heb hulp nodig bij de juiste haak.


Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

16-07-2013 18:02

hallo mensen.
ik ben pas begonnen met onderlijnen maken.
maar ik ben met mijn haak niet blij ze zijn niet scherp.
dus ik wou haken gaan kopen van FOX maar welke.

ik vis met inline lood.
ik vis met 20 mm boilies,popups,mais

ik zie haken van fox met een lange steel waarbij je geen krimp meer er op hoef te doen.
zeggen ze
zelf gebruik ik een iets korte haak met krimpkous.

ik was aan het denken aan deze haak.
Fox Armapoint SSBP die heeft de haakpunt iets na binne of de SSSP met een rechte punt het zijn goede allrounder zeggen ze.
dan wou ik haak 6 en 8 pakken 6 voor 20mm bol en 8 voor kleine pop up en mais.

ik hoor het graag gr jeroen
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

16-07-2013 19:17

wat is nu eigenlijk je vraag? welke haak je moet kopen? denk dat je het beste een paar soorten haakjes van verschillende merken kunt kopen waar je verschillende soorten rigs mee kunt maken. wide gaps, long shanks. curved shanks etc. en dan maar kijken wat je het beste bevalt. niet teveel afgaan op wat andere zeggen. er zelf achter komen hoe jij het beste te werk kunt gaan. ook dat is vissen.

veel succes en plezier
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-07-2013 19:40

Jeroen,
Ik heb allebei de Fox haken die jij noemt gebruikt. Prima haken. Maatje 7 vond ik groot genoeg voor een 20 mm. boilie, maar maatje 6 kan ook best hoor.
Je hoort wel eens dat Fox haken niet allemaal scherp zijn, omdat ze los in een doosje zitten. Ik heb daar nog nooit wat van gemerkt.
Ik weet het ook allemaal niet...
yannick martin
Berichten: 49
Lid geworden op: 01-12-2012 21:52

16-07-2013 19:45

mijn ervaring met fox arma is dat deze snel bot word
de dure korda haken ook snel bot
sterke haken die lang scherp blijven vind ik
gamakatsu en ashima
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

16-07-2013 20:09

wat zal beter zijn de haak punt naar binnen of een rechte punt dat is het verschil tussen deze 2 allround haken
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-07-2013 20:29

Kwestie van persoonlijke voorkeur. Doe mij maar een rechte punt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

16-07-2013 20:41

Mart Honen schreef:Kwestie van persoonlijke voorkeur. Doe mij maar een rechte punt.

ik had gelezen dat een naar binnen gebogen haakpunt beter is omdat de karper dan beter word gehaakt en minder snel het haak aas uit spuug
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
rick smits
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-08-2012 00:25
Locatie: Oss (Noord-Brabant)
Contacteer:

16-07-2013 22:03

ik heb altijd gamaktsu a1 carp haken maat 6 ik heb nu een tijdje korda haken wide gape maat 6 fijne haak maar roest snel. dus mijn voorkeur gaat uit naar gamakatsu :wink:
vangsten 2014:

schub : 2
spiegel: 0
overig: 0
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-07-2013 22:58

Geen fox haken fan maar anders de short shank straight point (sssp) vanwege de snellere prik .
En inderdaad is de ssbp , eenmaal gehaakt minder snel te lossen dan een sssp vanwege het klauwhaakeffect.

Maar waarom enkel fox haken ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

16-07-2013 23:02

Haak met een rechte punt haakt iets sneller dan dezelfde haak maar dan met n naar binnen gebogen punt. Voor op rivieren met veel stenen op de bodem zweer ik bij een haak met een naar binnen gebogen punt omdat deze minder snel bot wordt. Aanneer je op normale bodem zit te vissen gaat mijn voorkeur uit naar een haak met een rechte punt.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-07-2013 23:15

Ik begrijp de keuze voor alleen Fox haken ook niet helemaal. Probeer zoals gezegd eens andere (lees: merken) haken uit.
In combinatie met andere rigs, uiteraard. Nou ben ik niet zo'n FOX haken aanhanger, maar je moet het zelf ondervinden.

