Welke haak?


wiljan jaspers
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-05-2012 14:27

11-05-2012 15:52

hallo,
Ik ben op zoek naar een haak die goed scherp is en blijft en eventueel makkelijk te bewerken is om de haakpunt weer scherp te slijpen. Ik heb namelijk lange tijd met ashima c887 haken gevist maar was niet tevreden over de scherpte.
Enkele haken waar ik tussen zat te twijfelen zijn:

Gamakatsu super hook (welke coating?), Fox armo XSC Hooks of PB intruder.

Ook andere suggesties zijn welkom, alleen zie ik wel graag dezelfde haaksoort.
Aron Dekkers
Berichten: 70
Lid geworden op: 06-06-2011 13:12
Locatie: Noord-Brabant

11-05-2012 16:26

Ik heb altijd met die fox arma haken gevist. Goede haken & naar mijn mening goed scherp.
Heb deze week de korda wide gape haken gehaald.
Nog niet mee gevist, dus kan hier nog niet zoveel over vertellen. (voelen wel goed scherp, maar weet niet hoe het zit na een aantal vissen)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-05-2012 19:05

Hoe scherper de haak, hoe sneller deze bot is. Mede omdat een deel van de coating het uiteindelijke puntje lijkt te vormen gaat dit hard met lange afstanden binnendraaien op ondiep water.

Ashima's zijn prima haakjes en behouden hun scherpte goed, de haakjes van Piet Vogel vond ik beduidend minder.

Koop van elk eens een zakje en kijk of er tussen zit wat je bedoelt, aan de modellen hoef je niet te twijfelen want die zijn naganoeg hetzelfde. Ieders ervaring met haken is dusdanig anders dat je er toch nooit veel wijzer van wordt ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

11-05-2012 22:57

Gamagatsu haken


momenteel heb je van k-karp ook haken
deze zitten per 5 verpakt dus ideaal om te proberen niet te duur
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-05-2012 01:46

Over het algemeen een paar dingen. Hoe scherper een haak is, hoe kwetsbaarder de punt is. Rechte punten zijn in het algemeen kwetsbaarder dan klauwhaken, afschermen met krimpkous kan ook helpen om je haken langer scherp te houden. Verzwaringen op de haak, shot on the hook, etc maakt wederom de haak (veel) kwetsbaarder. In situaties waar haken het toch al zwaar hebben kan het soms goed zijn om iets inhakend vermogen op te geven in ruil voor een haak die langer scherp blijft. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, maar dat veranderd niks aan het principe.

Dat je een botte haak weer als nieuw kan krijgen is ook een misvatting. Hakenslijpspullen hebben hun plek om haakpunten iets meer op scherp te zetten, maar een haak die echt bot is is gewoon kapot en hoort in de prullenbak.
Wat merken betreft, gamakatsu heeft het bij mij altijd prima gedaan. Ook fox arma points ben ik zeer over te spreken, nash, pb en esp wat minder gebruikt maar ook prima ervaringen mee. Met korda haken heb ik wel slechte ervaringen. Relatief zwakk en vaak absurt veel botte exemplaren in een pakje.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-05-2012 03:09

Heb in het verleden altijd met Owner haken gevist, zeer scherp, ben dan over gegaan op de Solarhaken, ook zeer scherp, daarnaast vis ik momenteel met de nieuwe Gamakatsu haken en ben daar tot nog toe zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

12-05-2012 09:36

Ik vis zelf nu een paar maand met de Korda Longshank haken, Daarvoor erg veel gevist met de Kaptor Wide Gape en Kaptor Kurv (korda). Ben erg tevreden over de scherpte van de Kaptor range.

