Opzoek naar nieuwe hoofdlijn!


Plaats reactie
Brendo Uhl
Berichten: 56
Lid geworden op: 16-05-2011 21:25

10-07-2012 11:38

Heyloo people,

Ik heb nu mijn molens volgespoeld met Daiwa infinity Duo (33/00)
Ik ben erg tevreden over deze lijn. Maar nu ik laatst een mooie lijnbreuk had op ong 150m.
Is er op mijn 4500b'tjes weinig meer over. Maar deze lijn is een beetje slecht te verkrijgen,
Webshops Claimen hem wel te hebben maar als ik eenmaal even mail dan is hij op bestelling of
op het moment even niet in huis! Dus ik zoek vervanging,

Ik ben opzoek naar een lijn die,
1. Niet teveel rek heeft ik hiervoor veel lijnen gehad waar de rek echt te ziek was voor woorden. Dat als je er al een 15ponder aan had je 200 meter extra lijn had.
2. rond de 33/00 zit, en op de 16lbs zit.(8kg)


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een mooie lijn te vinden en hoop ook dat er een uitleg over bij zit,
Alvast bedankt!
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

10-07-2012 13:44

Ik elk geval niet de Korda Subline! Sjesus wat een rek. Bij de 4500b moet de lijn naast alle overige eisen ook nog soepel zijn anders ligt hij niet mooi op de molen wat je werpafstand verkort of je lijn laat schokken bij het uitvaren.

PB Python was bij mij een redelijk compromis tussen soepel op/van de molen spoelen en weinig rek
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-07-2012 13:51

Als je met nylon op zo grote afstand vist zou ik de diameter niet te dun nemen. Je spoel leeg (bijna) leeg na een lijnbreuk is een hele kwalijke zaak namelijk. Dikkere lijnen kunnen meer hebben, zeker als ze lange einden op de bodem liggen en van alles tegen kunnen komen.

Voorts hoop ik dat je verstandig zat te vissen, zodat de vis dat hele eind niet mee hoeft te zeulen. Heb je nog lopen gooien met een andere hengel om te kijken of je die lijn niet terug had kunnen vinden? Anders is het in het meest slechte geval niet al te best voor de vis.

Ik heb een korte tijd Nash D-Cam NXT op mijn spoelen gehad in 43/00 maar dat vond ik helemaal niets. Ik ga voor de komende Frankrijktrip weer terug naar mijn oude vertrouwde

P-Line Fluroclear 40/00
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

10-07-2012 14:28

Sven van Anrooy schreef:Ik ga voor de komende Frankrijktrip weer terug naar mijn oude vertrouwdeP-Line Fluroclear 40/00


Maar is dat ook voor op een 4500b?
Brendo Uhl
Berichten: 56
Lid geworden op: 16-05-2011 21:25

10-07-2012 14:51

Sven van Anrooy schreef:Als je met nylon op zo grote afstand vist zou ik de diameter niet te dun nemen. Je spoel leeg (bijna) leeg na een lijnbreuk is een hele kwalijke zaak namelijk. Dikkere lijnen kunnen meer hebben, zeker als ze lange einden op de bodem liggen en van alles tegen kunnen komen.
Voorts hoop ik dat je verstandig zat te vissen, zodat de vis dat hele eind niet mee hoeft te zeulen. Heb je nog lopen gooien met een andere hengel om te kijken of je die lijn niet terug had kunnen vinden? Anders is het in het meest slechte geval niet al te best voor de vis.



We kunnen alles zo letterlijk nemen als we willen. Maar dat mijn spoel zowat leeg is betekent ik de laatste keer de spoel heb opgespoeld met 33.00 daar zat zo een 300m van op. Dat er dan minder op zit is vrij duidelijk. Alleen is het maar ong 300m lijn wat er op de molen kan waardoor als daar de helft ongeveer van mist het op de spoel niet helemaal netjes meer zit. Ik vind het zelf ook fijn als ik gewoon een volle spoel op mijn molen heb. Misschien zou je de reden van de lijnbreuk kunnen vragen voor je enige insinuaties maakt en meningen van hoe en wat ik allemaal had kunnen doen. Want het had niets met vis te maken! Hengel omhoog voor het inhalen, ik draai 2 slagen en paf een vogel in mijn lijn ik laat van shrik mijn hengel zakken draad ligt los voor de vogel, vogel draait zich in mn draad door de paniek, ik pak de zodiac en vaar er heen (ong op 4 meter afstand) probeer de vogel uit de lijn te halen en knip daarom de lijn door omdat het dan wat makkelijker gaat. Na de vogel los gemaakt te hebben trek ik de rest van mijn lijn met de hand binnen zodat mijn leader en rig + lood weer aan de wal liggen.

