kinker de kink


Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

29-05-2012 11:33

beste boarders,

ik heb volgens het boekje mijn spoelen volgespoeld met subline van korda,nu kinkt het als een idioot word het helemaal mesjokke van :evil:

wat is nu de beste manier om de kink uit je lijn te krijgen?

iemand suggesties?


met kinkende groet

viktor
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-05-2012 11:44

Dan is het toch de vraag welk boekje. Volgens de boekjes opgespoelde lijn hoort niet te kinken. Of je hebt te dikke lijn voor de spoel diameter zodat de lijn spontaan van de spoel afspringt. Verschil merk je als je een aantal meters los neemt. Als deze spontaan in elkaar draait en niet zonder knopen meer recht te krijgen is noemt men dat kinken. Als hoog opgespoelde lijn van de spoel afspringt is de lijn gewoon wat te stug/dik voor de spoeldiameter.

Kinken krijg je er uit door achter een boot een lange uitstaande lijn zonder lood voort te slepen en strak in te draaien, of zonder boot een aantal maal maximaal uit te werpen met een spin doctor loodje. Springende lijn wordt wat handelbaarder als je minder hoog opspoelt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

29-05-2012 13:26

kees,


Met het boekje bedoel ik het meegeleverde boekje van korda,alle stappen exact doorgelopen en gedaan zoals daar staat.....maar ja toch kinken....echt vervelend.

je scheef: "Als deze spontaan in elkaar draait en niet zonder knopen meer recht te krijgen is noemt men dat kinken"

Dit is dus exact waar ik last van heb,in hele erge vorm....beetje kink heb ik altijd wel last van maar deze keer is echt absurd.

Van het weekend samen met een maatje al de lijn eens uitgevaren en zonder lood tussen de vingers weer opgespoeld,dit reduceerd het kinken wel wat,maar nog niet optimaal,ik ga aankomend weekend eens een grote plas opzoeken zodat ik de hele spoel eens opnieuw kan opspoelen.

Kees,
weet jij zo of de kink na 1 keer eruit is of zou ik dit meerdere keren moeten herhalen? is natuurlijk afhankelijk van het aantal twist in de lijn. jij hier ervaring mee?

gr

viktor
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

29-05-2012 13:43

Wat vaak helpt is enkel een wartellood aan je hoofdlijn knopen met een wartel die goed draait.
Vervolgens een giga zwieper geven en weer indraaien.
Na een keer of 5 a 6 keer ingooien moet het kinken wel aanzienlijk minder/nihil worden.

Mvg,

Fabian
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-05-2012 16:48

Viktor,

Met de spin doctor helpt het om dit meerdere keren te doen, zodat de lijn iets tegengesteld gekinkt op de spoel ligt. Hoeveel zal echter bepaald worden door de mate waarop de lijn gekinkt is.

Lijkt er dan op dat het Korda boekje verkeerde informatie geeft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

29-05-2012 19:41

Vriend Viktor,

Ik zou al die moeite niet eens nemen en meteen teruggaan naar de hengelsportzaak waar deze gekocht is,dit is toch waanzin van zo'n groot merk!! :roll:

Goede lijn kinkt niet en moet in 1 keer goed op een spoel zitten,dat hoef ik jou als ervaren visser niet uit te leggen toch?

Om lijn op de juiste wijze op te spoelen heb je geen Dr Snuggellood,boekjes,warterlood nodig alleen maar wat tijd,en even een emmertje water om de lijn nat en strak op de spoel te krijgen.

Succes kerel!

We appen

xxx caroline
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-05-2012 20:59

Kijk, nieuwe inzichten. Een goede lijn van een groot merk kan niet gekinkt opgespoeld worden. Gewoon een emmer water.

In elk geval, als je teruggaat naar de winkel vergewis je er dan van dat je het boekje gevolgd hebt. :roll: :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

29-05-2012 21:51

lijn zover mogelijk uitlopen met beugel open en lijn door het gras weer binnendraaien (zonder iets aan de lijn uiteraard)

et voila!
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

29-05-2012 23:56

kees en schat caroline,

Ik heb de winkelier al gesproken,die beweerd dat ik hem dan toch verkeerd op heb gespoeld,hij bied mij aan om de de lijn van mijn spoelen af te halen en weer terug te spoelen......tja wat heb ik daar aan? ik probeer de beste man aan het verstand te brengen dat als eenmaal de lijn getwisted op de spoel zit je deze wel 100 x van spoel naar spoel kunt overspoelen en dat de twist er nog steeds in zit.....
daar kom ik dus geen steek verder mee en had bedacht dat ik zelf de kink eruit ga halen,vandaar de vraag dus ook.

Dus ik ga aankomend weekend eerst eens de lijn 400 meter uitvaren en weer opspoelen,mocht dat geen zoden aan de dijk zetten ga ik eens met de spin(dr snuggel)lood aan de gang...

bas, ik ga het op het water doen,dat hoge gras zit veels te vol met irritante teken,had er laatst 1 in mijn rug hangen......en kiezen tussen lime of kink...........dan maar kink :roll:

uiteindelijk komt het wel goed,ik houd jullie op de hoogte


gr

viktor
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-05-2012 15:57

Viktor,

In het boekje staat niet hoe je de spoel in het water moet leggen en dat is nu juist cruciaal.

Heb je het etiket naar boven of naar beneden gedaan?

De lijn moet tegen de klok in van de spoel af komen omdat ie met de klok mee je molenspoel op gaat.

Bij Subline moet het etiket naar boven!

