Normaal foudraal, of een foudraal met quivers?


Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

24-01-2012 08:31

Hallo,

Ik heb een nieuw foudraal nodig.
En ben de 29ste januari jarig... dus wil ik graag een nieuwe.
Alleen welke weet ik nog neit, tussen deze 2 twijfel ik:

Het oog viel me op het Fox Royale 5 Rod Quiver Combo + (3X)12 ft jackets €99,95
Of op het JRC Cocoon 50 foudraal €100,-

Voorheen heb ik ook zo'n model gehad zoals de cocoon, dus zonder quivers.
Maar mét quivers lijkt mij dat je een veel betere bescherming hebt ;)

Dus... wil ik hier even vragen.

Heeft hier iemand ervaring met een van deze 2 (of allebei) de foudralen?
Zo ja, wat zijn de min- en pluspunten van de foudralen?


Groeten, Antoin
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2012 08:36

Foudraal

Voordeel

Alles in één bundel
Prettiger dragen

Nadeel

Lomp in de auto
Eénpoots ogen zijn in mijn geval altijd not done geweest
Als je andere hengels mee wilt is het thuis even omgooien
Goed opletten hoe je hem neerlegt
Lijnen in de knoop (ik hou van losse lijnen, slip helemaal open en zonder haak eraan opbergen, bandjes vind ik teveel werk)

Quiver+Pouches

Voordeel

Hengels kun je apart meenemen, niks geen gewissel als je eens een dagje lichter wilt vissen
In de auto kun je de hengels als laatste ergens tussen steken
Ook al laadt je de quiver vol met steunen, als je de pouches er niet aan vast hebt is het niet nadelig voor de ogen
Hengels kun je lekker met slappe lijnen opbergen, niet vastknopen

Nadeel
Iemand?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

24-01-2012 08:53

Dus een Quiver met pouches zijn toch wel het handigst?
Gr.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2012 09:35

Ik vind het praktisch, handig..

Peilhengel, 2-3/4ers, 2ponders, spodhengels, alles zit in aparte pouches. Pak wat ik nodig heb, klik het aan de basis en ga vissen.

Voor mij persoonlijk geldt al het bovenstaande.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-01-2012 09:39

gebruik nu enkele jaren een quiver met losse pouches, weliswaar van shimano, maar vind dit zeer handig in het gebruik. zou er eerlijk gezegd geen nadelen van kunnen benoemen
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

24-01-2012 09:45

Heb ook al eens voor dit dilemma gestaan. Ik heb toen even naar wat quivers gekeken maar toendertijd waren het veelal wat rommelige systemen. De basis was vaak een slappe hap die overeind werd gehouden door de pouches. Er zullen nu wel meer en betere quivers te koop zijn.

Op het moment gebruik ik een 2-rod foudraal van chub met zo'n hardcase. Erg stevig en redelijk compact. Banksticks, schepnet etc. kunnen er eventueel bij in in het vak ernaast. Voordeel is dat je met 1 arm de hele bende kunt meenemen maar gebruik je een trolley dan maakt het feitelijk niks uit. Daarnaast heb ik nog een 'gewone' foudraal voor 3 hengels, ik gebruik diegene die me op dat moment het makkelijkst lijkt. Dat het foudraal in een te volle auto moeilijk ergens tussen kan worden gestoken is zeker waar. Succes met je besluit.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

24-01-2012 11:56

Even een vraag van mijn kant,
Stel je hebt een fietskar (mijn geval)
Neemt een quiver met Pouches dan veel meer ruimte in dan holdall?
Alvast bedankt,

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

24-01-2012 12:11

Ik heb sinds kort de quiver combo van fox. De reden dat ik ben overgestapt naar de quiver combo is dat deze van 3 uit te breiden is naar 5 hengels.

Ik vis met 3 hengels en ik heb nog wel eens een hengel mee om te peilen. De meeste foedralen voor meer dan 3 opgetuigde hengels vind ik persoonlijk niks, omdat ik dan bang ben voor schade aan mijn hengels of lijnen die in de knoop gaan zitten. Met een quiver combo zitten alle hengels aparte hoes wat voor goede bescherming zorgt.

De fox quiver combo is zeer degelijk en ik ben blij dat ik deze zelf aangeschaft heb.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

24-01-2012 12:46

Haha... okee dank jullie voor de beschouwing.
Ik denk al dat ik weet wat ik ga kopen :lol:
Lijkt me toch wel overduidelijk.

