Wat gebruik jij: 3 - 3,25 of 3,5 lb


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-07-2011 22:23

Zoals de titel aangeeft.. Welke hengels gebruik jij in deze lb klasse en hoe bevallen ze?

Ik zoek nieuwe stokken. Zelf verschillende 3lb hengels gehad, waarvan er maar 1 onverwoestbaar was. Dit was sportex. Oude versie, weet even niet meer hoe die heet. Gebruik hem nu als spodhengel en is inmiddels al 11 jaar oud en niet kapot te krijgen.

Stokken moeten kunnen smijten, maar ook lekker drillen. Kan weinig vinden op internet qua hengels van 3,25 lb. Of ik zoek verkeerd.

Prijs ong 125 stuk. Uiterlijk, maakt niet heel veel uit. Al gezocht naar de eerste chub versies. Niet meer te vinden :(

Wat gebruik jij en hoe bevallen ze?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-07-2011 22:48

Jan Willem,

Wat is de reden dat je zo'n relatief zware stok wil hebben?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

20-07-2011 23:02

Voor mij is er na heel veel hengels geprobeerd te hebben nog maar 1 hengel die overal bovenuit steekt en dat is de Century FBS 12ft 3,5lbs.
Ik weet het, de meeste denken dan meteen 3,5lbs, waar is dat nou voor nodig? En veel te zwaar! Maar dat valt echt wel mee met deze hengels. Het mooie aan deze hengel is dat hij niet aanvoelt als zo'n zware hengel, ook met een kleine vis heb je nog sport.
Vaak heb je zo'n zware stok inderdaad niet nodig, maar als je het dan nodig hebt, bijvoorbeeld met het werpen van een pva zakje, als je er plots een echt sterke vis aan krijgt, bv een steur of meerval, of als blijkt dat bij dat ene obstakel alle vis zit, dan is het toch wel fijn als je wat power hebt.

Ik ben al lang op zoek geweest naar een hengel met wat meer power, maar steeds bleken deze hengels gewoon te hard, te stug en niet fijn om mee te drillen. Zo niet met de Century FBS.

Eén nadeel, ik vind ze niet heel mooi. Als er ooit andere hengels komen, dan wordt het zeker weer deze blank, maar dan afgebouwd door een goede hengelbouwer, bv BB, met wat meer ogen en full eva.

Maar ja, dat ga je met die 125 euro natuurlijk niet redden :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-07-2011 23:20

Richard,

Dank. Maar inderdaad, te duur.

Eus,

Smijtwerk zoals ik al aangaf. 120 gram zonder problemen 100+ m kunnen gooien. met een 2 3/4 red ik dat niet en hou niet van gekraak of zenuwachtig moeten staan of ik hem niet breek. Zoals onderlaatst gebeurde met een 3lb met maar 115 gram welke als max gewicht 140 gram kon gooien. Knak, boem, overmidden, topgedeelte.

Heb al naar sonik gekeken. Hebben 2 Poots ogen waardoor een mooie dril eigen schap. Dan is 3,25-3,5 helemaal niet erg. maar bang dat die ogen breken. Gooi me hengels nog wel is van me af als ik wat verspeel ofzo..

Realiseer me ook wel dat het lastig is.. En 120 Gr. Wegzetten en een goeie actie hebben. De speedmaster had dat van shimano. Maar gooide die dus overmidden. Vandaar dat ik nu ook kijk naar meer body, dus vaak een zwaardere stok. Niet elke 3 ponder zet 120 fijn weg ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

20-07-2011 23:23

Voor mij precies hetzelfde verhaal als hier boven, ik gebruik hier Berkley hengels voor, moeilijk te vinden maar meestal niet duur. De plaatselijke winkelier kon ze aan de straatstenen niet slijten en ik heb er zelfs nog 2 als reserve bij gekocht toen bleef ie met één zitten(dat wist ik) en die heeft hij er ook maar bij gegooit. Echt berestokken en lekker sober geen lappen tekst erop enzo, m'n CJW's blijven steeds vaker in de kast staan. Ik heb zelf type B502 13ft en 3,5 lb met 50 startoog. Mocht je deze hengels ergens op de kop kunnen tikken krijg je er geen spijt van.
Let op slagboom !
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-07-2011 23:26

13 ft wil ik niet meer. Vind het onder de kant niet lekker drillen.

Las inderdaad al een post an je met dit verhaal. Niet kunnen vinden op internet.

Kwam wel hengels wan whychwood tegen. 90 euro.. Ben alleen niet bekend met het merk en hebben geen groot startoog, maar das niet echt een probleem: http://www.hengelsportvught.nl/index.ph ... t&Itemid=1
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

20-07-2011 23:34

JW,

Het is weer heel saai, maar toch ga ik mijn lieverdjes weer noemen: zoek eens naar tweedehands Hutchy IMX'en, 3 of 3,5lb. Met honderd euro per stuk moet het gedaan zijn.

Century Armalites, ook te gek, maar anders, meer doorgaande actie met heel veel demping (ik vermoed door de kevlar-vezels). Moet ook wel lukken voor rond de honderd euro per stuk (MK1 en MK2 - dit zijn wel verschillende hengels met elk hun eigen karakter).

Century NG is eveneens een werkpaard. Een zeer krachtige hengel, lijkt qua actie erg op de IMX. Taaie stok, de tweedriekwarter vind ik al indrukwekkend.

Van deze drie is de NG volgens mij echt het meest geschikt voor het betere gooi- en smijtwerk. Wel moet ik zeggen dat mijn mening gebaseerd is op het eerste type NG.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

20-07-2011 23:36

Inderdaad, 13ft heb ik 15 jaar geleden ook al afgezworen op Lac du Der. We moesten toen elke vis gaan halen vanuit de boot, wat een ramp was dat met die 13ft 3lbs hengels! Ik kreeg mijn net gewoon niet onder de vis (en dat waren er behoorlijk wat :wink: ), helemaal niet als er een beetje wind stond.

Koop iig geen Chub Outkast 3 lb, die versie met die 50mm ogen. Het ziet er leuk uit voor het geld en het werpt als een tierelier, maar wat een stugge poken! Ik had er 4, ik was de eerste die ze had volgens de importeur, maar ik was zeker ook de eerste die ze weer verkocht.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-07-2011 23:39

Zijn inderdaad mooie stokken Willem.

Enige nadeel is, als er wat mee gebeurd kan je nieuwe kopen. Daarom liever nieuw, dan tweedhands. Je weet nooit of er een kleine haarbreuk bij de sluiting of dergelijke zit. En dat voorkom ik liever. Ook is de staat vaak beroerd, zal je ze dus moeten laten lakken..

Afijn, blijft een optie, maar welde laatste en moeten ze echt goed zijn.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

20-07-2011 23:46

JW,

Als je mijn IMX'en ziet, ga je huilen.

Ooit waren ze glanzend rood, nu zijn ze mat grijs.
Als ik snoeihard gooi of dril, kraakt het bij de reelhouder.
De sluitingen zijn versleten (zonder te 'tikken').
Scheuren in de wikkels.
Logo's? welke logo's?

Etc.

Maar die blank is goed. Ik gebruik trouwens de 2,5lb.

Als ze breken kun je op zoek naar nieuwe. Wie gaat er nu nog met 101% vertrouwen voluit drillen of gooien met een gerepareerde hengel of een hengel waarvan de top niet bij het onderdeel hoort? Ik niet.

Ik zou voor NG's gaan, maar goed, wie ben ik?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

21-07-2011 00:21

Voorheen de Dave Lane Classic gehad wel de 2,75. Kleine review van iemand anders maar zou het niet beter kunnen verwoorden. Check absoluut de link want het is een overweging waard.

Het zijn afstandshengels. En daarmee bedoel ik dat ze zo zijn afgebouwd (met de hand overigens) dat je enorme afstanden kan overbruggen. Zeker wanneer je net zo als ik big-pits er onder hangt (ik heb de Entoh’s). Erg opvallend is ook het aantal ogen…. Dat zijn er maar 6! Typisch voor een afstandshengel. Ik werp er meer dan 120 meter mee maar dat is mijn ogen helemaal niet het voordeel wat ik er mee wil bereiken. Ik vis het liefst zo dicht mogelijk bij maar zodra ik een pinpointworp wil maken op 80 meter afstand dan is dat veel eenvoudiger te doen met zo’n Lane dan met een conventionele 2-driekwarter.

Erg bijzonder vind ik voorts de eigenschappen van de blank. Het is alsof er twee hengels in één stok zijn gebouwd! Je kan enorm veel druk uitoefenen indien noodzakelijk op afstand maar zodra de vis onder top is dan is het welhaast een penhengel, prachtige demping en een supersnelle reactie op plotse uitvallen. Meerdere van mijn maten die vissen hebben gedrild op mijn hengels hebben dit overigens uit eigen beweging ook gezegd….

Dave Lane Generator volgens mij dezelfde blank en hagel nieuw.

http://link.marktplaats.nl/466824039
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 07:46

Dries,

Bedankt hiervoor. Hengels zijn wel wat ik zoek als ijdel review zo lees. Zal is kijken bijdie beste man. Zijn wel 4 stokken en zoek er eigenlijk 3. Vis nooit met 4, ook niet in Frankrijk. 3 hengels is wel zat
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-07-2011 09:09

Jan-Willem,

Realiseer je dat echt ver smijten en soepel drillen niet hand in hand gaan. De hengels die echt een leuk eind gooien zijn fast tapers en dat zijn klotedingen om mee te drillen.
Stokken met een mooie doorgaande actie, waar je dus fijn mee drilt gooien vaak belangrijk minder ver.

Het zal dan een compromis moeten worden vrees ik. Is uitvaren en een wat lichtere hengel geen optie?
Op die manier kun je ook wat preciezer te werk gaan, of jij moet op 100m+ op de vierkante meter nauwkeurig kunnen gooien en er dan met je werppijp nog wat boilies bij kunnen krijgen.

Mij lukt dat niet. Bij een meter of 85 houdt het meestal wel een beetje op, hoewel dat voor heel veel mensen al makkelijk over de honderd meter is. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 09:28

Eus,

Voor de duidelijkheid.. Ik heb tig keren nagemeten hoever ik werkelijk gooi. Helaas gaat die 85m is 100m bij mij niet op ;)

Uitvaren is geen optie, mag niet. Voerboot vind ik onzin, teveel meeslepen en bovenal TE DUUR! Heb ook een kind te onderhouden, die hoeft en die mag niet lijden onder het feit dat ik mooie spullen nu wil. Niet alles kan nu financieel, dus een compromis zal zeker gesloten moeten worden. So be it..

Boilies op 100m met een goede werppijp is geen probleem. 24mm knalt een eind weg hoor. En voer altijd verspreid, dus ook het compacte gedeelte hoeft niet.

Heb wel een hengel gevonden die kan smijten en parabolisch is onder de top. De JC TSI Rods, van James Cook. http://www.monstercarp.nl/a-16206320/he ... -12-300-lb

Iemand ervaring mee?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-07-2011 09:51

JW,

Dat sloeg niet op jou hoor want ik heb je nog nooit zien gooien/vissen. ;)
Maar wat ik vaak zie is dat mensen claimen makkelijk 100m te gooien terwijl dat ik werkelijkheid hooguit een meter of 80 is. Met Google earth kun je dit soort dingen leuk nameten.

24mm knikkers vis ik niet mee,ik ben van mening dat hoe kleiner het aas is hoe beter, dat vind ik dus al een behoorlijke compromis.

Ik moet je ook zeggen dat ik nooit met zulke grote knikker met een werppijp heb gegooid dus ik weet niet hoe ver je die krijgt. Wat ik wel weet is dat je daar een flinke werppijp voor nodig hebt en dat vind je arm niet leuk, hehe.

Succes met je keuze. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 09:59

Eus,

I know ;) Maar moest er even op reageren :) Ga ik me laatste afstand is ff opmeten, kijken wat dat nu werkelijk was, toen ik de loods raakte :)

Kan het ook met google maps?

24mm en een goede fox rangemaster, of die ouderwetse cobra buizen, doen het goed hoor. Je arm is er niet altijd blij mee, maar voer dan ook geen kilo's. Hooguit een halve.

En klein aas gebruik ik ook, maar niet op grote afstanden daar ik geen mogelijkheid heb het er bij te krijgen :( Anders deed ik dat wel :)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

21-07-2011 10:04

Hoe betrouwbaar is dat google earth/maps? Maar JW, onderschat die stok van Dave Lane niet, zijn zeker een kijkje waard. Zoals eerder aangegeven. Het lijkt net of er 2 blanks in 1 verwerkt is, hele fijne stokken om te werpen en te drillen. Maar ik had die Classics maar volgens mij is het dezelfde blank.
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 21-07-2011 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 10:14

Bij gg maps kan je het neit berekenen. Eus, kan je wel een printscreentje sturen, mocht je earth hebben. Kan je het opmeten voor me :)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 12:16

grappig joh... meer dan 200x bekeken en zo veeeeeeeeeeeeeeeel :o reacties
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sander Witteveen
Berichten: 168
Lid geworden op: 20-11-2010 19:43

21-07-2011 12:24

JW,

Niet iedereen heeft ervaring met 3lb+ stokken, maar veel vinden het wel interessant om ff rond te koekeloeren...
Zelf ook vind k het leuk om te lezen, maar k heb geen ervaring met 3lb+ stokken, dus waarom posten?

Sander.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 12:41

Sarcasme Sander, sarcasme :roll:

Al weet ik wel zeker dat van die 200 wel meer ervaring hebben..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-07-2011 18:00

JW,

Ik heb zelf ook de Dave Lane Classics net als Dries. Ik heb ze echter in 3.25lb.
De stokken bevallen mij echt super! Het zijn vind ik echter geen mega werpkanonnen maar drillen heerlijk ondanks de zware testcurve! Een meter of 100 red ik er persoonlijk wel mee, maar ik ben maar een klein mannetje 8)

Groeten Bart
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 18:05

Ik ben ook 1.78 hoor.. Niet bepaald groot.. Maar Eus heeft het opgemeten voor me. Schijnt 140m te zijn.. Das wel ver :o

Maar met de juiste techniek kan je ver komen.

Ik kan die Dave lanes kopen voor 300 de 3. Andere aanbieder. Hij geeft er een half jaar garantie op.. Twijfel.. Weet niet waarom..

Heb jij foto's Bart? Even benieuwd hoe ze eruit zien. Foto's op internet is reclame materiaal en altijd gepimpt
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-07-2011 18:14

Kun je hier genoeg op zien? Of is dit ook teveel gepimpt ;-)?

Afbeelding
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-07-2011 18:24

Nee, te donker ;p

Wel mooie grote ogen. Dat bevalt me wel! Denk dat ik toch is ga kijken voor deze. Spreken me wel aan!

Hoe is het topoog? Want zag bij die jc tsi rod dat ze andere topogen gebruikte. Vlak, meer beschermend voor je lijn. Dat sprak me erg aan! Moet e die link maar is zien in me eerdere post.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl