help! 2 componenten epoxy lak hard niet uit


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-05-2011 21:04

Heren,

Heb mijn zelfgebouwde penhengel afgelopen week gelakt met 2 componenten lak. Heb de eerste laklaag ongeveer een 24 laten drogen. Daarna de 2e laag erop gezet. Nu komt het probleem, de 2e laklaag heb ik afgelopen vrijdag erop gezet en is nog steeds iets plakkerig?
Ik heb overigens de mengverhouding precies gedoseerd, en de lak goed gemengd.

Weet iemand hier raad mee? Ik zit momenteel met de handen in het haar want zie het niet zitten alle 10 de ogen van het topdeel te halen en opnieuw te binden / lakken.

mvg Rob
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-05-2011 23:38

Beste ouwe bekende 8) ,

Ten eerste moet je de eerste laklaag met 2k lak voldoende droogtijd geven. En dat is geen 24 uur. Zekers als de verhouding lak/verharder van de eerste laag niet exact!!! 50/50 is geweest. Als je uiteindelijke 'finish' ook niet exact 50/50 is geweest kun je het schudden en zit er iets anders op dan de hele boel te verwijderen met 'relaxte' thinner uit een spuiterij o.i.d. en niet uit een bouwmarkt zodat je alsnog je uiteindelijke 'finish' kunt aanbrengen zonder wikkelingen te hoeven vervangen.

Ik ben overigens benieuwd waarom je zo overtuigd bent dat je de juiste verhoudingen van lak en verharder hebt toegepast. Oftewel, hoe heb je dit gemengd?
Succes ermee. Groet,

John
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-05-2011 21:55

John,

Oude bekende?

Wat betreft het afmeten van de lak. Deze is geleverd in spuiten met schaalverdeling waardoor ik de hoeveelheid perfect kon bepalen.

De lak is op zich wel uitgehard, maar na enkele dagen kan ik met mijn nagel nog steeds een nagel erin duwen.
Waar krijg je de door jouw omschreven thinner? en tast deze wikkeling en de lak van de blank niet aan.

mvg Rob
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

30-05-2011 23:09

Rob,

Ik refereerde aan onze eerdere discussies in een ver verleden op dit forum over o.a. 'stekinfo'.
Het is mogelijk dat er een luchtbel in het gedeelte met de verharder heeft gezeten, dat je niet goed gemengd hebt of dat de lak sowieso van inferieure kwaliteit is. Ik werk zelf met 2k lak van 'Ome Cor' en heb nergens last van terwijl ik met 'Flex Coat' hetzelfde probleem als jij heb gehad. Waarmee ik niet wil zeggen dat Flex Coat niet goed zou zijn. De thinner waar ik over praat zou je bij elke autospuiterij kunnen halen. De z.g.n. bouwmarkt-thinner is erg agressief en gaat zeker problemen geven. Of de 'relaxte' thinner geen problemen gaat geven op je wikkelingen kan ik niet beloven. Probeer een beetje uit op een stukje draad van je rolletje wikkelgaren zou ik zeggen.

Je kunt ook proberen een nieuwe (goede) laag over de stickie laag aan te brengen zonder voorbehandeling en kijken hoe die dan opdroogt. Wellicht heb je een stukje blank van de genoemde hengel ter beschikking waar nog een greep o.i.d. moet komen om het uit te proberen. Ik kan je i.i.g. op de voorhand aanbevelen je lakmengsel licht te verwarmen tijdens het mengen om zo een betere verhouding te krijgen en om een makkelijkere verwerking te bewerkstelligen. Vergeet niet dat een exacte verhouding lak/verharder en het goed mengen van 2k lak een must is voor het verkrijgen van een harde 'finish'
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

31-05-2011 08:05

John,

Zou kunnen als ik eerlijk ben, ik heb niet zon heel erg goed geheugen. (welke stekinfo?)
Ik heb de lak idd in warm water gezet zodat ie mooi dun bleef. Ik ga er ook vanuit dat er toch een luchtbel ingezeten heeft.

Ik heb het achterste deel gisteren de 2e keer gelakt met de 2k van rodvisions. weet niet welke lak dit is. Vanmorgen even gecheckt, en wikkelingen zijn nu al niet meer "stickie"

Probleem waar ik mee zit is dat als ik de wikkelingen met de juiste verhouding over doe lakken deze erg dik worden. bij een groot deel van de wikkelingen zal dit geen probleem zijn. alleen bij de laatste 4 oogjes voor de top zit de lak er al vrij dik op.
probeer deze vanavond er lichtjes af te schrapen met een scalpel, of schuurpapier. tot op de 1ste goede laklaag. en dan nieuwe laag erover.

Wat betreft de relaxte thinner, bewaar dit tot de laatste optie. maar alvast bedankt voor de info.

mvg Rob
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

31-05-2011 14:16

Voordat die lak van Rodvisions hard is ben je 5 dagen verder.
Niks aan de hand dus, blijft in het begin inderdaad een beetje plakkerig.
Door te vroeg een 2e laag aan te brengen kan je de eerdere laag niet oplossen.
Lak is chemisch drogend, 2k dus. bij een fysisch drogende lak zou dat wel kunnen.
Als je met thinner aan de gang gaat loop je het risico dat alle lak van de blank af gaat.
Plaats reactie