Hulp gevraagd voor een slechthorende karpervisser


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2003 22:24

Hallo mede karpervissers

Ik ben zwaar slechthorend en ondervindt meer en meer moeite om mijn beetverklikkers nog goed te horen daar mijn gehoor achteruit gaat(ook al staat die op z'n hards en heb ik toonregeling en een draadloze afstandsbediening)..thans reageer ik meer op het lichtsignaal dan op het geluid en op de lichte trilling die mijn draadloze afstandsbedining afgeeft welke ik constant in mijn handen moet houden)..echter dit is soms moeilijk lang vol te houden gedurende de nachtvisserij en moet ik het vissen simpelweg staken om deze reden.....en da's jammer
Overdag is het weer lastig om lichtsignalen goed waar te nemen

Nou heb ik een gms telefoon (voor sms berichten en fax)met een klein los apparaatje dat behoorlijk goed trilt als de telefoon afgaat ..deze kan ik evt met een polsbandje om mijn pols dragen als een horloge, die trilling die dit apparaatje afgeeft daar wordt je echt wel alert van...schrik me nog iedere keer rot als dat ding afgaat.

to the point...nou vraag ik me af of het TECHNISCH MOGELIJK is om zoiets ook te maken dat zoiets reageert op een willekeurige beetverklikker....wel zal het dan zo moeten zijn dat als de beetverklikker een enkele piepje afgeeft er ook een enkele trilsignaal afgegeven gaat worden en bij meer piepjes meer trilsignalen.

Ik weet van veel karperaars dat zij simpelweg gedurende de nacht vaak door hun signalen van hun beetverklikker doorslapen zonder dat ze iets opmerken....nou met zo'n tril systeeem sta je gelijk rechtop kan ik je verzekeren (zeker als je die polsband als een horloge draagt maar dan omgekeerd, dus ondersteboven)....dus ook voor deze karperaars kan zo'n ding een uitkomst zijn!

wie o wie kan mij helpen om zoiets als bovenstaand te realiseren
Vanzelfsprekend wil ik de kosten om het een en ander te realiseren op me nemen.

helaas ben ik totaal niet technisch een lamp verwisellen gaat nog net hehehe..dus serious hulp gevraagd omtrent bovenstaande
Met vragende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2003 22:37

Hans,

Electronica heb ik niet gestudeerd, dus helpen met iets zelf te maken lukt me niet. Wel kan ik melden dat er exclusief bij Tackle Box in de UK een "TB SILENT PARTNER EXTENSION BOX" te koop is met precies deze functie en dit doel. Het apparaat kost 60 Britse ponden. Tackle box heeft tevens een goede postorder: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.tacklebox.co.uk" target="_blank" class=bericht>www.tacklebox.co.uk</a><!-- BBCode auto-link end -->

Hoop dat je er iets mee kunt doen.

Succes, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-05-2003 22:44

Hans,

Inderdaad zeer lastig, helaas zeer lastig
maar ik ben ook niet zo technies dat ik iets
met een tril functie kan bedenken.
Waar ik wel aandacht is een koptelefoon op
een 1 of andere manier op je hoofd zetten,
zodat het geluid tegen je hoor aan ligt. Dit
moet volgens mij technisch mogelijk zijn.
Misschien dat dit een oplossing bied, leg het
eens voor aan iemand die zeer technisch is!
Ik neem aan dat als het geluid vlak tegen je hoor ligt, dat je het dan in ieder geval wel beter hoord!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2003 23:42

Kees..wellicht is dit iets wat ik nodig heb!..enig idee hoe het werkt of dat je er een bepaald merk beetverklikker voor nodig hebt?..het momenteel fox beetverklikkers.
ik zal ook eens op die website kijken..maar dit morgen

Benny...koptelefoon is geen optie voor mij...evengoed bedankt voor je tip
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-05-2003 23:51

Hans,
Mijn maat is electrotechnicus, ik heb zelf wel enige kennis van besturingstechniek en wat jij oppert is inderdaad mogelijk.

Ik zal hem dit eens voorleggen en zien wat hij hiermee kan. Zal wel iets goedkoper zijn dan 60 pond neem ik aan.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2003 23:51

Kees..heb toch al rondgekeken..mijn technisch engels is not that perfect (ik zeg altijd maar:

"I speak english very well
but not zo snel
dat komt nog wel!!!"...en dat rijmt toch maar mooi

..just kidding, dit product komt inderdaad goed en dicht in de buurt van wat ik zoek, volgens mij werkt dit echter wel met kabels...en niet draadloos..correct?
als er niets anders is, zal ik dit product zeker aanschaffen
helaas moet je voor meer info de zaak in Engeland bellen en tja...daar hebben ze niet zo goed over nagedacht blijkbaar..ze hebben een product voor slechthorenden gemaakt, maar deze kunnen door hun slechthorendheid helaas niet telefoneren aaargghhh!!

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2003 23:58

Peter
You are welcome...ik hoor zeer graag van je!

Wat de prijs betreft..dit vindt ik iets minder belangrijk..maar is natuurlijk altijd mooi meegenomen
Belangrijker vindt ik dat ik gewoon op een enigzins vertrouwde manier verder kan gaan met karpervissen

To all....ik had niet gerekend op zoveel reacties in zo'n korte tijd....harstikke bedankt alvast allemaal!!..echt TOP!
Met Dank
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-05-2003 00:06

Hans,
geen probleem, als we op deze wijze zeker kunnen stellen dat je op een prettige wijze door kunt vissen dan is dat voor mij voldoende.

het kan even duren voor ik een reply heb voor je van hem, hij zit veel in het buitenland maar bel hem morgen wel even.

groet,
Peter
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

09-05-2003 01:01

Dag Hans,

Kijk...dat is nou één van die voordelen van het internet.
Als je elkaar kunt helpen is dat bijna, nee dat is!, nog mooier dan vissen.
Een compliment voor de meedenkers alvast.

Vriendelijke groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2003 08:22

Hoi Bart
Ik kan enkel zeggen...helemaal mee eens
Ik had niet vermoed op zo'n kort termijn als zo ver op weg geholpen te zijn...en dan te bedenken dat ik al een behoorlijke tijd (een jaar of wat) met dit probleem rondloop hoe ik het e.e.a. kan oplossen voor mijn visserij.
Ik denk er dan ook over als het een en ander rond is om er een stukje over te schrijven voor een visblad...ben er zeker van dat er veeeeeeel meer slechthorende personen zoals ik ook dit probleem kennen m.b.t de karpervisserij
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-05-2003 08:35

Hans,

Het is een klein trilapparaatje verbonden met een enkel snoertje van 3 meter aan een extensionbox. De extensionbox kan aangesloten worden met Delkim of Fox kabels aan de piepers. Dus Fox is geen probleem. Je kunt in je beste Engels met e-mail proberen info los te peuteren :smile:. Daar reageren ze normaliter wel op. Zeker als je de situatie uitlegd.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2003 09:38

Kees...waarschijnlijk is het het zelfde principe als zo'n trilapparaatje welke ik reeds ook heb voor mijn gewone wekker (thuissituatie)
Bericht voor Peter;

Voor als het helpt...zo'n losse trilapparaatje kan ik ook kopen bij een audicien.

Het apparaatje zoals je die kunt kopen bij de tacklebox is een mooi ding...het mooiste is als het technisch mogelijk is....om het liever op een draadloze ontvanger (fox LXR ) welke ik al momenteel heb het een an ander te kunnen bevestigen
(of natuurlijk een eigen los draadloos systeem dat op de een of andere manier het signaal van de fox beetverklikkers oppikt)
...dan heb je in elk geval niet al die kabeltoestanden?
Ik hoor het wel
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

09-05-2003 14:08

ey hans,

wat je ook misschien kunt proberen is nipro hengelsport in noord holland op te bellen. de baas van dit bedrijf heeft een paar jaar geleden ook een keer een speciaal witvisplateau met accecoires gemaakt voor een wat minder valide man en hierbij rekende de baas alleen de kosten van het materiaal dat benodigd was om dit plateau te fabriceren, dus zelf maakte hij er geen winst mee.
ik weet natuurlijk ook niet of u bij nipro in de buurt woont ook weet ik niet of zij ook een zo'n trilsounderbox zouden kunnen fabriceren of kunnen laten fabriceren, maar misschien is het een optie voor u.
de homepage is trouwens
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.niprohengelsport.nl" target="_blank" class=bericht>www.niprohengelsport.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

mvgr Richard
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

09-05-2003 14:51

Hoi Hans,

Ik ben absoluut niet technisch, dus zelf weet ik geen oplossing voor je probleem.

Misschien zit er een goed installatiebureau bij je in de buurt? Over het algemeen werken daar mensen, die hobbymatig ook graag eens knutselen met techniek.

Verder zou je ook een technische school eens kunnen vragen. Misschien een leuk thema voor de studenten?

Of een goede onderdelen c.q. electronica shop bij je in de buurt het probleem eens voorleggen en wie weet kennen zij wel weer mensen die handig zijn met electrotechniek.

Hou ons op de hoogte wil je?

Succes en groeten van Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

10-05-2003 00:09

beste hans,
je zegt dat je al in bezit bent van een draadloos systeem.
de ledjes op je ontvanger werken volgens mij op +/- 1.5 volt nu moet je alleen iemand vinden die de spanning van de ledjes doormiddel van een transformatortje omhoog of omlaag kan transformeren naar de spanning die de trilplaatjes nodig hebben.
op deze manier blijf je draadloos,het enige is dat je wel je ontvanger moet laten verbouwen,maar ja je ontvanger verbouwen of niet meer vissen....hummm tja lijkt met logo..gewoon verbouwen die hap.
eventueel kun je een soort van bril maken waar de ledjes van je ontvanger ingebouwd zitten,het is misschien een beetje ver gezocht maar toch een degelijke oplossing

je soldeert je ledjes uit de ontvanger,deze gaan in de bril(je koopt ergens een plastic bril met plastic glas,daar boor je de diameter van je ledjes in en daarna lijm je de leds uit de ontvanger)vast in de bril)
als je de bril op zet zitten de voorzijde van de leds vlak voor je ogen,het enige wat we nu nog moeten doen is dat de leds op de bril nu weer doormiddel van een kabel(multitkabel) aan je ontvanger gesoldeerd worden. en klaar...
volgens mij kan je nu geen run meer missen met die felle leds vlak voor je ogen,dus ook tijdens het slapen opzetten.
ik neem aan dat je je andere zintuigen zoals je ogen sterk verbeterd zijn.
dus volgens mij moet dat wel lukken.


succes viktor
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-05-2003 17:53

Kees Ouwehand..wederom bedankt voor je advies..ik zal ze mailen als het andere niet lukt.

Richard...bedankt voor je advies, maar dit zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten, die meneer van nipro had er waarschijnlijk een zeer goede reden voor om de persoon in kwetsie behulpzaam te zijn

Bianca...bedankt voor het meedenken...ik wacht nog even af met wat voor nieuws Peter Postema komt daar hij waarschijnlijk al in overleg met z'n maat omtrent mijn probleem

Victor......echt heel origineel jouw oplossing!!..moest eerlijk gezegd wel lachen ...ik zie me al zitten met zo'n bril compleet met ledjes, de reacties zulklen dan wel zoiets zijn van die vist met een kerstboomtuigje hehehe!..echter je hebt wel degelijk gelijk!!!!!!...daar ik mijn beetverklikkers momenteel niet goed kan horen, hang ik mijn draadloze ontvanger met een koord in de nok van mijn tent en zorg ik ervoor dat deze zo'n 10 centimeter voor mijn gezicht hangt,,die blauwe lampjes zijn inderdaad zeer vel en thans reageer ik hierop en is dit mijn beetmelding, aleen blijft er dan enkel een probleem over wanneer ik overdag vis...naarmate het meer licht wordt (overdag dus) gaat dit weer niet op....dus al met al is zo'n trilapparaatje de beste optie voor zoawel overdag als s'nachts.
Off course is het geen probleem om mijn ontvanger te moeten verbouwen.

Algemeen, zoals beschreven heb ik dus een zeer kleine tril apparaatje zo groot als een euro muntstuk die reageert op een signaal wanneer mijn nokia communicator afgaat...dus op de een of andere manier geeft de telefoon dan een signaal af (wat voor signaal???) waar het trilapparaatje (draadloos)weer op reageert
Het mooiste zou zijn als dit ook realiseerbaar is voor mijn beetverklikker...deze geeft dus ook draadloos een signaal (Wat voor signaal??) aan de ontvanger...hopenlijk heeft Peter Postema het antwoord binnenkort
in elk geval..iedereen bedankt voor het meedenken voor een oplossing voor mijn probleem
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2003 18:36

Ok Hans,

Zoveel kennis van de electronica heb ik nog wel dat ik veronderstel dat je zo een trilapparaatje op de stroomdraden van het luidsprekertje van je ontvanger kunt zetten. Zo lang de voltages maar een beetje kloppen. Blijf je nog steeds draadloos. In ieder geval is er nog iets in de handel waar je op terug kunt vallen.

Succes, Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-05-2003 18:43

Wat je nodig hebt is een op frequentie regelbare tril-unit. De draadloze ontvanger van de beetmelders werken ook op een frequentie, dit afstellen en trillen maar. Je zult dit waarschijnlijk geheel naar wens kunnen bestellen bij de betere elektronicaspeciaalzaken.

Wat misschien ook mogelijk is. De ontvanger werkt op batterijen, dit kun je ombouwen naar een accutje. Je neemt dan een accutje met ingebouwde trilfunctie. Zelfde principe als een GSM. Enige nadeel is het slapen met die ontvanger. Daarom lijkt optie 1 me beter.

groet
Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2003-05-11 18:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-05-2003 21:21

Kees, ik denk dat je inderdaad op de goede weg zit, de vraag is dan enkel wat moet de voltage zijn e.d...maar dit later

Bart, lijkt me dat jij er ook verstand van hebt?...kun je iets preciecer zijn svp?..wat is de frequentie van de beetmelders en hoe leg ik dit uit aan verkopers van een electronica zaak (Ik bedoel welke gegevens heb ik nodig)
De externe losse ontvanger voor mijn gsm is een heel klein trilapparaatje welke op batterijen werkt..op zich voldoet dit prima (voor mijn gsm dus)...het voelt aan dat we telkens een stapje dichterbij komen waar we wezen moeten
Bedankt voor jullie input
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-05-2003 00:32

Hans,
ik heb hem vandaag aan de lijn gehad, hij kijkt morgen zijn mail even na en belt me in de loop v/d week over je issue

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-05-2003 22:54

Peter,...ik ben benieuwd en kijk uit naar je oplossing
alvast bedankt
Hans Brinkel
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

12-05-2003 23:34

Normaal gesproken werken je draadloze beetverklikkers op een vrije frequentie en die is in de buurt van de 433 Mhz. Ik ken een goeie electromonteur en die kan die wel op de kop tikken die trilapparaatjes, die tevens beschikbaar zijn voor gsm's en dergelijke stralende apparaten ik zal het hem ook eens voorleggen. Mocht ik met hem tot een oplossing komen dat laat ik dat z.s.m. weten.

MVG Josse
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

12-05-2003 23:40

Forummers,

Super wat iedereen aanbied!
het is dat ik nogal 2 linkse handen heb! Anders...

Hans, hopelijk ga je hier wat aan krijgen allemaal!

iedereen bedankt voor de serieuze reacties!

Keep up on it!

mvg Frank
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-05-2003 15:50

Hans,

Ik heb zelf tinnitus, dat is een heel erg oorsuizen, zal nooit beter worden, alleen slechter ;( . Dit topic is voor mij dus ook wel belangrijk, misschien in de toekomst!

Ik heb het volgende gevonden:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.llynygors.co.uk/carplake.html" target="_blank" class=bericht>http://www.llynygors.co.uk/carplake.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Onderaan staat een stukje over een dove karpervisser die ook iets heeft gevonden om zijn optonics te kunnen "horen".
Er staat een emailadres bij en je wordt uitgenodigd om te mailen over dit probleem.

Hopelijk heb je hier wat aan, en wellicht kunnen de goeie technische board-vrienden hier ook wat mee.

Groet, en met belangstelling volgend,
Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-05-2003 23:08

Josse...bedankt voor de bruikbare informatie..alle bruikbare hulp en info is zeker welkom
Frank...bedankt voor je vriendelijke woorden.

Henk...tinnitius heb ik dus ook al een jaar of 4/5.....het is dus ook een van de problemen waar ik mee kamp, je denkt soms je optonic te horen is het gewoon oorsuizen. Omgevingslawaai helpt ook niet echt mee e.d
Het vervelende en bekend gegeven van tinitius is dat als je een regelmatig leven leidt er best mee te leven valt...ga je daarentegen eens nachtvissen (dus je normale dag/nacht ritme is verstoort) krijg je er meer last van, tot nu toe vindt ik het nacht-vissen gewoonweg nog te leuk om het hierom te laten.
Het gekke is zelfs dat ik vroegah viste voor mijn rust (Had ik beter geen karpervisser kunnen worden hehehe)en kon genieten van de stilte om me heen en van de dierengeluiden ...tja dat is nu wel een beetje weg met die herrie in m'n kop....maar je er zijn ergere dingen......toch!
Ik zal na dit bericht zeker die link van jou proberen...bedankt voor de info..wellicht hebben we er iets aan
Gr
Hans