wat voor spullen heb ik nodig


Plaats reactie
Jeffry de graaf
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-08-2012 19:55

05-08-2012 10:58

hoi hoi

ik wil graag gaan beginnen met karper vissen zou iemand voor mij een lijstje kunnen maken met
wat ik allemaal nodig moet gaan hebben om eerst mee te beginnen budget 200euro ik ga het eerst wel houden op
2e hands omdat het anders gelijk te duur word :oops: het gaat me dan voornamelijk om overdag en savonds
te vissen dus tent enz is eerst nog niet nodig! 24 augustus zit ik een week in centerparcs kempervennen
en daar wil ik dan weer gaan beginnen met het karper vissen :)

alvast bedankt

mvg Jeffry
Jeffry de graaf
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-08-2012 19:55

05-08-2012 11:52

of staat me vraag hier verkeerd
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

05-08-2012 12:20

Ik denk inderdaad dat je je vraag beter in Materiaal had kunnen stellen ja...

Aan de andere kant is het ook zo dat je vraag al vele malen behandeld is op dit forum.

Maar goed, als ik jou was dan zou ik beginnen met het vissen met de pen (dobber) op karper. Puur en alleen om het feit dat dit een oogkleppen visie in de toekomst kan voorkomen. Anders ga je namelijk net als velen voor je het volgende doen:

Je koopt een beginnerssetje met rodpod en al, netje en onthakingsmat erbij en wat klein materiaal. Paar dagen later naar de waterkant en hup de lijnen het water in. Maar waar je dan niet over nagedacht hebt is of dat de goede plek is, wat de bodemgesteldheid is, enzovoort, enzovoort.

Als je daarentegen begint met het pennen op karper, zul je gericht op zoek moeten naar waar de karper zich ophoudt op het water en zodoende veel meer inzicht in het water en (een deel van) de populatie krijgen. Je struint dus met je hengel, net, onthankingsmat en wat klein materiaal langs de waterkant en probeert onze vriend de karper te spotten. Een polaroid zonnebril is hierbij vaak je grote vriend... Je maakt wat voerplekjes aan met mais, daar waar je wat karpers gespot hebt en/of daar waar je ze verwacht te vangen. Je zou het in deze periode ook met een korst brood en/of honden- of kattenbrokken (drijvende) kunnen proberen...

Op deze manier bouw je veel meer kennis van het water en de karper op, het is in eerste instantie wat inspannender en lijkt daardoor minder leuk. Maar niets is minder waar als je je eerste karper weet te verschalken.

Ik vind het nog steeds de mooiste manier van vissen, het levert de meeste voldoening op...

In het deel penvissen vind je meer dan genoeg informatie over deze manier van vissen. En trek je vooral niks aan van vrienden die het anders willen doen, jij bouwt de meeste kennis op en als je dan na een tijdje overstapt op (ook) meer statisch vissen veel meer winst maken met die manier van vissen.

Als je echt statisch wilt beginnen, pak dan een water uit de buurt en vis daar een paar jaar lang heel veel, totdat je weet hoe, wat en waar karpers zich ophouden. Wat hun plekken zijn waar ze gaan azen enzovoort, enzovoort...

Ik zou als ik jou was langs de plaatselijke viswinkel gaan en daar je vraag verder neer leggen voor het materiaal, als het een beetje een goede winkel is dan helpen ze je goed verder... Ga in ieder geval niet je starterssetje bij Raven o.i.d. aanschaffen voor rond de 100 euro, dat is bagger en je wordt compleet opgelicht...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Jeffry de graaf
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-08-2012 19:55

05-08-2012 12:28

Marco Boer bedankt voor je advies :D
en nee ik haal zeker geen compleet setje omdat je toch hoort van iedereen dat het rommel is
dus ik begin gewoon rustig aan en bouw het rustig op ook al is het soms 2e hands het is vaak genoeg nog
in prima staat
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

05-08-2012 12:43

Marco Boer schreef:Ga in ieder geval niet je starterssetje bij Raven o.i.d. aanschaffen voor rond de 100 euro, dat is bagger en je wordt compleet opgelicht...


AMEN!!! Dit had ik ook gedaan en het is echt mega bagger spul! Alles werkt net niet zoals het moet werken! Bij een volle run geeft de pieper geen geluid, na een paar keer drillen beginnen de molens te kraken en de slip werkt voor geen meter, de hengels drillen niet fijn omdat je de vis niet goed genoeg voelt, de rodpod valt bij het aanslaan om, de swingers zijn kut want de balletjes waar je de lijn doorheen doet kunnen draaien waardoor de opening ineens aan de zijkant zit inplaats van de bovenkant, waardoor je de lijn er niet uit kan trekken. Kortom... Ik heb alles stap voor stap vervangen door goed en degelijk spul!

Dus blijf bij je plan en koop 2e hands goede spullen! En idd beter eerst beginnen met pennen.

