heb hulp nodig bij de juiste haak.


Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

19-07-2013 20:40

jeffrey van osch schreef:Nogmaals ik verdedig een vreemde maar ben het niet met jullie stelling eens .


das het mooie van vissen; je eigen eigenwijze ideeen hebben over wat het beste is.

dus hier nog wat stof tot nadenken

als een haak met een kromme punt de lip in gaat zal het de baan van de punt volgen, een kromme baan naar buiten. een haak met een rechte punt zal een rechte baan volgen en pakt dus meer vlees.

ik denk dat losser meer te maken hebben met een haak die te weinig vlees pakt en uitscheurt, dan met een lijn die slap valt.

proost
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-07-2013 23:35

Jos , luister eens naar jezelf : een kromme baan naar buiten ?
Right . Jij en ik weten dat dit niet zal gebeuren .
Je spreekt jezelf ook goed tegen : een losser is een haak die te weinig vlees pakt en dan uitscheurd .


Of was het nou krom naar buiten ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

20-07-2013 08:36

met naar buiten bedoelde ik meer de lip uit dan de richting. dus niet van de haaksteel af ofzo.

maar goed, je hebt helemaal gelijk. bij deze wordt je door de algehele feestcommissie benoemd tot haken koning van dit board.
lang leve de koning, hoezeee!!!

.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-07-2013 09:41

Onzin , schuif het zo maar af .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-07-2013 09:51

Jongens, laten we even niet vergeten dat het gaat om de vraag van Jeroen, iemand die net begint met het maken van zijn eigen onderlijntjes. Laten we het dus even simpel houden en niet proberen ons gelijk te halen op details.

Jeroen, kort samengevat is de algemene opvatting dat haken met een rechte punt wat sneller 'prikken'. theoretisch zou je dat wat meer aanbeten op kunnen leveren. Bij een klauwhaak (met gebogen punt dus) is dit iets minder. Aan de andere biedt een klauwhaak (ook weer theoretisch) iets meer houvast als de vis éénmaal is gehaakt.

Een haak met een lange steel draait sneller in, vooral als het oog iets naar binnen is gebogen. Nadeel hiervan is weer dat een lange steel een grotere hefboomwerking heeft en kan gaan wrikken in de karperbek (uitscheuren en lossers als gevolg). Een kortere haaksteel wrikt minder, maar draait dus ook iets minder snel en agressief. Veel mensen lossen dit op door een korte steel te verlengen met een stukje krimpkous. Hierdoor draait de haak wel sneller, maar kan deze niet zo snel wrikken omdat krimpkous flexibel is.

In de praktijk ligt de waarheid van dit alles ergens in het midden. Ik vind bijvoorbeeld ook dat rechte punten prima grip kunnen houden etc. Wel is deze informatie in mijn ogen een prima startsituatie om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-07-2013 10:06

Dan nog iets verder ingaand op de klauwhaak vs rechte punt theorie. Het liefst zou ik dat even uittekenen, maar daar daar ga ik nu even geen energie in stoppen (iemand anders?). Eigenlijk is het een stukje natuurkunde (waar ik weliswaar nooit goed in was...)

Alweer vooral theoretisch, maar als je veel druk zet op een haak met rechte punt, dan wordt die kracht vooral overgebracht op de haakpunt, omdat die in lijn ligt met de richting van de druk (is dit te volgen?). De haak wil daardoor steeds verder/dieper ingraven. In het ergste geval kan dit gaan insnijden en uitscheuren, met uiteindelijk lossers als gevolg.

Een klauwhaak heeft dit minder, omdat de druk niet zozeer op de haakpunt komt, want deze is immers gebogen en ligt niet in lijn met de richting van de druk. Deze houdt daardoor dus meer grip. Niet één op één vergelijkbaar, maar in de natuur zie je bij de meeste roofdieren ook klauwen en tanden (snavels?) die in enige mate gebogen zijn. Dit zodat ze meer grip hebben op de prooi zodat deze niet kan ontsnappen.

In de praktijk is de uiteindelijke kracht die op de haak wordt uitgeoefend simpelweg niet zo groot als dat je misschien zou denken. De kracht daarentegen die nodig is om een rechte punt echt te laten uitscheuren is volgens mij toch wel aanzienlijk (maar ook zeker niet onhaalbaar).

Daarom gebruik ik in de meeste situaties toch echt liever een rechte punt, omdat je met die haken toch iets sneller prikken en je kans groter is dat je een aanbeet krijgt. In geval van obstakels en verwachting dat er stevig moet worden gedrild, kies ik persoonlijk liever wel voor een klauwhaak. Als die haakt in een mondhoek ipv midden in de onderlip, dan is de kans overigens nog steeds groot op uitscheuren e.d.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

20-07-2013 10:32

Andre, op het moment dat de haak gezet is, is het werk van de punt gedaan, het is de bocht van de haak waar het vlees komt en waar dus de druk ook op komt.
Dat is dus in mijn ogen ook het deel van de haak waarover deze discussie gaat, let op, in mijn ogen want hierover zijn vele theorieën en iedere visser heeft hierover zo zijn eigen idee, opgedaan door eigen ervaring.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

21-07-2013 18:19

@ Mart Honen Geef eens één reden waarom je met de SSSP lossers kan hebben, die je met een andere haak had kunnen voorkomen.
Een klauwhaakje houdt beter door de kromme punt? Hoezo dan? Van horen zeggen of ergens gelezen? Of beide?
Ik val je niet aan, maar je beweert nogal wat zonder enige argumentatie. Hoe moet dat de topicstarter verder helpen

Mijn mening wat ik her en der gelezen en gehoord heb??? Haha, ok hou het daar maar op. ( vis nog maar net )
Is te lastig uit te leggen en op deze basis heb ik daar ook helemaal geen zin in, in jou ogen zal ik enkel vertellen wat al 100000x verteld is, misschien zegt dat al genoeg...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

21-07-2013 20:32

Mario,

Ik vraag slechts om wat argumenten.
Als het om haken gaat, krijg je altijd eenzelfde stroom van reacties:
Klauwhaken houden beter.
Longshanks prikken snel maar scheuren uit.
Rechte punt prikt sneller dan kromme punt.

Ik zou wel eens willen weten hoe dat dan werkt, als de haak om de onderlip draait en vervolgens dwars door die onderlip prikt. Maar dat lees ik nergens. Nooit. Op wat non-argumenten na dan.

Hoe lang iemand vist zal mij een zorg zijn. In karperland praat de meerderheid een minderheid na. Al heel lang.
Ik weet het ook allemaal niet...