Proline Commando 160XS vs Strategy 160


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-05-2013 21:37

Mannen,

Ik ben op zoek naar een klein stevig rubber bootje dat ik razend snel op kan pompen en weer leeg laten lopen. Nu zat ik eerst te twijfelen over een Fish Hunter 210 maar aangezien deze 6 luchtkamers heeft met van die ventielen die je in moet knijpen om ze leeg te laten lopen heb ik daar vanaf gezien, dat gaat me veels te lang duren.

Toen viel mijn oog op het bootje van Proline, die voldoet aan al mijn eisen, behalve de prijs dan. :) Eigenlijk was ik al van plan die te gaan kopen tot ik vandaag een hengelsportzaak binnen stapte waar ik het bootje van Strategy zag.

Op zich ook een leuk bootje maar wel met een vaste bodem die je niet op hoeft te pompen en in een goede kleur groen. Toen ik vroeg wat het verschil tussen deze boot en de Proline boot was kreeg ik als antwoord dat ze exact hetzelfde zijn behalve de kleur. Volgens hem werden ze allebei in dezelfde fabriek in China gemaakt werden. Toen ik zei dat de Proline een bodem had die je op kan pompen was dat ineens het enige verschil.

Nu zit ik de plaatjes eens te bekijken maar zie nu dat onder andere het model van de spiegel en het uiteinde van de drijvers helemaal anders zijn. De Strategy heeft punten, de Proline uiteinden zijn plat.

Ff twee plaatjes van internet geplukt:

Afbeelding

De Strategy.

Afbeelding

De Proline.

Zijn er hier mensen die ervaring met één van de twee of zelfs alle twee de bootjes?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-05-2013 22:10

Dag Eus,

Ik heb zelf de Proline boot en moet zeggen dat het echt een topding is. Hij past opgeblazen gewoon in de kofferbak van mijn station wagen en is ook zeer compact op te rollen en in een handige tas te stoppen. Dat is gelijk het verschil van de twee genoemde bootjes. Als jij zelf denkt dat die harde bodem van de strategy geen probleem is dan zou ik die €100 voor lief nemen en voor goedkoop gaan. Ik kan zelf namelijk ook niets zeggen over de kwaliteit van de strategy boot.

Wat betreft de Proline boot heb ik eigenlijk geen nadelen. Hij is ontzettend wendbaar met electromotor en is na een juiste zit positie gevonden te hebben ook makkelijk te roeien. Moet er bij zeggen dat ik niet zo heel lang ben. Ik was zelfs zo blij er mee dat ik er een grotere broer bij heb gekocht laatst van 3.20mtr.

Je zou dus de afweging moeten maken of je compact in wilt pakken of niet, daar zit volgens mij het grootste verschil in.

Succes!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-05-2013 22:46

Bjorn,

Dank je voor de info, dat was wat ik zocht. :)

Het is niet de bedoeling de boot opgeblazen in mijn auto te stoppen maar leuk om te zien dat het kan. Mijn Audi station is niet zo gek ruim aan de binnenkant omdat deze zo geïsoleerd is maar als ik het zo bij jou zie gaat dat misschien nog wel passen ook.

Ik heb geen idee of die harde bodem fijn is of juist niet, vandaar ook mijn vraag naar ervaringen van beide bootjes. De bodem van de Strategy bestaat uit 2 of 3 planken dus ik denk dat je dat wel redelijk compact op kan rollen hoor.
Ik weet dat de Strategy er nog niet zo lang is dus er zullen nog niet heel veel ervaringen met dit bootje zijn.

Overigens ben ik ook maar een klein mannetje (1.72) dus ik denk dat ik wel lekker in zo'n bootje pas. :)

Tot dusver +1 voor de Proline.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-05-2013 23:10

In dat geval zal het oprollen wel goed gaan denk ik. Een grote plus alleen van een airdeck is, is dat je toch wel een solide bodem hebt die erg stil is in het water, erg fijn als je je stek minimaal wilt verstoren en toch fijn als je een vis moet landen in de boot. Mede daarom wou ik ook een airdeck in de grotere boot.

Succes met je keuze, ik zou alleen nog even kijken naar het materiaal als ik jou was, heb die Strategy wel eens zien hangen en had wel de indruk dat het materiaal wat dunner was.

Groet!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-05-2013 23:25

Eus , misschien heb je hier wat aan .

http://karperfilmpjes.nl/2013/01/25/joa ... in-france/
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

02-05-2013 01:34

Eus kijk ook eens naar de beaut, stukken goedkoper (299) en ook een topbootje!

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-05-2013 02:44

http://www.carpsupplies.com/433-procatc ... 1-kg-.html

dit bootje ga ik binnenkort halen,is zeer solide en lekker compact op te bergen,die 20 kilo is 17,5 kilo.
op de beurs heb ik deze aan een weeg klok gehangen vandaar.
over de prijs valt mischien wel te praten eus,pm me maar en dan kan ik kijken wat ik voor je kan doen.
kwalitatief is deze boot oke,5mm dik rubber,alles netjes en dik gestikt,plaksetje alles erop en eraan.
is eventueel te bezichtigen in rotterdam-ommoord.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-05-2013 08:34

Proline is 9mm doek .
Heeft de boot een opblaasbare kiel rik ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-05-2013 09:27

Jeffrey, thanks. Dat bootje ligt wel behoorlijk diep in het water als je er in zit zeg!

Lesley, linkje? Kan op google zo gauw niks vinden.

Rik, bedankt voor het aanbod maar het moet echt zo klein en licht mogelijk zijn, puur en alleen om stekjes te zoeken en uit te varen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Cor Blokhof

02-05-2013 09:43

Eus,

De Beaut Carp 180 kan je hier vinden:

http://www.rubberbeaut.nl/rubberboten/Carp_180/ o.a. te koop bij Rien de Wolf.

De boot heeft ook een opblaasbodem en is één slag groter dan de Pro Line boot en weegt 5 kg zwaarder. Het pakket is ook weer wat groter dan die van Pro Line. De Beaut heeft een opblaasbodem die vast zit die van de Pro Line kan je loshalen. Beide hebben een tas waar de boot vrij goed in past.

De Pro Line heeft 3-delige peddels en de Beaut 2-delige.

Zelf ben ik het bezit van een Pro Line en een maat van de Beaut Carp 180 dus heb ze goed kunnen vergelijken.

Moet wel zeggen dat roeien in zo'n klein bootje vrij lastig is. Persoonlijk laat ik ondanks mijn lengte van 1.73 mtr het bankje uit er uit (scheelt ook weer gewicht).

Het oppompen is echt maar enkele minuten werk en het leeg laten lopen is ook zo gebeurd met de Pro Line en aangezien de bodem los is schoonmaken net wat fijner aangezien er altijd viezigheid tussen die randen gaat zitten.

Zou persoonlijk voor de Pro Line gaat ondanks dat die Beaut € 299 kost (bij Rien de Wolf) en dus ongeveer € 100 goedkoper is. Zelf heb ik mijn Pro Line voor € 300 gekocht via Marktplaats met bon en nog 7 maanden garantie dus dat is ook iets om in de gaten te houden.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-05-2013 09:54

De truc is juist om gehurkt in de boot te zitten maar dan wel met je billen op het bankje. Je zit dus gewoon op het bankje met je knieën gekruist en je enkels op elkaar, onder het bankje. Zo zitten je knieën niet in de weg en kan je prima roeien.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

02-05-2013 09:59

Ja maar jij bent ook maar 1 meter 20 ofzo :wink:

Nee hoor, effe zonder dollen, ik heb ook een paar keer in het commando bootje gevaren en ik vind het ook echt
een top ding!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-05-2013 10:05

Ja in de breedte Remco :wink:
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

02-05-2013 12:48

Wellicht off-topic maar heb je weleens gedacht aan een kleine kayak?

Dat lijkt mij persoonlijk wel wat puur om mee te voeren / lijntje uit te varen 8)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-05-2013 12:53

Heb ik toevallig gisteravond naar zitten loeren, je hebt best mooie kajaks, ook opblaasbaar!
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

02-05-2013 13:00

Ja joh, je gaat als een speer met zo'n ding hoor, alleen effe opletten met in- en uitstappen.

