nieuwe hengels kopen


Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

04-03-2002 22:40

Ik zag ook door de bomen het bos niet meer maar dankzij de verhelderende uiteenzetting van Ruud is mijn probleem opgelost. :lol:

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2002 11:47

Die Ruud toch, bedankt voor je heldere uitleg.
Sage, Loomis, North Western, Jan Schreiner, Redington, CJW enz. allemaal gelijk aan de eerste de beste fabrieksstok.
Bedankt voor je uitleg wij die op de kleintjes passen blijven je dankbaar.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Willem Kooi
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00

05-03-2002 13:20

Gezien we de beginstelling van deze discussie uit het oog gaan verliezen en mede doordat Gino al nieuwe hengels heeft gekocht, wijken we erg van wat er gevraagd werd. Zijn vraag luide:

ik zou graag nieuwe hengels kopen, aangezien mijn huidige aan het einde van hun carrière zijn. Ik ben wel bereid om tot 250 € uit te geven per hengel. Het moeten zo een beetje al round hengels zijn, niet echt voor grote afstanden. Nog dit: ik koop ze wel in een winkel voor de service achterna, en wel nieuwe.

Als advies wilde ik hem glasstokken aanbevelen. Ze zijn zacht, hebben een groot verend vermogen en een enorme veerkracht waarbij een enorme demping tijdens het drillen garant staat. Deze eigenschappen zijn perfect voor hengels voor middellange afstanden. Glasstokken zijn niet meer te verkrijgen bij de fabrikant, dus ben je aangewezen op eigenbouw hengels. De prijs van glasstokken zijn in vergelijking met carbon door het verschil in materiaal een stuk goedkoper. Voor een prijs die Gino in zijn hoofd had zijn, bij hengelbouwers, zeer goede glasstokken te koop. Bij dergelijke hengelbouwers heb je zeker een goede kwaliteit en service.

Eigenlijk zou ik een new topic moeten openen, maar nu we toch zover in het verhaal zitten wil ik graag van mensen hun tegenargumenten horen van hengels uit glasvezel. Ik wil dus weten waarom mensen voor de middellange afstanden alleen carbon adviseren. Geef alleen hele goede tegenargumenten in vergelijking met glas. Kom dus niet aan dat glas zwaarder is dan carbon, want je hengel licht op je steunen en tijdens het drillen merk je het gewicht van de hengel echt niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2002 13:37

Willem, het beste argument voor mij is de betere demping van het materiaal.
Demping is hoe snel de blank terugveert en tot stilstand komt na een worp, maar ook hoe meer kracht op de blank gezet kan worden.
Omdat glas veel minder demping bezit is het veel vergeeflijker, minder snel draadbreuk bv. Er zijn situaties onder de kant te bedenken waar grafiet absoluut verliest van glas.
Door die eigenschap is het mogelijk om langere hengels te bouwen met een dunnere blank die als surplus ook nog eens lichter is.
Meer lengte in je hengel meer hefboom, dus meer afstand.
Met die eigenschappen is het ook mogelijk om zuiverder te werpen.
Glas, maar dat weet je heel goed, is veel soepeler.
Het materiaal is gewoon anders, dus niet beter, dan glas en die eigenschappen hebben de glasblank naar de achtergrond geworpen.
Niet voor niks werden vroeger veel hengels gebouwd tot 3.30 meter omdat de bouw van langere glashengels erg veel van de afbouwer vergde om er niet een zwieberstok van te maken.
Maar toen was 1 3/4 lbs al zwaar, de SU versies zaten met een stijlere opbouw.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-03-05 13:54 ]</font>
Willem Kooi
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00

05-03-2002 13:54

Beste douwe,
Ik wil zeker niet beweren dat glashengels beter zijn dan die van carbon. Over het gewicht in combinatie met de dikte van de blank ben ik het ook zeker eens. Hengels van glasvezel zijn zwaarder, maar met meer massa in je handen kun je ook zuiver en verder werpen. We vissen volgens Gino op de middellange afstand, dus over werp afstanden hoeven we het eigenlijk niet te hebben.

Als we nu het gewicht en dikte van het materiaal als nadeel beschouwen, hebben we een aantal voordelen voor het vissen op de middellange afstanden gezien demping en belastbaarheid.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2002 14:10

De voordelen demping en belastbaarheid vallen op de middenlange afstand toch in het voordeel van de grafiethengels uit.

De specifieke eigenschappen, veel vergeeflijker, van een glashengel komen veel beter uit verf bij het op kortere afstand vissen.
Ik heb kapotte grafiet hengels gezien bij het blokkeren van een vis tegen pompeblêd aan.
Bij een heel goede vriend bleek het in een soortgelijke situatie alleen mogelijk te zijn met een goede glashengel om het dier de baas te worden.

Met een nostalgische groet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2002 21:41

Willem,

Tja, wat kan ik nog aan het betoog van Douwe toevoegen. Het begrip allround is enigszins rekbaar. Indertijd was mijn allround glashengel de Jack Hilton medium taper met een test curve van 1,5 lb en 11 ft lang. Die was goed om met 30 gram wartellood op zo’n 30 meter te vissen. Daarboven was hij net niet pittig genoeg om de haak goed te zetten (we visten met de haak nog in het aas). Pal onder de kant gebruikte ik een slow taper van 1.25 lb en 12 ft lang. Deze hengel was zacht genoeg om met een korte uitstaande lijn de eerste klap op te vangen. Op grotere afstand werd een fast taper gebruikt van 1.75 lb. Die had echter een gemene top actie en was zo dik aan de achterkant dat een geheel kurken handvat niet eens mogelijk was. Hier heb ik me nooit aan gewaagd.

Tegenwoordig is allround een hengel 2.25 tot 2.5 lb en 12 ft lang. Goed om zo’n 70 gram lood zo’n 80 meter weg te zetten. Het zetten van de haak wordt geholpen door het moderne zelfhaak systeem en de hair, maar ook de pittige actie van de hengel speelt een rol. Deze hengel is doorgaans net iets te pittig om pal onder de top mee te vissen, maar vanaf zo’n 10 meter gaat het prima.

Sinds het glasvezel tijdperk is de manier van vissen met de ontwikkeling van de grafietstok mee veranderd. Het is moeilijk vol te houden dat de glasvezel hengel nu nog een allrounder is. Maar als het om de penvisserij kort onder de kant gaat, is er volgens mee geen betere. Deze visserij is tegenwoordig echter een van de minder gebruikte varianten.

Overigens kun je beargumenteren dat er beter glasvezel is dan de door mij beschreven stokken. Maar om een glasvezel tegenhanger van de moderne allround hengel te maken, zal nog een flinke klus zijn.

Hg Kees
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

06-03-2002 13:09

Nou, nou wat een reacties. Het was niet de bedoeling om een nieuwe discussie op gang te brengen. Al vind ik het wel een zeer boeiende. Wel jammer dat mensen een gedachtegang zonder argumentatie niet kunnen snappen.

Ik wil nog wel iets zeggen over de relatie tussen fabriekshengels en handgebouwde hengels.De enige meerwaarde die een ambachtelijk hengelbouwer kan meegeven zijn inderdaad de persoonlijke wensen van zijn klanten. Dat wil zeggen qua kleur, handvat of eventueel heel patserig je eigen naam erin laten zetten. Alles puur voor het oog. Als iemand daar voor kiest dan is dat prima.
Natuurlijk kies je ook voor een bepaalde blank. En inderdaad als je graag een glasstok wilt ben je bij de hengelbouwer beter af.

Fabriekshengels zijn er in vele verschillende soorten en prijsklassen. Voor ieder zijn budget.Ik wil ze ook helemaal niet over een kam scheren. Maar ik stel wel dat de bovenklasse fabriekshengels vistechnisch en kwalitatief gelijkwaardig is, misschien soms wel beter, aan de ambachtelijk handgebouwden.

Kwaliteit kun je niet altijd afmeten aan de verkoopprijs. Al zijn mensen snel geneigt dit wel te doen.
kijk zo'n handbouwer hier in ons land runt zijn eigen zaakje, assembleert op zijn dooie gemak wat hengeltjes naar de wens van zijn klanten en rekent hier voor een leuk prijsje om zijn zaakje draaiende te houden.
Fabriekshengels daarintegen worden in grote aantallen gemaakt ergens in Azie door wat spleetogen. Dit drukt de prijs aanzienlijk terwijl ze toch gelijkwaardige materialen gebruiken (de materialen van de ambachtelijke hengelbouwers komen net zo goed uit Azie). En daarbij investeren de Europese en Japanse opdrachtgevers ook nog een keer constant in ontwikkeling en kwaliteitscontrole.

Neem dit nu maar van mij aan. Ook al ben ik pas 21 en jullie (degenen die gereageerd hebben)mijn vader hadden kunnen zijn.

Met vriendlijke groeten,

Ruud
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

06-03-2002 13:21

Beste mensen,

Ik had niet verwacht dat de glasstok dezer dagen nog zo populair is. Maar voor er verhaaltjes worden geschreven in trent van:
"dit is beter want dat andere heb ik ooit zien breken". Let wel dat zowel glas en carbon in erg verschillende kwaliteiten op de markt worden gebracht. Er zijn zowieso al verschrikkelijk veel verschillende soorten carbon (ook buiten de hengelsport). Ik heb beide zijn breken en knappen. En ik ken ook zowel glas- als carbonstokken die onverwoestbaar zijn.

Als ik er binnenkort tijd voor heb zal ik de technische aspecten wel een keertje uitdiepen. Ik heb studieboeken over Materiaalkunde en daar komt beide beslist in voor.

Maar ik denk dat het toch vooral een persoonlijke voorkeur is.
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

06-03-2002 15:53

Ah ik zie het al. IK iets in de haast niet goed getypt. Oke ik had niet moeten typen "alleen" maar "bijvoorbeeld". Maar ik zou eerder willen noemen Spro of Sportex dan de bovengenoemden.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

06-03-2002 19:35

Ruud,
als je goed gelezen hebt gaat het niet zo zeer om je mening zonder onder bouwing, maar om je mening in algemeenheid.
Niet lullig bedoeld, maar je weet duidelijk niet waarover je praat en je noemt enkele "goede" namen die puur op naam draaien. Kwaliteit en naamsbekendheid KUNNEN samen gaan, maar iedere "goede" naam heeft er minder goede blanks tussen zitten. Je moet dus wat minder gefocused zijn op de naam van een artikel. Kijk naar de afzonderlijke produkten. De eigenschappen en de kwaliteiten.
met opvoedende groet,
edwin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2002 20:30

Beste Ruud,

Mooi, je probeert wat meer te nuanceren. Maar nog even op het volgende letten.

- Als je bij een hengelbouwer je hengel laat afbouwen bepaal je bijvoorbeeld:

Type blank
Lengte blank
Type ogen
Aantal ogen
Verdeling van de ogen
Diameter verloop van de ogen
Type reelhouder
Type handvat

En nog veel meer zaken die de performance van de hengel beïnvloeden.

- Zo maar wat belangrijke producerende landen van de onderdelen:

Japan, USA, Nieuw Zeeland, Engeland, Duitsland…

Ik ken geen gerespecteerde hengelbouwer die zich bezig houd met de huidige rampspoed uit India. Wel een aantal van de door jou bedoelde merken overigens.

- Materialen zijn hetzelfde:

Voorbeeld 1. Een bekende winkelier in Brabant verkoopt hengels met als kwalificatie "met de hand gemaakt op Harrison blanks" zo’n 25 % beneden de prijs van een goede hengelbouwer. Inderdaad levert de overigens Engelse top fabrikant Harrison de blanks, zoals aan iedereen die het juiste aantal af wil nemen voor de juiste prijs. Bovendien nog exclusief ook. Aan deze winkelier levert hij een goedkopere maar kwalitief dan ook mindere blank, ongelijk aan de verkoop onder de eigen naam. Laat verder te raden wat met de hand gemaakt betekend. Overigens, de winkelier heeft goede relaties in India.

Voorbeeld 2. Merk S levert hengels met SiC ogen. Op geen van die ogen zie je echter de Fuji inslag. Het zijn dan ook goedkope imitaties van slap metaal en brosse SiC die na enige tijd vervangen dienen te worden. De kwaliteit van de blank is echter zodanig dat dit nog weinig zin heeft.

Tot slot.

Een en ander heeft niets met leeftijd te maken. Dit is ook zeker geen pleidooi voor hengelbouwers of exclusieve merken. Je kunt goede producten vinden van zeer diverse afkomst. Het vraagt echter enige kennis om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Zo maar zonder kennis van zaken even overal overheen walsen vraagt om reacties. En die kreeg je dan ook.

Mvg Kees
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

07-03-2002 13:41

Wat een gelul allemaal, jullie zouden het stuk voor stuk goed doen in de politiek.
Maar begrijpend lezen ho maar, laat staan om bij het feitelijke onderwerp te blijven. Ja erom heen draaien, net als Den Haag.

Kijk mijn eertste reactie was adviserend bedoeld aan iemand die hengels wil kopen. Ik geef toe dat ik mijn eerste stukje inderdaad mijn eigenlijke bedoeling niet goed naar boven komt. Het lijkt inderdaad alsof ik wil zeggen: "je moet shimano of fox kopen" Er is zeker meer.

De hieruit gekomen discussie vind ik wel leuk. Opvallend dat er nog niemand is geweest die het met me eens is. Kijk mij maakt het geen kont uit als iemand zijn hengeltjes zelf laat afbouwen of een exclusief merk koopt als Kevin M. of Rod H.
Als mensen naief zijn en graag enkele honderden guldens/euro's te veel betalen, is er voor die hengelbouwers en exclusieve merken alleen maar een markt. Zij zijn de lachende derde. En groot gelijk hebben ze.

Vergelijk het met auto's. Wat is in wezen het verschil tussen een Jaguar en een Volkswagen? Een Volkswagen is net zo goed functioneel. Ik kom er ook mee van A naar B.

Nog een opmerking over SIC-ogen. Naast Fuji zijn er wel degelijk nog andere fabrikanten die ze leveren in goede kwalitiet. Het voordeel van Fuji is inderdaad wel dat zij er hun stempel inzetten. Je bent in iedergeval verzekerd van de kwaliteit die je hebt. Want er bestaat inderdaad ook bras. Maar je mag echter niet stellen dat alles wat niet fuji is, imitatie is. SIC is niet een door Fuji ontwikkelt materiaal. Het bestaat al veel langer dan in de toepassing van ogen.

O ja, zwak om te zeggen dat iemand geen kennis van zaken heeft als je slechts een andere mening hebt.

Met vriendelijke Groeten

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Theuws op 2002-03-07 13:42 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

07-03-2002 22:35

Ruud,
sorry ik had het hierbij willen laten maar ja, het is sterker als mijzelf.
Begrijpend lezen, je kent het woord maar schijnbaar niet de betekenis. Prima, als jij met je hengels plezier hebt en gelooft dat bepaalde kwaliteitsverschillen niet bestaan. Mischien zal je dit later wel begrijpen.
Inderdaad twee verschillende auto's rijden van a naar b. Maar om nu te zeggen dat ze hetzelfde zijn met dezelfde kwaliteit, nou nee. Denk hier zelf nog eens over na en vergelijk het dan met de hengels. Je voorbeeld was goed. Alleen in ons voordeel.
Hier laat ik het verder bij, Ruud, en ik wens je nog een goede politieke carriere toe.
Met altijd vriendelijke groet,
edwin
Hans-Peter van Ee

08-03-2002 19:49

Heren

Al meer dan acht jaar bezit ik twee handgemaakte stokken er mankeert werkelijk nog steeds niks aan.
Voor eventuele klachten heb ik een adresje, de stokken komen niet eens bij hem vandaan.
Hij is echter een liefhebber en een mooie handgemaakte stok verdiend in zijn ogen ook een goede service-beurt.

De paar fabrieksstokken die ik heb gehad zijn allemaal waardeloos gebleken.
Geen goede garantie en binnen een paar jaar gewoon onbruikbaar.
Weg gegooid geld, dan maar een duurdere stok die een vissersleven meekan.

met bedenkelijke groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-09 08:29 ]</font>
Willem Kooi
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00

08-03-2002 22:00

Geachte heren die meededen aan deze discussie,

Aller eerst wil ik mij verontschuldigen voor een misvatting die ik ben ondergaan. Zoals jullie gemerkt hebben ben ik een visser die zich de laatste jaren niet heeft verdiept in het materiaal (en uit eigenwijsheid toch meedoet aan deze discussie). Mijn gedachtegang over een all-round hengel betond uit het vissen tot maximaal 40 meter uit de kant. Waarschijnlijk is het begrip all-roundhengel de laatste jaren uitgegroeid tot wat in mijn ogen een afstandshengel zou zijn. In deze geef ik Douwe en Kees gelijk met de stellingen die zij inbrachten. Ook kan ik concluderen dat mijn gedachtegang aangezien materiaal afwijkt van de huidige visserij op karper (misschien persoonlijke voorkeur), uit dank wil ik het Douwe dan ook bedanken voor zij nostalgisch groetwoord. Hieruit mag duidelijk zijn dat Douwe begrip heeft voor mensen die gezien het materiaal en commercie zich niet laten beïnvloeden.

Ruud,
wat ik niet begrijp tijdens deze discussie is dat je zo tegen de hengelbouw bent. We begrijpen jou mening dat je tegen veel geld uitgeven bent, maar je wilt toch niet beweren dat hengels die over de gehele wereld verkocht worden gelijk zijn aan blanks die een hengelbouwer laat ontwerpen aan de Nederlandse omstandigheden? Graag hierop jou reactie ( denk wel aan de hengelbouwers “Ton Temming, Traditional”/”Jan Schreiner, Fair Play”/“Cor Spinhoven,CJW” enzovoort). Ook je stelling dat jou eigen naam op een hengel patserig is vind ik volkomen uit de lucht gegrepen. Mijn hengels (met mijn naam erop) zijn meer dan vijftien jaar oud. Menig avontuur wekt aan deze hengels herinneringen op, waarbij zij persoonlijk veel aan emotionele waarde hebben. Zoals ik al vertelde ben ik misschien in jullie ogen een ouderwetse visser, dus wie zou er nou patserig zijn als wij onze materialen gaan vergelijken (wil ik niet over in discussie)? Ook het verwijt over degene die volgens jou in de politiek moeten, we geven hier een mening en het laatste waar ik aan denk als ik zit te vissen of iemand advies geef is politiek. Geef alleen goed onderbouwde meningen en accepteer kritiek.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2002 23:25

Willem,

Je hoeft je zeker niet te verontschuldigen. Uiteindelijk heb je zelfs gelijk. Je gaat er van uit dat je voor je plezier vist en vindt dat terug in je manier van vissen en het bijbehorende materiaal. Dat is naast kwaliteit ook een van de belangrijkere motivaties om naar een hengelbouwer te stappen en een hengel samen te stellen die zo veel mogelijk bij je beleving past. Maar, dit doe je in het algemeen ook pas als je weet wat die beleving is. De fout is dat wij al te makkelijk denken dat anderen dit ook inzien. Wat dat betreft, en ik hoop maar dat Douwe het gebruik van zijn afsluiting door de vingers ziet, "vissen is een hobby, geen religie".

Met politieke groet Kees
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-03-2002 20:48

Oh wat ben ik toch een stomme sukkel dat ik FL1500 uitgeef aan 2 handgebouwde harrison's als ik verdomme de zelfde hengels van spro voor een fractie van dit bedrag had kunnen kopen....:sad:
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

02-11-2007 14:21

Kan ik deze topic nog nieuw leven in blazen? Hijs oud ik weet et :)
Zit erover te denken om 3 Sportex 2 lb 12 voeters op een zwarte glas blank te kopen, handafgebouwd door rod visions.

Nu ben ik alleen benieuwd naar de reactie van de oude rotten in het vak, zijn dit aanraders?

Vind ze erg mooi en de hebben goede dril eigenschappen, maar weer wat minder aan werp vermogen. Top zo rond de 75 gram op 70/80 meter.

Vis op stilstaand water zonder boot varierend van 10/20 meter uit de kant tot 70 meter. Maar vaak wel met 80-100 gram lood.

Zouden deze hengels dat bij kunnen houden, of visserij aanpassen of zouden ze uiteindelijk in de kast blijven staan? Graag jullie reacties, heb met genot de discussie doorgelezen van 5 jaar terug :)

Groetjes
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

02-11-2007 18:30

Naar verluid zijn de meeste mensen die op deze topic hebben gereageerd overleden... :lol:
Catch them if you can...
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

02-11-2007 21:36

Das wel jammer :P

Zijn er geen andere kenners op dit forum? kan ik me haast niet voorstellen, dus ouwe rotten brand los :D

Groetjes
Gewoon doen..........8)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

02-11-2007 22:10

Wiljo.
laat het toeval nu zijn dat ik morgen om half 1 bij dick willemsen moet zijn om mijn handgebouwde hengels op te halen.

New zeeland blank
medium fast taper
heavy(90 gram)
oftewel 2,75 ponds.

9 zwarte fujij sic ogen
kurken handgreep
sierwikkelen etc etc etc.

Kan niet wachten,slapen zal ik vanacht nie doen denk ik.

mvg Ruben
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2007 22:11

Die zijn allemaal seniel inmiddels. :D

Sportex is een blank fabriekant. Die levert van ramsj tot exclusief.

Zegt mij niks. Maar al wist je het type nummer. Geen idee meer wat ze nog leveren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

03-11-2007 00:44

Ik heb al contact gehad met Dick Willemsen en hij was redelijk positief over deze glasblanks van sportex. Hij is ook de man die weer bezig is met nieuwe glas blanks, de HD Glas blanks. Hij heeft me al een aantal dingen duidelijk kunnen maken, maarja ervaring is altijd goed om te horen, daar kan geen fabrieksgarantie tegen op ;)

De persoon waar mee ik contact heb is ook een bekende van hem. Zijn ook bezig als ik bij hem langs ga ook bij Dick langs te komen voor hoop ik een gave middag :D En mssn een kop koffie :P

Trouwens die hengels die je gaat ophalen zijn die ook op de HD glas blanks? Of heb je die op de carbon blanks laten afbouwen?

Ziet er allemaal wel rete strak uit, vooral als je die detail foto's bekijkt.
Hoop voor je dat alles naar wens is! Veel plezier morgen
Gewoon doen..........8)