Oval/brolley?


Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-08-2012 15:47

Heren!

Helaas heeft mijn oval ook zijn beste tijd gehad (lekken bij de knop). Nu betrap ik me er eigenlijk steeds vaker op dat ik in 90% van mijn nachtjes de plu meeneemt. Alleen voor mij Frankrijksessies neem ik eigenlijk mijn tent mee, mede door de wat extra ruimte en de voorkant.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de tegenwoordige ovals? Moet zeggen dat die oude van Nash, je last had van de balijnen icm een stretcher.

Sta ook open voor aanbevelingen van een brolly en dat ik evt mijn tent ook de deur uit doe ( Trakker Armo). Genoeg ruimte voor een Frankrijksessie?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

25-08-2012 23:45

zijn eigenlijk maar 2 keuzes JRC xl oval brolly of de Fox Supa brolly.



JRC: mega groot (75""), qua ontwerp nagenoeg hetzelfde als supa, regengoot, baleinen systeem dat je je hoofd niet stoot, balein om de boel extra op spanning te zetten. voorzien van 2 hengelhouders, duurder als de supa. De supa brolly, deze heb ik nagenoeg in mijn bezit. Kan naast mijn stretcher ook mijn induligence sub lo chair in kwijt. Duurzaamheid kan ik niks over zeggen, heb hem sinds eind mei in mijn bezit, hij bevalt wel :D .

mvg.

Beide voorzien van grondzeil.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

26-08-2012 00:30

Oh ja voor de JRC is er ook een overwrap! Word dan wel erg duurder.

mvg.
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-08-2012 12:35

heb de supa brolly, en zelfs na de zondvloed van afgelopen nacht was het prima te doen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-08-2012 12:54

Ja zeker een gaaf dingetje! Alleen is deze ook te vissen zonder dat stokje vooraan?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

26-08-2012 13:08

Hey Tino, ga je weer antwoord geven! Dat stokje om te vormen, je kan hem ook zonder gebruiken.
Daarnaast is er ook de mogelijk om gewoon storm poles te bevestigen. Maar voor jou week sessies in Frankrijk zal je met JRC xl oval brolly meer binnen ruimte hebben. Heb zelf ook de Supa, maar ging in eerste instantie kijken voor de JRC, optie overwrap maakt hem denk ik geschikter voor jou Frankrijk sessies! Mijn keuze viel op de Supa, door de prijs.

mvg.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

26-08-2012 13:37

Afbeelding

Voor mij de Supa, alles kan binnen, hier 2 nachtjes gedraaid, (stretcher/ stoeltje/ voerboot/ tas/ foudraal/ etc.).

mvg.
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-08-2012 13:53

en nog 1 van de andere kant :)

Afbeelding
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

26-08-2012 15:24

Ziet er netjes uit Frans! Hoe ligt die flatliner? Ik denk dat ik hem ook ga halen aangezien ik vaak op me buik slaap!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-08-2012 18:25

Nu vistte ik altijd combi tent en oval. De tent nam ik voor de comfort altijd mee voor mijn buitenlandse sessies.

Ik koop er dus gewoon een oval bij en deze hoeft niet enorm ruim te zijn voor enekel nachtjes in Nederland.

Mijn voorkeur neigt inderdaad naar die van fox, omdat je daar geen last hebt van de balijnen wat ik iig een groot pluspunt vind.

Iemand anders nog ervaringen met ovals?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-08-2012 18:34

flatliner ligt goed, beetje lomp om mee te nemen maar verder geen minpunten nog.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

27-08-2012 21:18

Tino,

Ik vis sinds kort met de JRC Defender Brolly, wat mij betreft een top ding! Heb er 119,- voor betaald en voor 79,- heb je een wrap. De brolly staat als een huis, heb er nu meerdere nachten mee gevist waaronder ook nachten met wind en regen, probleemloos!

Afbeelding

Voordelen:
- Geen hoofdpijn.
- Staat als een huis.
- Staat binnen 2 minuten ( ook in je eentje!)
- Diep.
- Afmetingen ingepakt.
- Gewicht ( 6.9kg)

Nadeel:
- Saté prikkers, also known as haringen.

