jrc hi care mat xl


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-10-2012 21:56

Sinds begin dit jaar ben ik in het bezit van een jrc hicare mat xl.

Ik maakte altijd gebruik van de platte modellen en dan het liefst 1 die zo klein mogelijk was op te vouwen.
Dat was ook een groot struikelblok wat betreft de hicare mat want bepaald klein is die niet.
Ik vis veel alleen en dan is een platte mat soms gewoon onhandig want je heb je handen toch nodig om de camera aan te zetten en de weegschaal te pakken etc...
Het gebeurde dan ook wel eens dat de vis van de mat raakte.
De hicare mat had ik al eens gezien maar de enigste gedachte die ik daarbij had was jesus wat groot.
Toch ben ik dit jaar overstag gegaan en moet zeggen ik ben blij met dat besluit.
De eerste keer dat ik ermee ging vissen had ik wel zoiets van hoe moet de mat inelkaar maar dat wijst zichzelf eigenlijk.
De mat is ovaalvormig en aan de 2 punten zitten ritsen waardoor als de ritsen openstaan de mat makkelijk dubbel te vouwen is.
Als je de ritsen dichtdoet dan staan de wanden van de mat al overeind.
De mat heeft een los kussen erin die je met klittenband op de goede plaats houd en waardoor de mat stevig van vorm blijft.
Afbeelding
Daaronder zit gaas waardoor het water makkelijk de mat uitloopt.
Als de vis in de mat ligt komt deze er echt niet meer uit.
Afbeelding
Voor de extreem drukke vis (niet goed uitgedrild of na het zakken) heeft deze mat een soort van deksel van gaas die met 4 stevige klittenband punten vast word gezet.
Afbeelding

Afbeelding
Sommige mensen hoor ik denken en twijfelen over de stevigheid van het klittenband.
Ik kan je vertellen toen ik de mat kocht mijn zoontje net 4 was en die ging er voor de grap in leggen en dat paste nog ook en toen ik de mat dichtdeed met het klitteband wilde hij opstaan maar het klittenband bleef ook na wat gestribbel goed op z'n plaats (heerlijk geslapen die nacht :D )
Door het formaat en het kussen blijft de mat ook goed drijven en dat vind ik fijn met bv het terugzetten van de vis.
De mat lig je op het water en vervolgens rits je 1 kant van de wand open.
Afbeelding
Als je 1 kant van de mat optilt glijd de vis door de gladde mat als vanzelf rustig het water in.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je gaat opruimen dan verwijder je eerst het kussen en rits je de zijkanten open.
Dan klap je de wanden plat op de grond en doe je zijkanten van de wanden tegen elkaar aan.
De handvaten van de mat doe je daaroverheen en kan je ook weer vastzetten met klittenband.
Afbeelding
Daarna leg je het kussen er bovenop en vouw je het geheel dubbel.
Met een bijgeleverde riem met kliksluiting ken je de boel strak aantrekken en hou je een in verhouding een klein pakket over.
Afbeelding
Ok hij is nog steeds niet klein maar ik neem het mee bovenop een fietskar en het gaat goed.
Het is misschien niet nodig maar ik ben er erg tevreden over vooral als je dus net als ik vaak alleen vist.

Hoop dat je hier wat aan heb gehad en veel succes.
Vis is vis
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

04-10-2012 22:07

Hoi Ben ik heb deze ook en je hebt het netjes omschreven. Met mijn bestelbus is het meenemen niet z'n probleem en ik gebruik hem meteen als voerboottas.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

05-10-2012 09:38

Ik heb hem ook Ben, geweldig ding. Inderdaad niet al te klein, maar dat is in dit geval ook lastig.

Vissen passen er goed en liggen er ook veilig in.

Ik ben blij dat ik die mat vorig jaar gekocht heb!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

05-10-2012 10:56

Goeie Review Ben.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

05-10-2012 12:44

Heb dezelfde mat,

ideaal ding. Ik vouw de mijne nooit op, kan er makkelijk kleine dingetjes in kwijt als een cameratas, boilietas, tas met eet en kookspul, een emmertje en een setje crocs. Wel is het aan te bevelen, na gebruik het kussentje er uit te halen en de mat binnenstebuiten te draaien, nadat natuurlijk de ritsen los gemaakt zijn. Zo kan deze goed drogen en blijft er geen vocht achter in de mat. Daar was ik nl. wat gemakkelijk in, waardoor schimmelvorming op kan treden. Af en toe een sopje en borstel eroverheen kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 13:33

bedankt michel.

indd goeie tip thijs.
Vis is vis
Jac Aerts
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Helmond

07-12-2014 10:32

Kan iemand mij misschien vertellen tot welk formaat je hem kan inpakken? Ben namelijk niet meer in het bezit van een busje, en wil wat kleiners als de 1e grote proline mat. Bedankt.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-12-2014 11:41

Heb het niet opgemeten maar de mat blijft vrij groot als deze is ingepakt.
Je rist de zijkanten open en dan vouw je de buitenkanten tegen elkaar aan. De inlegmat gaat daar bovenop en dan vouw je het geheel dubbel. Er zit een band met kliksluiting bij om eromheen te doen en klaar. Een goeie mat maar ruimtebesparend is die niet.
Vis is vis
Jac Aerts
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Helmond

07-12-2014 11:51

Neem aan dat het de helft is van de 114 cm als je hem dubbelvouwt??
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-12-2014 12:07

Zou heel goed kunnen wijsneus :)
ik bedoel de totale afmeting lxhxb
Het blijf een aardig pakket.
Ben heel tevreden over de mat. De vis kan er echt niet uit en het is makkelijk om met deze mat de vis terug te zetten in het water.
Als ik nu op zoek zou zijn voor een nieuwe mat zou ik voor de Fox easymat gaan.
Vis is vis
Jac Aerts
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Helmond

07-12-2014 12:10

Ben geen wijsneus hoor!!!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-12-2014 12:56

Nou hoorrrr :D
Vis is vis
Plaats reactie