Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.


Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

21-07-2011 14:06

Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.

Hieronder volgt een handleiding hoe je de (gele ) sonar sensor kan ombouwen voor een groter bereik.
Ik heb hem getest en ik ben gestopt op 400 meter toen ik nog steeds volle ontvangst had :-)
Ipv de standaard 60 meter is dit een hele grote verbetering.

In mijn geval heb ik de fishfinder ( Lucky FFW718 ) via ebay besteld vanuit Hong Kong voor 48 euro incl. verzendkosten.
De prijs voor het ombouwen ligt op ongeveer 25 euro , mocht je zelf nog spullen hebben is het natuurlijk minder.

Wat heb je nodig:
• 2 Antenne’s met SMA connector
• 1 SMA connector
• Stukje coax kabel +/- 10 CM.
• Klein ijzerzaagje
• Soldeerbout
• Soldeertin
• Kniptangetje
• Lijm
• Klitteband ( Sterke )
• 2 componenten lijm/Kit
• Klein plastic bakje om je sensor in te hangen
• Boortje 5.5 mm


Mijn uitgangspunt is mijn fishfinder op het plaatje hieronder

Afbeelding

Vervolgens neem je het sonar eitje en zaag deze overmidden waar de 2 delen samenkomen op de rode lijn, LET OP !! niet zo diep zagen want de printplaat ligt vlak tegen de rand aan.
Zodra je het eitje hebt opengezaagd heb je iets wat eruitziet als onderstaande foto.

Afbeelding

Het spiraaltje wat je in het midden ziet is de interne antenne alleen opgekruld.
Neem nu de bovenste helft van het eitje en boor hier een gaatje in ( sorry hier alleen geen foto van maar je kan zien waar die ongeveer moet komen op onderstaande foto )

Afbeelding

Vervolgens neem je de SMA connector en soldeer je aan de onderkant het stukje coax kabel ( Zie foto hieronder ). Ik heb de coax kabel gestript tot alleen het binnenste platic overblijft want anders past je ringetje en boutje waarmee je de connector vastzet er niet meer overheen.

Afbeelding

Neem nu je sma connector met het gesoldeerde coax draadje eraan en stop deze in het gat ( als het niet past gaatje iets groter maken natuurlijk )
Laat vervogens vanaf de andere kant het ringetje en het boutje eroverheen glijden , het boutje past precies in het onderste gedeelte van de uitholling, het is een beetje pielen maar je moet hem goed strak aan kunnen draaien.
Vervolgens heb ik de connector aan de binnenkant dichtgestopt met kit om lekkages te voorkomen.
Neem nu even pauze om de kit iets te laten harden :-)

Wat je vervolgens overhoudt is wat je op onderstaande foto ziet.
Ik heb ervoor gekozen om alleen het coaxdraadje te gebruiken en het plastic wat er omheen zat te verwijderen om het iets flexibeler te houden voor als ik straks het eitje weer aan elkaar lijm, dan heb je een klein beetje speling.

Afbeelding

Nu neem je de andere helft van het eitje waar de originele antenne op zit en knip je deze af tot je ongeveer nog 1 a 2 rondjes overhoudt, dit ook weer om iets speling te hebben want het rechte stukje geeft niet echt mee als je het eitje weer vast lijmt.
Soldeer vervolgens het deel van de antenne aan het draadje wat aan de connector vsatzit aan elkaar.
Dit is een beetje precies werk want je moet de 2 delen van het eitje bij elkaar houden om de 2 delen te solderen.
De lengte van het draadje aan de connector moet je even zelf bepalen welke lengte je het makkelijkste vindt , ik heb hem ongeveer 1 cm aan de onderkant van de helft uit laten komen.
Zodra je de 2 delen gesoldeerd hebt even laten harden en vervolgens kan je de 2 delen van het eitje weer vastlijmen. Ik heb hier plasticlijm voor gebruikt, je moet er wel druk op houden terwijl het uithardt, je kan eventueel wat tape strak om het eitje doen om de 2 helften tegen elkaar te houden.
Laat de lijm goed uitharden voordat je vergaat !!

Voor de houder heb ik een klein plastic bakje genomen die ik bij de karwei vond.
Hier moet je een uitsparing in maken dat het eitje er als het ware zo invalt als jet het bakje op zijn kop zet en het antennegedeelte naar beneden in laat vallen, het eitje rust dan op het randje wat eromheen zit precies in de uitsparing.
Dan kan je de hele boel goed vastkitten eromheen aan beide zeiden om te zorgen dat het eitje goed in de houder hangt.

Afbeelding

Vervolgens heb ik houder bijgesneden en de klitteband bevestigt.
Zachte kant van de klitteband aan de houder en de harde kant aan de boot
Het eindresultaat kan je op de onderste 2 foto’s zien, misschien dat ik nog eens het geheel zwart spuit maar het gele valt wel lekker op dan kan ik van een afstand zien of mijn eitje nog aan de boot hangt :-)
De afstand die ik tot nog toe gemeten heb is 400 meter en ik had nog steeds volle ontvangst.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jullie hiermee iets wijzer zijn geworden om het eventueel zelf te proberen.


Natuurlijk ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade mocht je het verkeerd hebben gedaan,
Het ombouwen is geheel op eigen risico !!!
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

22-07-2011 15:52

mochten er nog meer mensen zijn die de plaatjes niet zien
stuur even een PB met je email dan stuur ik je de handleiding in ms word format
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

22-07-2011 19:38

http://cgi.ebay.com/2in1-Wireless-Boat- ... 3f0c1b0320

Zal met deze hetzelfde verhaal zijn lijkt mij? Deze heeft wat groter scherm, meer richting RF15..
de ontvanger/scherm, heb je daar ook de antenne van veranderd?
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

23-07-2011 17:29

de antenne van de ontvanger heb ik ook veranderd ja dat is dezelfde als op de sensor die kan je er gewoon opdraaien
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

24-07-2011 20:10

beste Dennis,

er is 1 ding wat mij steeds op valt en ik kwam dat tegen toen ik mijn fc 90 fishfinder aan het opbouwen was
namelijk ik heb de indruk dat het eye(oftewel het eitje) andersom moet dus met de 3 contactpuntjes naar achter!!!
zie link:http://www.ebay.co.uk/itm/Fish-Finder-Technicat-Bait-Boat-only-Advanced-/180603282763?_trksid=p4340.m263&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D180680875152%252B180680875152%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D1573139561231041109&_qi=RTM637063

ik zat daar aan te denken omdat de contactpuntjes van het eitje bij de opbouwmethode wel heel dicht op de boot zitten en er dus weinig water (lees ruimte) tussen de boot en het eitje zit voor optimale sonar.
In eerste instantie dacht ik ook dat het eitje zo moest dus ik ben er wat over op gaan zoeken.(zie link hierboven)
Hoe is jouw reading?werkt die goed?
als er andere mensen zijn die iets weten over de richting van het eye'tje(eitje) dan hoor ik het graag
eigenlijk is het wel logisch van smal naar breed en de vinnetjes aan de voorkant om het water makkelijker te snijden
"wind op de kant is karper op het land"
Manuel Guerra
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-05-2008 19:31

26-07-2011 08:21

Zie je dat bootje nog op 400 meter?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-07-2011 09:44

Nee, maar het normale bereik van iets van 30meter is te weinig...anders nog iets constructiefs te melden? Denk dat dit voor een hoop mensen goede tip is
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

26-07-2011 12:40

Zeer interessant dit!

Aangezien ik ook een Trend heb weet ik gelijk waar het op de boot bevestigd kan worden.
Op deze manier heb je voor ongeveer 375 euro dus een enigzins fatsoenlijke voerboot met dieptemeter, nieuw! Moet niet gekker worden :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

26-07-2011 12:57

Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

26-07-2011 13:58

@ray

Ik heb geen rare readings ondervonden op de manier waarop ik hem bevestigt heb.
Alles werkt precies zoals het zou moeten,
is het niet zo dat het eitje op een andere golflengte werkt als de boot en ze geen last hebben van elkaar?
maar als je hem op en andere manier wilt bevestigen sta je daar natuurlijk vrij in :-)

dit is alleen maar een indicatie hoe ik hem bevestigt heb en het werkt gewoon goed.
en qua aerodynamica ondervind ik hier weinig tot geen last van.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

26-07-2011 17:26

Dennis,ziet er goed uit,zou er wel een soort reddingskoordje aanmaken,voor als de klitten band een keer losraakt,gewoon gaatje in de houder,touwtje/kettinkje erddor en deze weer om de antenne bijvoorbeeld,voor de rest ,super uitgevoerd,groeten henk
andre versteeg
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-11-2010 08:23
Locatie: zoetermeer

28-07-2011 15:03

hoi even een vraagje

Waar halen jullie de sma connectoren vandaan.

En het zijn toch de sma female connectoren die in het eitje gaan. ??

mzzl andre
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

28-07-2011 15:34

andre,
de sma connector kan je bij de plaatselijke electronicazaak halen, die zullen ze vast wel hebben.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
andre versteeg
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-11-2010 08:23
Locatie: zoetermeer

28-07-2011 15:48

Dat is het nou juist. Die zijn er bijna tegenwoordig niet meer. Ik moet er een in Zoetermeer vinden die dat verkoopt.