Naast de Defender Brolly heb je ook nog de STI brolly. Zelfde voordelen, maar daarnaast heb je geen steekstok door het midden maar gewoon frame support stangen en je hebt een 10.000HH doek i.p.v. 5000 HH. Deze heb ik voor 139,- gezien.

Mvg, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-08-2012 22:46

Bojan van der Linde schreef:Ziet er netjes uit Frans! Hoe ligt die flatliner? Ik denk dat ik hem ook ga halen aangezien ik vaak op me buik slaap!


Flatliner ligt lekker als je graag op je buik ligt. Zou wel aanraden om meteen de elastieken flink aan te spannen, anders hangt ie te veel door.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

28-08-2012 07:24

Bedankt voor het advies daaf!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-08-2012 09:06

Philip,

Die brolly is geen optie, omdat ik het nog gemakkelijker zoek eigenlijk. Dit betreft een soort harmonicamodel en hier heb ik er al eentje van, die ook redelijk snel is op te zetten hoor, namelijk een Trakker Armo.

Ik ga denk ik eens kijken voor de Supa van Fox. Mooi plu model, snel op te zetten, voorkant open en een groot voordeel vind ik de balijnen, wat normaal bij een plu nog wel eens nadelig kan werken.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-08-2012 09:39

Mijn ervaring is dat eigenlijk elke oval gaat lekken...
Ik koop daarom tegenwoordig gewoon goedkope ovals.
Gemiddeld doe ik een jaar met een oval en dan is hij af.
Ik heb ook een periode meer besteed aan een oval maar die ging dan na 1,5 jaar ipv 1 jaar lekken.
Het driedubbele wat ik ervoor betaalde was hij dus ook niet waard.

Mocht iemand een oval hebben die niet lekt op de knop na pakweg 3 jaar intensief vissen dan hou ik me aanbevolen...

Groet Bart

p.s. Mijn advies is dus om gewoon een goedkope te halen en die regelmatig te vervangen 8)
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

28-08-2012 11:15

Oud Aqua'tje op de kop proberen te tikken. Na 10 jaar nogsteeds niet lek te krijgen.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-08-2012 11:45

Hahaha Bart! De ovals die ik heb gehad gaan gelukkig tot zoverre wel wat langer mee, dan die van jou :wink:

Het blok, waar de armen samenkomen is in zijn geheel verwerkt aan de binnenkant van de brolly. Een dop aan de achterkant heeft hij dus niet. Het grote voordeel hiervan is dat de kans op lekkage een stuk kleiner wordt, zeggen ze.

Ben benieuwd..

Ja, een oud pluutje van Aqua is ook een optie, maar niet te vinden ;-)!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-08-2012 17:41

René,

De oude aqua plu die ik had was ook na 1,5 jaar lek :)

Misschien ben ik ook gewoon lomp ofzo... :roll: :cry:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2012 18:38

Mijn oude fox ovaaltje lekte nooit. Heeft zeker 7 jaar dienst gedaan in weer en wind. Mijn huidige van ehmans doet het ook nog steeds na een jaar
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-08-2012 19:15

Toen ik nog plu's gebruikte ging ook altijd naar verloop van tijd de nok lekken. Deed er wel iets langer dan een jaar mee, mijn laatste trakker met wat naadreparaties toch ruim 3 jaar, maar ben inmiddels overgestapt naar een titan brolly, meteen van dat gelek in de nok af. Moet wel zeggen dat die supa een andere nok heeft, misschien gaat die wel langer mee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-08-2012 23:01

Daaf,

Jij bent overgestapt naar de titan brolly om het gelek in de nok tegen te gaan? Maar hoe zit het hierbij in vergelijking met een plu? En dan bedoel ik vooral het gemak van het opzetten en het gewicht van het geheel...?

