voorkeur voor merk hengels


Plaats reactie
Dennis Binnendijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-06-2013 08:12

24-06-2013 08:23

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een paar karperhengels rond de €100,- per stuk maar ik ben er nog niet over uit
van welk merk ik ze wel hebben. Denkend aan : Fox, Shimano of Daiwa.
Kan iemand mij advies geven?!?!?!

M.v.g.

Dennis
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

24-06-2013 09:19

Prologic c1 heerlijke hengels mooi dun en sterk 50 ps
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

24-06-2013 17:12

Ben zeer tevreden over de eurowarriors van fox 2.75lbs,zijn wel iets duurder in aankoop maar heb ze op 2ehands site voor een leuke prijs gevonden :D
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter Kerkhoven
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2012 14:51
Locatie: Zuid Holland

24-06-2013 20:28

Bekijk The Force Rods E range eens, schitterende hengels voor een super prijs (rond de 250,- per drie stuks) een aanrader.
Sterker door strijd & Uit eigen kracht voortgebracht.!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-06-2013 07:24

sorry voor eur 100 pst kan jou het bommen wat voor stikker erop staat? kijk wat je bevalt.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-06-2013 08:48

Dennis,

Klaas zijn reactie en de mijne gaan jou niet bevallen, maar ik moet het toch maar weer eens geschreven hebben.

Stop nu eens met te beginnen met de prijs, prijs maakt niet uit je wilt eerst weten WAT jij ermee gaat doen.

Het heeft geen zin een scooter te kopen terwijl je aanhangers vol met grindtegels wilt vervoeren. Terwijl beide zaken wel degelijk vervoersmiddelen zijn. Hengels moet je afstemmen op jouw visserij, waar en hoe denk jij te gaan vissen. Wil je pennen? Of zware PVA zakken weg zetten? Wil je veel actie of bijna geen actie onder de top. Ik weet het allemaal moeilijke vragen en jij wilt gewoon een allround hengel, zelfs dat mag en kan .... maar dan worden het opeens net vrouwen. Je moet zelf rond kijken om te bepalen welke jouw bevalt, waar je mee gezien wilt worden en waar jij lekker warm van wordt en niet afgaan op onze mening omdat we anders allemaal met Doutzen getrouwd zouden (willen) zijn.

p.s. voor mijn vrouw: Ik wil NIET met Doutzen trouwen ..... af en toe even mee spelen is genoeg :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

25-06-2013 09:02

Voor je bedrag heb je aan die prologic echt goed e hengels hoor
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-06-2013 09:20

ben het met klaas eens en gedeeltelijk met marc,.... want ik zou best wel met doutzen willen trouwen hoor :P

maar ze hebben gelijk gebruik ook de zoek functie daar zie je dat veel mensen vragen welke hengels goed zijn en zie de antwoorden.
het gaat om jou visserij wat jij wil en wat je mooi vind,... en dan ga je kijken en kijken en informatie winnen en sparen in de tusentijd.
Want voor 100 euro zijn er zat hengels te vinden en de ene vind dit goed de andere dat..

En wil je er natuurlijk gelijk 3 kopen want dat staat cool,... maar vis je ook met 3?? nee vaak mag dit niet dus leg dat geld van die 3e hengel dan bij die andere 2... (kleine tip)
Vis je wel met 3 hengels ja dan heb ik niks gezegd,.

Maar als ik jou topic titel al lees voor keur voor merk hengels gaat het jou dus alleen om het merk...
Andere hengels boeien jou dus niet, want ik zou toch eens goed om je heen kijken en de 3 merken die je nu aangeeft laten varen.

kijk eens naar soniks, chub, the force,... denk dat je daar meer aan hebt.
en spaar ffies door, zodat je meer te besteden hebt dan 100 euro, geloof me daar heb je meer aan.

succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-06-2013 09:37

Dat een beetje hengel meer dan €100,- moet kosten is onzin. Alle waar naar z'n geld, dat zeker. Maar voor €100,- per stuk zijn er prima all-round karperhengels verkrijgbaar. Waar je net zo goed jaren plezier van kunt hebben als van een stok van €300,-.
Dat je beter naar andere merken dan Fox, Shimano of Daiwa kunt kijken is ook onzin. Net zo goed, oké, maar beter? Waarom dan?

Ik vraag me af hoeveel vissers bij een blinde test daadwerkelijk de duurdere hengels eruit zouden pikken, vissend hoe ze normaal doen.

Dennis,

Ik verdiep me tegenwoordig niet meer zo in allerlei hengels van allerlei merken. Ik vis graag met Shimano materiaal (i.v.m. goede ervaringen en service) en dat voldoet prima. Voor mij.
Voor €100,- per hengel vind je zeker een nette hengel in het Shimano-gamma (en waarschijnlijk ook in het gamma van de andere genoemde merken). Welke? Dan zul je toch eerst moeten bepalen wat je er mee van plan bent. Zoals Klaas en Marc al zeggen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

25-06-2013 09:50

Ik heb sinds 1.5 jaar ook The Force hengels deze: http://www.db-hengelsport.nl/epages/61445562.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61445562/Products/TFS10275

Ik ging naar de beurs om Century's te kopen, echter kwam ik deze hengels tegen en vond deze eigenlijk niet veel onderdoen. En heb er geen seconde spijt van gehad! En het scheelt een hoop geld! Het maakt inderdaad niet uit welk merk, je moet gewoon een goed gevoel hebben bij de hengel en ff vasthouden.
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

25-06-2013 11:32

PB dutch ace €50,- p.s.
Chub snooper €50,- p.s.

Zelf heb ik shimano beastmaster 125,- p.s. Die bevallen mij egt top
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-06-2013 13:51

Laatst nog een aantal (pen)hengels in de handen gehad en krom getrokken. Degene waar ik helemaal weg van was, zowel qua actie als afwerking, was het goedkoopste stokje...

Even te illustratie van bovenstaand.

Dat gezegd hebbende het advies: Zoek inderdaad een hengel die bij jou en je visserij past, maar dan wel zo licht mogelijk, als je wat drilplezier wil hebben. Een mooi buigende hengel tijdens de dril is toch een waar visueel genot!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-06-2013 13:53

nou laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen..

jrc skymaster 2,5 lb

buigen lekker door en toch stijf genoeg om een flinke dreun onder de hengeltop op te kunnen vangen.
90 gram lood + een pva zakje krijg ik nog steeds op ongeveer 80 meter afstand geworpen en als klap op de vuurpijl de prijs.

Laatst nog bij henk koster in de aanbieding voor wel 30 euro per stuk.

Mijne gaan inmiddels alweer 8 jaar mee dus ze kunnen wel een stootje hebben.

Een hengel is echt zo persoonlijk.
Een maatje van mij heeft mooie hand gebouwde hengels van 300 euro per stuk.
Echt plaatjes zo mooi, sta er iedere keer weer op te kwijlen.
Nadeel is alleen dat ik ze voor geen meter vind drillen, zwabberstokkies met een slowmotion aktie...
Hij vind ze het einde en ik dus niet.


Een hengel moet je voelen in je hand, en de prijs of het merk is dan voor mij het 2 de en derde wat dan mee gaat spelen

succes
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

25-06-2013 13:59

Camiel Driehuis schreef:Een hengel is echt zo persoonlijk.
Nadeel is alleen dat ik ze voor geen meter vind drillen...
Hij vind ze het einde en ik dus niet.

Een hengel moet je voelen in je hand, en de prijs of het merk is dan voor mij het 2 de en derde wat dan mee gaat spelen

succes


Hier sluit ik mij volledig bij aan! Dus voelen die handel. Pakken die hengel. En koop wat jij mooi vindt!

