Ook maar wat aan het klussen.


Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

16-01-2011 21:09

Heb besloten om mijn esp'tjes maar is wat meer naar mijn zin te maken :lol:
Vorig jaar heb ik de hengels gekocht maar puur voor de blank eigenlijk, ik was op zoek naar een wat zwaardere hengel die toch niet als de bekende pook aanvoelt, en moet zeggen dat ze kwa actie echt super zijn ( voor mij dan )
Via marktplaats kwam ik bij iemand in almere waar ik voor en mooi prijsje deze hengels over kon nemen, waren nog nieuw.
De reden dat ik ze ombouw is omdat ik ten eerste het handvat wat kort vindt en de reelhouder stront lelijk en te groot vindt, dus dan maar aan de hobby :lol:

We beginnen met dit,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens trekken we de hele handel kaal,

Afbeelding

Dit viel nog niet mee, aan het eind van het handvat zat een soort van verloop, dit was gemaakt door vershillende lagen matten over elkaar heen te leggen en mooi af te laten lopen naar de blank.
Hierdoor werdt het geheel erg zwaar ( te zwaar ) en met de plannen die ik had moest dat er dus af, heb helaas geen foto gemaakt van hoe het er uitzag :oops:
Ook onder de reelhouder zat het erg knullig opgevuld, had ik niet verwacht van dit soort hengels.

Omdat er wel een soort van handvat op terug moet komen heb ik 3 bussen gedraaid van teflon, erg licht ( in verhouding ) en kan alle vormen ervan maken die je wilt.
Wel lastig te bewerken, en zeker niet makkelijk om het naadloos op de blank af te laten lopen.

Afbeelding

Hier grof afgedraaid en moet nog afgeschuind worden.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens afgeschuind naar de blank toe en vast gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik geen mooie verloopjes kon vinden heb ik die zelf ook maar gemaakt, RVS en gepolijst, hier waren ze nog te grof naar mijn zin en heb ze hierna nog wat fijner gemaakt, nu zie je geen draai krasjes oid meer, heb helaas geen foto meer gemaakt daarna :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Hier het krimpfoam en busjes al op zijn plek gezet,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een vulbus op maat gemaakt om onder de reelhouder te monteren, heb er een hekel aan om het met schilderstape helemaal op te vullen, iets heb je altijd nodig maar om er een paar mm op te tapen vindt ik een beetje te,

Afbeelding

Is wel erg lastig te bewerken, spul is erg bros.

Afbeelding

Daarna reelhouders en foam boven de reelhouder gepast :lol:

Afbeelding

begint nu weer langzaam aan op een hengel te lijken haha,

Afbeelding

Afbeelding

En dan maar een poosje laten drogen,

Afbeelding

Afbeelding

Handvaten heb ik maar even afgeplakt met een stuk papier, zou zonde zijn als er lijmresten of bende opkomt.
Nu alleen nog busjes draaien om boven het foampje te monteren, was hier al even mee bezig geweest maar moet zo dun draaien dat dit helaas nog niks is, moet er nog even wat op verzinnen maar heb al een globaal idee hoe het moet gaan lukken.
Dan nog het start oog erop terug zetten, afwikkelen en lakken.
En zit sterk te twijfelen of ik de gehele hengel aflak of dat ik hem mat laat zoals die nu is.

Binnenkort meer foto's :lol:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-01-2011 07:55

Dat wordt erg strak zeg! Echt leuk, die klus topics. Hoe heb je die reelhouders er af gekregen? Ik zou ook graag andere reelhouders op mijn Tribal XTB's zetten, maar ik heb geen idee hoe ik ze er af krijg.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

17-01-2011 16:22

ziet er goed uit, waarmee is die reel houder gemonteerd? dat brosse spul, wat is dat? en gewoon even ene bijvraagje, hoezo een topic aangemaakt, terwel die ook in de: Aan de klusselarij kon?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

17-01-2011 17:40

Mischien nog beter is om ze in "De klushoek" te zetten.
Daar staan alle klu(n)skunsten :wink:
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

17-01-2011 18:21

Oude reelhouders moet je kapot maken om ze te verwijderen ,ik heb ze doorgeslepen.

Dat brosse spul is om de ruimte tussen de reelhouder en blank op te vullen, kan ook met schilders tape maar hou daar niet zo van.
Reden dat ik een nieuw topic heb angemaakt is omdat het andere topic door een ander is gestart, vindt het nogal onbeleefd om daar dan als wildvreemde zo even bij aan te sluiten :lol:

Klushoek had ik even niet aan gedacht, maar goed dit is materiaal en daar past het ook wel tussen dacht ik zo haha :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-01-2011 20:23

Ziet er goed uit Mario!

