Legerslaapzakken M90 (zomer) en Modulair


Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

18-06-2012 09:54

Kan iemand iets vertellen over de M90 slaapzak? Ik ken de “gewone” uitvoering, maar ik zie dat er nu ook een zomeruitvoering van is?
Hoe bevalt deze, is deze ook warm genoeg, en niet te warm in de zomer? Het schijnt een uitvoering van de luchtmobiele brigade te zijn.

Hieronder een omschrijving.

**M90 slaapzak, lichtgewicht, Lucht Mobiele Brigade NL Leger€ 47.50
deze slaapzak is orgineel Nederlands Leger Lucht Mobiel nsn: 17-106-6-479
& geschikt voor het gebruik door het hele jaar, beveiligd tot - 10 graden en gemaakt van holle vezel gevuld word geleverd met een uitwasbare ecru lakenzak en een groene compressiehoes
uitgerold lengte 245 cm & gewicht +/- 2,2 kilogram

Verder vond ik nog de modulaire slaapzak. Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik lees op verschillende plekken dat dit een onding is,gedoe met ritsen en verstrengeld raken in de lussen van de binnenzak etc. Maar als je dat thuis oplost is er toch geen probleem? Het lijkt mij op papier een ideaal ding, en je bent in 1 keer klaar voor zomer en winter.. toch?

Wie adviseert?
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

18-06-2012 21:11

De M90 slaapzak is het oude type slaapzak van defensie. Voor zover ik weet is daar maar één uitvoering van. Deze slaapzak is goed dik en heerlijk warm, ook voor de dikke winters is deze slaapzak wel goed. De slaapzak heeft een lakenzak die bevestigd wordt met drukknopen, dus geen lusjes. Verder is er nog een gore tex buitenhoes bij (waterdichte buitenhoes), deze heeft een klitteband sluiting. Voor het opbergen van deze slaapzak is er een camo compressiezak.

Als vervanger van de M90 slaapzak kwamen ze bij defensie met 2 slaapzakken, een zomer en een winter. Deze kan je eventueel ook in elkaar doen (bij extreme kou). De lakenzak van dit type worde bevestigd met lusjes en heeft een eigen ritssluiting, niet echt een fijn systeem. Door deze manier van bevestigen komt de lakenzak redelijk los te liggen in de slaapzak. Als je in je slaap veel draait en je wordt wakker omdat je er uit moet, kan het maar zo zijn dat je aardig in de knoop ligt. Dan wens ik je veel succes om snel bij je hengels te komen.... Verder heeft deze slaapzak geen gore tex hoes, dus niet waterdicht. Nu weet ik niet precies in welke compressie zak deze slaapzak zit, geloof een groene zak.

Als ik zelf mocht kiezen zou ik voor het oude type gaan, de M90 slaapzak dus. Deze is dan wel wat lomper maar is wel wat gebruiksvriendelijker. En als het zomer is en je hebt het te warm, dan kan je altijd nog de rits opendoen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je nog vragen hebt dan kan je ze wel stellen.

Groeten Jaakop Visser
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

19-06-2012 19:41

Volgens mijn oud collega's willen die graag de M 90 terug....
Pascal Spierenburg
Berichten: 26
Lid geworden op: 21-05-2010 15:32

19-06-2012 22:28

Idd geef mij maar de m90. Die nieuwe is wel lekker maar de
Ouwe heerlijke zak!!! Nog geen betere slaapzak tegengekomen.
maar das mijn mening.

Groet pascal
Born to fish.
Forced to work!
Ap Vis
Berichten: 39
Lid geworden op: 12-01-2010 23:46

19-06-2012 22:49

Heren Defensie heeft vele slaapzakken, neem van mij aan dat er in de burgermaatschappij veel betere te vinden zijn, dit merk wordt door ons zelf al vele jaren aangekocht.
Doe er je voordeel mee

Ap


http://www.bever.nl/index.cfm/brand/aju ... gilak.html
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-06-2012 22:54

Ab voor ons vissers is een paniekritsluiting ook ideaal, zitten die daar ook op ?
Let op slagboom !
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

20-06-2012 08:38

Bedankt voor de reacties.

