic
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-07-2013 10:04

Overkill, dat was het woord, kon er ff niet opkomen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-07-2013 12:09

Beter overkill dan underkill.. ;)

Je kunt je geld maar één keer uitgeven natuurlijk
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
rick smits
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
Locatie: Oss (Noord-Brabant)
Contacteer:

22-07-2013 23:32

daiwa crosscast x prima molen heb ze zelf ook en zijn een stuk goed koper als die je allemaal opnoemt.
vangsten 2014:

schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-07-2013 06:47

Had je niet al daiwa windcast molens Stan?

Zelf ben ik daiwa fan, maar van bovenstaand rijtje denk ik dat de penn affinity (7000 black edition) de meest vriendelijke prijs kwaliteitverhouding heeft. Bovendien ziet 'ie er gelikt uit. De kleinere ultegra modellen (5500) zijn overigens ook helemaal niet raar. Qua lijncapaciteit beschikken die nog steeds over voldoende lijn.

Het maakt eigenlijk niet uit welke je uit dat rijtje kiest, het zijn allemaal kwaliteitsmolens die je opnoemt. Ik zeg altijd volg je gevoel. Dat heb ik niet gedaan toen ik daiwa windcast's (prima molens!) kocht, maar eigenlijk Entoh's wou. Op papier (en in het echt) leken de windcasts de meeste voordelen te hebben, maar ik ben toch steeds naar Entoh's blijven kijken. Nu heb ik alsnog de entoh's gekocht en windcast's teruggekocht en het nodige verlies geleden.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

23-07-2013 07:51

Als je toch dit geld uit wil geven zou je ook kunnen kijken naar een medium baitrunner LC van Shimano.
Zou sowieso de molen van je keus wel eerst onder je hengels hangen om te kijken of het past en goed voelt.
Plaats reactie