Ik dacht heel even dat je een set ESP Terry Hearn MK2's ging verbouwen maar ik zag dat het de Tectrixen zijn.

Ben benieuwd hoe het totaalplaatje eruit komt te zien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

17-01-2011 21:20

Waren het maar de terry hearns haha, dan had het me een hoop werk gescheeld. :lol:

Ben zelf ook benieuwd hoe het eind resultaat eruit gaat zien, tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Het is er niet aan af te zien maar er zit echt heel veel werk in tot nu toe.
Zodra deze af zijn heb ik er nog een aantal te gaan, ben voorlopig nog wel even bezig haha
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

19-01-2011 14:00

De oude reelhouders er af slijpen, tja dat vind ik toch wel weer heel wat, vooral omdat ik dan bang ben mijn blanks te beschadigen.
Bovendien zijn mijn reehouders en handgrepen van metaal, zal dit dan moeilijker gaan dan bij een kunstof reelhouder, of juist makkelijker?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

19-01-2011 21:00

Om je blank te raken met slijpen hoef je niet echt bang te zijn, onder je reelhouder zit altijd iets om de ruimte tussen blank en reelhouder op te vullen, je slijpt dus alleen de dikte van je reelhouder door (1a2mm) doe dit aan 2 kanten en je kunt de reelhouder in 2 helften afpakken/breken, hetgeen dat er overblijft is lijm en tape/vulling dit kun je met een mesje oid voorzichtig loshalen.
Met een alu of rvs reelhouder zou ik erg voorzichtig zijn met slijpen, je krijgt slijpsel en dit is erg warm, komt dit op je lak brand dit in en krijg je allemaal kleine zwarte vlekjes in je lak te zien.
Wil je dit toch doen zorg dan dat je je blank met iets bedekt.
Wat vaak ook wel werkt om je reelhouder te verwijderen is om hem warm te maken met een fohn, duurt wel effe, en gezien ik daar geen geduld voor heb doe ik lekker slijpen haha :lol:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

20-01-2011 09:38

Mario, bedankt voor de tip van het bedekken van de blank, daar had ik niet aan gedacht.
Ik denk er nog even over na of ik aan ga beginnen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

20-01-2011 10:53

Ziet er goed uit Mario!
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

20-01-2011 15:20

Ha Mario,
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat. Ik heb laatst eens een stel van deze hengels in de hand gehad. Bij geen van allen zat de ruggegraat scheef ten opzichte van de ogen. Het was geen gezicht. Het voordeel zoals is als je een nieuwe reelhouder en ogen plaatst, dat je dit meteen kunt verbeteren.

Succes.

Arjen
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

20-01-2011 21:20

Je bedoelt dat de ruggegraat verkeerd zit neem ik aan?
Ik moet zeggen dat dat bij deze niet het geval is, althans niet bij de onderkanten van de hengels, hengels waren ook gekleurd onder het foam op de kant waar de ruggegraat zit.
Maar eerlijk, ik ken eigenlijk geen fabriekshengels waar die wel goed zit, heb diverse shimano's omgebouwd en ben er nog geen tegen gekomen waar die goed zit, pb idemdito.
En zelfs bij hengelbouwers moet je maar afwachten of die hem goed plaatsen, heb 3 hengels ooit is om laten bouwen en dat was ook niet zoals het zou moeten helaas.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

13-03-2011 22:02

Zo het is even geleden maar door omstandigheden zat ik wat krap in de tijd waardoor ik even niks meer liet zien.
De ESP hengels zijn inmiddeles klaar maar moet er nog even een paar mooie foto's van maken en waar kan dat beter als langs de waterkant? aankomend weekend ga ik ermee vissen en maak ik meteen even een paar mooie foto's.

Moet ook eerlijk bekennen dat het langer duurde dan verwacht omdat ik ze een keer opnieuw heb moeten doen.
Afgelopen weekend ben ik er al mee gaan vissen en zag dat er door de lak een wazige gloed kwam, dit bleek te komen door de color preserver die ik gebruikt heb.
Heb dus alles opnieuw gewikkeld en gelakt en dit keer is het goed gegaan, naar mijn mening is het erg strak geworden.

