Foto' s van je visinstallatie III


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

13-06-2015 19:23

Dus Damian, ik begrijp dat je commentaar hebt op het feit dat ik op een betaalwater vis. Maar je hebt zelf dus nog nooit in Frankrijk gevist. Sterker... je hebt nog niet eens een auto en/of rijbewijs.. Hoe oud ben je en hoe lang vis je al?
Ik wil je wel eens horen als je een paar keer naar Frankrijk bent geweest, dat de nachtvis zones vol bleken te zijn, je bent weggestuurd door de garde de peches of erger, je een week hebt geblankt enz enz... :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

13-06-2015 19:45

Het is niet een ala commentaar bedoelt. Sorry alvast als het verkeerd overkomt. Ik ben 19 vis nu een jaartje of 9 op karper en daarvoor al ren jaartje of 5 op de witvis met mijn vader. Dus niet echt onervaren lijkt me. Dat met de nachtviszones zo erg kan zijn wist ik niet, komt ook door het feit dat ik er nooit ben geweest.
Moet zeggen heb er ook nog geen behoefte aan om naar frankrijk te gaan.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

13-06-2015 20:35

Het is goed Damian, ik begrijp het ook wel. Vroeger moest ik ook niets van betaalwateren hebben. Ik weet nog wel dat ik me gek ving op Lac du Der op een supermooie stek en dat ik overdag even ging buurten bij La Horre. Daar vingen ze nauwelijks iets en zaten ze vastgepind op een klein houten steigertje.
Helaas heb ik nu niet zoveel vrije tijd meer als vroeger, maar ik geef het ook toe, niet zo veel durf meer om te pionieren zoals 20 jaar geleden.
Een weekje Frankrijk is nu gewoon lekker vakantie vieren en ontspannen, zonder bang te zijn dat je beoogde stek bezet is, te worden weggestuurd of te worden beroofd. Neemt niet weg dat het ook, of juist vooral, op een betaalwater hard werken kan zijn voor een visje. Ik heb vaak, heel vaak, vissers zonder vis naar huis zien gaan op een betaalwater wat als makkelijk bekend staat.
Ik vind het goed zo, al kriebeld het nog wel hoor, Lac du Der..... voor mij het allermooiste water wat er is. Ik heb daar mijn mooiste herinneringen aan.

Maar goed...... Show your set-up!
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

16-06-2015 15:41

hierbij mijn beloofde opstelling. enige wat nog aan vervanging toe is zijn de molens haha.

IMG]http://i60.tinypic.com/307vupz.jpg[/IMG]
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

16-06-2015 17:19

Poeehh, eindelijk van die Fox Black Label shithangers af... ik draaide de schroefdraadjes kapot, en de lijnclipjes braken af... :( Dus nu Korda Stows maar gekocht.
Alsmede twee 1.75 LB's 3.60m olskool carbon stokken, wat een prachtdingen. Nu al meerdere 30ers mee gedrild en het is een sensatie op die stokken. Eronder hangen 2 Spro Spod molens, klinkt goedkoop maar degelijk en goede slip voor het prijskaartje.

DSC_0094.JPG
(282.4 KiB) 4530 keer gedownload
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-06-2015 19:23

Mooie stokken, Daan. Ze komen me bekend voor. Welk merk is dat?
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

16-06-2015 20:50

Artemis, ik ken het merk zelf totaal niet. Ze hebben beetje een groen carbon uiterlijk en zijn drie delig. Ik heb ze voor een bodemprijsje op Marktplaats op de kop getikt. De staat was nog goed in iedergeval. Het zijn officieel volgens mij pen/floater-hengels, maar daar vind ik ze wel wat te lomp voor.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-06-2015 21:03

Vroegah was een1 3/4 of 2 lb hengel heel wat. Nu lachen ze je vierkant uit.
(wie lacht wie nu uit?)
Statisch wil(de) ik nogal eens met een 1,5 lbs en 1 3/4 lbs hengels vissen
van North Western, de Sealey serie, vissen. Niks op aan te merken.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

16-06-2015 21:22

Haha, inderdaad. Ik heb nog een setje 2,75 lb's stokken staan. Maar ik moet bekennen dat die het afgelopen jaar de waterkant niet meer hebben gezien. Zolang ik op werp afstand vis pak ik altijd die oude stokjes. Prachtsport. Van 16 tot 6 kg geven ze allemaal een dril van minimaal 15 minuten haha.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

16-06-2015 23:01

Daan Titalepta schreef:Haha, inderdaad. Ik heb nog een setje 2,75 lb's stokken staan. Maar ik moet bekennen dat die het afgelopen jaar de waterkant niet meer hebben gezien. Zolang ik op werp afstand vis pak ik altijd die oude stokjes. Prachtsport. Van 16 tot 6 kg geven ze allemaal een dril van minimaal 15 minuten haha.