Maar waarom vond je de Nash D-Cam NXT niks Sven Anrooy en Waarom P-Line fluroclear wel? Hoor graag wat de reden voor jou is?


Bedankt voor je mening Ruben van Berkel, ik heb wel aan Korda Subline zitten denken omdat ik qua rig materiaal wel fan ben van het korda en ik zeker blij ben dat je me dit verteld. En ik zal eens een kijkje werpen op de pb python.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

10-07-2012 15:50

Brendo ,

Ik gebruik nu al bijna 5 jaar shimano technium op mijn 4500's de zwarte versie wel te verstaan .
Deze heeft minimale rek en heeft een hoge schuurbestendigheid .

Ook vriendelijk geprijst nu bij : www.hengelsportvught.nl .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-07-2012 15:56

Brendo,

Zo'n reactie kun je eenmaal verwachten als je zelf de details niet erbij zet. Zeker als er staat: 'Mooie lijnbreuk'.. Vind je dat gek? In dit geval is het dus goed afgelopen maar er zijn er die malen er absoluut niet om. Vandaar dat ik het even aanhaalde.

35/00 zou ik soms ook nog wel aandurven, maar vis zelf liever te dik dan onnodig risico

Google maar eens op review: Nash NXT D-Cam Mono (mag hier geen links naar andere fora en sites zetten) dan zul je dat zien. Een review voor de P-Line Fluroclear moet ik nog maken, maar dat ie positief uitpakt:

- Zinkt goed
- Hoge trekkracht
- Schuurbestendigheid is ook prima
- Soepeler dan bijvoorbeeld een Ultima Powercarp wat ik echt een baggerlijn vind.
- Levensduur is bij mij persoonlijk altijd prima in orde..


En ja, ook voor een 4500B eigenlijk, heb nooit anders gedaan tot ik mijn bigpitters had. Maar ik viste dan ook nooit zo ver uit de kant, tot max 150 meter denk ik.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Brendo Uhl
Berichten: 56
Lid geworden op: 16-05-2011 21:25

10-07-2012 16:18

Sven van Anrooy schreef:Brendo,

Zo'n reactie kun je eenmaal verwachten als je zelf de details niet erbij zet. Zeker als er staat: 'Mooie lijnbreuk'.. Vind je dat gek? In dit geval is het dus goed afgelopen maar er zijn er die malen er absoluut niet om. Vandaar dat ik het even aanhaalde.

35/00 zou ik soms ook nog wel aandurven, maar vis zelf liever te dik dan onnodig risico

Google maar eens op review: Nash NXT D-Cam Mono (mag hier geen links naar andere fora en sites zetten) dan zul je dat zien. Een review voor de P-Line Fluroclear moet ik nog maken, maar dat ie positief uitpakt:

- Zinkt goed
- Hoge trekkracht
- Schuurbestendigheid is ook prima
- Soepeler dan bijvoorbeeld een Ultima Powercarp wat ik echt een baggerlijn vind.
- Levensduur is bij mij persoonlijk altijd prima in orde..


En ja, ook voor een 4500B eigenlijk, heb nooit anders gedaan tot ik mijn bigpitters had. Maar ik viste dan ook nooit zo ver uit de kant, tot max 150 meter denk ik.


Als ik een lijnbreuk heb met een vis zal die never maar dan ook never mooi zijn!

