welke lak voor kale blanks?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

24-07-2012 11:33

Momenteel ben ik 3 ouwe hengeltjes helemaal opnieuw aan het opbouwen. Ik heb ze voor een appel en een ei op de kunnen tikken en wil alles helemaal zelf doen, ik heb her en der al de nodige informatie ingewonnen :-).

Inmiddels heb ik ze heeelemaal gestript (wat een k-klus!), incl lak en heb ik dus 3 compleet kale blanks. Welke lak moet/kan ik nu het beste gebruiken voor de blanks? En moet de blank helemaal gelakt worden, dus ook waar bv de foam/shrinkwrap en reelhouder e.d. komt? Lak moet transparant worden btw. Ondertussen maar even opzoek naar iets van een discobal motortje oid :-).

Bij voorbaat dank!
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-07-2012 12:17

Ik gebruikte de bekende Diaglass van Frencken, die kocht ik op www.ouderwetsgoed.nl
Zelf had ik de satijn uitvoering, deze is nog vrij mat vind ik persoonlijk. Beetje als de matte blanks die je in de winkel ook koopt. Wanneer je echt glanzende blanks wilt ga je beter voor de hoogglans uitvoering.

Ik heb inderdaad de blanks helemaal gelakt, maar dat is niet nodig. Ik denk dat foam en een reelhouder beter hecht op een ruwe blank dan op een gladde gelakte blank.

Al met al is het resultaat goed, maar cosmetisch mankeert er nog het een en ander aan. Maar dat interesseert me niet, ik vind het voor een eerste poging goed gegaan en er gaat niets boven een kromme zelf gebouwde stok..
Wil je echt mooie stokken, dan moet je voorral rustig de tijd nemen, en het niet afraffelen zoals ik op een gegeven moment deed. :oops:

Kijk hier ook eens ..

http://www.karperwereld.nl/artikel/breetveld1.php

http://www.karperwereld.nl/artikel/breetveld2.php
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

24-07-2012 15:32

Thx voor de tips. Die artikelen had ik gevonden inderdaad, erg handig :-). Het is voor mij ook meer bedoeld om een beetje mee te experimenteren. Natuurlijk wil ik er graag iets moois van maken, maar als het mislukt dan is het geen (financiële) ramp. Voor de 3 hengels samen heb ik maar 3 tientjes hoeven neertellen. Opbouwen moet ook enigszins low budget gebeuren. Betreft lichte (maar wel ouderwets dikke) blanks (2,25lbs) voor kleine putten en kanalen. Bedoeling is om t n beetje sober af te bouwen, beetje Engelse stijl zeg maar. shrinkwrap handvat (met foam wordt t nog dikker dan dat het al is..), rvs buttcap oid, fuji dps reelhouder en zwarte wikkelingen. 9 of 10 ogen, meer gericht op drillen dan werpen.

nog meer ervaringen mbt lak?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-07-2012 08:49

Iemand nog aanraders mbt welke lak te gebruiken? :roll:
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

26-07-2012 10:19

Waarom neem je geen contact op met een van onze uitstekende hengelbouwers. Ik denk dat ze je graag tips geven!
Plaats reactie