Pro Line X-treme HQ Invisible clear


Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

02-05-2012 21:44

Veel topics over fluorcarbon en X-line zijn al verstoord door dit product, dus bij deze een eigen topic.
Deel hier je ervaringen voor de mensen die op zoek zijn naar een nieuw en goed hoofd lijntje!

Het gaat hier om een Fluor carbon gecoate nylon hoofdlijn ( voor zover ik heb begrepen), die naar Proline's zeggen alle goede eigenschappen van beiden typen lijn combineert.

- Weinig rek
- Slijtvast
- Nagenoeg onzichtbaar onderwater
- Zinkt goed af
- Wordt niet snel vies
- Soepel

Nu heb ik deze lijn een kleine week in bezit en ik ben er tot nu toe erg over te spreken. Ik vis veel met slappe lijnen tegenwoordig dus ik vind een goed af zinkende lijn een must, dit doet hij dan ook prima. Slijtvastheid weet ik nog niet na een weekje, maar ik zie nog nergens beschadigingen na zo'n 50 vis uren. Soepel is hij in ieder geval wel, ik had hiervoor Daiwa Infinity Duo ( nylon) en de 32/00 variant van die was stugger dan de 35/00 Pro line X-treme die ik nu heb!

Afbeelding

Ik ben er erg over te spreken, ik moet echter wel zeggen dat ik geen ervaring heb met X-line, de lijn doet gewoon wat ik ervan verwacht en wat ie moet doen!

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

08-05-2012 15:20

En hoe bevalt het? wil deze lijn gaan gebruiken voor opstakelvissen circa 50/100cm op 70meter, tegen takken in het water.

Denk je dat deze daarvoor geschikt is?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-05-2012 15:52

Tot hoe dik wordt deze lijn geleverd?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

08-05-2012 16:09

Ik ben ook van plan deze lijn te gaan gebruiken, ga binnenkort nieuwe molens en dus ook lijn halen.
Bij Henk Koster gezien dat hij geleverd word in 0.30 en 0.35mm. Zelf ben ik nog aan het twijfelen tussen de diameters, want ik vis nu bijna altijd op een bijna obstakelvrij water, maar ben van plan om op moeilijker water te gaan vissen.

Welke zouden jullie adviseren om te gaan gebruiken? Ik vis op een afstand van max. 120m en over de obstakels van dat andere water kan ik nog weinig zeggen, maar weet in iedergeval dat er veel wier en af en toe een tak op de bodem ligt.

Greetz
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

08-05-2012 18:00

Even een update!

Inmiddels al de nodige uurtjes gevist met de lijn, helaas enkel bramo's gevangen. Trok vanochtend mijn rig vast in een obstakel in de bodem. Heb met volle kracht aan de lijn gehangen en hetgeen dat geknapt was, was mijn 15lb PB chameleon onderlijnen materiaal! Overigens zat er ook bijzonder weinig rek in!

Tot zover:
Zinkt snel af - Klopt!
Weinig rek - Klopt!
Soepel - Klopt ook zeker! Hij springt nauwelijks/niet van mijn stoel.
Wordt niet vies - Klopt ook, genoeg blubber tegen mijn lijn aan gelegen afgelopen nacht, mijn spoel is nog steeds spierwit.

Het enige waar ik het niet mee eens ben is de zichtbaarheid. Ik heb ooit eens Berkley Vanish gehad ( was erg slap op knopen en niet zo schuurvast) en die was minder zichtbaar! Je moet wel goed kijken.

Wat mij betreft komt proline zijn beloftes na!


NB: Ik heb geen aandelen in Proline haha!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

08-05-2012 18:02

Ik heb de lijn ook bij Henk Koster vandaan, kon ook kiezen uit de 35/00 en 30/00. Heb zelf de 35/00 variant gepakt.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-05-2012 19:12

Voor de obstakel/rivier visserij is hij ook in 0,40mm verkrijgbaar :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-05-2012 19:17

Philip,

Zou je eens een test kunnen doen bij welke kracht de lijn breekt op de knoop?

Gewoon een metertje lijn ergens aan vast knopen en dan aan de andere kant een unster die op 0 is ingesteld.

En dan maar trekken tot ie breekt.

Als ik dit met X-line of met flourocarbonlijn van Fox doe haal ik bij lange na de opgegeven breeksterkte niet. Ik ben erg benieuwd of dat met deze lijn wel het geval is.

