SKI Feeder - Fishbait Ski


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

24-02-2012 10:07

Beste mensen,

Nu hoeven jullie hem natuurlijk niet meteen in de waterlelies te gooien zoals in het You-tube filmpje. De SKI Feeder is namelijk veel meer dan een 'planerend schuitje'!

Het viswater van mijn vorige visclub was erg mooi, de zandwingaten bij de Zande ('de Koelucht'). Toch kwam daar in de zomer soms bijna niemand omdat het niet was te bevissen vanaf de wal vanwege brede wierplaten langs de oevers.
Ik vond de Ski Feeder uit waarmee ik met het grootste gemak over die wierbedden heen kon vissen. Verder kon ik hemi ook nog eens - bij wijze van spreken - achteroverhangend vanuit mijn stoel met de grote teen naar binnen draaien (..)

In 2011 heb ik heel fijn gevist en zeer goed gevangen met deze 'Fisbait Sk'i. Het was zeer relaxed vissen veel fijner dan met een gewone feeder. En ... hij ving 'dodelijk'.

De ski geeft veel voordelen:
- je kan er veel voer (de grootste 140 ml) mee wegzetten bij ieder worp, geen gedoe met pva-zakjes
- hij weegt zelf erg licht (maar zelfhaakt als een vastlood van 80 gram)
- is gemakkelijk binnen te halen (totaal geen kracht en inhaal snelheid nodig)
- rustig gedrag
- geen lood
- gemakkelijk te vullen, ook met 'grootvoer' (pellets/ boilies).
- zeelt raakt de ski niet kwijt bij 'kopschudden' (traag gedrag: hij slingert de haak niet uit de bek) , dat komt bij vastlood en vaste korfmontage wel regelmatig voor
- geen elastiekje meer nodig
- twee 'visveilige' voorzieningen
- de vis hangt direkt, dus een feederhengel is niet noodzakelijk!

Allemaal alleen maar fijn.
Enige nadeel: niet gebruiken in wat sterker stromend water ... maar dan nog zou je hem desgewenst als floating feeder kunnen inzetten

Let wel: de ski feeder kán wel in een glijdende montage (actief vissen) maar is hoofdzakelijk bedoeld voor een zelfhakend vastgewicht in-line systeem (passief vissen).
(puff .. wat een zin!)

En nu niet meteen weer doen van het is niks en zus ... en zo .. en dit .. en dat ..
Wie niet oppast wordt er aan verslaafd!

Lees de beschrijving en probeer het ding als je handig bent te maken:

SKI Feeder - beschrijving en bouw

Ervaringen op dit forum - in de loop van dit visjaar - zijn gewenst en van harte welkom wat mij betreft!
(al is het maar als wederdienst)

Veel succes en plezier met bouwen, de winter is nog niet voorbij!
Greetz Jan
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

24-02-2012 15:33

Ik heb je openings post zorgvuldig geobserveerd en je site bekeken..

Maar ik heb werkelijk waar nog steeds geen flauw idee wat het ding doet en waar/wanneer in te zetten :-?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

24-02-2012 16:40

De post wordt je niet veel wijzer van, de link gelukkig wel.

Is een vorm van een feeder, die zo gemaakt is dat die bij opname d.m.v. vorm veel weerstand geeft (voor de inhaking)
Dus ook al is het iets heel lichts, zorgt het volgens de maker er voor dat je geen lood nodig heb (weerstand vs zwaartekracht)
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

24-02-2012 17:17

Heb, '' het you-tube'' filmpje eens gekeken..

Het hele voordeel zou dus moeten zijn:
- Minder gewicht bij inwerpen
- Montage komt gelijk naar het oppervlakte bij binnenhalen

Als ik het goed begrijp?..

Dan zijn er dingen die ik me ga afvragen..
- Is het niet prettig om wat gewicht te hebben om weg te zetten bij de inworp?
- Vanaf de Ski feeder zal je onderlijn ( want hier is wel zwaartekracht van toepassing) naar beneden zakken. Ik gok dat je hier net zo hard planten binnen gaat harken als zonder Ski feeder.
- Boilies kunnen erin, pellets kunnen erin.. Tuurlijk! Zolang je ze in het groundbait duwt. Niet praktisch dus voor een witvis rijk water?

