Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.


Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

02-09-2014 07:36

bas bonouvrie schreef:Ok bedankt dat begrijp, maar ik durf hem dus niet uit elkaar te slopen. Maar dan nog een vraag over de wetswitch ik begrijp dat ie water nodig heeft om te gaan werken dus hoe werkt ie dan als je er alleen een schakelaar tussen zet, of doe je vanaf die schakelaar dan weer een draad die contact maakt met het water, want als dat zo is kan je het eitje dus ook los in de boot doen en dan een draadje aan de wetswitch maken die door de boot heen en contact met het water laten maken en het eitje in de boot of zie ik het verkeerd. Dit vraag ik vanwege het inbouwen ervan en de wetswitch werking niet begrijp als dit allemaal niet kan dan maak ik hem achter me boot vast.


Nou Bas, ik denk dat ik ongeveer je vraag wel begrijp.
Bij de inbouw methode ( eitje kapot knippen) wordt de wetswitch verwijderd en komt er een schakelaar op de boot. Als je de wetswitch intact wilt laten zul je hem inderdaad extern moeten bevestigen. Het eitje los in de boot zou ik persoonlijk niet doen i.v.m de sonar. Hoe lager deze in de boot zit hoe beter de registratie.
Is het internet ook op zondag open?????
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-09-2014 08:24

Ron Som schreef:He Fred :D

Alles goed?
Dat moet geen probleem zijn. in princiepe kan het in elke boot ingebouwd worden.
Probeer vanmiddag alles even online te zetten.


Ja hoor :wink: Met jullie ook hoop ik? Misschien moeten we toch maar weer een keer....
Je weet ...mechanisch een mc yver, maar electronica.... :oops:
Kijk vd week wel ff. FF paar uurtjes werken, en dan weer ff een naggie pakken.

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

02-09-2014 15:31

fred schreef,
Nou Bas, ik denk dat ik ongeveer je vraag wel begrijp.
Bij de inbouw methode ( eitje kapot knippen) wordt de wetswitch verwijderd en komt er een schakelaar op de boot. Als je de wetswitch intact wilt laten zul je hem inderdaad extern moeten bevestigen. Het eitje los in de boot zou ik persoonlijk niet doen i.v.m de sonar. Hoe lager deze in de boot zit hoe beter de registratie.

dat kapot knippen en dat de wetswitch word verwijderd dat begrijp ik ook ,maar die schakelaar waar word ie aan vast gemaakt bedoel je dan op de plek waar de wetswitch aan vast zat of ook nog ergens anders, en het bootje(printplaatje) wou ik al onder in de boot doen.
Dus ik begrijp het antenne gedeelte alleen dat met die schakelaar hoe en waaraan begrijp ik niet. :oops: :oops:
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

02-09-2014 19:52

Hier een stukje van mijn inbouw projectje. Dennis heeft als topic starter al een mooie en duidelijke handleiding geschreven en er is meer te vinden op internet over de inbouw. Ik wou dit toch even met jullie delen :wink:


De ontmanteling

Het sonar eitje is met een babyzaagje over het midden open gezaagd. Dit moest wel voorzichtig gebeuren. Niet te diep zagen want de printplaat ligt vlak tegen de rand aan. Zodra het eitje is open gezaagd heb je iets wat eruitziet als onderstaande foto.

Afbeelding

De spiraal in het midden fungeert als antenne en in de zwarte houder rechts zit de Lithium batterij. De transducer is nog onzichtbaar. Deze bevind zich onder de printplaat. Daarna volgden een voorzichtig stukje priegelwerk om met een kleine kniptang het plastic, stukje voor stukje af te breken zodat de printplaat en de transducer los van het ei komt.