En ik weet niet of jij ervaring hebt met echte fluorocarbon lijnen maar ik zou graag willen weten of deze lijn net zo hard afzinkt als een FC lijn.

Als dat zo is denk ik dat we een toppertje hebben. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

08-05-2012 19:24

Oke bart, waar te bestellen (de 0.40mm) en hoeveel meter zit er op de klos?
Laatst gewijzigd door Rob Lantinga op 08-05-2012 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

08-05-2012 19:57

thanks!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

08-05-2012 20:33

Hey Eus,

Ik zag je bericht dus ik ben gelijk even wat gaan testen met overgebleven lijn. Ik heb de 35/00 met een trekkracht van 9,1 kilo.
Tot 2 keer toe brak hij dicht tegen de 9 kilo aan. Het is natuurlijk ook geen volledig fluo lijn, het neigt meer naar nylon. Maar dan weer wel die mooie voordelen zoals Philip die al noemde. Hij laat zich trouwens ook goed werpen!

Wat ik dan wel mee heb gemaakt is dat na een dril een paar meter lijn wat krullig wordt, maar dat heb ik bij meerdere lijnen meegemaakt.

Ik ben tot nu toe een tevreden gebruiker, en zeker voor die prijs.

Wat voor afwijking heb jij meegemaakt bij de lijnen die je opnoemde Eus?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-05-2012 21:33

James,

Bedankt voor de test, klinkt goed. Ik denk ook dat deze lijn weinig met echt fluorocarbon te maken heeft maar meer met nylon.

Maakt voor de rest natuurlijk niet zoveel uit, zolang de eigenschappen maar naar wens zijn.

Wat ik met vol FC lijnen heb meegemaakt is dat ze heel snel kinken, van de molen af springen doordat ze zo stug zijn en dat ze op de knoop gewoon erg zwak zijn.

Het grote voordeel is natuurlijk het afzinken van de lijn en de geringe rek bij lage belasting. Vergis je niet, bij hoge belasting heeft het net zoveel rek als normaal nylon!

Weinig rek bij geringe belasting heeft als grote voordeel dat je beetregistratie beter is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik u toch wel een beetje nieuwsgierig naar deze Prolijn begin te worden. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-05-2012 08:28

Hoi Eus,

Dat er meer rek in kwam na hoge belasting viel me idd ook op. Nadat de lijn knapte heb ik er ook nog even aan staan sjorren en merkte idd dat er meer rek in zat dan toen ik de lijn net van de spoel haalde. Die krullen had ik ook onwijs veel bij xline, soms sprongen de krullen er al af als je er alleen al naar keek. Gooien ook drama natuurlijk, dus ik heb een leuke middenweg gevonden nu. En bij hoge belasting een stuk lijn eraf halen doet nu minder pijn in de knip dan 40 euro per spoel wat xline kost.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

09-05-2012 08:35

Is er overiges iemand die deze lijn met verzwaarde stow bobbins vist? De lijn heeft een erg glad oppervlakte dus zelfs zonder gewichten krijg ik hem maar net in mijn bobbin geklemd! Kan me voorstellen dat het met een verzwaarde bobbin helemaal lastig wordt!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-05-2012 08:52

Trekkracht van een lijn zegt me niet zoveel bij dergelijke dikte. Beangst zich me meer als ik lees dat men op 70 meter tegen de takken aangaat vissen. Allemaal roept men op het hards dat men dan constant stijf achter de hengels zit. De praktijk leert ons dat veel verminkingen van karpers voorkomt door dergelijke praktijken.

Heiliger dan de kerk?

Lijkt hier onderhand wel een Engelse site en dat voor een stel uit de klei getrokken boeren. :wink:

Groet,
Peter

Ps. nog effe en elke firma heeft een volle zin nodig om de naam van zijn product aan te prijzen. :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-05-2012 11:15

Daar moet ik je toch helemaal gelijk in geven Otte! Toen ik het gisteren las kreeg ik al kippenvel. Hierbij ook een dikke don't voor het gebruiken van de mindere rek als excuus om tegen obstakels aan te vissen. Merk het op een putje hier in de buurt ook dikwijls. de vissen zien er soms niet uit omdat de vis schijnbaar alleen uit de obstakels gevist kan worden. Laat mij ze er maar onder vandaan lokken. Dan maar wat minder vis vangen als de rest.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

09-05-2012 11:26

Tipje voor de obstakelvissers! Zet bij het aanslaan een tazer op je lijn. Raakt de vis buiten westen en kun je hem zo binnen halen! :-?