Dus: koop een paar zakjes haakjes, maak de rig die je wilt gebruiken en probeer uit wat je er goed aamn vindt.
Iemand die hier zegt ik vind die haak goed, hoeft niet jouw keuze te zijn. Hij vist anders, met andere rigs,
op een ander water en andere vissen (dus: omstandigheden). Zelf proberen is toch de beste leerschool.
Leer van je fouten die je maakt.

Waarom switchen naar een andere haak, je kunt je huidige haak toch ook scherp maken? Een nagelvijltje werkt uitstekend.
Als je al vertrouwen had in je huidge haak en ze alleen niet scherp (meer) zijn, dan zou ik ze alleen scherp maken.

Succes met je keuze.

Frenk
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-07-2013 08:20

Al met al zou ik, als je het allemaal nog niet zo goed weet voor wat betreft rigs, haken, enz., gaan voor een haak met hetzelfde model als de Fox SSSP. Het merk maakt niet uit, als ze maar scherp zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

17-07-2013 08:35

Pak de Solar 101 haken maar, die zijn zeker scherp en blijven een stuk langer scherp dan de haken van Fox of Korda (is mijn ervaring)
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

17-07-2013 10:06

Denk dat als je een haak wilt die redelijk allround is ( je bent beginner gaf je al aan ) kun je het best de xsc nemen, haak is scherp heeft een lange rechte punt is sterk en enigszins vergevingsgezind, dwz even de lijn slap tijdens dril lost die niet direct ( in tegenstelling tot SSSP )
SSSP "kan"<<< je veel lossers mee krijgen, SSBP zou ik alleen gebruiken wanneer je bij opstakels vist, door het naar binnen gebogen puntje heeft die iets meer grip maar prikt later, mijn mening is de xsc de beste keus ( als je perse fox wilt )
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-07-2013 10:26

SSSP kun je veel lossers mee krijgen?! Dan zou ik me maar eens heel hard af gaan vragen waarom je er vis mee lost. Want een haak met weerhaak valt echt niet uit de onderlip als de lijn even slap valt. En een klauwhaak die op een verkeerde plaats vlees pakt, scheurt gewoon uit hoor.
Dat je bij obstakels met een klauwhaak moet vissen slaat ook helemaal nergens op, spijt me zeer. Bij obstakels maakt het geen hol uit wat voor haak je gebruikt. Zorgen dat de vis goed gehaakt wordt en de obstakels niet kan bereiken lijken me heel wat belangrijker.

Een goed gehaakte vis lost niet.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-07-2013 17:44

Mee eens, goede inhaking op de eerste plaats. Een klein maatje longshank kan ook prima sleurwerk aan als ie maar goed in de onderlip zit.
Kijk in de eerste plaats naar de omstandigheden waarin je vist, als je haak bot is haak je geen vis en als je onder voor een haak zware omstandigheden vist moet je daar dus rekening mee houden. Vis je op een mooi zacht/glad bodempje op stilstaand water dan zou mijn voorkeur vrijwel altijd uitgaan naar een rechte punt. Heb je meer met ruwe bodems, stenen/mosselen en stroming en/of scheepvaart te maken moet je soms naar een klauwhaak grijpen omdat de rechte punten daar sneller bot worden. Ik ben zelf wel fan van fox haken, maar niet zo van de sssp en ssbp, de eerste vind ik eigenlijk een te korte steel in combinatie met een te veel naar binnen staand oog, de tweede vind ik te zwak. Wat dan wel? Als de situatie het toe laat mag ik graag met longshanks vissen, moet het allemaal ietsje steviger en korter, dan een gamakatsu super of soortgelijk model. Die laatste gebruik ik trouwens erg veel als "allround" haak.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

18-07-2013 10:24

@ Mart Honen

Staat ook duidelijk "kan"<<< hoeft niet, hoef me dus niks af te vragen.
Vis er zelf al heel lang niet meer mee ( en nee kwam niet door lossers )
Als het volgens jou niet uitmaakt wat voor haak je gebruikt als die maar scherp is, ben ik niet degeen die me dingen af moet gaan vragen...
Klauwhaak heeft wel degelijk effect, door het naar binnen gebogen puntje heeft die meer grip ( mits uiteraard goed gehaakt ) kans op losschieters is dus een stuk kleiner.

Geef mijn mening en probeer de beste topicstarter te helpen een keus te maken, dat jou mening anders is prima maar om dan direct op deze manier te reageren?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

18-07-2013 11:01

Grappig dit zo te lezen.

ik ben dus duidelijk wel fox haken fan.
de ssbp vind ik niets, daar los ik juist extreem veel op en heb ik dus aan de kant geschoven.
de sssp vis ik nu dit seizoen mee en op deze haak dus nog geen vis gelost.

Ik denk meer dat het de combi is van je onderlijn-lini alligner en de haak die het verschil maken.

Mijn onderlijntjes met de korda kaptive haken vangen helmaal niets
mijn maat zijn onderlijntjes met dezelfde captive haken zitten altijd netjes gehaakt, het grote verschil?
lengte en kromming van de line-alligner, ik heb ze wat korter en minder gebogen dan hem omdat het in mijn ogen beter haakt.
met de korda kaptive dus absoluut niet en met de sssp werkt het weer als een trein.

koop 3 of 4 verschillende soorten en lekker testen wat jou het beste bevalt
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-07-2013 11:26

Geef mijn mening en probeer de beste topicstarter te helpen een keus te maken, dat jou mening anders is prima maar om dan direct op deze manier te reageren?

Jouw mening is herhalen wat je her en der gelezen en gehoord hebt.

Geef eens één reden waarom je met de SSSP lossers kan hebben, die je met een andere haak had kunnen voorkomen.
Een klauwhaakje houdt beter door de kromme punt? Hoezo dan? Van horen zeggen of ergens gelezen? Of beide?
Ik val je niet aan, maar je beweert nogal wat zonder enige argumentatie. Hoe moet dat de topicstarter verder helpen?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-07-2013 19:14

Mart , wat trek je eerder uit de muur een spijker of een schroef ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

18-07-2013 19:51

dat hangt volledig van het materiaal van de muur uit, kan genoeg situaties bedenken dat een spijker sterker is dan een schroef, maar daar gaat het niet om.

ik ben van mening dat lossers meer te maken hebben met de rig dan met het haakje. zodra een haak niet in de onderlip zit vind ik het een potientele losser, kromme punt of niet. vis dan ook bijna altijd met een rechte punt(nash fang twister of solar 101) en heb weinig met lossers te maken. vind hair lengte, rig lengte, putty, tube en rig materiaal veel belangrijker.

dus hier komt ie dan

ik ben van mening dat een haak met een kromme punt geen voordeel heeft met inhaking (cq lossers) ten opzichte van haken met een rechte punt.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-07-2013 23:03

Jos , ik vis idem ook enkel maar met rechte punt .
En ook ik los er geen vis op .
Maar ik laat de lijn ook niet slap vallen .
Laten we een beginnend vissertje nemen die constand zijn lijn slap laat vallen , welke haak zal eerder lossen de klauw of straight ?
Ik weet het , teveel factoren maar feit is gewoon dat een klauwhaak meer kan hebben en in MIJN ogen minder snel lost .
Nogmaals ik verdedig een vreemde maar ben het niet met jullie stelling eens .

Gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2013 09:36

maar feit is gewoon dat een klauwhaak meer kan hebben

Nee, is geen feit maar een aanname. Gebaseerd op wat iedereen roept. Ik ben er zelf ook gevoelig voor geweest. Je hoort sommige onzin zo vaak, dat je veronderstelt dat het wel zo zal zijn.

Mart , wat trek je eerder uit de muur een spijker of een schroef ?

Raakt kant noch wal.
Waarom gaat iedereen er vanuit dat de meeste druk op de haakpunt komt te staan? Heb je er wel eens over nagedacht hoe de haak beweegt, als je van bovenaf staat te trekken aan een vis die van je af zwemt?!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-07-2013 12:47

T gaat hier niet om waar de meeste druk komt te staan tijdens de dril.
Heeft er niets mee te maken .
Als je de lijn slap laat vallen .. welke haak dan eerder lost ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2013 15:53

Die zonder weerhaak?
Ik ben nog nooit een vis gelost omdat m'n lijn slap viel. Ik heb daarentegen wel meegemaakt dat de lijn slap viel, nadat ik een vis gelost had. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...