Afbeelding

De metalen pennen die de transducer inschakelt zodra deze pennen contact maken met water zijn vervangen door geblokte draden die verbonden worden met een schakelaar op de boot. Deze schakelaar zal de transducer aan- of uitschakelen.
Afbeelding


Ingieten van de transducer

De transducer die we voorzichtig uit het onderste deel van het eitje hebben gepeuterd gaat een plaatsje krijgen in een van de bodemsleuven van de boot. We hebben geluk, want deze past er lichtklemmend in zodat we hem onder een hoek van ca. 20 graden kunnen positioneren. Waarom doen we dat? Als de boot vaart komt de voorpunt iets uit het water. Door nu de transducer een negatieve hoek van 20 graden mee te geven zal deze ongeveer waterpas liggen tijdens het varen.
Afbeelding

In een andere handleiding op het internet werd voor het ingieten van de transducer gebruik gemaakt van polyesterhars. Relatief goedkoop en overal verkrijgbaar, maar door zijn minder viscose en stroperige eigenschappen mijns inziens ongeschikt om als giethars te dienen. De transducer moet beslist luchtbelvrij op de boden van de boot rusten.
Het alternatief is epoxiehars. Niet goedkoop maar ideaal voor dit doel. Het werken met deze waterdunne giethars is een fluitje van een cent. In mum van tijd was de transducer ingegoten en kon het uitharden beginnen.
Afbeelding

Het kleine spiraalvormig antennetje was reeds van de print losgehaald en daarvoor in de plaats is een dunne coaxkabel van 50 ohm gesoldeerd. Op de achtersteven van de boot is een SMA antenneplug geplaatst die verbonden is met het andere eind van de coaxkabel. Zo’n externe antenne zal de signaalsterkte zeker ten goede komen.

Ook de lithiumbatterij compleet met houder is verwijderd van de print en heeft een plaatsje gevonden in de accubak van de boot. Hiervoor moest een klein doorvoergaatje worden geboord en na montage worden afgestopt met kit om de kans op doorlekken te voorkomen.

Tot slot werd de verbinding tussen de transducer en de printplaat (hier nog niet afgebeeld) weer tot stand gebracht.
Afbeelding


Eind goed al goed?

Jazeker. Met twee 34 cm externe half golf antenne’s van 433 mhz ga ik ruim over de 300 meter. Meer als genoeg voor mijn visserij.
Afbeelding

Zie ook:http://www.teamsomcom.nl/fishfinder-inbouwen-in-voerboot
Is het internet ook op zondag open?????
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

02-09-2014 20:27

Zeer duidelijk man, ik heb hier echt veel aan en andere ook denk ik, alleen nog 2 vragen ik neem aan dat de batterij met 2 draden weer gekoppeld moet worden op de printplaat? En je heb je de draden van de tranducer/sonar ook verlengt? Oh en waarom heb je kit op de printplaat gedaan 3 vragen dus hahaha :lol: :lol:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

02-09-2014 20:31

Nette beschrijving. De sonar kan je ook gewoon in een dikke dot kit drukken.
wordt in de watersport vaker gedaan dan in de hars gegoten.
in de kit is hij vrij makkelijk los te krijhen ondien hij stuk is.

succes allemaal
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

02-09-2014 20:38

bas bonouvrie schreef: 2 vragen ik neem aan dat de batterij met 2 draden weer gekoppeld moet worden op de printplaat? En je heb je de draden van de tranducer/sonar ook verlengt? Oh en waarom heb je kit op de printplaat gedaan 3 vragen dus hahaha :lol: :lol:


@Bas, Klopt, je verlengt als het ware de batterijhouder. Aangezien deze op de print gesoldeerd is moeten er dus draden aan te pas komen. Batterijhouder los solderen en verlengen met twee draden vanaf de printplaat.
Tranducer is inderdaad ook verlengd, klopt.
Het lijkt kit op de printplaat maar dit is ( volgens mij) een soort koelingspasta wat er al op zit als je het ei openmaakt. Lekker laten zitten, kan geen kwaad.

@ Camiel, Dat lijkt me ook een goede tip. Wist ik niet maar die nemen we mee :wink:
Is het internet ook op zondag open?????
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

02-09-2014 22:05

Mannen helemaal top dit ben helemaal blij ga er mee aan de slag en door deze uitleg zal het zeker lukken jullie zijn toppers :P :P :P :lol: :lol: :lol: :lol: bedankt
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

03-09-2014 00:53

Succes Bas. Gaat vast goed komen
Is het internet ook op zondag open?????
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-09-2014 08:32

Eigenlijk had ik gehoopt dat mn trend micro niet in 2en hoeft.
Er zit onder een holletje waar een transducer in kan. ik heb echter nooit
dat kapje eraf geschroeft.

Heb nu al ruim 3 jaar plezier van het bootje , en nog nooit een probleem gehad.
Ben bang dat als ik hm openmaak , de problemen (kunnen) beginnen.

Vd week maar eens het kapje eraf schroeven....
Misschien is het mogenlijk om een schakelaartje bovenop te monteren, en dmv
een gat bovenin de antenne met een draad doorvoeren ??
Ach man..Ga toch vissen !!
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

04-09-2014 11:06

Hoi fred daar had ik ook al naar gekeken maar ik denk dat het bootje niet past, maar als je de accubak daarboven los schroeft dan kan je daaronder de sonar in kwijt en met een beetje pielwerk kan je het voor elkaar krijgen, want ik ben ook een beetje huiverig om de boot uit elkaar te halen heb trouwens ook de trend micro. Misschien is het wel mogelijk als je bovenkant van het bootje eraf laat zoals in de eerste foto van ron som en er een andere antenne op soldeert en dan eronder bij het inbouwplekje. Ben namelijk ook een beetje bang om de printplaat en sonar te beschadigen. Maar als het wel lukt met dat bootje eronder graag foto's. Dat is misschien wel makkelijker.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-09-2014 15:43

Ik heb net ff het kapje onder de boot eraf geschroefd, en een oude halve transducer gepast,
( Had er gelukkig 2 besteld) maar deze gaat niet passen :-?

Heb gekeken onder het printplaatje van de transducer , en hier zie ik 2 draadjes vd printplaat
naar een metalen plaatje wat aan de boden van de transducer zit. ???

Enigste wat zou passen in het voorgegoten holletje in de trend micro, is alleen het printplaatje
zelf. Heb dan geen idee waar ik dan dat metalen plaatje moet laten.
+ dan moet alles ook zo passen dat de wet-switch contact maak met het water

Ook de mogenlijkheid om een batterij te verwisselen moet vanaf boven kunnen ipv
weer een complete verbouwing. Een schakelaar vind ik dan weer niet nodig aangezien een batterij
lang mee gaat.

Het wordt voor mij abacadabra, dus ik ga er voorlopig niet aan beginnen. :(
Ach man..Ga toch vissen !!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

04-09-2014 19:03

Ohh, jullie hebben allebei een trend micro. Nog makkelijker :wink:
http://www.carpfeeling.com/forum/yaf_postsm114372_bouwverslag-wireless-fishfinder-inbouwen-voerboot.aspx

@ Fred, Als ik uit France terug ben wil ik er wel met je aan werken hoor 8)
Is het internet ook op zondag open?????
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

04-09-2014 20:51

Klopt ron som ik had hem ook gevonden maar waar ik persoonlijk een beetje tegen aanloop is dat ik bang ben om het printplaatje stuk te maken of beschadigen. Als ik dat zou kunnen maken zou ik niet eens de boot hoeven open te maken, want als ik de accubak losschroef heb ik al genoeg ruimte om alles te plaatsen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-09-2014 21:28

Ron Som schreef:Ohh, jullie hebben allebei een trend micro. Nog makkelijker :wink:
http://www.carpfeeling.com/forum/yaf_postsm114372_bouwverslag-wireless-fishfinder-inbouwen-voerboot.aspx

@ Fred, Als ik uit France terug ben wil ik er wel met je aan werken hoor 8)


Jij hebt je pb functie uitstaan, dan maar ff zo..


Thanks Ron! Ga jij maar eerst lekker naar Frankrijk (vissen?) dan komt de rest wel.
Misschien eerst maar eens bijkletsen met een spa bruin voordat we eventueel aan het
bootje gaan beginnen :wink:

Veel plezier in Frankrijk, en ik hoor het wel als je weer terug ben

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

04-09-2014 21:57

Ok. Staat. Je hoort het zeker als ik terug ben van het vissen :D
@bas, een optie is natuurlijk nog een eitje aanschaffen. Dan mag het mis gaan alhoewel dat wel mee valt als je het met beleid doet :wink:
Succes in ieder geval.
Is het internet ook op zondag open?????
bas bonouvrie
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-09-2014 16:38

08-09-2014 22:07

Heren nog een vraagje wat is het bereik op deze manier evengoed nog rond de 300 meter.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-09-2014 08:21

Als je het goed doet wel.
mijn bootje is na een goede 250 meter nog maar een stipje aan de horizon maar het ontvangst blijft prima
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

14-01-2015 19:55

foto's op een andere site gezet, ik weet alleen niet hoe ik mijn originele bericht aan kan passen.

Dennis Tuithof schreef:Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.

Hieronder volgt een handleiding hoe je de (gele ) sonar sensor kan ombouwen voor een groter bereik.
Ik heb hem getest en ik ben gestopt op 400 meter toen ik nog steeds volle ontvangst had :-)
Ipv de standaard 60 meter is dit een hele grote verbetering.

In mijn geval heb ik de fishfinder ( Lucky FFW718 ) via ebay besteld vanuit Hong Kong voor 48 euro incl. verzendkosten.
De prijs voor het ombouwen ligt op ongeveer 25 euro , mocht je zelf nog spullen hebben is het natuurlijk minder.

Wat heb je nodig:
• 2 Antenne’s met SMA connector
• 1 SMA connector
• Stukje coax kabel +/- 10 CM.
• Klein ijzerzaagje
• Soldeerbout
• Soldeertin
• Kniptangetje
• Lijm
• Klitteband ( Sterke )
• 2 componenten lijm/Kit
• Klein plastic bakje om je sensor in te hangen
• Boortje 5.5 mm


Mijn uitgangspunt is mijn fishfinder op het plaatje hieronder

Afbeelding

Vervolgens neem je het sonar eitje en zaag deze overmidden waar de 2 delen samenkomen op de rode lijn, LET OP !! niet zo diep zagen want de printplaat ligt vlak tegen de rand aan.
Zodra je het eitje hebt opengezaagd heb je iets wat eruitziet als onderstaande foto.

Afbeelding

Het spiraaltje wat je in het midden ziet is de interne antenne alleen opgekruld.
Neem nu de bovenste helft van het eitje en boor hier een gaatje in ( sorry hier alleen geen foto van maar je kan zien waar die ongeveer moet komen op onderstaande foto )

Afbeelding

Vervolgens neem je de SMA connector en soldeer je aan de onderkant het stukje coax kabel ( Zie foto hieronder ). Ik heb de coax kabel gestript tot alleen het binnenste platic overblijft want anders past je ringetje en boutje waarmee je de connector vastzet er niet meer overheen.

Afbeelding

Neem nu je sma connector met het gesoldeerde coax draadje eraan en stop deze in het gat ( als het niet past gaatje iets groter maken natuurlijk )
Laat vervogens vanaf de andere kant het ringetje en het boutje eroverheen glijden , het boutje past precies in het onderste gedeelte van de uitholling, het is een beetje pielen maar je moet hem goed strak aan kunnen draaien.
Vervolgens heb ik de connector aan de binnenkant dichtgestopt met kit om lekkages te voorkomen.
Neem nu even pauze om de kit iets te laten harden :-)

Wat je vervolgens overhoudt is wat je op onderstaande foto ziet.
Ik heb ervoor gekozen om alleen het coaxdraadje te gebruiken en het plastic wat er omheen zat te verwijderen om het iets flexibeler te houden voor als ik straks het eitje weer aan elkaar lijm, dan heb je een klein beetje speling.

Afbeelding

Nu neem je de andere helft van het eitje waar de originele antenne op zit en knip je deze af tot je ongeveer nog 1 a 2 rondjes overhoudt, dit ook weer om iets speling te hebben want het rechte stukje geeft niet echt mee als je het eitje weer vast lijmt.
Soldeer vervolgens het deel van de antenne aan het draadje wat aan de connector vsatzit aan elkaar.
Dit is een beetje precies werk want je moet de 2 delen van het eitje bij elkaar houden om de 2 delen te solderen.
De lengte van het draadje aan de connector moet je even zelf bepalen welke lengte je het makkelijkste vindt , ik heb hem ongeveer 1 cm aan de onderkant van de helft uit laten komen.
Zodra je de 2 delen gesoldeerd hebt even laten harden en vervolgens kan je de 2 delen van het eitje weer vastlijmen. Ik heb hier plasticlijm voor gebruikt, je moet er wel druk op houden terwijl het uithardt, je kan eventueel wat tape strak om het eitje doen om de 2 helften tegen elkaar te houden.
Laat de lijm goed uitharden voordat je vergaat !!

Voor de houder heb ik een klein plastic bakje genomen die ik bij de karwei vond.
Hier moet je een uitsparing in maken dat het eitje er als het ware zo invalt als jet het bakje op zijn kop zet en het antennegedeelte naar beneden in laat vallen, het eitje rust dan op het randje wat eromheen zit precies in de uitsparing.
Dan kan je de hele boel goed vastkitten eromheen aan beide zeiden om te zorgen dat het eitje goed in de houder hangt.

Afbeelding

Vervolgens heb ik houder bijgesneden en de klitteband bevestigt.
Zachte kant van de klitteband aan de houder en de harde kant aan de boot
Het eindresultaat kan je op de onderste 2 foto’s zien, misschien dat ik nog eens het geheel zwart spuit maar het gele valt wel lekker op dan kan ik van een afstand zien of mijn eitje nog aan de boot hangt :-)
De afstand die ik tot nog toe gemeten heb is 400 meter en ik had nog steeds volle ontvangst.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jullie hiermee iets wijzer zijn geworden om het eventueel zelf te proberen.


Natuurlijk ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade mocht je het verkeerd hebben gedaan,
Het ombouwen is geheel op eigen risico !!!
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

18-08-2015 00:09

Ik ben ook op zoek naar een draadloze dieptemeter voor op mij voerboot.
Nu lees ik dit interessante topic voor het ombouwen van de sensor.
Nu was ik ook geïnteresseerd in de Lucy 918 dieptemeter.
De link die eerder gepost is naar Ebay betreffende deze dieptemeter, is niet meer actief. Ik kan wel naar alternatieve links doorklikken en daar kom ik de dieptemeter ook tegen. Echter zie ik op de afbeeldingen nergens het merk Lucy staan. Enkel het woord Fishfinder. In de omschrijving staat overigens wel dat het een Lucy 918 betreft. Heeft iemand de ervaring met het bestellen van deze of een dergelijke dieptemeter via Ebay?
Ik wil even zekerheid voordat ik misschien een kat in de zak koop. En dat het een of andere kopie is.
Ik hoor het graag.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-08-2015 10:48

Ik denk dat je de lucky FF918-WL bedoeld, dit is een goede dieptemeter en qua kwaliteit vergelijkbaar met de humminbird rf15e

De FF918WL is eigenlijk gewoon een humminbird piranhamax.

Maar er zijn tegenwoordig leukere oplossingen zoals de Vexilar sonarphone.
Plak antenne veranderen naar een vaste antenne en je hebt 300m bereik :)
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

18-08-2015 11:21

Hé die Vexilar sonarphone is inderdaad een mooie oplossing. Dat heeft mijn interesse wel gewekt.
Heb jij ervaring mee dat bereik van 300m? Zit die plak antenne in het boxje zelf en is deze gemakkelijk te verlengen/vervangen? En moet dit dan gebeuren met een antenne van een wifi router of welke antenne is dan aan te bevelen? Alle info is welkom
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-08-2015 13:51

Plak antenne zit in het zwarte kastje, koop zoiets als dit:
Afbeelding

Knip de kleine connector er af en strip de kabel aan, verwijder de plak antenne en soldeer de kabel vast op de plaats van de plak antenne aansluiting.

Wifi antenne er op en 300m bereik

Met deze modificatie raak je wel je garantie kwijt!
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

18-08-2015 14:57

Oke, en dan kan ik het beste opzoek naar een antenne van 9dB versterking ipv bijvoorbeeld 2 of 3dB?!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-08-2015 15:11

Gewoon 1 van een oude router of koop er 1 van 4+ dBi, alles is beter als die plakantenne.