Ervaringen humminbird dieptemeter RF25 / RF35


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

15-01-2011 15:40

Wie heeft er ervaringen met de Smartcast Humminbird RF25 / RF35 dieptemeters.
Dat zijn de dieptemeters met het gele eitje en de ontvanger in de vorm van een horloge (RF35) of een ontvanger welke op de hengel gemonteerd kan worden (RF25).

Ik zit er over te denken deze aan te schaffen om toch, tijdens het uitvaren van mijn lijnen (rubberboot) enigszins een idee te verkrijgen van het diepteverloop.

Wat ik met name wil weten is:

- hoe is de draadloze ontvangst (storing/bereik)
- hoe duidelijk leesbaar is de ontvanger

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bedankt.
Pluk de dag
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

15-01-2011 17:48

martien,
waarom neem je niet een gewone dieptemeter? die wat jij wil hebben lijken mij wel hele kleine schermpjes te hebben.
heb toendertijd ook eens hier na gekeken, mij werd t toen afgeraden. ze zeiden mij dat je op deze manier, door het kleine scherm, een totaal verkeerd beeld kon krijgen van de bodem...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

15-01-2011 18:12

@paul:

Ik heb mijn oog op deze laten vallen omdat ze eigenlijk qua prijs heel goed betaalbaar zijn (rond de 100 euries), terwijl bv. de RF15 (met groter scherm etc.) volgens mij toch al snel richting de 450 euro gaat

En voor mij zou het ideaal zijn op de wateren waar ik vis. Ga toch maar 1 keer per jaar of zo naar een water waar ik de boot gebruik (lang weekend) en de rest zit ik op mijn thuiswater, waar ik het bodemverloop redelijk ken.

En voor 1 lang weekend per jaar wil ik echt geen 450 uitgeven. Gaat mij er eigenlijk om dat ik globaal een inzicht krijg hoe het diepteverloop vanaf de (over) kant is, waardoor ik mijn rigs iets tactischer kan neerleggen. En of het nu ter plekke bv. 3 of 3.5 meter is, vind ik even iets minder belangrijk.

Bovendien komt zo'n ontvanger/scherm/display in de vorm van een horloge mijn bewegingsvrijheid in de boot ten goede (rubberboot/peddels).

Maar goed, elke reactie is natuurlijk welkom.

Nog wel een vraagje. Jij gaf aan dat je door de kleine schermpjes een 'totaal verkeerd beeld' van de bodem zou kunnen krijgen. Wat bedoel je hiermee, dat ze niet betrouwbaar zijn? of?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

15-01-2011 19:37

http://watersport.marktplaats.nl/hengel ... -rf15.html
hier staat een rf15 te koop

carp greats
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

15-01-2011 20:02

@Jannes:

Ik zoek dus juist GEEN RF15, omdat ie naast een stuk duurder (zelfs 2e hands), voor mij ook veel minder hanteerbaar is. Bedoeling is ongetwijfeld goed, daarvoor dank, maar ben dus echt op zoek naar ervaringen met de RF25/RF35.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

17-01-2011 11:46

beste

Ik ben in bezit van zo'n rf 25.
Deze werkt opzich prima,bereik een meter of 30,uitlezing op het display is minimaal maar voor zo'n klein displaytje is het goed te doen.
Je kan er perfect de diepte op aflezen en bodemverloop is goed genoeg zichtbaar.
Zelf heb ik de antenne van de ontvanger verlengd zodat ik eitje maximaal ver kan gooien met prima ontvangst.
ik gebruik deze ook wel eens achter een klein rubberbootje,dat werkt ook prima.
voor het geld heb je dan ook een leuk dingetje die makkelijk overal inzetbaar is.
Ik gebruik hem voornamelijk op wateren waar je niet met voer en of rubberboot op mag en om snel een beeld te krijgen van de diepte van een bepaald water zonder gebruik van voer en of rubberboot.
gewoon handig dus.

gr
viktor

ps: bedenk me nu nog ff een nadeel van de rf 25 en dat is de backlight verlichting is aan te zetten met 1 druk op de knop,het display word dan blauw verlicht,echter gaat deze na een paar seconden uit (energie besparing) wat nadelig is voor in de nachtelijke uren,das niet echt handig dus.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

17-01-2011 23:11

Nog iets,het kleine schermpje geeft totaal geen verkeerd beeld van het diepteverloop,het is alleen wat blokkerig omdat het scherm tig minder pixels bevat dan de rf 15.
Dat winkels liever de rf15 willen verkopen dan een rf25 heeft alleen maar met marge te maken en niks met het systeem opzich,maar dat terzijde.
Rf 15 25 en 35 werken allemaal volgens het zelfde principe ook de eitjes zijn identiek.
Als je hem op je rubberboot wil wilt gebruiken zou ik voor de rf25 gaan,roeien en op een horlogemodel kijken werkt namelijk niet lekker.

Ik gebruik het eitje ook wel eens als peildobber,in het eitje zit een ledje wat na activeren knippert wat deze snachts makkelijk laat terug vinden.
Dus gooien,voelen,eitje omhoog laten komen,diepte aflezen,voeren,rig erop gooien en klaar.

Gr

viktor
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

06-04-2011 18:46

Zou je dit eitje ook in je voerboot kunnen zetten? Of is het bereik echt heel minimaal?
En voor de duidelijkheid, hij drijft toch?
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

06-04-2011 19:28

@Dion: volgens mij kun je het eitje wel in/aan je voerboot maken, maar bereik is volgens mij max 45 meter.
Pluk de dag
ali raza
Berichten: 1
Lid geworden op: 31-03-2016 08:13

31-03-2016 08:14

En voor mij zou het ideaal zijn op de wateren waar ik vis. Ga toch maar 1 keer per jaar of zo naar een water waar ik de boot gebruik (lang weekend) en de rest zit ik op mijn thuiswater, waar ik het bodemverloop redelijk ken.
Plaats reactie