Dat even apart gezet, en we gaan weer verder met de reden waarom dit topic is aangemaakt.
Die lijn vind ik zelf iig al niks van nash spreekt me niet echt aan qua kleur. ik vis zelf ook HEEL maar dan ook heel weinig op zo een afstand. 150 is ook echt mijn max, omdat mijn molens er gewoon niet geschikt voor zijn maar op het water waar ik zat was dit 1 van de weinig keuzes die nog over was ivm dieptes en stekken die aangevoerd waren. Ik vind 35/00 voor mijn locaties mooi en tot nu toe altijd goed genoeg.
Ik zal je P-line fluro even bekijken en zoeken @ the interwebs! BEdankt voor je reactie en mening
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

10-07-2012 17:30

Heb de shimano technium trouwens mog goedkoper gevonden : bij markerworld !

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

15-07-2012 12:30

Sven,

Ik ben momenteel ook op zoek naar een nieuwe lijn, aangezien de lijn die ik nu gebruik (fox aquos) me nogal in de steek laat. Heb al meerdere keren uit het niets lijnbreuk gehad...

Hoe zijn de werpeigenschappen van deze lijn?
Gooit het goed, of valt het tegen?

Ikzelf zoek een lijn die schuurbestendig is, goed werpt en ook nog redelijk zinkt.

Welke raden jullie aan?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

15-07-2012 14:27

Iemand tippen over een nieuwe hoofdlijn doe je niet eenvoudig weg door te roepen, pak die want daar heb ik goede ervaringen mee.
Een hoofdlijn zoek je uit en bij het maken van een keuze heb je rekening gehouden met je hengels, je molens, de vis omstandigheden, je eigen wensen over hoe een lijn zich moet gedragen en ga je de lijn in de zomer (warm water) of in de winter (kouder water) inzetten.
Koud water maakt een harde lijn met weinig rek brosser dus pak je dan een zachte lijn en in de zomer precies andersom.
Ik hoop dat het maken van de juiste keus nu iets eenvoudiger wordt, aanbod genoeg in ieder geval.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

18-07-2012 09:44

Awa-Shima ion power reflector line, 1 van de best eigenschappen die kan je hebben voor je lijn. Google voor meer informatie, is volgens mij alleen niet in Nederland te koop

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-07-2012 10:04

Ik koop altijd van die bulkspoelen van een kilo, kost vaak zo'n 50 euro maar als je slijtage heb trek je het met alle gemak er weer vanaf en spoel je er weer nieuwe op...
Koop altijd zeelijn van 35/00 en heb zelden tot nooit lijnbreuk en doe jaren met zo'n spoel.
Snap niet dat menseb altijd zoveel geld uitgeven aan een lijn als bv technicum...
Komt misschien dat ik veek bij opstakels vis en daardoor veel slijtage krijg op mijn lijn dus vind ik t geen probleem om alles er weer vanaf te trekken en te vernieuwen.
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

18-07-2012 12:14

Ferio Sterk schreef:Awa-Shima ion power reflector line, 1 van de best eigenschappen die kan je hebben voor je lijn. Google voor meer informatie, is volgens mij alleen niet in Nederland te koop

Afbeelding


Of deze lijn te koop is durf ik niet te zeggen maar de Awa Shima 0.32 Ion Power komt qua spec`s wel heel erg overeen en die is hier zeker te koop. Bevalt inderdaad zeer goed en 1200mtr voor 29.95.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

18-07-2012 14:04

Erwin Krijgsman schreef:Awa-Shima ion power reflector line, 1 van de best eigenschappen die kan je hebben voor je lijn. Google voor meer informatie, is volgens mij alleen niet in Nederland te koop

Of deze lijn te koop is durf ik niet te zeggen maar de Awa Shima 0.32 Ion Power komt qua spec`s wel heel erg overeen en die is hier zeker te koop. Bevalt inderdaad zeer goed en 1200mtr voor 29.95.

Mvg Erwin :wink:


Ik vis niet de 0.32 maar 0.28, omdat de trekkracht van 0.28 al op de 9.7kg zit. Technicum bv zit hier ongeveer 2kg onder met dezelfde lijndikte.

9.7kg is voldoende, nooit problemen meegehad zelfs met de grote jongens, dus waarom 0.32 en 15kg trekkracht? :)
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

18-07-2012 14:24

Tja, waarom niet de .25, die is al 8.4 klilo en dat is ook zat. Maar goed de .28 is ook leverbaar en is op deze dikte 9.85 kilo.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

18-07-2012 14:52

Ha die Erwin,

Weer reclame aan het maken.. :wink:

groet.
Theo (Karperrazzi)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-07-2012 15:05

Ferio Sterk schreef:
Ik vis niet de 0.32 maar 0.28, omdat de trekkracht van 0.28 al op de 9.7kg zit. Technicum bv zit hier ongeveer 2kg onder met dezelfde lijndikte.