Trouwens... die Fox Royale 5 Rod Quiver Combo + (3X)12 ft jackets €99,95
zou deze véél goedkoper zijn op de beurs in zwollen 4 februari?
Ik heb niet echt zo'n idee wat deze dan zou kosten op die beurs?
Vorig jaar ben ik er ook geweest, maar dat was meer wat rondkijken, maar dit jaar ga ik vanalles kopen.
Dus... hoeveel euro zou er ongeveer vanaf gaan van die €99,95?
Iemand een idee?

Gr.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2012 13:35

Jo Antoin,

Ik zou me daar maar niet te blind op staren, tenzij er een winkelier staat die het verkoopt. En zeg nou zelf, nu is het al niet veel geld. Wacht er even mee, kijk daar rond en koop deze anders alsnog..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

26-01-2012 07:19

Ook ik ben aan het trijfelen over een nieuw foudraal en daarbij was mijn oog in eerste instantie gevallen op de Chub quiver (5 hengels) is er iemand die ervaring heeft met dit foudraal.
Bij een klassieker heb nog een Rod Hudsinson foudraal, nog lang niet versleten maar ja geld moet rollen toch.
:wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-01-2012 08:31

Ook hier een foudraal die aan vervanging toe is. quiverdinges lijkt me enorm handig, als je een keer wat minder mee hoeft te hebben dan wordt je bagage ook daadwerkelijk kleiner en als je wat meer mee moet, dan past het ook. Enig bezwaar dat ik mij zo kan bedenken is molenbescherming.

Vis sinds kort met daiwa windcast molens, heb t idee dat de afwerking wat kwetsbaar is en snel krassen e.d. oploopt. In een lekker zacht gevoerd foudraal valt dat mee, maar die quivers zijn over t algemeen niet zacht gevoerd e.d. of wel?
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

26-01-2012 09:05

Volgens mij wel hoor, die zijn ehlemaal van binnen gevoerd.
Dat is iig wel zo bij de JRC versie ;)
Daarom juist quiver met pouches, ik was ook eerst ff aan het twijfelen met mn molens.
Daarom wil ik er een met pouches.
NU moet ik mn hengels en molens ieder keer als ik ga vissen, afbreken..... tijdrovend klusje!

Groeten, Antoin
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-01-2012 09:18

Andre Jacobs schreef:Ook hier een foudraal die aan vervanging toe is. quiverdinges lijkt me enorm handig, als je een keer wat minder mee hoeft te hebben dan wordt je bagage ook daadwerkelijk kleiner en als je wat meer mee moet, dan past het ook. Enig bezwaar dat ik mij zo kan bedenken is molenbescherming.

Vis sinds kort met daiwa windcast molens, heb t idee dat de afwerking wat kwetsbaar is en snel krassen e.d. oploopt. In een lekker zacht gevoerd foudraal valt dat mee, maar die quivers zijn over t algemeen niet zacht gevoerd e.d. of wel?


Ik had toch altijd het idee dat ik met een volledig foudraal sneller kromme beugels had en meer van dat. Zeker omdat zo'n holdall helemaal vol zat bij mij, en redelijk wat gewicht had. Molenvakken naar boven in de auto ging niet altijd.

Gevoerde pouches in overvloed, mijn tribal's van Shimano voldoen prima, heb er twee van Fishing Select, ook puik. Nog wat andere pouches en dingen voor andere stokken, overigens niet allemaal gevoerd hoor.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-01-2012 09:47

OKé toch maar even goed rondkijken dus. Molens zijn opich wel stevig, maar ik zie nu al dat er op randjes en uitstekende deeltjes al wat verf af is. Dit komt volgens mij puur door vervoer in het foudraal (op de steunen slijten ze niet zo hard hè), ondanks gevoerd foudraal. De voering opzich is wel zacht, maar het materiaal aan de buitenkant is een beetje van dat gladde stijve materiaal (doet me denken aan vijverfolie oid...).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-01-2012 10:19

Als dat alles is?

Mis al genoeg op m'n molens, tot complete sierkapjes aan toe. Maar het ding werkt er niet minder door. Ik persoonlijk maak me er niet zo druk om maar goed. DAt is ieder voor zich..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-01-2012 10:29

Zal een kwestie van tijd zijn, maar op dit moment kan ik het nog slecht hebben :P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-01-2012 10:54

Wie wel ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

26-01-2012 11:21

Ik heb deze besteld bij Sanders : http://cotswoldrods.co.uk/features/rod-protection/

Op advies dus van cotswold, en die zullen het wel weten denk ik dan maar.

Kreeg gister een mail van Sanders dat hij niet op voorraad was, maar ze gaan hem bestellen en vroegen of ik daarop kon wachten,
of dat ze het geld moesten terugstorten. Ik kan wel 2 a 3 weekjes wachten hoor.

Krijg hem met 25% korting en wordt gratis thuis gestuurd. (actie bij Sanders), gelijk wat spul meebesteld dus Zwolle sla ik weer over dit jaar.

Heb nu niet gevoerde pouches, en dat wil ik mijn nieuwe Torixen nog niet aandoen.

Succes met je keuze.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

26-01-2012 15:10

Als ik een tip mag geven met het kopen van een foudraal of quivers
Neem een 13ft als 12ft hengels heb !!
Dan gaan je hengels er altijd goed er in zonder dat je top er moet duwen
en bij de foudralen van tegenwoordig kan je je hengel altijd vast zetten !!
Hopenlijk heb er wat aan ?!
Less is More That is The way 2 succes
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

26-01-2012 15:57

Stefan van Grunsven schreef:Als ik een tip mag geven met het kopen van een foudraal of quivers
Neem een 13ft als 12ft hengels heb !!
Dan gaan je hengels er altijd goed er in zonder dat je top er moet duwen
en bij de foudralen van tegenwoordig kan je je hengel altijd vast zetten !!
Hopenlijk heb er wat aan ?!


Wanneer ik mijn 12ft hengels in mijn 12ft fox quiver-combo doe dan heb ik totaal geen last van het aan moeten duwen van mijn toppen. Het kan zijn dat dit bij andere merken het geval is, maar niet bij de quiver-combo die ik van fox heb.

Verder kreeg ik toen ik opzoek was naar een nieuw foudraal een aantal malen het advies om een Aqua foudraal met losse pouches te kopen. Ik heb deze later een keer in handen gehad en ik moet zeggen dat deze er ontzettend degelijk uit zag. Wellicht kun je je hier ook eens in gaan verdiepen.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

26-01-2012 16:15

Op zich goeie tip, heb zelf een 13ft'er van JRC alweer zo'n jaartje of 20.
Gaat/ging moeiteloos mee in de auto, echter sinds een jaar of 9 reizen er nu ook 2 kinderen + vrouw mee op vakantie, en vonden het niet zo fijn een foudraal in hun nek naar Frankrijk.

Zelf had daar geen last van . . . .

Nu gaan de hengels mee in de ski-box , echter het 13ft foudraal is daar net iets te lang voor.
Bij 12ft foudraal/pouches geen probleem.

Misschien weer iets om rekening mee te houden 8)
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

26-01-2012 16:38

Patrick lamers schreef:Stel je hebt een fietskar (mijn geval)
Neemt een quiver met Pouches dan veel meer ruimte in dan holdall?


Patrick,

Om even terug te komen op jouw vraag, ik heb eerst een holdall foudraal (3 rod) gehad maar tegenwoordig heb ik een quiver inclusief 3 pouches. Als ik nu ga vissen, pak ik 2 of 3 pouches die ik bovenop mijn fietkar gooi. Banksticks, landingsnet et cetera doe ik allemaal los in m'n fietskar. Ik moet zeggen, dat scheelt best een bult ruimte. Anders heb je namelijk één groot geval op je kar liggen, nu zijn het gewoon een paar pouches en een landingsnet.

De quiver gebruik ik eigenlijk enkel wanneer ik één of meerdere nachtjes ga vissen. Aangezien ik altijd onder m'n plu'tje slaap, kan deze mooi in het grote vak van de quiver. De zijvakken gebruik ik dan voor onder anderen de stormpalen voor de plu, banksticks en andere spullen. Wanneer ik dan de quiver gebruik, clip ik ook de pouches eraan vast. Zo heb ik één compact geheel waarin ik mijn plu, hengels, landingsnet, banksticks en stormpalen veilig in kan opbergen.

Al met al ben ik dus van mening dat een quiver inclusief pouches handiger is. Niet enkel omdat het vaak wat compacter is, maar ook omdat je hem veel flexibeler kan inzetten. Je kunt een quiver inclusief pouches perfect aanpassen aan de manier van vissen en de hoeveelheid spullen die daarbij horen. :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

26-01-2012 17:55

Olger, bedankt voor je duidelijke uitleg!
Hier kan ik wat mee,
Wordt mijn volgende foudraal ook een quiver + Pouches

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-01-2012 22:41

Ik zat zelf ook even te kijken naar een Quiver systeem. Hoewel ik geen grote fan van Fox ben, leek mij de royale 5 rod quiver toch wel de beste optie. Weet iemand of de Pouches ruimte genoeg bieden voor Big Pits (Shimmy Ultegra). En biedt het centrale compartiment voldoende ruimte voor de JRC Sti Brolly?

Ik hoor 't graag!