Pro Line Safety Flat leads


Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

04-06-2012 22:04

Deel hier je ervaringen. Ben benieuwd of dit positief word gezien. Ik ga er een paar aanschaffen!

"Na een periode van twee jaar testen en doorontwikkelen introduceert Pro Line de Safety Flat leads. Dit unieke lood is ontwikkeld in samenwerking met de fieldtesters van Pro Line en is compleet anders dan wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. Het heeft namelijk de hakende eigenschappen van inline lood, maar is gewoon met een leadclip te vissen. Dit maakt het lood stukken veiliger dan normaal Inline lood. Daarbij is het ook uitermate interessant voor de vele commerciële Franse wateren waar normaal inline lood verboden is.

Het lood is extreem plat, wat zorgt voor veel meer weerstand en een betere inhaking. De platte vorm gecombineerd met een matte niet glimmende coating zorgt ervoor dat het lood perfect wegvalt tegen de bodem, waardoor de meest schuwe vissen het niet waar zullen nemen. Is de vis eenmaal gehaakt en probeert de karper kopschuddend los te komen, dan zal het lood uit de loodclip loskomen en naar achteren schuiven.

Of dit alles nog niet genoeg is, is het lood ook als Drop-Off Inline lood te vissen wanneer de situatie daar om vraagt. De nieuwe SF Leads van Pro Line zijn in 130 en 170 gram verkrijgbaar in de kleuren Gravel Brown en Weedy Green."


Afbeelding
Roy Thielen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-06-2012 22:28

05-06-2012 20:07

het lood ziet er zeker goed uit.

heb het vandaag gezien. enigste nadeel vind ik zelf dat het alleen op 130 en 170gram te verkrijgen is
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

06-06-2012 00:36

Word het met bijbehorende safety clip geleverd of alleen het lood?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-06-2012 21:16

Die clips en Rubbers dien je er wel los bij te kopen Andy, maar dit kan voor een schappelijke prijs van 3,95 per 10 :wink:

Het lood is geen echt werplood voor de lange afstanden, maar perfect om uit te varen of voor de korte afstanden/kanaal/rivier visserij. Vandaar de keuze voor de zwaardere gewichten. Maar ik zal niet zeggen dat er volgend jaar meerdere varianten op het lood gebracht gaan worden,
mvg

Bart van den Hurk
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-06-2012 21:35

Ziet er goed uit,ik heb een slecht gevoel bij al dat lood dat verloren gaat in het water,dat hebben ze mooi opgelost bij Proline,en in uiterste noodgevallen gaat het over alle knopen heen,prima product lijkt me,groeten henk
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

08-06-2012 08:03

Ik vraag me alleen erg af wat dit lood nou voor vernieuwends heeft na de komst van de rig solutions safety clips en de Pb hit n run systemen. Of kijk ik ergens helemaal overheen?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-06-2012 11:41

bart, schuift het lood niet door naar de onderlijn?


het ziet er zeer goed uit! en als die niet door schuift dan ga ik het ook zeker aanschaffen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-06-2012 13:17

Hoi Stefan,

Dat moet ik nog meemaken :wink: Maar het is wel belangrijk om het lood met een stevige tailrubber te vissen. Theoretisch bestaat de kans dat bij de schuivende bevestiging en bij het volledig loskomen van het lood uit de tailrubber (we hebben ondervonden dat bij enkele andere merken tailrubbers gemaakt van zacht rubber deze eerder insnijden door de lijn) en de clip. Maar gevist met een goede tailrubber is er geen probleem.

Hopelijk kan je iets met deze extra informatie,
mvg

Bart van den Hurk
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

09-06-2012 14:44

hallo bart,

ik zie het systeem zeker zitten! ik was alleen bang dat het gat te groot was en dat het lood over de clip kon schijven! als ik het systeem ga gebruiken pak ik gewoon de clips en tailrubbers van proline
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

10-06-2012 07:43

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met een klassiek of semi runninglead systeem als het lood toch op de lijn blijft zitten? Volgens mij zijn alle nadelen van lood op de lijn dan nog steeds van toepassing.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

10-06-2012 16:57

Ik snap ook niet hoe men dit een safety lead kan noemen?
Ik zie dat Eddy toch flink kracht moet zetten om het los te trekken
Misleidend vind ik.... nog steeds.....mtr lijn aan de onderlijn.
Er bestaan veel betere optie,s , inmiddels wel bekend.

Ik verspeel niet veel (37/00) ,en weet bij lijnbreuk dat de vis alleen de onderlijn
kwijt moet . Op plekken waar IK het niet verantwoordt vind vis ik dan niet.
Ik zie al te vaak onverantwoorde actie,s
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-06-2012 17:10

Beste Hardy,

Bij alle inline loodsystemen zit je met het nadeel van lood op de lijn en dus de lijn die door het lood getrokken dient te worden. Wil je echt direct het lood kwijt, dan zal je echt met drop-off inline moeten vissen. Maar ja, dan komt vaak weer het commentaar van "lood in het water" om de hoek kijken. Je zal zelf dus de afweging moeten maken, mooie nu is dat je het op beide manieren gemakkelijk kan vissen.

Beste Fred,

Zoals ook al geschreven is het loskomen geheel afhankelijk van hoe ver je de tailrubber aanduwt. Daarbij zit er nog een verschil of het systeem nat of droog is, maar dat terzijde. De systemen waar jij op doelt, zijn die echt wel zo veilig? Bij zowel de leadclip variant als ook een inline variant blijf je met het probleem zitten dat de volledige lijn door een klein centraal gat getrokken moet worden. Vormt er zich op de lijn een obstakel of komt deze ergens vast te zitten, dan heeft de vis een probleem. Natuurlijk hebben we graag dat bij verspelen de vis de lijn kwijt raakt, maar het belangrijkste is het verlies van het lood zelf. Dit zorgt immers voor de druk op de haakpunt wat het moeilijker maakt om de haak zelf kwijt te spelen. Maar dit is mijn persoonlijke filosofie. Veiligste systeem voor de karper bij lijnbreuk blijft een helicopter montage met een grote ring swivel, maar dit is tevens de slechtst hakende...
mvg

Bart van den Hurk
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

10-06-2012 17:33

Bart,
Het gaat mij om de term Safety !!
Blijf IK misleidend vinden. Ik begrijp dat er verkocht moet worden, en dat losse
componenten verkoop technisch interesant zijn, maar doe er dan een goede instructie bij.
Met eventueel pva, zijn sommige systemen "veiliger" te vissen, en ook een goed hakingsvermogen!
250 mtr tegen een steiger met dit systeem..??? (nee, niet mijn visserij)

Ik ben geen anti proline Bart, maar wou dit toch even kwijt

mvg, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

12-06-2012 23:50

Fred, 250 meter tegen een steiger aan is ALTIJD not done..
Tight Lines !
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

14-06-2012 15:42

de kans dat het lood gelost wordt met dit systeem is vele malen groter als bij de fox inline loodjes! en idd om op een afstand te vissen van 250 meter en dan ook nog tegen een obstakel is zo i zo not done! ik vind het het een zeer goed product! en ik ben blij met het feit dat ook deze firma zich niet richt op het droppen van het lood! maar wel een goed alternatief bied om het lood snel kwijt te raken bij een eventuele lijnbreuk.

mvg,

stefan broks
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

14-06-2012 17:23

Weer zo'n nutteloos drop off systeempje.
Net als avidcarp komt dit natuurlijk nooit ten goede van het karpervissen.
In Engeland is dit hartstikke leuk,daar wordt alleen gevist op gesloten putjes die onderhouden worden.
Hier in Nederland is dat een stuk lastiger.Wie gaat al dit lood opruimen.
Iedereen vraagt ons verstandig om te gaan met lood en verliezen ervan tot op een minimum te beperken,
maar met systemen zoals dit gaat dat natuurlijk niet werken.
groeten nico
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2012 22:38

Weer zo'n nutteloze post. Beweer jij dat in Engeland het gedropte lood opgeruimd wordt? :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

14-06-2012 23:28

mag hopen van wel.
groeten nico
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-06-2012 08:13

Dan heb ik nieuws voor je, dat gebeurd niet. Sterker nog, Rob Hughes doet onderwateropnamen op druk beviste wateren in Engeland en die kon geen enkel lood meer terug vinden! Wel stukken lijn en rigs, geen lood.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 08:35

zie je wel dat het opgeruimd wordt Eus, anders had hij het wel zien liggen :lol:

Nah, lood vind je niet snel terug omdat het echt heel snel onder een laagje sediment verdwijnt. Als de bodem ook maar een klein beetje 'stoffig' is dan zie jij je eigen loodje niet meer liggen op 30cm water ook al schilder je hem gif groen! Ben ex duiker en ben wel eens gifgroen duiklood verloren ...... niet meer terug gevonden. Gif groen is altijd een goed idee als je op dieper dan zeg 10 mtr vist, ik kon mijn zwemvlies ook niet meer terug vinden .... blijkt dat gifgroen het snelst verdwijnt als kleur. Goede keuze Schrikkema, goede keuze :oops:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

15-06-2012 13:42

nico offerman schreef:Weer zo'n nutteloos drop off systeempje.
Net als avidcarp komt dit natuurlijk nooit ten goede van het karpervissen.
In Engeland is dit hartstikke leuk,daar wordt alleen gevist op gesloten putjes die onderhouden worden.
Hier in Nederland is dat een stuk lastiger.Wie gaat al dit lood opruimen.
Iedereen vraagt ons verstandig om te gaan met lood en verliezen ervan tot op een minimum te beperken,
maar met systemen zoals dit gaat dat natuurlijk niet werken.



Volgens mij wordt er in het filmpje juist duidelijk gezegd dat het lood niet elke keer gedumpt hoeft te worden, maar juist al hangt er een dikke pluim wier aan je hoofdlijn wel gelost wordt bij een lijnbreuk.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 15:29

Stefan,

gezegd ja, maar ik zie niet hoe dit inde praktijk zou moeten werken, die grote prop wier zorgt er juist voor dat de wartel weer niet kan lossen (indien dichtbij lood) en bij verder af zal de prop wier er alsnog voor zorgen dat het lood niet tot nauwelijks gelost kan worden.
Slechts een mening .......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

16-06-2012 07:09

@eus

Lood verdwijnt erg snel in de plantjes.
Laats nog, een stuk lood bij een vis opgehaald,
Waren we de week er voor verloren,
Helemaal onder de dradige zooi en alg,
Niet normaal, leadclip kon je niet meer normaal uit elkaar halen,
Alles zat helemaal vast.
Denk dus dat lijn makkelijker zichtbaar blijft/niet verdwijnt en lood
Makkelijk verdwijnt.

Slechts mijn bevindingen,
Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

16-06-2012 12:30

marc,

welke wartel? er zit zit juist geen wartel bij dit systeem.. heb je het filmpje wel gezien? dat gat is groot en is het grootste gat wat ik tot nu toe heb gezien bij inline lood!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2012 15:22

Stefan, jij oplettende lezer ;-), ik bedoel natuurlijk dat groenig plastic dingetje, kom hoe heet het .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)