Daarnaast moet je je afvragen of het nu echt verstandig is om op deze wijze tussen zulke lelies te gaan vissen.. Mijn mening?
Koop gewoon een waadpak.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

24-02-2012 21:53

Philip Du Puy schreef:- Is het niet prettig om wat gewicht te hebben om weg te zetten bij de inworp?


Het idee is dat je daarvoor dat voer gebruikt, feeder kan goed zwaar worden
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

25-02-2012 00:47

wouter mer schreef:
Het idee is dat je daarvoor dat voer gebruikt, feeder kan goed zwaar worden


Bestaat daar niet al het method lood voor?

Ik vind het idee geinig.. Dat de bedoeling omhoog moet komen.. Maar de vis gaat dus echt het youtube filmpje en dit topic niet bestuderen. Vis drillen in de lelies is zonder waadpak gewoon niet verantwoord in mijn ogen. Zolang je geen aas aan je haak doet en voor spek en bonen vist is het wel een geinig ding.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

28-02-2012 10:13

Philip Du Puy schreef: (..) gewicht te hebben om weg te zetten bij de inworp? (..) ik gok dat je hier net zo hard planten binnen gaat harken als zonder Ski feeder (..) afvragen of het nu echt verstandig is om op deze wijze tussen zulke lelies te gaan vissen (..)


Philip, allemaal veronderstellingen. Het is niet de bedoeling dat je in de waterlelies gaat gooien met de ski
zoals ik in mijn inleiding al aangaf !
De ski geeft enorm veel comfort in plantenrijk water en daar waar obstakels aanwezig zijn.
Ken je het bekende slieren met een korf door het water en wier ec.?
De ski haal je moeiteloos naar binnen en wip je in een zucht over de takken, wierstroken, rietkragen en taludstenen.

Bij de zeeltvisserij bijvoorbeeld is het vaak not done om niet bij de begroeiing te vissen.

(..) planten binnen gaat harken (..)
Weer een veronderstelling, maar de ski pakt echt niets mee!
Anders duw je de hair met aas in het lokvoer toch?

Verder laat de ski zich zelf nog werpen zonder voer, met de juiste hengel en een lijn van 24/100 zo'n 25 meter, mits je
niet teveel eisen stelt aan de de werpafstand.
Je kan dan wel een heerlijk lichte hengel gebruiken (<50 gram werpgewicht)

Maar goed alles is al eens eerder uitgelegd en de video spreekt voor zich dunkt mij!
Ik wil graag helpen, dat blijkt uit de bijvoeging van de (gratis) bouwbeschrijving van de Vis-SKI.

De uitvinder van de SKI FEEDER ben ik, dus mocht iets niet zijn genoemd en je wil het weten,
dan kan je mij dat gerust vragen, Philip ...
Laatst gewijzigd door Jan van Hezel op 28-02-2012 10:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2012 10:30

Drillen tussen stevig wier gaat in ieder geval leuk worden zo op het eerste oog.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-02-2012 10:33

Sven van Anrooy schreef:Drillen tussen stevig wier gaat in ieder geval leuk worden zo op het eerste oog.


Dat is dus ook wat mij dwars zit.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

28-02-2012 10:44

Sven van Anrooy schreef:Drillen tussen stevig wier gaat in ieder geval leuk worden zo op het eerste oog.


Wat bedoel je nu precies Sven, wat is het punt? Vissen jullie alleen maar in open water ?
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2012 10:46

Een ding met zoveel oppervlakte sleept aardig wat mee. Verder vis je met feeders over het algemeen niet met zulk grote haken dus kan mezelf prima indenken dat er nog wel eens wat gescheur gaat optreden.

En laat de technische kant van het drillen op zich in mijn ogen nu net even wat belangrijker zijn dan het inhalen over lelies of het hakend vermogen zonder veel gewicht.

Juist door dat hakend vermogen door weerstand van het water ga je ook krijgen dat er heel veel vuil aan blijft hangen. Onherroepelijk.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

28-02-2012 10:59

Sven van Anrooy schreef: (..) wat gescheur (..)


Ik wil je toch aanraden de beschrijving beter te lezen (SKI Feeder versie 2)

Ik heb veel ervaring opgedaan met de ski en als ik je nu vertel dat er geen vuil achter blijft hangen,
dan zou je dat - wat mij betreft - moeten willen aannemen.

