Avid karperlood


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-09-2011 09:45

Ik ben eigenlijk vanaf het begin al voorstander en gebruiker geweest van het lood van Korda, in verschillende maten en vormen.

Nadeel van dit lood vind ik de glanzende coating waar bij beschadiging door bijvoorbeeld stenen en mosselen op de bodem scherpe randjes en uitsteeksels aan komen. Van de Big grippa loden gaat de coating op een gegeven moment zelfs spontaan scheuren vertonen.

Nu heb ik in de winkel al een paar keer het lood van Avid zien liggen en dat ziet er toch echt wel erg goed uit. Ik heb zelfs een paar stukken meegenomen om te kijken hoe het bevalt, met name de coating.

De vormen zijn echt over nagedacht, alleen jammer dat ze met een ounce per keer omhoog gaan en geen tussenmaten hebben.

Zijn er mensen die dit lood al een tijdje gebruikt hebben die iets kunnen zeggen over hoe de coating zich houdt?

En zijn er mensen die met het "bag lead" gevist hebben, dat lood waar je in de zijkant een foampje propt waar je je haak in kan prikken? Ik ben erg benieuwd of dat goed werkt.

Voordat er mensen gaan roepen dat het onwijs duur is, bij de meeste winkels is het net zo duur als Korda lood.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

11-09-2011 10:15

Ik heb het sinds kort ook in gebruik, prima loodje.

Dat gaatje echter had ik al eerder in een Korda loodje geboord, net zo handig.

Coating houd zich voorlopig prima, echter vis niet op al te harde ondergrond.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-09-2011 23:32

Vis inmiddels al enkele maanden met het avid lood en heb al het andere lood verkocht, wil niets anders meer, alleen als er zeer zwaar lood gevist moet worden, dat hebben ze nog niet.
gebruik alle 4 de types, afhankelijk van waar en hoe ik vis en nogmaals, vindt het prima spul.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-09-2011 08:49

Bedankt voor de reacties mannen. Mijn eerste indruk is ook erg goed, ik heb inmiddels van alles wat in huis gehaald alleen nog geen tijd gehad om te vissen.

Het lood bestaat tot 6.5oz voor alle modellen, dit is 164 gram, dat vind ik toch behoorlijk heavy hoor, ik heb nog nooit zo zwaar hoeven vissen.

Zaterdag ga ik het lood voor het eerst nat maken, eens zien of ik er daarna iets zinnigs over kan roepen.

To be continued...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

15-09-2011 08:57

Ik ben ook geintereseerd in dit lood, vooral in het bag lead waar je een foampje in kan doen met de haak.
Dit lijkt een uitkomst voor mij daar ik nooit gebruik maak van een voerboot.

Eerst maar even een paar stuks aanschaffen!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-09-2011 18:45

Gebruik het als een tijdje. Mooi lood, niks mis mee. Coating blijft goed.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

15-09-2011 21:42

Toplood
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

16-09-2011 16:50

Goed lood.Alleen die drop off vindt ik echt het meest waardeloze wat ze hebben uitgevonden.
Bij elke aanbeet je lood kwijt.1 keer weerstand je lood kwijt enz enz.
Ik had ook al begrepen van sportvisserij Nederland dat ze hier in okt vragen over gaan stellen,met de bedoeling
dit systeem uit onze schappen te houden.
voor de rest van de loden.. die vind ik prima.
groeten nico
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

16-09-2011 17:01

nico offerman schreef:Goed lood.Alleen die drop off vindt ik echt het meest waardeloze wat ze hebben uitgevonden.
Bij elke aanbeet je lood kwijt.1 keer weerstand je lood kwijt enz enz.
Ik had ook al begrepen van sportvisserij Nederland dat ze hier in okt vragen over gaan stellen,met de bedoeling
dit systeem uit onze schappen te houden.
voor de rest van de loden.. die vind ik prima.


Het idee achter die drop off loodjes is goed, alleen ook met een breeklijntje en een steen haalbaar. Scheelt een hoop lood in het water ;)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-09-2011 18:47

Nico, net voorbij die tunnel bestaan wel degelijk toepassingen voor dit drop off systeem hoor. :wink:

Een waardeloos systeem is het dus niet, jij bent het er alleen niet mee eens dat er lood in het milieu terecht komt. Daar kan ik in komen. Je kan het een fabrikant niet kwalijk nemen dat ze een product op de markt brengen waar vraag naar is, toch?

