Rovince anti teken kleding


jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

13-05-2012 02:56

In onze hobby kom ik vaak in aanraking met teken, deze kunnen zoals onder velen van ons bekend vervelende gevolgen hebben. Teken vormen een steeds groter wordend probleem onder de buitensporters. Nu kwam ik met een BOA aan de praat en deze attendeerde mij op de speciale anti teken kleding van Rovince.
Ik kon hier verder weinig over vinden mbt ervaringen, zijn er misschien forumleden die hier ervaring mee hebben?
Andere tips zijn ook welkom.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-05-2012 06:02

Gek dat men daar een hele kledinglijn voor ontwerpt terwijl een paar sokken of kousen al genoeg is als het product echt werkt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-05-2012 09:06

Als je alleen maar wandelt op open paden...

Er zit een afweermiddel verwerkt in de kleding. Rovince kennelijk tegen teken. Craghoppers is een ander merk dat een insecten afweermiddel gebruikt. Geen idee hoe effectief het is. Maar de kleding is niet abnormaal geprijsd. Dus als het niet werkt... :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

13-05-2012 12:08

Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

13-05-2012 13:06

Ik kan het wel vinden bij verschillende winkels maar vraag me af hoe effectief het is, het kost namelijk wel wat. In principe zou ik meestal genoeg hebben aan een paar sokken en de broek.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-05-2012 09:59

Hallo,

Mijn oude buurman was een jagert althans deed dat als hobby en die had een tekenspray altijd bij zich die kon je op de huid maar ook op je kleding spuiten.

kost 8 euro per bus, ik gebruik het zelf ook en het werkt echt en het is een stuk goedkoper dan die kleding.
daarbij werkt het ook tegen andere insecten zoals muggen.
Daarbij kan je het ook op huisdieren spuiten en is het milieuvriendelijk.

succes!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15-05-2012 12:36

Ik heb elk jaar weer een abonnement op die schijtbeesten. Kwestie van investeren in een goeie tekentang en als je van die mooie ringen krijgt op de plek waar het kreng gezeten heeft een bezoekje brengen aan de huisarts. (de enige 5 keer dat ik bij de huisarts geweest ben de afgelopen 10 jaar is vanwege een tekenbeet :lol: )
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

15-05-2012 13:56

Als je een beetje van observeren houd en niet van gemaaide gazonnetjes visserij, dan zul je er elk jaar wel meerdere hebben. Zelfs bij snelle verwijdering kunnen teken ziektes overdragen. Er word gezegd binnen 24 uur verwijderen geeft een kleine kans op besmetting(dat is natuurlijk ook geen advies omdat de kans gewoon bestaat). En vaak geeft een besmetting geen rooie kring of vlek. Meerder personen die ik ken hebben lyme en das geen pretje.

Dus gewoon voorkomen dat ze je als gastheer gebruiken.

R. de winter: Hoe heet die spray?
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

15-05-2012 15:08

Er bestaan er velen, zoals ByeBites Spray; Zecken-Frey; Anti-tekenspray; DR-1 en ......
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

15-05-2012 22:01

De Rovince kleding is perfect. Ik gebruik hem voor van alles.
Om met de hond weg te gaan, te jagen en om mee te vissen.

De kleding (broeken) zitten lekker en zijn slijtvast hebben een hoger taille aan de rugzijde.
Hierdoor word een koude rug uitgesloten. Ik heb zelf geen last meer van teken gehad.

Overigens heb ik ook een broek van Shooterking gekocht begin van dit jaar en deze gebruik ik ook veel.
Deze is ook anti teek en wat goedkoper.

Kortom de Rovince is een aanrader.
Gebruikersavatar
Bud Huis in't Veld
Berichten: 13
Lid geworden op: 11-05-2008 15:36

15-05-2012 22:09

die kleding helpt wel iets.
je kan ook een busje deet kopen.
goed inspuiten bij je hals, enkels, heupen en polsen.
(de plekken waar de teken onder je kleding gaat).
werkt goed, ook tegen muggen.
ook als je hierna je haakaas aanraakt vallen de vangsten niet terug.
gr.
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

15-05-2012 22:58

bennie: Dat is top om te horen naar zulke info was ik opzoek. De Boa was er ook erg over te spreken, binnenkort maar een broek en sokken bestellen. Kan ik weer lekker verantwoord door de bush bush.

Bud: Deet moet je herhaaldelijk gebruiken en schijnt niet zo goed voor je te zijn. Misschien wel een top flavour of baibooster:)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-05-2012 09:36

jorrit vander linden schreef:R. de winter: Hoe heet die spray?



ik zelf gebruik ByeBites teken spray..

maar je heb ook anti tekenspray, deze heb je ook voor honden en katten is 500ml en die werkt ook goed alleen ruikt het anders maar na 1 minuut ruik je niks meer.

succes!
Oja joh!!!
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

16-05-2012 11:01

Helaas ben ik ooit eens gebeten door een teek, en nooit een rode kring gezien helaas. tot ik op een dag niet meer kon lopen.. ik word sinds 6 maanden behandeld voor de borrelia bacterie doormiddel van een flinke antibiotica kuur.

Ik kan je echt aanraden om hierop te letten.. Broek in je sokken doen, shirt in je broek. Investeren in anti teek middel... Door zo een beestje kan heel je leven naar de tering geholpen worden.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-06-2013 18:53

Roy Koen hoe gaat het nu?

Idd de spijker op zijn kop, neem voorzorgmaatregelen VOORAL in deze tijd waarin het er van krioelt in vele bosgebieden.

Toen ik meer op bosrijke zandbodems ging vissen heb ik ook tig tekenbeten opgelopen en me er hierdoor flink in verdiept dmv enkele praktijk-tests, centraal hierbij stond de vraag 'wat kan een teek hebben?' aangezien ik ze ook letterlijk mee naar huis nam: als ik mijn broekspijpen uit mijn sokken haalde zaten ze daar vaak tussen.
1x had ik na een full body check (niks te zien gelukkig die keer) zelfs een teek aan mijn kuit hangen nadat ik gedouched en omgekleed was. Die was uit mijn viskleren gekomen en ik was het zo zat dat ik toen ben gaan testen wanneer je safe zit. Levende teken uit diverse landen mee naar huis genomen en in een pantykous meegewassen. Na een sessie in risicogebied doe je het beste sowieso gelijk je kleren in de was, maar wat bleek?

- meeste teken overleefden een wasbeurt van 118 minuten op 40 graden!!
- een enkeling overleefde zelfs een wasbeurt 40 gr + aaneengesloten droogbeurt van 90 minuten!! (heb een wasmachine en droger in 1).
- alleen 90 minuten droger was nog effectiever: geen overlevenden. Teken zijn gevoelig voor uitdroging/verhitting en * verstikking.
- teken bewaard in een pantykous leefden gewoon nog na een week, teken in een plastic knijpzakje waren dan al *gestikt.
- teken die ik in een volle fles water opsloot waren niet kapot te krijgen!! Ik maak echt geen geintje, maar na 10 dagen liepen ze nog steeds rond op de bodem van de fles...echt vreemd!
- Na thuiskomst kleding, jas en schoenen in de vrieskist leggen schijnt ook effectief te zijn - tip van Raymond Hakkert, thanks mate ;-) (hoef je ook niet steeds al die spulletjes uit je visjas te halen haha)

Heb nog veel meer testen die ik wil doen, maar dat houden jullie nog tegoed van me......

Hopelijk dat iemand hier iets aan heeft:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2013 19:08

Holy f@#^%k .Dat zijn pas praktijktesten!! :) :)
Je kan beter een bos afbranden, voordat je er gaat zitten.
Ik zit ook wel vaker tussen bossen/takken, maar zie ze nooit op m,n kleren/lichaam
check eigenlijk zelden :oops: :oops:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2013 14:47

Inderdaad Fred, laat ze maar creperen... Die testen zijn echt belangrijk voor mij, ik wil die krengen NIET in huis hebben rondlopen :lol:

Dat jij er geen last van hebt in het struikgewas is goed mogelijk... in NL op klei- en veenbodems heb ik er ook nagenoeg geen last van. Op die zanderige bosgronden daarentegen....!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-06-2013 16:00

Hou jij ze maar daar dan Laurens!! :lol:
Ik had vorige week al genoeg last vd de voorjaars pitbull muggetjes :-?
waren door de vertraagde natuur ook iets later.
Ach man..Ga toch vissen !!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

21-06-2013 16:32

Ik heb één keer geprobeerd in een bos te vissen en ik had gelijk een stuk of 5 teken op me lopen. Dit was de laatste keer dat ik op zo'n plek ben geweest (kwa vissen dan)! Ik doe echter nog altijd mijn shirt in m'n broek en kousen over mijn broekpijpen heen, wanneer ik door begroeiing heen loop, gelukkig heb ik tot nu toe geen teken meer gehad.

Deze beesten mogen ze uitroeien met de muggen erbij. :D

Hoeveel % van de beten is nou echt gevaarlijk? (ook wanneer je erop tijd bij bent).
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2013 19:19

Doe ik Fred, uiteraard zorg ik dat ze niet kunnen ontsnappen....en als ik kon kiezen dan nog liever een zwerm muggen dan 1 besmette teek!!