Succes
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-06-2013 14:16

Mart Honen schreef:Dat een beetje hengel meer dan €100,- moet kosten is onzin. Alle waar naar z'n geld, dat zeker. Maar voor €100,- per stuk zijn er prima all-round karperhengels verkrijgbaar. Waar je net zo goed jaren plezier van kunt hebben als van een stok van €300,-.
Dat je beter naar andere merken dan Fox, Shimano of Daiwa kunt kijken is ook onzin. Net zo goed, oké, maar beter? Waarom dan?



een beetje hengel moet meer dan 100 euro kosten is ook niet gezegd, maar vele hengels die allround zijn en waarvan je wel wat service en kwaliteit kan verwachten zijn het vaak wel ;)
en je zegt zelf alle waar naar zijn geld

Daarbij heb ik zelf vroeger met fox gevist en dat waren super hengels, maar de laatste jaren is fox gewoon zwaar achteruit gegaan met hun materiaal en dat weet ik uit ervaring en ook menig ander mens op het forum hier heeft het al ondervonden.
de daiwa hengels heb ik een tijdje gehad en vond ze gewoon niet het geld waard, ook hier zijn vele het mee eens.
qua shimano ja de molens zijn super wat betreft de hengels, weet ik het niet helemaal zeker want heb ze niet gehad, maar ik zie ze ook niet veel lansg de waterkant ook dat zegt denk ik wel iets toch?
Vandaar dus dat ik aangaf laat die 3 merken zitten.

dus dan zou ik toch echt naar chubs kijken of soniks of the force,... dat zijn gewoon kwaliteit stokken voor een leuke prijs.
want ik ben het met je eens een stok hoeft niet 300 euro of meer te kosten..

maar goed ieder zijn mening toch.. ik zou in ieder geval niet de 3 merken kiezen die hij nu aangeeft.

gr
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-06-2013 00:35

Welk merk boeit geen fuck, zo veel merken gebruiken (vrijwel) dezelfde blanks met iets andere afbouw. Sta ook niet gek te kijken als merk a een hengel verkoopt die is afgebouwd op een blank van merk b. Gewoon naar een grote hengelsportzaak gaan en zo veel mogelijk hengels voelen. Voel wat jou bevalt en wat niet. En wat ook al eerder gezegd is: denk na over wat je er mee wil. Een allround hengel vind ik altijd zo'n loze kreet, wat voor eigenschappen heeft zo'n ding dan? Er kan tegenwoordig veel met hengelbouw, maar de alles in 1 karperhengel bestaat gewoon niet. De een werpt meer, de ander hecht meer waarde aan een hengel die lekker krom gaat en zo zijn er meer eigenschappen. Bedenk wat je wil en je kan een betere keuze maken, waar je straks meer plezier van hebt. Kijk ook vooruit, als je nu de perfecte hengel voor jou visserij hebt en je vist over een jaar op een heel ander type water schiet het nog steeds niet op.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

26-06-2013 08:26

Ik ben het eens met Marc. Een hengel is een stuk gereedschap. Dat gereedschap kan je het beste afstemmen op je gebruik. Echter, met elke hengel kun je karpers vangen. Als je maar je gereedschap afstemt op de omstandigheden.

Zie het als een auto. Elke (werkende) auto zal jou van A naar B brengen. Het zijn alleen de vragen:
- hoe?
- met welk comfort?
- Hoeveel kun je meenemen?
- Is de auto zuinig?
- Hoe betrouwbaar is de auto?
- Met welke auto wil jij gezien worden?
- Gun je jezelf iets beters/mooiers?

Met een hengel is dat net zo.

In mijn ogen: Ben je een beginnende visser - koop dan een allround hengel van ongeveer 2 lb en 3,6 meter voor een budgetprijs. Kijk dan wat je er van vindt en waar de tekortkomingen in zitten. Zijn er geen tekortkomingen, dan heb je en prima hengel gekozen. Zijn de tekortkomingen er wel, dan weet je ook waar je voor je volgende hengel naar op zoek bent.

Daarnaast zijn de laatste 2 punten een rol als je het hebt over uiterlijke vertoon en zelfgunning. Ik heb mijzelf dit jaar bijvoorbeeld verwend met een Sportex hengel van zo'n 180 euro. Was het echt nodig? nee, maar ik gunde het mijzelf en ik wilde die hengel heel graag hebben omdat hij voldoet aan mijn eisen en in mijn ogen bloedmooi is.

Succes met je aankoop.