Hier legt Dave Ellyatt naar mijn ideee perfect uit hoe je je lijn op moet spoelen:



Succes.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-05-2012 18:19

eus,

weet niet welk boekje jij heb maar in mijn boekje stond dat je de spoel eerst 24 uur onder water moest leggen...

ik heb etiket naar boven gehad..............

helaas heb ik het boekje niet meer,anders had ik vanavond ff een foto gemaakt en gepost

gr

viktor
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-05-2012 18:42

Het was meer een opgevouwen blaadje dat in het blik van de lijn zat, in meerdere talen. Ik neem aan dat je dat boekje bedoeld?

Etiket naar boven is goed iig. Misschien heeft de klos erg liggen draaien in het water?

Heb je de klos tijdens het opspoelen ook gewoon in het water laten liggen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-05-2012 18:55

Eus Molewijk schreef:Het was meer een opgevouwen blaadje dat in het blik van de lijn zat, in meerdere talen. Ik neem aan dat je dat boekje bedoeld? idd

Etiket naar boven is goed iig. Misschien heeft de klos erg liggen draaien in het water?nope

Heb je de klos tijdens het opspoelen ook gewoon in het water laten liggen?

idd


gr
vik
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-05-2012 19:05

Op wat voor molens heb je het gespoeld? De diameter van de klos is vrij groot, als je de lijn dan op molens spoelt met kleine diameter, diepe spoelen kan ik me voorstellen dat je veel kinken krijgt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

30-05-2012 19:12

Hey Victor,

Het is frapant dat de lijn toch kinkt terwijl je alles volgens het boekje hebt gedaan. Er bestaat een kans dat je een "foute" rol hebt. Zelf heb ik de 30 en de 40/00 en geen van beide heeft maar ook een mm kink, dit omdat de lijn ook zo lekker soepel is?

Zelf heb ik er een keer bij gestaan dat iemand een foute rol had. Allebei de molens volgespoeld en bij elke worp brak de lijn terwijl hij toch tegen een stootje moet kunnen. Omdat we met beide dezelfde lijn en dikte zaten hebben we vergeleken en prompt, bij die andere vissert zat er ook zeker 3 maal zoveel rek in en na een paar keer een systeem aan bonken te hebben gegooit en beide hengels en molens op schades hebben gecontroleerd kwamen we toch tot de conclusie dat het een foute rol was.

Zo'n zachte lijn en dan nog kinken.....hmmm omruilen geen optie? Als het je echt zwaar irriteert en je kan geen nieuwe rol krijgen zou ik lekker voor een nieuwe rol gaan. Beide diktes subline vertonen bij mij geen enkele vorm van kink of iets dergelijks.

Succes in ieder geval!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-05-2012 23:04

ja wellicht een foute rol,zou kunnen.
ga er binnenkort gewoon mee terug.
de lijn is dubline .35
molens shimano technium xt 10000 bigpitters


gr

viktor
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2012 06:39

Eus bedankt, de zin: je bent nooit te oud om iets te leren is hier van toepassing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

02-06-2012 09:41

niet boos worden als je dit een stomme vraag vind maar als je je lijnen uit vaart, doe je dan je beugel open of zet je je slip aan? met elke slag van je slip heb je nl een kink te pakken.

heb sinds een paar jaar een spindoctor en dat werkt echt goed. lijn gaat altijd kinken na een paar dikke runs of na langdurige drils waarbij de slip gebruikt wordt. een paar keer gooien met het wonder loodje en je bent weer voor een paar maanden klaar.

succes
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

03-06-2012 11:40

jos

het antwoord op je vraag is nee,das namelijk vragen op problemen.
dus altijd beugel open.

spindokter is reeds in bezit,ga er mee aan de gang


gr

viktor
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

04-06-2012 20:39

Hallo kinklovers,

Nou die subline is eraf,was niet meer te doen,megairripleuriskink.....ik terug naar de winkel,deden ze echt niet moeilijk.....om mekaar tegemoet de komen heb ik een nieuwe lijn van pietvogel erop gekregen.
Ik heb weer volle spoelen ik ga deze lijn eens proberen.

Ben benieuwd
Met kinkloze groet,

viktor
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2012 20:51

Ik heb juist net een nieuwe rol van dat kinky spul besteld. Ben benieuwd hoe die er bij mij op komt te zitten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-06-2012 20:54

Fijn dat je een nieuwe rol hebt gekregen van Piet vogel. Zelf heb ik de 40/00 en die zinkt ook best lekker af en loei loei loei sterk.

Enehm Eus, kleine kans dat hij bij jou kinkt. Heb meerdere versies gehad en gezien bij mensen en nog nooit 1 kink gezien.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-06-2012 21:29

Er is maar een juiste manier om een lijn op je molen te spoelen, daarbij kun je het hele verhaal van met de klok mee of tegen de klok in vergeten.
De lijn dient net zoals hij op de spoel gekomen is er weer af te komen, met draaiende spoel dus, daarbij dien je er voor te zorgen dat de kant waar hij van de spoel afkomt aan jou kant, waar je met de molen staat dus, zit.
Zorg ervoor dat je de spoel enkele uren voordien weekt in warm water, dat maakt hem nagenoeg geheugen vrij zodat de negatieve werking van diameter verschil ook nihil wordt.
Succes met spoelen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2012 21:36

Are you sure Herman?

Ik denk namelijk dat je door het opspoelen met je molen er weer slagen in maakt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-06-2012 21:39

Ik doe het zo al ongeveer 20 jaar Eus en moet je zeggen dat ik nog nooit geen problemen met gekinkte lijnen had na het opspoelen, voor mij dus een beproefde methode.