Ik snap die hele obstakel-uitdaging niet. Ik zie een obstakel als een obstakel en niet als een uitdaging. Probeer ze dan ook uit de weg te blijven.

Gr, phil!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-05-2012 14:08

Heeft in mijn geval alvast niks te maken met uitdaging, maar meer met taluuds die overal vol mosselen en stenen liggen. Daarnaast ligt her en der nog troep op de bodem waarvan je niet altijd weet wat en waar. Heb al meerdere autowrakken gezien die in de buurt van mijn stekken zijn opgetakeld... Daar ontkom je gewoon absoluut niet aan en er valt met aangepast materiaal prima verantwoord te vissen. Je moet alleen niet met 0,30mm aankomen en dan gaan klagen dat elke keer de boel doorschuurt.
Er is niks mis met verantwoord obstakelvissen, als je maar gezond verstand gebruikt en niet koste wat kost zo veel mogelijk runs wil uitlokken. Helaas ontbreekt het daar bij sommigen nogal eens aan.
@ Bart: Thnx voor je antwoord, dat is idd ongeveer het minimum wat ik zoek. Heb nu nog een nieuwe klos liggen, maar misschien dat ik dit lijntje later in het jaar eens zal proberen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-05-2012 14:09

En dan mauwen als er een "papegaai" wordt gevangen :wink:
Heb jij er trouwens ook al een vis op gedrilt Philip?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

09-05-2012 14:28

Vissen tussen obstakels betekent ook vis uit de obstakels weghouden.. Daar zit volgens mij nu juist het probleem! '' Als je je spoel open gooit voelt de vis geen weerstand en zwemt hij naar je toe'' .. Dat is leuk, maar werkt niet altijd.

@James: Alleen bramo's helaas. Een stuk of 10 van rond de 3 kilo.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-05-2012 15:11

James,

Nu ik lees dat jij wel ervaring hebt met X-line: Hoe is het afzinken van deze lijn t.o.v. de X-line?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

10-05-2012 08:16

Hoi Eus,

Ik heb die ultima fluo coated bij een visser veelvoudig gezien en heb zelf ook subline 40/00, en ik moet zeggen dat die proline lijn een stuk sneller afzinkt dan die 2 genoemde. Ook heb ik soms het gevoel dat je bij binnendraaien de lijn ook echt van de bodem moet liften (top flink krom). Met xline ben ik echt verpest qua afzinken maar die proline komt de zink eigenschappen van xline flink tegemoet.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-05-2012 00:15

Nou, mijn eerste ervaring met deze lijn is een hele slechte...

Vandaag krijg ik echt een keiharde run maar kon er niet zo heel supersnel bij zijn. Toen ik bij de hengel kwam zag ik dat de top wel erg krom stond, de molenspoel draaide en gaf dus volop lijn af.

Op het moment dat ik de hengel op pakte om aan te slaan breekt spontaan de lijn ter hoogte van mijn pieper!!

De lijn was gerafeld op de laatste 15cm voor de breuk. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, de lijn lag gewoon netjes door mijn Delkim heen en zat nergens achter vast naar mijn idee. er waren ook geen dingen zoals takken ofzo waar de lijn langs liep.

Verder heb ik idd ook gemerkt dat de lijn heel snel krult. Als met het lood in je ene hand en je hengel in je andere hand de hengel een beetje krom trekt voel je dat de lijn stroef door het topoog loopt en is daarna dus ook meteen gekruld.

Ik ben nogal huiverig om de lijn er op te laten zitten maar ga morgen nog een keertje testen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

28-05-2012 06:03

Eus, zeer waarschijnlijk is een van de binnen ringetjes van je ogen beschadigt,
Goed kijken, je kijkt er snel langs heen :o
Anders kan er ook nog een puntje ijzer oid uitsteken bij je beugel van de molen.
HÈ ooit zelf 3 systemen achter elkaar zien vliegen door de breug in de binnekant van mijn oog, na de 2x had ik al een vermoeden, alles goed na gekeken, dacht ik, niks gezien :roll:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit aan de lijn heeft gelegen, misschien was hij al beschadigt.

Met vriendelijke groet,
Patrick lamers
Boeruhhhhhhhhhhh