@ Ap, ze zullen vast beter zijn, maar ze kosten dan ook meer dan het dubbele. De M90 is er vanaf € 50,- en de modulaire vanaf € 90,-

@ Jaak + Pascal?
De oude M90 heb ik inderdaad gehad, en dat is voor alles behalve de zomer echt een heerlijke slaapzak.
Probleem is inderdaad de zomer, denk dat ik daar dan maar een apart zakje voor haal. De modulaire is dus geen aanrader. Vond het systeem van 2 in 1 wel heel handig, jammer dat die lakenzak dan zoveel problemen op kan leveren.
Ap Vis
Berichten: 39
Lid geworden op: 12-01-2010 23:46

20-06-2012 17:12

Ik lig eigenlijk nooit in mijn slaapzak maar trek hem over mij heen, de rits is dus geheel geopend. Op mijn stretcher heb ik een inflatable matje en die werken perfect. Geeft meer steun aan de stretcher en is zoals de naam al zegt lekker isolerend. ( Thermarest). Op die manier heb ik het lekker warm en ben ik er snel uit indien dit moet

Ap
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

20-06-2012 18:49

Met alle respect hoor Ap maar wat moet je als visser zijnde met een slaapzak nog warmer als de M90, tegen de tijd dat je het koud krijgt in dat ding dan is de Noordzee al bevroren :lol:
Vorige winter met min 8 onder een plu gelegen en het rijp stond dik op de slaapzak maar ik had het heerlijk warm, geen kruik of zo nodig alleen als je er eventjes uit moet brrrrrrrrr.
Maar voor de zomer is het echt helemaal niks veels te warm, dan lig ik liever onder een fleece dekentje of zo.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2012 19:01

Hoe zit het met de ritsen van die dingen? GAat dat soepel? Dat was de vraag eigenlijk. Niet iedereen wil allemaal extra meuk meenemen omdat de rits niet soepel gaat..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

20-06-2012 19:58

M 90 is echt een super slaapzak, heb hem zelf altijd gebruikt en is bijna niet stuk te krijgen.
het is een slaap zak met een lakenzak erin en een regendichte hoes met dikke ritzen.
voor de zomer is hij wel iets te warm.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

20-06-2012 21:13

ik heb nog een nl legerslaapzak uit mijn eigen diensttijd (1992)....gewoon een effen groene met binnenzak met muts, en buitenhoes met muts... na tig keer wassen is die inmiddels perfect voor in de zomer...en als het nog te warm is, gaat de buitenhoes eraf....en bij extreme warmte kan ik gewoon in de losse binnenzak slapen.....slaapzak vouw ik altijd samen met mijn stretcher dicht....samen met nog wat zooi erbij )

voor als het snachts kouder dan 8-10 graden is heb ik weer een andere slaapzak ooit via ebay gekocht.... canadese legerslaapzak oid
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

20-06-2012 21:52

Sven de rits loopt hartstikke soepel en ik heb hem met 1 ruk open ook is het niet zo'n flut ding die bij een beetje draaien zich zelf al los ritst, alleen is het even wennen dat de rits niet aan de zijkant zit maar over je borst loopt tot halverwege je schenen.

Met extreme kou is de goretex hoes perfect voor een beetje extra isolatie alleen zal het dan wat langer duren om uit de slaapzak te komen i.v.m. de klitteband sluiting, al merk je er weinig van als je hem gewoon open laat staan.
Henk verburght
Berichten: 8
Lid geworden op: 19-12-2009 17:26

31-12-2012 12:17

Ik neem aan dat de binnenzak niet volrond gesloten is, zodat je er wel meteen uitkunt als je de rits opent?
Plaats reactie