Het liefst zou ik gewoon eentje van plastic hebben, die kun je gewoon op je dak binden, weegt niks zo'n ding
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-05-2013 16:44

Spiegeltje eraan, 4 pk erachter en gassen!
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-05-2013 17:29

Jeffey,ik denk dat je 0,9 mm bedoeld,9 mm is het echt niet,meestal 0,9 of 1,2 mm groeten Henk
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-05-2013 18:14

Excuses 0,9 mm inderdaad
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

02-05-2013 18:48

Is de Vortex 200 Airdeck niets voor jou? Net iets groter.

Als ik tussen de 160 bootjes moet kiezen zou ik voor de Proline gaan. Vooral door het airdeck.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-05-2013 21:52

Het is toch de Proline geworden:

Afbeelding

Volgende week wordt ie op zijn betrouwbaarheid getest. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-05-2013 09:28

He Eus, bedankt voor het vertrouwen en veel plezier met je nieuwe boot!

Eus Molewijk schreef:waar ik het bootje van Strategy zag... Toen ik vroeg wat het verschil tussen deze boot en de Proline boot was kreeg ik als antwoord dat ze exact hetzelfde zijn behalve de kleur. Volgens hem werden ze allebei in dezelfde fabriek in China gemaakt werden. Toen ik zei dat de Proline een bodem had die je op kan pompen was dat ineens het enige verschil....


Dit is het verkoopargument van de vertegenwoordigers van Spro en heb ik al meer gehoord. Bij deze wil ik dit ontkrachten en dit verhaal is absoluut ook niet waar! Wij werken met een vooraanstaande botenfabriek om kwaliteit te garanderen en zij produceren nu eenmaal niet voor een appel en een ei. De Spro is niets meer en minder dan een goedkope kopie van de Commando 160XS, omdat ze zagen dat het door ons ontworpen model toch wel veel karpervissers aansprak. Een gedachtefout zijn echter de punten aan de drijvers... Bij de groene kopie is de spiegel nog verder richting de bank gemonteerd, wat het roeien alleen nog maar lastiger zal maken. Maar daar kom je als klant pas achter op het water ;-)

Maar ach, hij is wel 160cm lang :-)
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-05-2013 12:04

Bart,

Ik ben gewoon gegaan voor wat in mij ogen het mooiste/beste product is. In dit geval dus duidelijk het bootje van Proline. Volgens mij heb ik de juiste keuze gemaakt, iedereen is vol lof over dit bootje.

Bedankt voor het ontkrachten van het verhaal van de winkelier, ik had al sterk het gevoel dat het een onzin praatje was.

Wat ik niet helemaal begrijp is de lap (wit) reparatie materiaal buiten het zwarte+ lijm die in het oranje kokertje zit. Waarschijnlijk standaard van de boot fabrikant aangezien de boot in de manual die erbij zit ook wit is?

En dan nog dat extra ventiel met dat stukje gereedschap om het ventiel lost te draaien ofzo, betekend dat dat je een ventiel zou kunnen vervangen wanneer er één kapot gaat?

Ik moet zeggen dat het bootje echt heel degelijk aanvoelt, maandag ga ik 'm eens ff echt testen. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bjorn Bergwerff
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-07-2011 16:27
Locatie: Strijen

05-05-2013 14:52

Eus,

Veel plezier met je boot!
Een vriend van mij had er ook 1 maar kon er toch niet makkelijk genoeg in zitten. 1,60 was voor hem echt te klein.
Hij heeft later een Starbaits Freeway 1,80 gekocht. Ook compact en net ietsje meer ruimte, nu kan hij zijn benen beter kwijt. Deze is zeker ook echt van hoge kwaliteit (waarschijnlijk wel zelfde fabriek als de Proline).

Koste 449,- op de beurs en was toen met gratis organiser/tas voor om je zitting.

Groeten
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

10-05-2013 07:13

Once you go black, you never go back :-)

Afbeelding
Plaats reactie