PS. Ik vind dat je in een hengelsportzaak heel moeilijk tot een keuze komt voor een hengel. Er staat vaak te veel van te weinig leveranciers/merken. Ze staan allemaal rechtop in rekken door elkaar. De verkoper staat in je nek te hijgen en na 3 hengels doorbuigend te hebben gevoeld, wil ik alweer zo snel mogelijk de zaak verlaten. De verkoper weet veel maar denkt natuurlijk ook naar zijn eigen portemonnee.
Beter zou denk ik zijn om je verkoopbestand in de computer te zetten met een keuzemenu (net zoals kieskeurig.nl). Dan kan je klant uitzoeken op bijvoorbeeld: lengte, dikte, lbs, merk, kleur, aantal ogen, budget, enzovoorts. Daar rollen dan een aantal hengels uit welke je doelbewust kunt testen in de zaak. Simpel en meedenkend met de klant.

Doordat dit niet bestaat snap ik heel goed dat dit soort topics worden geopend.

Als laatste: neem je molen mee als je in de zaak een hengel wilt testen. Balans en eenheid zijn erg belangrijk voor de beleving.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-06-2013 09:06

De een werpt meer, de ander hecht meer waarde aan een hengel die lekker krom gaat en zo zijn er meer eigenschappen.

En al die eigenschappen zo goed en kwaad als mogelijk in één hengel, dat is een allround hengel. Een allround hengel kan namelijk niet alles heel goed, maar alles een beetje. Volgens mij zijn de meeste standaard fabriekshengels redelijk allround: ze gaan niet helemaal krom, maar zijn ook geen echte werp kanonnen.

Ik vind persoonlijk dat er veel te moeilijk gedaan wordt over hengels. Balans? Ene keer hangt er een bigpit onder, andere keer een maatje 5.000 baitrunner. Verder moet ie krom gaan, want daarvoor is ie gemaakt. Tenzij de horizon aangeworpen moet worden, dan hoeft alleen de top krom. Reelhouder moet goed zijn, ogen moeten goed zijn en de afwerking moet goed zijn. En in mijn optiek is het zaak je hengel zo licht mogelijk (qua testcurve) te kiezen. Dus de testcurve aanpassen aan de gewichten en afstanden die je maximaal wil gaan werpen. Niet met een 3.5 lbs. hengel de winkel uitlopen in de veronderstelling dat je die grote vissen er makkelijker mee binnenhaalt dus. Oh ja, 3.5 lbs. hengels "voor op de rivier/groot water" (waar uiteindelijk met maximaal 220 gram onder de eigen kant wordt gevist, of wordt uitgevaren) is ook zo'n goeie.

Neemt niet weg dat ik soms best eens jaloers kan kijken naar setjes die ik hier voorbij zie komen. Handgebouwde stokken en andere bijzondere hengels zijn namelijk niet noodzakelijk, maar soms wel héél mooi.

En natuurlijk is bovenstaande enigszins gechargeerd, maar ik wil maar zeggen dat het echt niet heel moeilijk is om een hengel te vinden waar lekker mee te vissen is.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-06-2013 09:45

Schaper Michael schreef:Ik ben het eens met Marc. Een hengel is een stuk gereedschap. Dat gereedschap kan je het beste afstemmen op je gebruik. Echter, met elke hengel kun je karpers vangen. Als je maar je gereedschap afstemt op de omstandigheden.

Zie het als een auto. Elke (werkende) auto zal jou van A naar B brengen. Het zijn alleen de vragen:
- hoe?
- met welk comfort?
- Hoeveel kun je meenemen?
- Is de auto zuinig?
- Hoe betrouwbaar is de auto?
- Met welke auto wil jij gezien worden?
- Gun je jezelf iets beters/mooiers?



Die vragen zijn niet zo moeilijk, het krijgen van antwoorden wel! Ik heb gedacht een betrouwbare audi te rijden, maar helaas, dat ding stond om de haverklap bij de garage. Nu rijd ik een oud polootje en daar heb ik nooit problemen mee! en ook dat heb je met hengels (in enige mate) natuurlijk ook. Gelukkig kun je hengels íets makkelijker testen dan auto's, maar ook dan is het lastig. In de winkel is het toch anders dan wanneer je daadwerkelijk een karper staat te drillen ;-).
Plaats reactie