PB's Hit and Run systeem


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

10-02-2011 09:26

Hey Martijn, jij brengt mij op een idee :D
Om het zwaarder schuiven op te lossen, kan je ook de eerste verbinding van lood/leadcore aan het vaste ringetje van het lood maken.
Je voert de leadcore door het stukje tube, dan de big eye van je rig, en leadcore door de wartel.

Voordeel?, de krul die de leadcore nu bij jou maakt, en het vlotte schuiven belemmerd, ben je kwijt :wink:

Het enige nadeel wat ik mij kan bedenken nu is werpen, maar wanneer doe je dat nog 8)

Doe maar cola :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-02-2011 09:55

Met een goede leadcore schuift ie niet zo heel zwaar probeer maar uit
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

14-05-2011 15:49

Het systeem dat een tijdje terug hier werd voorgesteld, heet "Safety Sleeve" van Fox.
Zoals vermeld gaat het tegen het kop schudden in, maar is het ook weer niet helemaal visveilig.

Ik heb het systeem wat aangepast zodat het wel visveilig is, maar toch het kopschudden tegen kan gaan.

Afbeelding
Op deze foto is de banana-stifrig bevestigd. Er is 2m Silt bruine tungsten tube over hoofdlijn geschoven. De safety-sleeve van Fox heet hier "Camo Brown". Je hebt ook nog de groene versie. Met deze rig en dit systeem al vele vissen gevangen.
De Safety sleeve (bruine stukje) kan langs beide kanten ongehinderd schuiven zodat hij soepel & vrij kan ronddraaien (dus je onderlijn draait rond). De hoofdlijn zit vast met een stik klip die je hier niet kunt zien omdat er een silicone sleeve over zit.

Afbeelding
Op deze foto zit een andere rig met een lange anti-tangle sleeve. Nog nooit in de war gegooid. Ik doe normaal 20mm boillie aan die enkele mm zweeft boven bodem. Hier ook al veel vis mee gevangen. Op de foto kun je het lood niet zien (moet helemaal links staan) en de hoofdlijn is ook niet bevestigd aan de stik clip.

Afbeelding
Hier nogmaals het systeem van dicht. Zoals je ziet moet de hoofdlijn nog aan de stik clip bevestigd worden.

Het heeft de volgende eigenschappen:

1) Waar de lijn ook breekt, de vis zwemt altijd weg met alleen maar de onderlijn. Wat handig is als je wilt vissen met een stevige onderlijn-hoofdlijn-voorslag. Persoonlijk gebruik ik 2m zachte soepele zware tungsten tube (20 gr.) zodat laatste meters mooi plat liggen in het juiste camouflagekleur.
2) Bovendien draait de onderlijn zoals bij de helicopter-montage om in de war gooien te vermijden.
3) Ook kan de vis het lood niet gebruiken om zich los te schudden omdat de onderlijn los komt na 1x trekken. Opgelet: maak de Safety sleeve en de ring wel nat met speeksel alvorens eerste maal in te werpen zodat hij goed schuift.

Kzou zeggen, probeer deze variatie eens en vergelijk het met de "normale versie". Ik weet niet of je meer of minder beten zult krijgen, maar werken doet het uitstekend! Persoonlijk de "normale" nog niet geprobeerd omdat het niet zo visveilig is. Je mag mij altijd laten weten hoe het werkt bij jullie. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

14-05-2011 20:54

Hallo,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier toch wat benauwd van word. De onderlijnwartel (weliswaar een ruime) moet over een door silicone bedekte soort van quicklink heen en er zit dan nog tube op de lijn/voorslag die zeker bij een voorslag kan gaan meeschuiven en opstropen op een knoop en zo het van de lijn glijden van de onderlijn kan tegenwerken.

Groeten,
Willem
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

14-05-2011 23:25

De ring waar de onderlijn aanhangt is zoals je zegt heel ruim en kan heel makkelijk over de stik klip (met dun beschermsilicone) schuiven. Je mag de hoofdlijn draaien in alle bochten, het schuift er voor niets over. De tube kan niet schuiven over de hoofdlijn. Deze heb ik vastgezet door een stop knot te gebruiken met Power gum.
Zie http://www.pacgb.co.uk/tips/stopknot.html Deze is heel strak getrokken en de knoop is zeer klein. Hij mag nog 5x dikker zijn, de grote ring zal er probleemloos overgaan. Eigenlijk komt het hierop neer: De onderlijn hangt gewoon aan die ring die probleemloos over alles kan schuiven. Dus bij lijnbreuk zwemt de vis alleen weg met de onderlijn (met die ring eraan natuurlijk). En als het lood vast komt te zitten, na één klein snakje komt de ring los van de safety sleeve. Ik heb de lijn uitvoerig en veelvuldig getest, in alle soorten bochten gelegd en de ring schuift altijd over alles.
Wat zou er nog kunnen gebeuren waardoor de ring toch niet zou kunnen schuiven? Alle info is welkom, want ik wil toch 100% zekerheid hebben voor zover dat mogelijk is. Als je met tungsten tube vist, vind ik deze toch veiliger dan het helicopter/chod systeem, want je beads mogen nog zo schuiven over de tube, van zodra je lijn wat gebogen ligt, schuiven die beads al moelijker en dan gebeurt het ergste: de tube begint wat te kronkelen en lijkt en lijkt precies enkele mm dikker te worden, waardoor de beads bijna niet meer schuiven. En als de lijn dan 90° gedraaid ligt, zit er geen beweging meer in de beads. Indien ik met tube wens te vissen, geen helicopter of chod dus voor mij. De beads die ik gebruik hebben nochtans grote gaten, veel te groot, want ze schuiven te gemakkelijk. Maar als je er dan wat silicone tube onderschuift met de minste weerstand waardoor ze wat vaster komen te zitten, maar nog goed schuiven, dan gebeurt het pas: als de ring dan tegen de beads gaat en de lijn niet recht ligt, loopt alles geleidelijk vast. Maar zonder beads en alleen die stikklip heb je dit alles niet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-05-2011 09:34

Wil een systeem net als dat van PB zo simpel mogelijk houden. Toeters en bellen eraan kan aanleiding zijn tot problemen is mijn overtuiging..

Haalde vorige week nog 50 meter lijn binnen met daaraan een een systeem waar de naam veiligheid aan vast zit.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-05-2011 11:00

De ring waar de onderlijn aan vast zit is niet gemaakt om mee te drillen, maar om een loodgrwicht te houden. De quicklink tussen de hoofdlijn en dit systeem is compleet overbodig, daarnaast zou je de wartel van het lood kunnen knippen om tangels te voorkomen

Mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 18-05-2011 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

18-05-2011 19:23

Khad ondertussen zelf al wat dingetjes aangepast, maar dankzij jouw input Martijn is alles danig verbeterd! Ik zal binnenkort een foto plaatsen zodat je het kunt zien. Het ziet er echt onopvallend uit voor de vis, met zo weinig mogelijk toeters en bellen en vooral visveilig!

Ik heb de hoofdlijn zoals je zei dus rechtstreeks aan het lood verbonden, dus de ring heeft nu geen enkele hindernis meer. De soepele tungsten (verzwaarde) tube gaat dus rechtstreeks door van mijn hoofdlijn tot tegen het lood. Alleen zit de Safety sleeve er nog tussen (ertussen en dus niet op de tube want hij moet vrij kunnen bewegen op stukje hoofdlijn). Dus aan beide zeiden van safety sleeve zit er 1cm geen tube zodat hij mooi kan ronddraaien. Maar er zit wel nog een 'bead-bolletje' naast safety sleeve (kant lood) zodat de tube niet in de grote opening van de safety sleeve kan glijden (dan kan de safety sleeve niet meer goed draaien).

De ring is inderdaad volgens het systeem van fox gemaakt en dient om het lood aan te bevestigen, maar deze plastieken ring is zeer sterk en niet kapot te trekken. De Stik klip (van Korda) daarentegen die zogezegd gemaakt is om je onderlijn aan te verbinden breekt daarentegen wel als je trekt met 25 lbs (11 kg). Test maar eens zelf met een gewicht van 11 kg dat je rechtstreeks aan je onderlijn hangt met die stik klip: de gebogen randen van de stik klip komen helemaal recht en je lijn schiet eruit.

Ik vis in slib en als het lood nu wegzinkt in het slib, dan heeft dit niet want er is nog wat speling tussen lood en safety sleeve. En dankzij de soepele zware tube zal er geen "boog" ontstaan en zal de tube dus mooi plat op de bodem liggen. Dat was eigenlijk ook mijn bedoeling met die gevlochten draad, maar had niet zover gedacht dat ik safety sleeve tussen tube kon plaatsen.

Indien ik toch alles bij het oude wilde laten, dan kon ik ook de stik klip vervangen door zo'n ovalen 4mm tussenverbinding om de hoofdlijn met de gevlochten draad mee te verbinden. Deze is nog veel kleiner en de ring kan daar probleemloos overschuiven (zelfs als je nog klein stukje silicone over ovalen 4mmdingetje doet).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-05-2011 19:43

Het idee is niet onaardig maar als je het een keer in de struiken mept of een vrachtschip knalt er overheen ben je nog eens een godsvermogen kwijt.

Mits alles altijd vrijkomt dan moet het lukken, maar ik wil wel eens zoiets proberen met een zooitje vuil/wier/troep van de bodem. Zo van harte gaat alles dan vaak niet meer..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-05-2011 19:48

Tjah ieder zijn ding mar ik zou die ring vervangen voor een big eye swivel. Daarnaast zou ik met een hilcopter systeem altijd gebruik maken van leadcore omdat nylon snel beschadigd tijdens de dril omdat de wartel of ring van de onderlijn eroverheen schuurt.

mvg martijn
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-05-2011 20:41

Martijn dat is juist de reden dat ik jaren geleden gestopt ben met heli systemen.
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

22-05-2011 17:17

Oké, kheb eindelijk tijd gevonden om foto's te nemen en te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je kunt zien is de hoofdlijn niet meer voor de safety sleeve (en ring) verbonden, waardoor de doorgang nu groter is. Die twee groene knopen zijn soepele rekker-powergum draad om mijn tungsten tube tegen te houden zodat bij lijnbreuk mijn tube niet naar beneden kan glijden en ze niet kwijt ben. Dat klein zwart stukje silicone naast die groene knoop is nodig zodat de linker kleine doorgang van de safety sleeve niet in die groene knoop kan zodat hij goed kan draaien tijdens het inwerpen (helicopter). Die bead (bol) aan de rechterkant van de safety sleeve dient daar ook voor. Hij is geplaatst op de lusknoop om hem ook te beschermen.
Hier is de hoofdlijn dus niet rechtstreeks aan het lood verbonden. Er zit nog een tussenstukje van gevlochten draad ertussen. De reden daarvoor is dat de draad van het lood mooi soepel is zoals bij een wartel dat normaal aan lood is bevestigd. Waarom heb ik dan mijn wartel afgedaan? Omdat de coating er af gaat, alsook aan de ring van het lood zelf en dat blinkt enorm. Zwart stiften geeft geen zin, want het gaat direkt af. Dus vanaf nu is mijn lood verbonden met de gevlochten draad van PB products (25 lb - 11 kg Green hornet of Jellywire). Deze draad is enorm sterk en met een enkele achtknoop (3x na elkaar geknoopt) breekt deze zelfs nog niet op 11 kg. De gevlochten draad is ook verbonden aan zo'n ovalen 4,5 mm ringetje van ESP (niet te zien op foto, er zit een silicone stukje over) met 3 x na elkaar de enkelvoudige achtknoop. De achtknoop in lusvorm (zelfs met 3 wendingen) of 5 andere knopen die ik geprobeerd heb zijn bijlange niet zo sterk na de vele testen met gewichten.
De hoofdlijn is dan verbonden met een lusknoop aan die ovalen Esp-ring. Jammer genoeg kon ik geen gewone knoop nemen en zit ik met een stukje dubbele lijn en knoop waar die bead op moet, maar ik kon niet anders. Al die nylon en fluorocarbonlijnen die ik thuis liggen heb (X-line, Parallelium, Shimano Technium) zijn het sterkst met de achtknoop (lus)(3 wendingen). De enkelvoudige achtknoop 3x na elkaar en alle andere knopen zijn véél zwakker. Zo zie je maar, je lijnen testen met gewichten is noodzakelijk. Over die ovalen esp-ring heb ik klein fijn silicone sleeve stukje gedaan om knoop te beschermen, maar vooral om dat blinkringetje te maskeren.
Alles is soepel tussen safety sleeve & lood, dus wanneer lood in modder wegzakt blijft lijn mooi op bodem liggen. En wanneer lood rechtop staat (zie foto) gaat de lijn mooi naar beneden en alles mooi plat tot safety sleeve.

Afbeelding
Hier heb ik mijn hoofdlijn wel rechtstreeks verbonden aan het lood met een achtknoop (lus - 3 wendingen). Hier wou ik aantonen dat het wel gaat, maar ik vind het niet ideaal. Waarom?
Ik moet er een grote massa kneedbaar lood aan hangen zodat lijn mooi zakt en niet in een boog of rechtop staat. Als je lood plat ligt, geen probleem, maar als je op slib-bagger-modder vist, valt je lood niet om maar land het zoals op foto (rechtop). Door het slib zakt het wat weg waardoor het niet kan omvallen. Meestal zal je lood diep genoeg zakken zodat alleen het topje nog uitzit (of lood zit soms helemaal in modder), maar soms niet en ik wil dat mijn lijnen altijd zo plat mogelijk liggen. Alles wat uitsteekt, voelt de vis als hij aast boven je systeem en draad die in een boog ligt is een no-no.
Maar visueel vind ik de gevlochten draad aan het lood beter.
Indien het lood toch plat ligt, bestaat de kans dat het zware kneedbare lood mijn safety sleeve wat schuin in modder trekt.
Maar het grootste nadeel is wanneer ik een karper dril, dat mijn safety sleeve naar het lood zal schuiven en de kans groot is dat het dure kneedbare lood er zal afgetrokken worden.

Op beide foto's zit de safety sleeve op ongeveer 7 cm van het lood, dus speling genoeg moest lood wat dieper zakken.

Nog eens de voordelen op een rijtje zetten bij dit systeem:
- In tegenstelling tot de vastloodsystemen kan de vis d.m.v. kopschudden het lood niet gebruiken om zich los te schudden, want na één snak schuift de onderlijn los, dus grotere visvangst!
- Op zachte bodems en lage wiergroei wordt je lijn niet meegetrokken in de bodem en kun je zelfs met korte of stijve lijn vissen.
- Als de vis in wier zwemt en het lood vast komt te zitten, dan kan de vis met één kopschudding los komen van het lood en terug verder zwemmen. Bij het safety-clip systeem verlies je je kostbare lood en hier dus niet.
- Kans op vernesteling bij ingooien is door het helicopter-draaisysteem bijna uitgesloten.
- Maar het belangrijkst: bij lijnbreuk zal de vis alleen wegzwemmen met de onderlijn.

Als ik deze puntjes vergelijk met de voor-en nadelen van andere systemen, dan moet ik niet lang nadenken.
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

22-05-2011 17:27

Martijn, de 2 m tungsten tube die ik gebruik beschermt mijn lijn net zoals de leadcore toch ook als de ring erover gaat? Maar bij dit systeem wordt je lijn sowiezo niet beschadigd want tijdens de dril zal de ring terug op de Safety sleeve schuiven-zitten en deze zal alle schokken en wrijving opvangen in tegenstelling tot het "helicopter-systeem".

Ik kan hier geen big eye swivel gebruiken, want deze is niet gemaakt voor het safety sleeve systeem. Op de safety sleeve zitten dikke inkepingen die mijn ring daar houden en enkel hem loslaat bij een kopschudder. Bovendien is mijn ring véél groter dan die big eye swivels en dus ook visveiliger.

Natuurlijk, 100% visveilig bestaat niet. Als er dikke pakken wier over je draad hangen zou de ring in principe daarop kunnen vastlopen. Maar zijn de andere systemen dan veiliger???
Ik zou echt niet meer weten hoe ik nog veiliger kan vissen.
Het veiligst is nog altijd niet vissen. :o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2011 17:37

Een schuifloodje van een half ons en een onderlijn van een paar lbs. lichter dan de hoofdlijn is ook zeer effectief.
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

22-05-2011 17:47

Ik heb maar één nadeel ondervonden bij dit systeem (eigenlijk is het geen nadeel, lees verder): de ring is toch niet zo sterk zoals ik eerder zei. Ik heb hem nu meerdere malen getest met gewichten van 9 (20 lb) en 11 kg (25 lb) en na 2 à 3x liften, zal het plastiek van de ring dunner worden en dan doorbreken.
De ring is zoals je eerder zei Martijn, eigenlijk alleen te gebruiken om je lood eraan te bevestigen zoals bij het oorspronkelijke "fox safety sleeve"-systeem.

Maar toch zou ik er niet zoveel belang aan hechten en relativeren, want:

- De stik klip's van Korda die daarvoor wel voorzien zijn, breken ook en zelfs na 1 poging.
- Na 3 dagen allerhande testen heb ik zelfs de big eye wartel van Fox weten te plooien.
- Die testen met die gewichten zijn niet realistisch. Dat is net alsof je een vis van 11 kg rechtstreeks zou opheffen aan je lijn. De bek zou eerder schuren dan je systeem-onderdelen. :-? Die ring wordt dus nooit zodanig belast dat hij zal breken. Heb al meerdere keren vastgezeten in wier en zelfs al hele takken meegesleurd (die zelfs lichtjes vastzaten in modder) waar mijn haak 1 cm in zat (van 't sleuren) (Fox serie 1 haken, zelfs daarna nog even scherpe punt!!! in tegenstelling tot Korda Kaptor Kurv en Kensaki-haken die direkt stomp zijn). Nadien mijn ring gecontroleerd, en zelfs nog geen verdunning van het plastiek.
Christophe Sabry
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-05-2011 14:41

22-05-2011 17:52

mitsz van der kamp schreef:Een schuifloodje van een half ons en een onderlijn van een paar lbs. lichter dan de hoofdlijn is ook zeer effectief.


Schuifloodje: kan ik niet gebruiken hier, want het was ook de bedoeling dat mijn knoop onder dat kneedbaar lood beschermd moest worden.
Minder lb? Niet als je tussen wier en takken moet vissen. Er ligt allerhande rommel in het kanaal. Ik wil niet iedere keer mijn lijn breken als ik wat moet trekken omdat ik weer vastzit in een tak of zo. Ik vis nu met hoofdlijn 20 lb. en 18 lb vind ik al te licht. Vooral als je weet na al mijn testen dat al die lijnen al 2 à 3 kg vroeger breken dan hun aangegeven gewicht. Als je 1 lijn kent, laat het mij weten, heb nog geen gevonden. Uitgenome de gevlochten onderlijnen van pb products dan, deze zijn zoals aangegeven mits de juiste knoop, anders breken ze ook 1 kg vroeger.