Was trouwens de groundhog niks voor jou?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2012 11:31

Lekkage in de nok en baleinen die tegen de naden drukken en daarmee lekkage in de hand werken beperken naar mijn idee bij alle/de meeste (alle die ik ken) plu's de levensduur. Ik heb idd getwijfeld tussen de groundhog en de titan, uiteindelijk voor die laatste gegaan omdat ik er een stuk meer vertrouwen in heb dat ik hier jarenlang plezier van ga hebben. Ik denk wel dat de GH een erg mooie plu is, maar ik ben nu in één klap van de nadelen van een plu verlost.
Wat betreft gewicht: hij is een stukje zwaarder en het is een soort banaanzak, dus bij mij past hij niet in het foudraal. Ik had eerder een groot quiver systeem waar mijn plu en andere shit in paste, ben nu over gestapt naar een veel compacter foudraal systeem in de vorm van 2 2rod slings. Wil ik 2 hengels mee nemen dan kan ik er een meepakken en eventueel een peilhengel bij aan clippen, wil ik er 3 mee pak ik beide mee en zit er een peilhengel bij in. Slings zijn wederom van nash, dat vond ik de meest veelzijdige.
Wat opzetten betreft, niks verslaat het simpelweg uitklappen van een plu, maar de titan komt in de buurt. Het uitklappen gaat heel snel, hoe snel is vooral afhankelijk van hoeveel haringen je gebruikt en hoe makkelijk die de grond in gaan. Ik heb hem opgezet gehad met slechts een stuk of 6 haringen, maar meestal gebruik ik er 8-12, bij slecht weer 16. Dat kost wat meer tijd dan een plu waarbij je met 2 haringen alleen even de flappen vastzet.
Qua stabiliteit lacht de titan trouwens elke plu uit, mocht je er ooit mee in een orkaan terecht komen zal het doek vast wel sneuvelen door rondvliegend puin, maar het frame zelf gaat mits goed verankerd nauwelijks een krimp geven :wink:
Qua ruimte lever je ten opzichte van bijvoorbeeld een groundhog wat in, maar voor mij is het ruim genoeg. Ik heb er een flatliner in staan en heb ruimte over voor 3-4 tassen. Ik gebruik hem ook in France, maar moet daar misschien wel bij vermelden dat ik ook in Frankrijk zelden langer dan 1-2 nachten op een stek blijf zitten, meestal verkassen we elke dag. Als je een week op een (genummerde) stek zou zitten zou opzettijd een minder belangrijk punt worden en zou je waarschijnlijk voor meer ruimte gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

29-08-2012 12:52

Daaf bedankt voor je antwoord!

Nadeel van de pluutjes is inderdaad, dat op een gegeven moment kan gaan lekken in de nok en op de naden. Dat is een van de nadelen van de pluus helaas. Maar daarnaast vind ik vaak grotere voordelen hebben tegenover die vervelende tenten, waar je een breuk aan tilt en "wat" langer bezig mee bent met het opzetten. Daarnaast is het zicht vaak ook beperkt, of je moet de zijkanten oprollen of iets dergelijks. Maar voor korte nachtjes is dat niet echt mijn ding.

Ik, heb even gekeken maar de Titan Brolly weegt nog zo'n 8 kilo. Dat is aardig wat. De oval daarentegen van nash bijvoorbeeld weeg maar 4 kilo. Ik geloof best dat de Titan aardig blijft staan en gemakkelijk is op te zetten, maar d at geld eigenlijk ook voor mijn Trakker Armo. Die staat ook nog wel redelijk snel, maargoed die gebruik ik denk ik 10% van mijn visserij of in de koudere periodes.

Is toch een lastige keuze maken, maar een brolly of iets dergelijks kom je weer terug op het plumodel en het evt. gaan lekker van de nok. Kies je voor een ander model dan kom je op evt. zwaardere modellen etc.

Dan kom je toch denk ik uit bij de nieuwe brolly van Fox. Iemand enig idee hoe de kwaliteit is van de brolley?

Afbeelding

Zo ziet de nok eruit. Is het niet zo als stukje wat erover heen zit, als die eraf zit dat je dan al meteen water onder je plu heb?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-08-2012 13:37

hebben ze dat ding al niet bij de reus staan?
Anders wil ik em wel voor je opklappen in de achtertuin