Mvg tino
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

05-08-2012 12:50

Jeffry de graaf schreef:dus ik begin gewoon rustig aan en bouw het rustig op ook al is het soms 2e hands het is vaak genoeg nog
in prima staat


Dat doe je goed, er is zeker meer dan genoeg goed spul, en als dan je vraag is of er mensen zijn die tweedehands spullen te koop hebben dan staat je vraag weer wel in het goede deel van het forum... :D
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Jeffry de graaf
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-08-2012 19:55

05-08-2012 14:09

is het erg als ik zeg dat ik juist ff niet met de dobber wil heb ik namelijk al vaker gedaan :oops: en niet echt gericht op karper ma wel gevangen
maar volgens mij kan ik met me gesprek dan zeker verhuizen naar een ander onderwerp gedeelte ?
Dave Maes
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2012 23:39
Locatie: Wijlre

07-08-2012 18:36

De meeste mensen zijn negatief over de set van Raven.
Heb zelf ook deze set gekocht in juni tijdens speciale actie.
De piepers hebben in een paar flinke regenbuien gestaan. Doet ze niks. De rodpod staat best wel stabiel. Als je deze goed neerzet.
Hengels doen het prima.
De molens zijn wel niet erg van goede kwaliteit. Vooral de slip valt tegen. Dus die gaan wel volgende jaar vervangen worden.
De biteindicators heb ik geen problemen mee dat ze verdraaien. In het begin was t oogje waar de lijn door gaat wat te strak.

Maar om te beginnen is het goed te doen. Belangrijkste blijft toch de montage, voer en de juiste stek vinden ;)
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

07-08-2012 19:21

Dan zul je wel een andere set dan ik hebben gekregen denk ik? Rodpod stabiel??? Sorry hoor, maar stabiel zijn ze echt niet! En wel eens een snoeiharde run gehad met die piepers? Ik wel meerdere malen en ik was blij dat ik toen geen nachtjes viste! Ik werd gealarmeerd door de slip van de molen en de pieper gaf geen geluid!

Nee laat die set aub bij raven in de winkel liggen en speur marktplaats af voor goede 2e hands spullen!

Mvg tino
Jeffry de graaf
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-08-2012 19:55

08-08-2012 08:52

we houden het mooi bij marktplaats :oops: :P
Marc Groeneveld
Berichten: 125
Lid geworden op: 05-08-2011 23:41

08-08-2012 17:14

200 euro is een mooi budget voor marktplaats, heb laatst nog naar een setje gezocht voor mijn neefje en kan je vertellen dat er mooie setjes bijstaan voor 200 euro.
Kijk gewoon eens rond op marktplaats maar er staan ook veel setjes op zonder onthaakmat, als je dus gewoon niet over die 200 euro heen wil kijk dan goed of er een onthaakmat bij zit.
Ook is het leuk om als beginner een 2,25 of 2,5 lbs hengel te kopen, deze hengels geven veel meer sport op ook de kleinere karper en is ´zwaar´ genoeg om in Nederland te kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

08-08-2012 19:07

2,5 pond hengel is sowieso overal prima, 2 pond vind ik zelf het mooist, heb er spijt van dat ik ooit m'n 2 ponders weg gedaan heb.

Ik heb nu 2,5 pond, vis ermee op kleine en grote putten, op het kanaal, Frankrijk ( alsof dat verschil maakt trouwens ) en soms op rivieren.

Het wordt een ander verhaal als je grote stukken lood wilt gooien over grotere afstand maar als je dit niet doet of een (voer) boot hebt waarom zou je dan van die trapleuningen kopen?
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

08-08-2012 21:24

Remco Kulk schreef:2,5 pond hengel is sowieso overal prima


Dat vind ik ook. Waar ik ook vis mijn hengels van nu 13 jaar doen het geweldig op groot en klein water.

I call it feel the sensation

En voor de rest, je bent goed bezig. Je weet hoe het is om met de pen te zoeken, en dan langzaam aan je set compleet maken. Zorg dat jij je set compleet hebt voor dat je getrouwd bent hahaha.
Geen chroom om van MP te kopen. Want er zijn er zo veel die bakken met geld hebben uitgegeven aan de duurste shit, en na 2 jaar er zat van zijn. Die zijn voor een schijntje van dat bedrag van jou.

Suc6 en laat wat vangsten zien :wink:

Gr Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

09-08-2012 13:41

Mooie beginnersset: http://link.marktplaats.nl/584126278


Bevat:
- 2x Identieke uitstekende karperhengels Bifa Megatron Carp 110 - 11 ft. 2lbs (ALS NIEUW!)
- 2x Identieke uitstekende D.A.M. karpermolens Quick HPN 640 + Baitrunner met 25/00 Fluor Carbon (ALS NIEUW!)
- D.A.M. vissersparaplu + grondstok. Gebruikt maar in uitstekende staat
- Ultimate Rodpod
- 2x FOX Electronische beetmelder + 2x swingers
- SPRO Strategy Foudraal 4 hengels
Plaats reactie