Je kan - indien je graag 'methodfeedert' of vastlood vist - de ski bouwen en er mee op pad gaan, dat maakt van al het maren 'klaren'.
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-02-2012 11:12

Zit er ook een straalmotor op?

Dan kan ik mijn vissen bovenwater drillen en ben ik van dat lelie probleem af.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2012 11:19

Ik neem nooit iets van iemand aan waar ik mijn twijfels over heb.

Als dit ding aan de lijn blijft hangen tijdens het drillen (want lost pas bij lijnbreuk, heb ik gelezen ;) ) dan komt het er bij mij niet in dat er veel wier in blijft hangen Jan, door die oppervlakte van het ding. Heb je met een loodje al last van.

Verder vis ik niet met feeders, ik probeer juist ongewenste aandacht te elimineren en dan ga ik niet met pellets en grondvoer aan de gang. Al zou ik de zeelten op mijn plas willen gaan belagen zou ik het wel proberen hoor, maar je denkt toch niet dat ik zo ga zitten knutselen? Dat is niet aan mij besteed.

Ik kan het idee prima volgen, maar juist voor de situaties die ik aankaart heb ik er mijn twijfels over.

Zeeltvissen op een zandgat tot 30 meter diep, met wier vanaf 5 meter tot aan de oppervlakte. Vissend op een meter tot een meter of vijf. Zonder boot al compleet kansloos met pittig karpermateriaal tijdens het karperen, laat staan als ik met 2ponders, 30/00 en een 8lb onderlijn met een haakje 10 aan de gang ga.

Het filmpje heeft mij ook niet kunnen overtuigen Jan, voor wat betreft het wier. Over lelies binnenhalen geloofde ik gelijk, maar dat lukte mij altijd ook wel met:

Afbeelding

Zie dit nu niet als een aanval op jou, maar ik probeer ook altijd de andere kant te zien van het geheel. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat het ding gewoon veel wier meeneemt. Daar doet het schuiven over de lijn bij een aanbeet of achterblijven ook niet aan af. Dat is namelijk wel het laatste wat ik persoonlijk wil tussen het wier.

Daar moet het lood namelijk zo dicht mogelijk bij de vis blijven en liefst nog zo gestroomlijnd mogelijk ook.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

28-02-2012 13:30

@Swen

Veel vissers zijn wel experimenteel en sommigen zelfs zeer inventief. Het een heeft met het ander te maken.

Als het een en ander niet aan je besteed is dan denk ik dat je op de verkeede topic zit.
Het gaat hier over een feeder.

Je zit nu je eigen ding hier te promoten dat ook het product is van inventieve sportvissers.

Einde van deze zinloze discussie wat mij betreft :wink:
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2012 13:38

Ik promoot helemaal niks.

Als er op een karperboard een topic geplaatst wordt, mag ik gewoon het mijne ervan vinden en dit ook aangeven. Als ik zo'n ding in mijn bezit zou krijgen (want ik vertik het in elkaar te knutselen) wil ik hem best eens aan een testje onderwerpen als de plantengroei dusdanig is dat het nodig zou moeten zijn.

Je zegt zelf:

Jan van Hezel schreef:Je kan - indien je graag 'methodfeedert' of vastlood vist - de ski bouwen en er mee op pad gaan, dat maakt van al het maren 'klaren'.


Voor het zeeltvissen zoals je in het filmpje laat zien zal het ook echt wel werken Jan. Ik heb een aardig aantal dingen zien komen en gaan. De tijd zal het leren ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-02-2012 14:49

Beste Jan,

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden ook in de karpervisserij. Of dit echter de weg is die een bepaalde meerwaarde heeft is in mijn beleving hoogt twijfelachtig. Toch mooi dat er zijn zo als jou persoontje die proberen innovatief bezig te zijn in hun hobby. Wens je er veel succes mee zal binnen bepaalde takken van onze hobby best een positieve werking hebben.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

29-02-2012 16:38

Dank beste mensen (hierboven),

Berichten met een positieve insteek zijn wat mij betreft welkom. Ook al is het jullie ding niet: daar kan ik mee leven.
Soms moet je iets ervaren maar als je een eigen systeem hebt waarom zou je dan veranderen?

Dus ieder zijn eigen systeempje. Ik kijk waar ik op ga vissen en waar en vervolgens of iets een meerwaarde heeft.
De vis-ski kan dat denk ik in veel gevallen zeer zeker hebben (in mijn geval altijd).

Waar ik wel content mee ben is dat de ontwikkeling van de sportvisserij in beweging blijft.

Ik dank jullie voor de reacties en een fijn visseizoen toegewenst!

Greetz Jan van Hezel
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

02-03-2012 09:45

Jan van Hezel schreef:Ik dank jullie voor de reacties en een fijn visseizoen toegewenst!


:oops: Dat wekt wellicht de indruk dat ik van deze topic af wil.

Kritische en enthousiaste meningen blijven wat mij betreft welkom, mits gefundeerd en met een positieve insteek.
Het zou prettig zijn wanneer ook de mensen die de meerwaarde van de ski zien (die spreek ik wel) eens wat van zich laten horen.

Ik heb geen illusie dat de ski over een tijdje op de schappen in de winkel ligt, hij zou namelijk in het topprijs-segment vallen.
Of iets op de markt komt hangt van veel factoren af en niet alleen van of iets doordacht is.
Daarbij is de 'Vis-SKI' een nieuw fenomeen waar men aan moet wennen.

In ieder geval geef ik een handreiking - en maak ik het voor een ieder bereikbaar - om met simpel materiaal er zelf mee
aan de slag te gaan en het skietje uit te proberen.
Voor wie dat niet ziet zitten of onvoldoende tijd heeft zijn voldoende alternatieven (zie de reacties van de 'kanonnen' boven).
Je wil natuurlijk ook wel eens naar de waterkant nietwaar ..
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

04-03-2012 20:08

Nog even de bijzondere eigenschappen van de Baitski op een rijtje:

V Zeer visveilig:
Ø De kans op uitscheuren van de vissebek door zwiepend of zwaar hangend gewicht - zoals bij
andersoortige vastgewichtmontages - is zeer klein. Het gewicht ontbreekt gewoonweg.
De baitski beweegt soepel met de vis mee ‘als een blad’.
Ø Verder krijgt de vis meer vrijheid bij een bepaalde trekkracht op de haak. Bijvoorbeeld bij het vastraken van de ski
in waterplanten of achter een obstakel De rig schiet dan los en de lijn glijdt vrij door de baitski.
De dril is dan ook sensationeler door een meer direkt contact met de vis.
Ø De vis raakt verlost van de ski bij lijnbreuk.

V De baitski jaagt de vis geen schrik aan.
Hij zinkt gestaag en horizontaal en onderscheid zich van andere feeders door ‘smoothy’ stabiel gedrag.

V Blijft mooi bovenop ongedefinieerde - modderige, met algen bedekte - bodem liggen, met het aas boven.

V Herhaaldelijk werpen/ binnenhalen is een waar genoegen, ook daar waar veel obstakels zijn,.
De baitski komt bij het binnendraaien vrijwel meteen boven water en kan langzaam en relaxed worden binnengehaald.

V De zelfhaking is gebaseerd op de waterweerstand van de baitski en niet op de zwaartekracht van een vast
gewicht zoals bij andere systemen.

De aanbijtende vis haakt zich meteen, geschrokken van de haakpunt en de daaropvolgende
imponerende beweging van de baitski.
De grootste baitski weegt slechts 20 gram, desondanks is de haakkracht vergelijkbaar met die van een vastlood van
80 gram.
Er kan passief op karper worden gevist én bij iedere worp een enorme hoeveelheid gericht lokvoer (140 ml) worden
meegegeven.

Een feederhengel is niet noodzakelijk omdat de vis 'hangt’ zodra hij bijt. In principe volstaat elk type hengel met
willekeurige beetmelder.


V Er kan met een lichte hengel (50 gram werpgewicht) worden gevist, mits niet teveel wordt verwacht van de te
werpen afstand en hoeveelheid lokvoer.

V De baitski kan bij meer waterstroming (kleine riviertjes) door de liftende eigenschappen
worden ingezet als floating (zwevende) of drifting feeder.
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Gebruikersavatar
Jan van Hezel
Berichten: 10
Lid geworden op: 24-02-2012 09:42

08-03-2012 15:01

De Baitski:

Afbeelding
Met vriendelijke groet, J.v. Hezel
BAITSKI - visfeeder: http://www.youtube.com/watch?v=n5eheDE9dVw
Plaats reactie