Iemand ervaring met de JRC fluorcarbon?


Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

21-03-2012 11:23

Harnold Kikkert schreef:@ Jeroen :

hoe zit dat nu dan precies met het (niet)vies worden van deze lijn?

gr H.K.



Geen idee. Ik ben niet bij de technische ontwikkeling :wink: van de lijn geweest, ik ben slechts een gebruiker. Ze vermelden duidelijk dat vuil minder snel aan de lijn hecht dan aan een fluorocarbonlijn dus ik ga er maar vanuit dat ze iets met de lijn hebben uitgespookt om dat voor elkaar te krijgen. Ik gebruik hem nog niet lang genoeg om dat te kunnen stellen maar ze zullen het niet voor Jan met de korte achternaam expliciet vermelden.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

21-03-2012 20:24

Jeroen Visser schreef:Dennis, ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat. Ik heb de lijn inmiddels getest en ik kan zeker zeggen dat de lijn ontzettend snel afzinkt, dat hij schuurbestendig is, dat hij een heel stuk soepeler is dan de X-line, voor zo’n snel zinkende lijn goed werpt en dat hij echt weinig rek heeft. Een lijn die zo soepel is als een Subline, kan nooit zo snel zinken als X-line, dat lijkt me duidelijk. Proline heeft in deze lijn in mijn ogen een goed compromis gevonden om van alles in redelijke tot goede mate te combineren in één lijn. Vergeleken met bijvoorbeeld Subline is hij ook niet extreem soepel maar Proline wil met deze lijn de concurrentie aangaan met pure Fluorocarbon lijnen en vergeleken met die lijnen is hij zeker extreem soepel te noemen. Ik zou gewoon oordelen nadat je hem getest hebt, voor de prijs vergeleken met X-line hoef je het niet te laten


Jeroen, het zal ongetwijfeld een hele goede lijn zijn. Ik heb vanmiddag ook de lijn even bekeken en eerste indruk is zeker niet slecht(in hoeverre dat te bepalen is door de lijn in een winkel te bekijken/voelen/besnuffelen). Echter, en dan val ik weer in herhaling, alle genoemde eigenschappen zijn nu eenmaal niet in 1 product te combineren....niet met de huidige technieken/producten/grondstoffen. Dat is een feit die blijft staan, ongeacht wat men beweert(leverancier of consument in deze).
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-03-2012 11:55

Er zal misschien een lijn zijn die nog beter zinkt, er zijn lijnen die beter werpen en er zijn lijnen die schuurvaster zijn. Daar gaat het ook niet om. Als je al die eigenschappen wil combineren tot een redelijk tot goed niveau, dan denk ik dat je met deze lijn het beste af bent.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

22-03-2012 12:05

Jeroen Visser schreef:Er zal misschien een lijn zijn die nog beter zinkt, er zijn lijnen die beter werpen en er zijn lijnen die schuurvaster zijn. Daar gaat het ook niet om. Als je al die eigenschappen wil combineren tot een redelijk tot goed niveau, dan denk ik dat je met deze lijn het beste af bent.


Hry Jeroen, en nu zijn we precies waar we moeten zijn!
Wil je alle genoemde eigenschappen combineren, zul je op al deze eigenschappen compromissen moeten sluiten. Het gaat dus niet op om te melden dat het aan alle eigenschappen extreem goed voldoet, want dat gaat dus simpelweg niet.
Problem solved lijkt me zo!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-03-2012 14:14

Welk probleem is opgelost Dennis? Misschien moeten er compromissen worden gesloten inderdaad, maar het lijkt mij geen raar streven om op alle punten een voldoende te willen scoren, ipv op 1 punt extreem goed en andere punten onvoldoende. 't is ook puur afhankelijk van je visserij. Misschien heb je het gewoon nodig om extreem ver te kunnen gooien, of schuurbestendigd of weet ik het, dan moet je een lijn kiezen die daar op is gericht. Die proline lijn lijkt me een prima allrounder als de beweringen kloppen ;-)
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

23-03-2012 16:09

Andre Jacobs schreef:Welk probleem is opgelost Dennis? Misschien moeten er compromissen worden gesloten inderdaad, maar het lijkt mij geen raar streven om op alle punten een voldoende te willen scoren, ipv op 1 punt extreem goed en andere punten onvoldoende. 't is ook puur afhankelijk van je visserij. Misschien heb je het gewoon nodig om extreem ver te kunnen gooien, of schuurbestendigd of weet ik het, dan moet je een lijn kiezen die daar op is gericht. Die proline lijn lijkt me een prima allrounder als de beweringen kloppen ;-)


Wel Andre, dat zou idd de juiste info moeten zijn. Echter beweert Proline in de advertentie juist dat de lijn op meerdere punten extreem goed scoort en dat is in mijn ogen dus op die specifieke punten gecombineerd echt niet mogelijk. Nogmaals ik heb niets tegen Proline, echter de discussie ontwikkelt zich naar de eigenschappen van het product en daar heb ik nogmaals mijn vraagtekens bij. En nu heb ik er wel voldoende over gezegd, we draaien in rondjes dus ik ben er klaar mee.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-03-2012 21:21

He Dennis, wanneer je weer bij Sander bent dan pik maar eens een rolletje mee op mijn kosten. Ben benieuwd naar jouw mening :wink: Eens kijken of ik je kan overtuigen 8)

Om hier wat meer informatie te geven over de lijn, want deze is nog schaars beschikbaar omdat het idd een net nieuw product is. Een product wat best wel wat voeten in de aarde heeft gehad, simpelweg omdat ik hoge eisen stel aan het materiaal wat ik zelf ook wil gebruiken. Na er zelf en verschillende jongens in ons Team intensief met een aantal soorten gevist te hebben, is deze het uiteindelijk geworden. Onderstaande zal normaal waarschijnlijk niet door de reclame codecommissie komen :wink: , maar zoals gezegd ter informatie voor degenen die dit graag willen lezen:

De lijn is een hoge kwaliteits zware nylon zonder fluor carbon coating (dit maakt de lijn vaak veel te springerig, moet de eerste goede FC coated lijn nog tegenkomen). Het doel was om een lijn te vinden die de goede eigenschappen van Fluor Carbon zoveel mogelijk benadert, maar daarbij de slechte eigenschappen niet heeft. Immers met FC is absoluut niet goed te werpen door zijn harde structuur en springerigheid, het krult zwaar bij het gebruik van een voerboot (je hebt een bepaalde soeplesse nodig in de lijn om dit tegen te gaan, geheugen van de lijn zo min mogelijk, dan krijg je ook weinig krullen of kinken) en FC heeft sterk de neiging om te verkleuren doordat vuiligheid zich er veel beter aan hecht. Je dient hem dus ook regelmatig zuiver te maken of te vervangen, wil je de gewenste "onzichtbaarheid" behouden. Nylon heeft als compound veel minder last van het aanhechten van vuiligheid, het is immers veel gladder dan FC. Dan de voordelen van FC, dat zijn de lage zichtbaarheid van het spul, de schuurvastheid, weinig rek en het hoge soortelijk gewicht. De reden waarom ik in het verleden veel met FC lijnen heb gevist, maar ik begon me steeds meer te storen aan de minpunten. Het moest voor mijn gevoel dan ookbeter kunnen. Vandaar dat de zoektocht is gestart en inderdaad is gericht op een compromis wat op zoveel mogelijk punten geen voldoende maar een goed scoort. Zoals Dennis aangeeft is het beste op alle vlakken niet mogelijk, helemaal gelijk. Maar als je in zoveel mogelijk situaties met een lijn uit de voeten wilt, dan loont het misschien de moeite om...

Wat je echter in de wandelgangen hebt gehoord jeroen, dat hij sneller zinkt dan X-Line, klopt niet. Er is geen een nylon die hetzelfde soortelijk gewicht heeft als FC, maar je hebt binnen nylons wel verschillende soortelijke gewichten. Gekozen is dan ook vor een nylon met een hoog soortelijk gewicht, waardoor hij wel goed af zinkt als hij eenmaal door de waterspanning is of er voldoende vocht ingetrokken is (dat doet nylon namelijk wel in tegenstelling tot FC, het neemt water op, wat in mijn ogen een voordeel is bij een transparante lijn. Immers wordt zo de lichtbrekingsindex van water veel beter benadert, waardoor de lijn weer minder goed zichtbaar is onder water). Zijn transparante heldere kleur (geen kleur :wink: ) gecombineerd met de opname van vocht maken de lijn dus ook slecht zichtbaar onder water. Kijk ook maar eens op je molenspoel als het geregend heeft en je ziet wat er gebeurt, dan kijk je er bijna dwars doorheen. Zeker in helder water is het slecht zichtbaar zijn van de lijn belangrijk, immers is en blijft de lijn door het water visverschrikker nummer 1. Vandaar dat je op steeds meer wateren met slappere transparante lijnen moet vissen om goed te kunnen vangen. Het zinkende vermogen, de kleur, hoeveelheid rek en soeplesse zijn dan van bijzonder groot belang.

Uiteindelijk is het met een lijn dat je moet kiezen voor iets wat past binnen je eigen visserij en welke eigenschappen je eruit wenst te halen. Lang niet alle lijnen zijn geschikt voor de moderne karpervisserij. Naast dat je voor het karpervissen een stevige en schuurvaste lijn moet hebben om hem uberhaubt te kunnen vangen, worden we ook geconfronteerd met steeds helderder water, schuwere vissen en het veelvuldig gebruik van voerboten. Het is dan ook belangrijk om je op deze omstandigheden aan te passen en hierbij een geschikte lijn te zoeken waarmee je in zoveel mogelijk situaties uit de voeten kan. Ik denk persoonlijk dat we die gevonden hebben, maar het is nu uiteindelijk aan het karpervissend publiek om hierover een oordeel te vellen.
mvg

Bart van den Hurk
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-03-2012 21:30

Ja hoor daar is die dan ! Zo zie je maar Bart je moet zelfs de topics van andere merken in de gaten houden. Bedankt voor je uitleg en ik ga het binnenkort eens proberen. Ik lees net dat ik een testrolletje kan ophalen, bedankt daarvoor. :lol:
Let op slagboom !
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

25-03-2012 21:38

Hey Bart, eindelijk een reactie-:). Fijn dat je eea verklaart en een stuk helderder en overtuigender maakt. Dit door enkele nodige nuances aan te brengen in het verhaal. Ik zal zeker een klos oppikken de volgende keer bij Sander en laat je weten hoe de ervaringen zijn. Ik ben namelijk ook al heeel lang op zoek naar DE meest universele lijn, naast een volle FC voor specifieke gevallen.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-03-2012 23:10

Er zijn ook mensen die zo nu en dan eens moeten gaan testvissen (ahum... :wink: ) in Frankrijk Dennis

Wat heb ik toch een zwaar leven... 8)
mvg

Bart van den Hurk
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

26-03-2012 09:44

Bart van den Hurk schreef:Er zijn ook mensen die zo nu en dan eens moeten gaan testvissen (ahum... :wink: ) in Frankrijk Dennis

Wat heb ik toch een zwaar leven... 8)


Haha, uiteraard. Life's a bitch..