Een echte aanrader naar mijn mening!
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
wiljan jaspers
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-05-2012 14:27

12-05-2012 17:49

Bedankt voor de vele reacties. :D
groet, wiljan
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

12-05-2012 18:11

goeie tip van deze kant anti ejeckt van ashima maatje 6 scherp zat en blijft ook goed lang scherp alhoewel de wateren die ik bevis (niet de efteling ) ze bij enige twijvel meteen vervang .tegenwoordig is het helemaal een hipe scherp scherper scherpst te vissen ,hoe scherper hoe beter . voor mijn visserij is dat niet weggelegt (opstakelvissen) mijn ervaring als je opstakelvist op redelijk grote afstand plus minus 250 meter en strak tegen de takken aan vist ( met gevlochten lijn in combie met een nylon voorslag zo n teflon haak meteen gaat wandelen in de bek van een karper en dat is natuurlijk niet de bedoeling om later papagaaien te vangen met vangende groet harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-05-2012 13:37

Ongetwijfeld ga je nu publiekelijk gestenigd worden Harald omdat je op 250 meter bij obstakels vist. Je haalt echter wel een goed punt aan, ik heb ook de indruk dat haken met teflon coating eerder geneigd zijn om te gaan wandelen in de bek dan ouderwetse haken. Meer mensen die hier een mening over hebben?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

13-05-2012 19:23

Inderdaad dat idee had ik zelf ook de laatste tijd over de haken met coating. Heb nu al een aantal merken geprobeerd (FOX, Korda, Gamagatsu en Nash) Volgens mij hebben de oude Ashima's dit veel minder. Ook heb ik veel problemen met de haakpunt. Vaak na 1 of 2 keer drillen is de uiterste punt van het haakje krom en staat naar buiten gebogen, wat resulteert in slechte inhaking en verspelen.

Gisteren ook weer. Had 5 runs en de eerste twee waren lossers met als resultaat een naar buiten gebogen puntje. Beide op een Nash Fang Twister maatje 7. Hierna uit frustratie een Ashima maatje 4 erop gedaan en daarna 3x vol door de lelies gedrild en de haak was nog prima. Nu vind ik maatje 4 normaal veel te groot en zeker bij Ashima word dit dan een grote en lompe haak, maar ik had geen kromme puntjes meer.

Meer mensen ervaring met die kromme puntjes en voornamelijk op gecoate haken??
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

13-05-2012 19:50

Raymon Voskuilen schreef:
Meer mensen ervaring met die kromme puntjes en voornamelijk op gecoate haken??


de laatste tijd heb ik het juist vaak bij de ashima's (nr8) dat het puntje naar buiten buigt (misschien slechte badge oid)... gecoate haken vis ik niet mee, dus kan ik weinig over zeggen
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

13-05-2012 19:56

De Ashima's waar ik nu af en toe mee vis zijn nog van 4jaar terug. Weet niet of er in de tussen tijd nog iets veranderd is aan die haak?? Heb in de tussen liggende jaren dus met de Korda, FOX, Gamagatsu en Nash haken gevist en bij al deze haken had ik kromme puntjes. Ben dus ook eigenlijk een beetje klaar met de gecoate haken, maar nu ik jou verhaal hoor over de Ashima's :(
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

14-05-2012 15:46

ik vis graag met korda haken en heb nog nooit echt botte haken in een pakje aangetroffen miss is het gewoon puur geluk.. iedereen heeft zijn eigen voorkeur en vertrouwen in een haak.. maatje van me viste altijd met haken van fox, altijd scherp geen lossers voor hem de haak. ik kreeg op fox haken allemaal rare aanbeten en verspeelde er veel vissen op.. haak gebroken of uitgebogen na 1 vis zat er haast geen punt meer op zo bot was die.. ik vis altijd met korda en dat vind hij weer niks..

over de kaptor range van korda ben ik weer wat minder te spreken, daar heb ook ik vaak last van een kromme punt. die punt is zo dun dat je het eigenlijk wel van te voren kan verwachten! de winkel waar ik altijd mij spullen koop zei ook dat veel mensen hun onderlijn na 1 vis verwisselen, dan heb je idd een super haak want scherp zijn ze!

mvg stefan broks
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-05-2012 13:14

Harald, Daaf,

Een haak met teflon coating is inderdaad een stuk gladder dan een niet gecoate (of anders gecoate) haak. En gladder kan iets voordeel opleveren qua inhaking, maar een zeker nadeel bij het drillen omdat het inderdaad sneller gaat glijden. Met teflon vis ik sowieso bijna nooit meer. Ik denk dat de voordelen maar zelden opwegen tegen de nadelen.. Wanneer de bekken zachter worden vanwege een oplopende watertemperatuur pakte ik vroeger sowieso geen teflon meer maar stapte over op een gewone "black nickel" haak. Ik pas bij hogere watertemperaturen ook vaak een grotere haak. Deze hebben een iets dikkere draad waardoor de haak iets minder snel gaan glijden. Tevens pakt een grotere haak mits goed geprikt, ook simpelweg meer vlees (niet relatief maar absoluut).

Leuke discussie!

Groet Bart

p.s.

Wiljan,

Check ook eens deze 3 delen:

http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-1
http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-2
http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-3
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

15-05-2012 20:23

Bart,

Het lijkt inderdaad de laatste jaren wel mode om scherp,scherper super scherpe haken te ontwikkelen net zoals dat we ons ineens druk gaan maken over systemen waarbij het lood kwijt kan of systemen waarbij de vis bij een eventuele lijnbreuk alleen met de onderlijn in ze bek achter word gelaten.

Enerzijds snap ik dat het geld in het laadje moet opleveren door met iets nieuws op de markt te komen( teflon haken) anderzijds staat dit haaks op het ontwikkelen (in ongeveer de zelfde periode) en van de zelfde ontwikkelaars van de visveilige systemen.

Huh :roll:

Ja,jullie lezen het goed! Om uitgescheurde bekken/papagaaien vissen te voorkomen worden visveilige systemen ontwikkeld en zodra je die systemen dan vist met een teflon haak ben je weer terug bij af en zwemmen er nog steeds( denk zelfs meer) vissen met kapotte mondhoeken etc...omdat deze haken zo scherp en vaak dun zijn dat ze glijden als een mes door de boter.

Zodra de vissen in de onderlip gehaakt worden met een teflon haak en er word rustig in open water gedrilt is er niks aan de hand,maar zodra er enigzins bij obstakels gedrilt moet worden dan gaat de boel wandelen of te wel we kweken gehandicapte vissen!

En aangezien de meeste vissers vissen waar de vis zich ophoud,wier,pompelblad,brugpeilers,takken,palen etc.. moet er soms (even) hard gedrilt worden en dat kan dus niet goed gaan met teflon haken. En wat heeft dan zo'n visveilig systeem nog voor nut? :o

Wie kan mij eigenlijk vertellen waarom er teflon haken op de markt gebracht zijn( wie vroeg er om)?
Wat zijn nu de voordelen ervan t.o.v. een niet gecoate haak?
Ook viel me op net zoals vele andere dat de harde puntjes sneller een braampje (krom puntje) krijgen.

Zijn we bang dat onze oudewetse(minder scherpe) haakjes niet meer prikken bij dressuur water ? Nou dan hangen we er een zwaarder stuk lood aan toch?

Ow en bart een grote haak pakt niet meer vlees ,een kleiner haakje juist omdat deze sneller gevuld is :wink:

Met een kleinere haak van de zelfde dikte kan veel harder gedrilt worden( mits nodig) dan een grotere haak die minder snel compleet gevuld is.

Mijn tip van de dag zou dan ook zijn vis gewoon met normale haken en vergelijk je vangsten eens met die van gecoate!

P.s. ik zou graag de resultaten eens terug horen via een PB

Groeten Caroline
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

15-05-2012 20:30

Oja Bart,

Ik was nog wat vergeten!

Niet om jou even af te zeiken hoor,maar je zegt vroeger als de watertempratuur omhoog gaat pakte ik een dikkere haak toch?

Bij welke tempratuur wissel je dan?
Wanneer weet je dat de vissen zachtere bekken hebben?
En waarom niet meteen naar een dikkere haak grijpen?

gr. Caroline
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-05-2012 23:34

Nu al n paar keer n krom puntje op de korda haken gehad ---> niet de kaptor , wel teflon gecoat .
Hiervoor veel fox gevist ---> nu ook weer , wel scherp maar ook lang !

M.b.t. Haakkeuze i.v.m. het weer , ga ik voor een kleinere maat bij warmer weer ( vult sneller dus minder scheuren ).

Teflon vindt ik persoonlijk wel oke omdat ik een ashima c887 naast een korda teflon heb gelegd op 40 cm icm een fel zonnetje , en ik kan je zeggen : blingbling hoor .
Daarom kies ik persoonlijk voor teflon .
Op 4 meter diepte maakt het weing verschil lijkt me .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-05-2012 09:19

Roy (want Caroline is het eiglijk niet),

Relatief gezien vult een kleine haak sneller, absoluut gezien pakt een grote haak meer vlees. Zeker als je op een bestand zit te vissen met aardig wat dikkerds ( en dat doen Harald en jij volgens mij wel gezien al die mooie grote vissen 8) ) heb ik toch graag wat groters eraan. Een knappe klauw in de zomer heeft mij nog nooit in de steek gelaten, een kleine met een rechte punt wel. Zowel ongecoat als gecoat.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

16-05-2012 17:51

Ja Sven,

Volledig mee eens!

Ik vis nooit met klauwhaakjes,de rechte punten laten mij en vriend stuurloos niet vaak in de steek!

En...soms vangen we nog wel eens wat ook :wink:

Groeten ROY (caroline klinkt leuker eigenlijk haha)

P.s. Succes met hunten sven
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

17-05-2012 10:24

Hee CaRoyline,

Zeik me niet zo af man! :lol:

Je haalt een paar punten aan:

- Wisselen naar een groter/dikker haakje gebeurt bij mij meestal al bij een watertemperatuur boven de circa 12 a 13 graden. Alleen in de koudere wintermaanden vis ik dus wat dunner. Reden is dat een dunnere haak simpelweg iets sneller diep prikt, wat ik toch echt voordelen vind hebben bij het inhaken. De bek van de vis wordt gewoon zachter als de watertemperatuur omhoog gaat en harder als de watertemperatuur daalt. Is een vast gegeven naast natuurlijk de normale verschillen in hardheid van de bekken per water.

- Teflon haken zijn een stukje gladder dan niet teflon (ze glijden immers niet voor niets in de bek!?) en die gladheid kan ook net die ene procent winst opleveren bij de inhaking.

- Zwaarder lood gebruiken is juist niet aan mij besteed. Ervaring leert dat drillen met zwaar lood op wat zachtere bekken helemaal funest kan zijn! Teflon of geen teflon, elke keer die klap van een 140-160 grammer is gewoon niet goed.. En elke keer dat zware lood droppen is milieu technisch ook niet oke.

- Sven heeft al uitgelegd wat het verschil is tussen absoluut en relatief meer vlees (ik dacht trouwens dat het er ook achterstond in mijn post? HAHA) Ik ben er in ieder geval inmiddels wel van overtuigd dat die "absolute hoeveelheid vlees" vaak veel belangrijker is dan het feit dat een klein haakje zich sneller vult en relatief meer vlees pakt.



Jeffrey,

Ik ga juist voor een maatje groter met warmer weer... Maar misschien volgens mij hecht jij ook nog heel veel waarde aan het verhaal dat een klein haakje zich sneller vult.....? Vanuit die redenering begrijp ik het wel. Ik denk alleen dat het anders is... Noem me maar eigenwijs :D



groeten Bart
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-05-2012 23:47

en lekker snel bot :D
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-05-2012 07:13

Ervaring leert dat drillen met zwaar lood op wat zachtere bekken helemaal funest kan zijn! Teflon of geen teflon, elke keer die klap van een 140-160 grammer is gewoon niet goed.


Ha die Bart,

Vis je met een goed systeem waarbij je onderlijn makkelijk los komt van je lood is wala dat probleem ook opgelost. :wink:

Groetjes uit Brabant,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-05-2012 07:18

bart van bezouw schreef:
- Teflon haken zijn een stukje gladder dan niet teflon (ze glijden immers niet voor niets in de bek!?) en die gladheid kan ook net die ene procent winst opleveren bij de inhaking.

groeten Bart



Door die gladheid kunnen ze er ook net weer iets makkelijker uitgeschud worden, die ene procent he? :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-05-2012 12:42

Peter,

Is tijdens de dril en niet tijdens het kopschudden gedurende de aanbeet..
Dus dat probleem is nog niet opgelost :)

Nederpel,

Misschien wel.. maar dat schudden kunnen we allemaal inmiddels prima opvangen toch?

Joowww