Voorlopig zal er in Nederland vele malen meer stukken lood op de bodem terecht komen door verspelen dan door dit drop off systeem naar mijn bescheiden mening.
Bovendien denk ik dat wij veel te gierig zijn om bij elke run het lood van 2 euro (of meer) kwijt te raken! :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

17-09-2011 13:28

Alleen duurder dan fox dat is het nadeel vind ik.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

17-09-2011 14:35

Volgens mij is het niet duurder, hier zelfs met 1,80 zelfs 0,20ct goedkoper.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-09-2011 10:07

Gisteren dan eindelijk voor het eerst met het lood kunnen vissen. De coating is nog helemaal in tact, geen krassen of dat soort dingen dus dat is goed.

Verder ook nog geen deuken of vervormingen maar ik heb naar mijn idee ook nog niet tegen iets hards aangegooid.

Via een PB kreeg ik een waardevolle tip hoe je met een bag lead een kopschudsysteem kunt maken, dit heb ik gisteren uitgeprobeerd en dat werkt idd super!

Het wokkeltje in de zijkant van het lood werkt goed maar zodra het lood het water raakt breekt de haak los van het foampje. Het voornaamste is dat de rig niet in de knoop kan komen tijdens de worp natuurlijk.

So far so good! :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-10-2011 12:02

Eus Molewijk schreef:Je kan het een fabrikant niet kwalijk nemen dat ze een product op de markt brengen waar vraag naar is, toch?

Voorlopig zal er in Nederland vele malen meer stukken lood op de bodem terecht komen door verspelen dan door dit drop off systeem naar mijn bescheiden mening.
Bovendien denk ik dat wij veel te gierig zijn om bij elke run het lood van 2 euro (of meer) kwijt te raken! :lol:


Eus, ik ben een beetje teleurgesteld in je antwoord, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van je. Ik ben het dan ook niet eens met je, en daarom wel met Nico. En ja je kunt een fabrikant wel kwalijk nemen, dat ze een dergelijk product op de markt brengen. Jij neemt een fabrikant van kinderspeelgoed toch ook kwalijk als ze speelgoed op de markt brengen dat gevaarlijk is voor jouw kinderen. Of is dat vergelijk niet van toepassing in deze, omdat wij vinden als mens boven alles staan.

In je 2e alinea geef je aan dat er meer lood verspeeld wordt op andere manieren, dan door het drop off. Dat zal misschien wel zo zijn, maar dat geeft je geen vrijbrief omdat drop off te gebruiken. Wat mij betreft verbieden ze dit systeem nog direct, ik vis nu al 35 jaar op karper, en ik denk dat ik in die 35 jaar nog geen 10 stukken lood ben kwijt geraakt. En gierigheid heeft niets te maken, met het zinloos stukken lood in het water te gooien.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-10-2011 12:41

Ben ik met je eens Jan. De fabrikant brengt hier willens en wetens een systeem op de markt wat ontworpen is om lood in het milieu te dumpen, ik vind dat je ze dat zeer kwalijk mag nemen. Dat al die Engelse syndicaten en Franse btw's het blijkbaar niet erg vinden om op jaarbasis honderden kilo's lood in hun water te krijgen wil nog niet zeggen dat we dat dan hier op openbaar water ook maar goed moeten keuren. Men loopt gewoon willens en wetens giftig materiaal te dumpen zonder enig benul wat op lange termijn de gevolgen gaan zijn, terwijl in bijna alle gevallen andere oplossingen mogelijk zijn, alleen om een paar euro extra te verdienen.
Ik heb niks tegen dropoff systemen, zelf ook incidenteel wel gebruikt maar gebruik stenen, geen lood. Kan je mooi aan je eigen gravel bar werken 8)
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

10-10-2011 15:09

Fox, Korda & Avid lood is allemaal ongeveer even duur. In het jaar 2011 kijken we niet meer op 10 cent? Althans de meeste niet meer ;)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-10-2011 18:55

Jan,

Ik keur het gebruik ervan niet goed hoor, ik heb zelf nog nooit met zo'n drop-off systeem gevist maar ik snap wel dat er toepassingen voor zijn.

Ik vind het dus een beetje narrowminded om dan te zeggen dat het compleet waardeloos is, vandaar mijn opmerking richting Nico.

Een pistool is zo gevaarlijk als de man die 'm vasthoud Jan. ;) En toch worden die ook massaal geproduceerd en verkocht.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie