Fluorocarbon lijnen


Plaats reactie
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-04-2012 15:50

Gebruik al vele jaren X-line fluorocarbon lijnen tot tevredenheid, echter ben nog steeds op zoek naar een iets soepeler fluorocarbon lijn waarmee ik mijn lood ietsjes verder kan wegzetten dan met de X-line. Bestaat er inmiddels zo'n fluorocarbon lijn en zo ja, wat is jullie ervaring ermee dusver ?.

Alvast bedankt voor de reaktie en de tijd !,

Groet, Jan
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-04-2012 16:27

hey,

vis zelf met de parahelium de duurste variant van 47,50. deze lijn is aardig soepel en kan je opzich aardig weg zetten. wat je waarschijnlijk wel zult gaan missen is de zinkende eigenschap van de X-line.. heel eerlijk gezegd vind ik dat bij de parahelium een beetje tegenvallen, maar buiten dat is het echt een super lijn! hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten en hij krijgt toch vaak op zijn donder van mij..

ik heb ook de fluorcarbon van kryston gehad krystonight ofzo? deze vond ik wat tegen vallen hij knikte namelijk heel snel en was toch wat stijver.

ik zeg dus parahelium!

succes met je keuze

mvg,

stefan broks
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

22-04-2012 01:05

Parahelium zal waarschijnlijk Parallelium moeten zijn.
De duurste variant is de FHP (Fluor Hybrid Pro).

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

22-04-2012 09:08

Die heb ik dit jaar dus ook op mijn molens gespoeld, vind dat de lijn erg om de hengeltop krult , wat zijn jullie ervaringen met deze lijn?
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

22-04-2012 13:34

klopt helemaal.. achja zware week gehad dan kan dat ooit gebeuren he :wink:

btw nergens geen last van met krullen om de hengel top.. vaar je ze uit met de voerboot? en dan op de slip?
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

22-04-2012 15:55

Parallelium fluor Hybrid Pro = absoluut geen fluoro carbon lijn.

Het lijkt meer op nylon qua eigenschappen dan op een 100% Fluorocarbonlijn.
Het komt ook qua zinken niet in de buurt van een Fluorocarbon daarom voor mij weer Xline voor de wat kortere afstanden.

Die Parallelium fluor Hybrid Pro is wel meer dan prima lijntje hoor!!!, maar niet te vergelijken met..
Mvg Bas
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-04-2012 16:25

Voor de kortere afstanden zal ik ook niet gauw afstappen van het gebruik van X-line, maar juist voor die plekken waar ik 20 - 30 meter verder wil vissen en toch gebruik wil maken van een fluorocarbon lijn ben ik nog steeds, na zoveel jaren, zoekende. Braid of Nylon hoofdlijn met een fluorocarbon voorslag heb ik ook uitgeprobeerd maar bevalt me toch niet vanwege het gebruik moeten maken van een voorslag. Heeft één van jullie wel eens gehoord van P-Line floroclear, van en door amerikaanse vissers goede tot zeer goede berichten gelezen ?.
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

22-04-2012 19:55

Stefan , ja ik vaar ze uit met voerboot ja, met een rowrunner...
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

27-04-2012 19:01

Niemand ooit gehoord van / ervaring met P-Line floroclear, van en door amerikaanse vissers goede tot zeer goede berichten gelezen ?.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

28-04-2012 18:02

probeer de trilene van berkley eens.
soepeler dan xline.
p line wel gezien en in mn handen gehad, niet mee gevist.
dat parelellium ofzo moet je afblijven, wat een rommel.
met een krultang krijg je nog minder krullen...
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

28-04-2012 18:13

ik vis met de Ultima Power Carp Fluor Carbon Coated.
echt een prima lijntje.


Ultima lanceert een nieuwe lijn te weten Power Carp, deze Hi-tech lijn is voorzien van een fluorocarbon coating die ervoor zorgt dat de lijn goed zinkt, minder zichtbaar is en toch soepel genoeg is om verre worpen te halen. Ultima is overigens de enige fabrikant die in Engeland produceert en in eigen laboratoria uitvoerig test. Na een hele serie kwaliteitslijnen voor de zeevis- en matchscene richt Ultima zich nu dus ook op de karpervisserij.
De lancering van Power Carp betekent een grote stap voorwaarts in monofil hoofdlijnen, gebaseeerd op de technologie die oa ook in Power Plus zijn doorgevoerd. Dit betekent dat de lijn bijzonder schuurbestendig is, en tegelijkertijd zeer soepel blijft. De zeer hoge breek- en knoopsterkte zorgen ervoor dat deze lijn uniek in zijn soort is en ervoor zal zorgen dat het een voorbeeld voor toekomstige lijnen zal zijn. Power Carp is door de Fluorocarbon coating tevens waterbestendig waardoor de lijn zijn knoop- en trekkracht niet verliest, ongeacht hoelang de lijn in het water ligt.

gr jeroen.
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

28-04-2012 18:35

Ben wel op zoek naar een echte fluorocarbon lijn niet een nylon lijn met fluorocarbon coating. Trilene van Berkley ken ik, voorheen rigs van gemaakt.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-04-2012 21:22

Jan,

Ik ben zelf ook op die zoektocht geweest.

Ik heb flink wat engelse fora afgestruind en zag dat er daar best wat tevreden waren over Fox Illusion XS. (XS staat voor Xtra Soft)

Ik heb zelf ook X-line op mijn spoelen gehad en heb nu die Fox lijn er op zitten. Ik heb wel het idee dat ie iets zachter is dan de X-line maar niet echt heel erg veel.

Deze lijn kinkt ook nog steeds als een gek en heeft ook de neiging spontaan van de spoel af te springen.

De sterkte op de knoop vind ik van beide lijnen ronduit slecht, de opgegeven trekkracht haal ik bij beide lijnen bij lange na niet maar de Fox is wel iets sterker op de knoop. (getest met unster)

Al met al een aardig FC lijntje die bij Koster in Delft hetzelfde kost als 250m X-line, op de klos van Fox zit dan wel 300m.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

29-04-2012 15:30

Dank Eus voor deze bijdrage, verreweg de meeste amerikaanse vissers gebruiken de fluorocarbon lijnen voor het roofvissen (bass ed ), dus wordt er heel veel geworpen. Dus als zij positief tot zeer positief reageren op een dergelijke lijn trekt dit ook meteen mijn aandacht aangezien ik deze lijn ook nodig heb om iets verder uit de kant te vissen, dwz verder dan de 75-80 meter die ik haal met mijn X-line rig. Ik zal één dezer weken toch een beslissing moeten nemen, het lijkt erop dat ik zal moeten kiezen tussen de P-line Floroclear en de Fox Illusion XS, die mij recentelijk is aangeraden door een engelse visvriend.
Plaats reactie