Erg verstandig Ferio...van mij mogen ze alle teken ook uitroeien, muggen niet, want zonder hun stort mogelijk het hele ecosysteem in :lol: als ik mocht kiezen dan graag alle dazen/horzels aan het gas, die pijnlijke steken van deze volhouders kan ik missen als kiespijn. Als die-hard struinvisser al helemaal.

Gemiddeld blijkt zeker 50-70% vd teken besmet. Ik heb 2 keer teken (totaal 5) die mij gebeten hadden opgestuurd, die waren allen besmet (auwtsj)! Hoeveel % van de beten echt gevaarlijk is hangt af van een aantal factoren, o.a. hoe lang hij aan je hangt, maar vooral wat er gebeurt in die tijd. Hoe meer je een teek irriteert (door schuren van kleding bijv), hoe groter de kans dat hij zijn maaginhoud (waarin de meeste bacterien huizen) rechtstreeks leegt in jouw bloedbaan. Ook het formaat/stadium van de teek beïnvloed de kans op besmetting. Een teek nuttigt bij elk groeistadium ( 3 a 4 keer totaal) een bloedmaaltijd, waarbij hij vervelt en als laatst eitjes legt en sterft. Bij elke bloedmaaltijd stijgt uiteraard de kans dat hij besmet bloed tot zich neemt.

Bij mijzelf heb ik de laatste 5 jaar zo'n 50 teken verwijderd. 2 keer aan antibiotica kuur gedaan nadat Prohealth in Weert vaststelde dat de teken besmet waren. Erg gerust ben ik er nog steeds niet op, maar tot nu toe (even afkloppen) lijkt het er niet op dat ik iets onder de leden heb dat mij nog gekker maakt dan ik al ben :lol:
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

22-06-2013 09:12

Ik vindt dit toch altijd vieze gedachten. Voor de mensen die actief zijn op Facebook, iemand poste van de week een bericht op Facebook dat je teken kan verwijderen met zeep. Dit klopt niet! http://oplichterij.plazilla.com/hoax-teek-verwijderen-met-zeep

Ik moet afkloppen, heb al jaren geen teken gehad! Toen ik klein was controleerde mn pa me altijd, maar sindsdien nooit meer wat gehad. :)
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-06-2013 20:29

Ja Danny het is fucked up dat die krengen bestaan en nog erger dat er zoveel compleet verkeerde, onzinnige informatie over in de rondte gaat. Maarja, what's new....

......dat zelfde geld voor een onderwerp als gezonde voeding...slechts weinigen die daadwerkelijk beseffen hoe schadelijk (zelfs kankerverwekkend) suiker/koolhydraten voor een mens zijn............
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

25-06-2013 21:35

Mijn vrouw heeft vandaag voor mij een heel klein handigheidje gekocht. De tick twister

https://www.youtube.com/watch?v=lM5ibEu1-QA
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-06-2013 00:26

Daar heb ik er standaard 2 van in de vistas zitten.
Overigens wat dat draaien betreft, bij hele kleintjes ontkom je er niet aan omdat ze anders uit de tang schieten, maar verder heeft het geen enkel nut. Gewoon trekken dus als ze iets groter zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-06-2013 12:24

Hier ook iemand die eens besmet is geweest, ik was er heel snel bij omdat ik de teek had zien zitten en heb verwijderd. Meteen een cirkeltje getrokken om de plek waar hij zat en jawel na 3 dagen een ringvormig rode cirkel die almaar groter werd. Op naar dokkie en onderzoekje laten doen, daarna vrolijk aan de antibiotica. Het moet gezegd dat ik de teek inderdaad op zanderige grond in het bos in Drenthe ben opgelopen, zou een kern van waarheid in kunnen zitten m.b.t. meer voorkomen.
-
@Roy, wat een verhaal ik hoop dat je inmiddels weer lekker ter been bent?
-
De kans dat je lyme krijgt is in NL (nog) niet zo heel erg groot. De kans dat jij het ontdekt, rode kring is nog kleiner, de kans dat jij bij de dokter terecht komt met vage klachten is vele male groter. De kans dat niemand de link met Lyme legt is 100%. En nu schokkend .... de kans dat men de juiste tests doet om lyme uit te sluiten is 0! Er is maar 1 instituut in NL en een paar in GE die de juiste test kunnen doen en dit is behoorlijk prijzig. Men stuurt je liever het bos in (pun not intendet), al dan niet bewust, met een niet werkend antibiotica kuurtje en desnoods 'burnout' als classificatie. Dit komt mede doordat de klachten zeer divers kunnen zijn en men meestal niet meer weet ooit gebeten te zijn door een teek.
-
Geen reden tot paniekeren, lyme is veel minder versrpeid in NL dan de meesten denken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)