Mzzl andre
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

29-07-2011 12:07

ff online zoeken levert al snel een site op


http://www.antennekabel.nl/connectors.html

20-VVS1094 SMA-Female, 1 gats montage Female 3 euro

ik heb alleen de vergulde versie
bijv.
http://shop.conrad.nl/componenten/connectoren/hf-connectoren/sma-connectoren/742767.html
maar die van mij was ook 3 euro en bij conrad is die een stuk duurder misschien als je verder zoekt kom je denk ik wel een goedkopere tegen :-)
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Manuel Guerra
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-05-2008 19:31

30-07-2011 15:38

Martijn Nederpel schreef:Nee, maar het normale bereik van iets van 30meter is te weinig...anders nog iets constructiefs te melden? Denk dat dit voor een hoop mensen goede tip is


Niets te melden, maar deze vraag was ook niet aan jou gesteld.

Dennis:
heb je nog een goed zicht op je voerboot op een afstand van 200 meter, aangezien ik ook voor deze voerboot met sonar wil gaan.

Mvg Manuel
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

30-07-2011 18:20

@manuel

het is natuurlijk geen supergrote voerboot he maar welke voerboot is wel zichtbaar op 200 of 400 meter?

het gaat mij er vooral om dat het bereik van de sonar is verbeterd dat ik in ieder geval daar geen limiet meer op heb mocht ik 200 meter uit de kant willen zoeken naar een geschikte plek.

maar de lampjes helpen een hoop om de boot te zien ik vind zelf in het donker de achterleds feller als de voorkant
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

29-11-2011 17:03

aha
Laatst gewijzigd door Ruben van Berkel op 29-11-2011 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

29-11-2011 17:10

Heeft het ombouwen nog effect op de batterijduur van het eitje? Deze zou volgens de fabriek 500 uur zijn....... zonder verbouwingen. Hoe werkt het eigenlijk, verbruikt het eitje alleen stroom als hij water raakt en wat als' ie ooit leegraakt?
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

29-11-2011 18:58

In het eitje zit een batterijtje :lol: Deze is er makkelijk uit te halen en te vervangen door een nieuwe :wink:
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Rick Burks
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-02-2012 16:48

15-02-2012 16:51

Bedankt voor de tips dennis, ik heb er zelf ook een besteld en ga hem ook ombouwen.

Nu was mijn vraag is het ook mogelijk om de coax kabel te vervangen door een dik elektriciteitsdraad? Dit is makkelijker met in elkaar zetten?!
Ik vroeg me af of je daar nog de mist mee in kan gaan. dat bijvoorbeeld de geleiding niet goed is?
kevin scholten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-10-2012 21:21
Locatie: barneveld
Contacteer:

17-10-2012 22:48

@ dennis

vraagje he heb je nooit gekloot met de trend boot zelf door storingen of zo iets?

ik heb um zelf om laten bouwen met een dx5 controler en een +punt geen antene meer.

heb nu me solar ook om gebout en het zelfde plekje gegeven aleen zonder klitte bant gewoon een hoeklijntje van alu zo dat ik um nie verlies.

echt super die hand leiding en goeie foto's makkelijk om zelf te doen

mvg kevin
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

22-01-2013 21:14

Ik heb deze gekocht omdat ik ook een gewone boot heb.

http://www.ebay.com/itm/2in1-Wireless-B ... 2c6b259fdc

Ik neem aan dat de antenne die op deze ontvanger zit niet verlengt hoeft te worden? Dat is zo'n lange uitschuifbare.

Ik sprak gisteren met iemand die zei dat je de windingen van de antenne in het eitje niet mocht afknippen ivm frequentie verandering???
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

23-01-2013 16:30

Als jij met de diepte meter in je gewone boot gaat, want dat doe je dan over het algemeen, dan hoef je niks te sleutelen aan de dieptemeter...

Dat van die windingen en frequentie weet ik niet, maar blijkbaar heeft het geen problemen opgeleverd. Het is namelijk nog niet eerder naar voren gekomen bij de knutselaars...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

23-01-2013 17:55

Ik heb alles gedaan zoals aangegeven ik heb alleen de originele spiraalantenne in het eitje een beetje uitelkaar getrokken en rechtstreeks op de connenctor gesoldeerd. Verder heb ik een (korte) schroefantenne uit een oude router erop gezet totdat mijn bestelling binnen is. Nu is alles het drogen en zodra het ijs weg is ga ik ermee varen. Ben benieuwd!!!

Ik heb trouwens een dieptemeter voor op een gewone boot en ook nog een eitje erbij voor op de voerboot. Heb gekozen voor deze omdat ik een gewone boot heb waarop ik de dieptemeter ook wil gebruiken (gewoon met kabel) en omdat deze dieptemeter een veel grote beeldscherm heeft.