Hengelbouw: Cone verwijderen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-07-2012 12:34

Heren knutselaars en misschien ook gevorderde knutselaars,

Voor het helemaal opnieuw opbouwen van mijn hengels heb ik de blanks heulemaal gestript. Ik krijg alleen de Cones niet verwijderd. Ik heb al van alles geprobeerd, boven een vlam, in kokend water, maar ze blijven muurvast zitten. Misschien doe ik weliswaar iets te voorzichtig, ik wil de blank natuurlijk niet beschadigen (verbranden b.v.) Iemand tips en trucs?

Cone in kwestie
Afbeelding
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

30-07-2012 12:57

Die van mij kwamen los nadat ik enkele keren een beetje wasbenzine in de naad gespoten had, dit loste de lijm op.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-07-2012 13:46

Bedankt voor de tip! kende ik nog niet. Hoe spuit je dat er exact tussen? Even wat er tussen druppelen ofzo zou ook moeten lukken. Kan het geen kwaad voor de blank? lost het geen carbon op :lol:?

Nou scheelt het dat het allerachterste stukje van de hengel is, daar zal niet zo gek veel mee kunnen gebeuren :).
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

01-08-2012 20:29

andre,

Kijk uit bij het toepassen van oplosmiddelen. kan zijn dat deze de blank aan tasten.
evt optie, is om de cone eraf te zagen, ik vermoed dat deze met 2 comp. lijm is vast gelijmd en die krijg je bijna met niks los.

Hoe heb je de blank gestript? gekrast of geschuurd?

Succes met de verdere bouw van je hengels, ik weet waar je aan begonnen bent, maar het ergste heb je al gehad.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

02-08-2012 08:30

Hoi Rob,

Oplosmiddelen zullen wel niet meer kwaad doen dan afzagen wel? :wink: Ik ga het gewoon proberen, maar ik vermoed dat het idd met goede 2 componentenlijm vast zit.

De blank heb ik met een breekmesje helemaal gekrast. Dat gedeelte zal wel niet mijn hobby worden. Daarna lichtjes opgeschuurd met fijn staalwol en waterproof schuurpapier.

Helaas heb ik één blank beschadigd bij het verwijderen van de reelhouder met een zaagje (ter hoogte van de reelhouder dus), hopelijk is de blank nog bruikbaar...maar goed dat risico heb ik bewust genomen...
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-08-2012 21:18

andre,

Ik geef je een tip, trek de hengel nu al enkele keren krom tot in de handgreep of zaag de hengel tpv de beschadiging over ed lijm een stuk van een andere blank erin.
Probleem wat jij aanhaalt heb ik namelijk ook gehad, en toen ik de handgreep voor zover klaar had en ik de hengel eens even krom trok, krak!!
ik had met wegzagen van de teelhouder de blank geschampt, was niet meer als een krasje. Ik was ook eigenwijs ondanks dat Bob meiracker mij reeds advies gegeven had de blank te repareren. Ik ben gewoon door gegaan met de verdere afbouw, en geloof me de moed zakt je echt in de schoenen als de hengel breekt.
(onder de toppic penvissen staat een ergens ombouw shimano stradic tot penhengel, hierop staan foto's van de gebroken hengel.)

Als je de blank opnieuw doet lakken zou ik nog eens met waterproof met een korrel van 2500 of nog fijner na schuren en goed ontvetten. ander schuurpapier laat te veel vezeltjes achter waardoor de lak slecht zal hechten en evt. plaatselijk zal loslaten.

post eens wat foto's als de bouw vorderd. wat voor hengel ben je aan het ombouwen?

gr rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-08-2012 21:21

Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-08-2012 10:07

Ziet er niet best uit nee. Heb je ook enig idee hoe het te repareren zou vallen? Mijn blank is wel iets meer dan geschampt. Wel heb ik de hengel eventjes inelkaar gestoken en een paar keer goed krom getrokken. Dit lijkt goed te gaan. Helaas geen topoogje oid meer op het topdeel, dus controleren dmv een gespannen lijn vanaf het topoog gaat niet. Gelukkig houd ik bij voorbaat rekening met het feit dat kans op breuk redelijk aanwezig is. Houd ik nog steeds 2 hengels over (gaat om 3 hengels dus).

Heb elke stap uitvoerig gefotografeerd. ik was van plan achteraf een leuk stukje te schrijven met de foto's erbij. zal hier ook even wat plaatsen.

De 'donor' hengels zijn spro...eeuh ben het exacte type even kwijt. Zat een korte kurken handgreep bij de butt en een stukje voor en na de reelhouder. Behoorlijk dikke blanks in diameter, maar wel een mooie actie. Testcurve 2,25 / 2,5 lbs.

Bedankt voor alle tips so far!
Plaats reactie