Hoi Daan,
Wel eens over gedacht wat een lange dril met een vis doet? Ik vindt 15 min extreem lang en zou als me dat vaker overkwam direct mijn materiaal aanpassen om de dril te kunnen verkorten. Ik schat dat ik de meeste vissen binnen 5 min in het net heb. Ik denk trouwens dat je met een hengel van 1,5 pond ook binnen die tijd een vis in het net kan hebben. Je hebt meer dan power genoeg, zwaardere hengels zijn vooral nodig voor de techniek die je wilt gebruiken.

m.v.g. Frank.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

17-06-2015 08:37

Frank, ik wist niet dat tegenwoordig een zo kort mogelijke dril ook al aangeschreven stond, voor het welzijn van een karper.
Ik ben er niet bekend mee in iedergeval. Maar wat doet dat dan met de vis? Een aanzienlijk lange dril?
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

17-06-2015 09:50

Als je de vis eventjes laat bekomen en niet gewoon uitgeput het water in plompt zal dat nog wel
meevallen denk ik...

Heb al mensen vissen van 15 kg in 2 min zien drillen met
materiaal waar je meervallen van 2 meter mee kan vangen en op een manier die volgens mij erger voor een karper is dan wanneer je te rustig drilt :roll:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-06-2015 09:55

Rond Groothuis schreef zo'n 30 jaar geleden al dat de meeste karpers binnen 7 minuten op de kant konden cq moesten zijn.

Maar 15 minuten is toch niet zo onwijs lang? Inderdaad, beter wat rustiger drillen met zachte hengels, dan de vis naar binnen sleuren met veel te strakke stokken met alle gevolgen van dien.

Dat zijn aparte hengels Daan. Zijn die grepen nou zo kort, of lijk dat maar zo?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

19-06-2015 12:20

Ja, inderdaad Richard. Dat zie je goed, de grepen zijn een stukkie korter. De reden daarvoor, geen idee! Maar ik ben niet zo'n groot mannetje dus dat komt wel goed uit eigenlijk haha. :lol:
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-06-2015 17:09

Die zware stokken is ene hype vanuit Engeland. Voordeel is dat je het lood op langere afstand wat makkelijker kan weg zetten. Er is eens een artikel geweest met Herwin en Dick van Rodvisions, dat je met een goede dempende stok van bv 2 lb veel meer druk op de haak kan zetten, dan zo zware bezemstok van 3lb.

Ik gebruik zelf 2,25, ook in zware omstandigheden. Nooit problemen ondervonden.
~~Dreams can be true.~~
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

19-06-2015 20:40

Tino, dat wordt ook in dit filmpje aangetoond. Je leest het vaak hogere testcurve om meer druk te zetten terwijl het in veel gevallen niet zo is.

http://youtu.be/cp6b_AhxVGI
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

19-06-2015 21:11

Hierbij mijn instalatie. Vorige foto was te groot zag ik net :p
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-06-2015 23:49

en hierbij ook een set entity's net als hierboven :)
Bijlagen
_DSC0139_.jpg
(236.86 KiB) 3984 keer gedownload
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-06-2015 00:29

Had ze raag met kurk gehad was helaas niet mogenlijk. Waren niet op voorraad en bestellen duurd lang bij die zaak. Kon ze nergens anders halen ivm omruilen andere stokken anders had ik het wel geweten haha.
Hangen toch daiwa entohs onder of zie ik dat verkeerd?
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

20-06-2015 10:29

@Jan Nanne

Bedankt voor het filmpje. Onze beste hengelsportschrijver Jan Schreiner, in 2006 overleden, heeft dat vanaf 1946 proberen te laten doordringen bij zijn lezers. Hij werd door velen niet geloofd.
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

20-06-2015 14:45

Om er nog even kort op terug te komen, het word iedere beginnende of beïnvloedbare karpervisser toch ook wel ingepeperd om te gaan vissen met zware test curve's of die weinig vergevende fast taper's op die dvd's..
Ik heb zelf ook wel setje zwaardere hengels liggen maar ik gebruik ze nooit, vind het zelfs niet plezierig drillen, ik gebruik zelfs in de uiterste omstandigheden mijn setje armalites.
Mensen zouden ook een beetje meer moeten nadenken over haak keuze bij dergelijke hengels.

Moio
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-06-2015 09:28

@Damian,

Zijn geen entohs, maar "aangepaste" windcast Z
de hengels zijn ook van standaard gedeeld naar kurk gegaan :)
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

21-06-2015 14:08

Hallo,

Om even terug te komen over het (m.i. lange) drillen;
Ik gaf al aan dat je met een hengel van 1,5 pond prima vis kan drillen. Met een zachte hengel kan je denk ik sneller een vis uit drillen dan met een "pook". Let wel ik praat over drillen niet over binnen sleuren met kabeldikke lijnen of onbreekbare gevlochten lijnen. Een zachte hengel geeft veel demping, bij elke run zal de vis de hengel tot 90 graden moeten buigen voor de slip in werking treed, zelfs dan zou je nog door de spoel te remmen met je hand meer druk kunnen geven zonder dat het onverantwoord veel druk geeft in de bek van de vis. Mocht de vis op zo'n moment toch nog eens een uithaal maken kan dit door de soepele hengel worden opgevangen.
Drillen is in mijn ogen een vis dusdanig vermoeien dat die geschept kan worden. Met een pook kan je gewoon een vis binnen draaien waarbij de vis geen andere keus heeft dan mee zwemmen of zich mee laten sleuren, heeft niets met vissen te maken, of je moet heel veel honger hebben!
Dril is geen prettige ervaring voor de vis en zal vermoeiend zijn. Hoe sneller het voorbij is (op verantwoorde wijze zonder bekken te verminken e.d.) des te beter voor de vis.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

21-06-2015 14:18

Tuurlijk is een dril geen prettige ervaring voor de vis. Vrij stresvol ook.

Echter verkies ik liever een rustige vis op de kant icm. met een lange dril. Inplaats van een kortere dril, waarbij de vis nog op de mat ligt te klapperen. Dat lijkt me stresvoller en schadelijker voor de vis, in wat voor een situatie dan ook.
Als de vis bij mij goed moe is, dan is het (afhankelijk van hoe 'speciaal' de vis is): Drillen, op het matje tillen, onthaken, en eventueel een foto'tje. Als de vis lekker moe is, kan die binnen 2 minuten terug het water in. En zwemt dan weer rustig weg.
Als die nog ligt te klapperen op de mat tijdens de foto, ben je er zo 5-10 minuten mee bezig. Nee sorry, daar pas ik voor. Dan maar even een paar minuten langer in het water.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

21-06-2015 15:55

Daan Titalepta schreef:Tuurlijk is een dril geen prettige ervaring voor de vis. Vrij stresvol ook.

Echter verkies ik liever een rustige vis op de kant icm. met een lange dril. Inplaats van een kortere dril, waarbij de vis nog op de mat ligt te klapperen. Dat lijkt me stresvoller en schadelijker voor de vis, in wat voor een situatie dan ook.
Als de vis bij mij goed moe is, dan is het (afhankelijk van hoe 'speciaal' de vis is): Drillen, op het matje tillen, onthaken, en eventueel een foto'tje. Als de vis lekker moe is, kan die binnen 2 minuten terug het water in. En zwemt dan weer rustig weg.
Als die nog ligt te klapperen op de mat tijdens de foto, ben je er zo 5-10 minuten mee bezig. Nee sorry, daar pas ik voor. Dan maar even een paar minuten langer in het water.


Hoi Daan,
Of je hebt het niet helemaal goed gelezen of de verkeerde conclusie getrokken, m.i. is vis uit gedrild als ie geschept kan worden, je hebt gelijk dat (in elk geval bij mij) de vis niet bek af is. Dat is voor mij dus echt niet de bedoeling!!
Bovendien snap ik niet zo goed de waarde die sommige mensen hechten aan een foto. Voor mij is het bijzaak, leuke vis wordt gefotografeerd op de mat en klaar. Zwemmen maar weer,dat is het belangrijkste! Ik heb bovendien het idee dat veel van die geposeerde foto's zijn van vissen die gezakt zijn geweest en dan duurt het inderdaad lang om zo'n beest fatsoenlijk vast te kunnen houden.

m.v.g. Frank