Ben nu maar vast aan een ander setje hengels begonnen. :lol:
Dit zijn mijn lichtste hengels ( en misschien nog wel de fijnste ook ) en heb deze al een keer omgebouwd.
Dit was het eerste setje dat ik ombouwde en er zaten dus best wat kleine schoonheids foutjes in.
Mooi moment om dat even recht te trekken.
Zo was het kurk achter de reelhouders niet strak, de reelhouders waren te groot ( naar mijn mening ) en ik had een verkeerde lijm gebruikt waardoor er lijm op de reelhouders is gekomen, dit kreeg ik niet meer weg en zag er lelijk uit.
Ik heb geen foto's van het kaal maken omdat ik dat in de loze uurtjes op mijn werk gedaan heb :lol: ( super zo'n baas )

De bedoeling is om nieuwe reelhouders te plaatsen die dunner zijn, kurk strak en recht maken, blank kaal maken en aflakken, wijnrode wikkelingen en wat rvs ringetjes hier en daar.

Standaard zijn het shimano hyperloops BX en daar maakte ik dit van:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb nu 18mm reelhouders, en het kurk strak afgedraaid en in de dikte van de reelhouder gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ga nu even een soort vulmiddel bestellen om het kurk op te vullen zodat het gladder en strakker wordt.
Deze week ga ik er mee verder en zal de foto's hier plaatsen.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

13-03-2011 22:04

Kurkje boven de reelhouder wordt nog in vorm gemaakt maar eerst moet de lijm even drogen.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

20-03-2011 22:10

Vandaag de esp'tjes maar is van stal gehaald :lol:
Ben er erg tevreden over, naar mijn mening zijn ze goed gelukt.
Foto's zijn niet heel geweldig maar me camera werkt momenteel niet echt mee :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb mezelf ook maar op 3 nieuwe molens getrakteerd :lol: voor die prijs kon ik ze niet laten liggen, wat een wereld dingen.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht er ook meteen even mee spelen :lol: niet de grootste maar had er lol in :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Had ook nog een aantal foto's gemaakt van de shimano's waar ik mee bezig ben maar die zijn helaas niet goed gelukt dus plaats later even foto's daarvan.
Het kurk is in model nu, heb rvs ringetjes geplaatst boven de reelhouder en het kurk ( met dan aan Arjen lans zijn topic ) met apart spul opgevuld en glad geschuurd en ik moet zeggen, het ziet er echt gruwelijk mooi uit!
Dinsdag avond gaan ze in de blanke lak en dan kan ik gaan wikkelen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-03-2011 23:27

Netjes geworden Mario!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

21-03-2011 21:46

Bedankt, ben er stiekem ook wel trots op moet ik zeggen. :lol:
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

22-03-2011 07:23

Goei morge, wat zien die hengels dr mooi uit :o
Zou ze zelf ook wel willen. Vooral dat handvat aan de onderkant valt me reuze mee. D8 dat dat niks zou worden maar... Wat een resultaat
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

22-03-2011 21:09

Thanks, was een beetje werk maar ben er echt helamaal happy mee :lol:

Heb vandaag me baas even lief aangekeken of ik niet een middagje vrij kon krijgen om te gaan vissen haha, dit mocht alleen als ik er een paar zou vangen, dus heb de esp'tjes maar weer aan het werk gezet.

Zonnetje op de kant uit de wind 3 visjes erbij, heerlijk dat vroege voorjaar.
Nu snel me andere hengels klaar maken. :lol:
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

23-03-2011 06:55

jhaaa kon ik ook maar, KUT school. wiekend max 1 dagje, kut voetbal en dan ouders iederkeer familie bezoeken plannen op zondag :roll: ja heb trwns de 1e van het jaar binnen (tot nu toe enige) maar ja zo is het leven
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

24-03-2011 20:20

zo te lezen heb je dat school nog wel nodig en zou ik in het "wiekend" ook maar gaan leren :lol: :lol:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

24-03-2011 20:59

Haha nee, ik doe vwo tweetalig dus....... Maar dat komt door auto correctie van de iPad, die toetsen zijn te klein, heel snel 1 letter fout en dan corrigeerd hij het naar iets heel anders :roll:
Trwns als je ooit eens iPad wilt kopen, doe maar nie, vaak in de stress, werkt ie nie goed meer ofzo en veeel te duur (we hebbe h'm gewonne)
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

24-03-2011 21:23

haha nee was niet van plan om ipad te kopen mij te duur en vind apple maar zon merk waar het alleen om de naam gaat
zou ook nooit iphone willen liever men htctjes of bb 8)
als hij echt zo ieritant is zou ik hem verkopen en er visspullen van halen :lol:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

24-03-2011 23:16

Jasper,

Koekje van eigen deeg......

ieritant= irritant