9.7kg is voldoende, nooit problemen meegehad zelfs met de grote jongens, dus waarom 0.32 en 15kg trekkracht? :)


Doorsnede Ferio.

Een lijn van 28/00mm heeft een doorsnede-oppervlak van 0,246mm²
Een lijn van 32/00mm heeft een doorsnede-oppervlak van 0,322mm²
Een lijn van 40/00mm heeft een doorsnede-oppervlak van 0,502mm²

Zoals je ziet wordt het oppervlak van de dwarsdoorsnede naar verhouding groter op het moment dat je lijndikte groter wordt. De trekkracht is wel het laatste waar ik waarde aan hecht, al helemaal niet als het om het drillen van de vis gaat. Bedenk jezelf dat je met veel drils niet meer dan een 2,5 kilo op je rig loslaat.

Echter bij het lostrekken als je vastzit ( en dan alleen zonder vis eraan, bij een vis die vastzit zul je andere kunstgrepen moeten uithalen) kun je zo met een hoge trekkracht je onderlijntje breken. Deze is liefst ook minder sterk dan je hoofdlijn en leader.

Echter, bij slijtbeschadigingen aan de buitenmantel zul je bij een dunne lijn sneller je oppervlakte van de dwarsdoorsnede verminderen dan bij een dikke lijn. En daarmee verdwijnt dus recht-evenredig de trekkracht van je lijn.

Dus daarom een dikke lijn, liefst vanaf een 40/00 moest ik gooien dan met tegenzin 35/00.

Wel dien je de rest van je hele systeem (net als altijd overigens) zo aan te passen dat bij lijnbreuk niet veel achterblijft, liefst alleen je onderlijntje..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

18-07-2012 15:07

Daiwa Infinity Duo heeft ook behoorlijke rek toch, of is dat veranderd?

De Shimano Technium varianten voldoen denk ik wel aan je eisen, hoge trekkracht en weinig rek.
Zinken gaat minder snel, maar het gaat uiteindelijk wel. En anders zijn er wat hulpmiddeltjes nodig.

Korda Subline raad ik je af als je niet van rek houdt, ik vind het persoonlijk wel een fijne lijn.

Gr. Ray
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

18-07-2012 15:09

Je leest het weer verkeerd Theo... het is reactie en advies en wederom heeft jouw posting geen enkele waarde.
Wanneer je de kennis hebt.... probeer eens zinnig mee te praten.
Voor de rest ben je geen kwade geloof ik (wanneer ik je reactie`s positief lees) maar het begint wel vervelend te worden.

Mvg Erwin :wink:

PS, lees de reactie van Sven even... dat is kennis en daar leer je wat van (of misschien weet je dat allemaal al, is het even ter herinnering).
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

18-07-2012 15:46

Ach je hebt ook wel gelijk..Ik droom tegenwoordig over markerworld. Elke dag zie ik je berichten op facebook voorbij komen. Op het forum van carpfeeling en ook hier kom ik je logo tegen. Begint (voor mij) op propaganda te lijken. Als in de helft van je berichten dan ook nog een prijs (zoals jij zegt advies) staat dan begint dat op te vallen. Een cynische post kan ik dan niet laten. Sorry daardoor. Overigens lees ik alleen maar positieve reactie's over je bedrijf dus dat zit wel snor.

Aangezien ik zelf kies wat ik lees zal ik je unlike'en op fb. Dat scheelt vast in mijn beeldvorming.

Succes met de verkoop en houd je positieve bril op!

Oh ja, ik blijf wel lid van je nieuwsbrief want ik ben gek op prijzen! dat-dan-weer-wel
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

18-07-2012 16:02

Kost niks, niets, nada, noppes.

Mvg Erwin :wink:

BTW: deze lijn kost overal 29.95 dus speciaal is het niet en dan weet het merendeel van de lezers gelijk waar het over gaat.
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Plaats reactie