vraag bij aankoop nieuwe molens


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurt Breugelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-09-2012 23:36

25-09-2012 23:45

Hey

Ik ben Kurt Breugelmans en nieuw hier op het forum.
Ik had graag jullie deskundige advies gekregen ivm aanschaf nieuwe vrijloopmolens. ik vis nu ongeveer een jaartje met de X2 4500 freerunner, op het eerste gezicht geen probleem mee (op een paar verroeste vijsjes na :-)) al kan ik niet vergelijken met andere merken aangezien het mijn eerste vrijloopmolens zijn en ik nu pas mij begin te verdiepen in het karpervissen.
Nu ben ik dus op zoek naar een deftige nieuwe molen die toch wel ettelijke jaartjes meekan en rond een budget zit van +- 75 a 100 euro.

Iedereen zegt tegen mij shimano, maar dan heb ik nog een andere vraag. de shimano molens binnen mijn budget zijn er allemaal met 1+1 of 3+1 rollagers en de molens die ik eigenlijk op het oog heb (in dezelfde prijsklasse) hebben er minstens 6+1 of meer. wat is eigenlijk het nut van deze rollagers en is het zo "hoe meer hoe beter"?

dit zijn degene die ik in gedachte heb (dit zijn alledrie mijns inziens toch ook bekende merken als het op molens aankomt of vergis ik mij)

http://www.fizzdizz.com/mitchell-avorunner-v2-7500
http://www.fizzdizz.com/daiwa-regal-z-5000br
http://www.fizzdizz.com/abu-garcia-card ... ree-runner

alvast bedankt voor jullie input.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

26-09-2012 01:07

Beste Kurt,

Probeer je niet blind te staren op het aantal lagers! Deze kunnen van niet noemenswaardige kwaliteit zijn en dan kun je er 800 hebben maar het betekent weinig.

Shimano is en blijft een degelijk merk, zoek op marktplaats eens naar een setje Shimano USA'tjes. De maten 3500 en 4500 moeten volstaan. Hier bestaat dan nog een zogenaamde B versie van en deze spoelt iets beter op dan de A. Zelf vis ik met de shimano Aerlex XTA 8000. Een baby-bigpit van shimano die je al vanaf 79,- kunt vinden. Ben er zelf extreem tevreden over, prima lijnopspoeling, prima werpeigenschappen door de grootte van de spoel en een flinke lijn capaciteit. Mocht je een keertje naar frankrijk of groter water gaan volstaan ze ook prima. Het is enkel even wennen aan de baitrunner die voorop zit, dit ging bij mij erg snel.

Succes met je zoektocht, marktplaats is voor goede tweedehands daiwas of shimanos een prima optie.

Mvg, Philip

PS: lees het molen review topic eens door! Hier staat veel nuttige info in. Zo ook een review van mij van de Aerlexen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-09-2012 01:16

Kwaliteit van de lagers is belangrijker dan kwantiteit. Zeker als je gaat kijken naar van die relatief goedkope molens met 10+ lagers. Prachtig lokkertje, maar het zijn vrijwel altijd kutlagers en de helft zit op plekken waar je helemaal geen lager nodig hebt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kurt Breugelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-09-2012 23:36

26-09-2012 18:26

alvast bedankt voor de reacties.

ik heb nog wat rondgezocht opt net en heb nu een aantal types van shimano waar ik ga uit kiezen

- usa baitrunner 8000 oceanic - iets duurder dan mijn budget maar heel mooie molen (het oog wil ook wat he)
- Aerlex 8000 XTA
- Navi 8000 XTB
- Baitrunner DL 10000 RA - heeft deze ook een enkele slinger??
- Alivio 10000 XTA

mijn voorkeur gaat uit naar de oceanic, wat zouden jullie doen?
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

26-09-2012 18:38

je hebt een pb kurt.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

26-09-2012 19:14

Ik heb de 6000 OC, Heerlijke molens! Slip kun je nauwkeurig afstellen Verder voelen ze degelijk aan en draaien heerlijk soepel.
Gebruikersavatar
Kurt Breugelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-09-2012 23:36

03-10-2012 18:08

http://www.db-hengelsport.nl/epages/614 ... ULT5500XTB

mss is dit ook wat.

Normaal gezien wou ik wachten tot begin december, dan is het hengelbeurs in utrecht (dit moest ik jullie wss al niet meer vertellen :-)) en wss zal ik daar ook wel koopjes kunnen doen. Maar nu ik dit zie weet ik het niet goed meer, wachten tot de beurs met de kans dat deze daartegen terug duurder staan of deze nu aanschaffen.

Alsook ben ik niet vertrouwd met het baitrunner II systeem, dit is nu vooraan de molen zeker? kan er mij iemand beknopt uitleggen hoe dit systeem in zen werk gaat? of kan ik dit al ergens vinden op het forum (heb nog niet echt gezocht om eerlijk te zijn).

groetjes
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

03-10-2012 18:30

Dat zijn zeer degelijke molens! Doe je zeker geen miskoop aan. Die prijs is ook niet misselijk, hier zijn ze overal 159,-.

Wat het betreft dat Baitrunner Spool II systeem, dat went! Werkt overigens best prettig moet ik toegeven.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Kurt Breugelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-09-2012 23:36

03-10-2012 18:37

bedankt voor de reactie en het filmpje.

Als ik het goed begrijp moet je telkens als je aanslaat nog manueel die baitrunner afzetten? lijkt me onhandig.
Plaats reactie